Graupner Ultra Fly

Wie van de 'oude rotten' hier heeft nog wel eens gevlogen met een Graupner Ultra Fly (en/of in zijn bezit gehad)?
Ik heb vorige week een oudje overgenomen van iemand:

ultraflymaiden001hl3.jpg

nl2QVqMCnhI[/media]

Ik ben ook nog op zoek naar de tekeningen van deze kist, oa omdat ik niet precies weet waar het zwaartepunt hoort te zitten en omdat ik hem in originele staat wil krijgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

zo oud ben ik niet.. maar mijn 1e zwever waar ik echt veel lol mee heb gehad was de ultrafly... de vleugel was zo krom als het maar kon en hij zag er niet uit.. en toch heb ik er prima mee gevlogen.

Eerst aan het elastiek.. en daarna omgebouwd met een electro aandrijving.

Ook nog eens de staart kapot gevlogen, en vervangen voor een stabilo en kielvlak van een mosquito oid. want die kruisstaart herbouwen vond ik maar lastig.

Ik zal kijken of ik nog tekeningen heb liggen.

Meen dat het zwaartepunt zoals bij veel toestellen gewoon op de ligger/ beplankingsgrens ligt.

Inmiddels contact gehad met Nico van Kooten, hij had nog een tekening+bouwbeschrijving liggen (zonder toestel). Als het goed is komt deze naar mij toe als Nico terug is van de Wasserkuppe.....

Inmiddels contact gehad met Nico van Kooten, hij had nog een tekening+bouwbeschrijving liggen (zonder toestel). Als het goed is komt deze naar mij toe als Nico terug is van de Wasserkuppe.....

Oeps... wel zuur. De mosquito is inderdaad grotendeels gelijk aan de Ultra Fly. Ik heb ze onlangs naast elkaar gehad.

img6730to5.jpg

De mosquito is iets groter en heeft volgens mij wat meer v-stelling. Daarnaast is het stabilo anders. Ik dacht dat de ultra-fly ouder was maar weet dat niet zeker....
Ook aan de helling bruikbaar overigens...

[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
De Ultra Fly is een prachtige kist. En vliegt ook zeer goed. Zowel mijn vader als ik hebben ermee gevlogen, toen nog Hi-Fly genoemd. Ik heb nog een bouwdoos hier liggen die ik in de toekomst eens hoop te bouwen. :-)

Hoi Ruud,

Als je hem gaat bouwen moet je dat zeker even laten zien hier! Ik heb hem nog steeds en doe hem ook niet weg, ik heb er wel een tijdje niets meer mee gedaan maar dat komt weer als het weer iets beter wordt.

Zal ik zeker doen!! Voorlopig doe ik er even niks mee, totdat ik weer wat bouwervaring heb opgedaan.

Afgelopen jaar ben ik na 20 jaar weer begonnen weer begonnen met de hobby. Ik heb hier nog meer oude nostalgie liggen, zoals een bouwdoos van een Graupner Cirrus en Cirrus 75 en en Robbe Geier. Leuke projecten voor de toekomst :D

......... nog meer oude nostalgie liggen, zoals een bouwdoos van een Graupner Cirrus en Cirrus 75 en en Robbe Geier. Leuke projecten voor de toekomst :D

Inderdaad, heel mooi. Die Cirrus ligt bij mij ook te wachten. Het hout heb ik al in huis en de ribben gemaakt. Weet nog niet of de vleugel recht moet worden of met een dubbele knik.
Denk het eerste.

Een HiFly ook wel eens gebouwd. Dat is trouwens nooit een succes geworden. Het lag niet aan de kist maar aan mezelf.
Weet niet meer waar ie gebleven is. Misschien is ie wel ooit naar de eeuwige vliegvelden gegaan.

Groet, JH

De vleugel van de cirrus is recht.

Ruud

Dacht dat ie geknikt was. Heb al wel eens een rechte gemaakt, maar speelde even met de gedachte om 'm een knikvleugel te geven. Tis weer eens wat anders. En bovendien heb ik alleen de romp van een Cirrus (van epoxy) Die is wat langer dan de originele.

Groet, JH

Back