Graupner Viper Jet 720 RC jet ARF 720 mm

Discussie in 'EDF forum' gestart door CarbonCeessie, 5 okt 2014.

  1. CarbonCeessie

    CarbonCeessie

    Lid geworden:
    2 apr 2014
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Betuwe
    [​IMG]

    Graupner Viper Jet 720

    Heeft er iemand ervaring met de Graupner Viper Jet 720 RC jet ARF 720 mm?
    Kan ik mijn AR600 ontvanger gebruiken in combinatie met dit model?

    Stel ik koop hem bij deze webshop, wat heb ik dan nog nodig?
    - Accu (wat zijn de optie's?)
    - Gyro (waar te verkrijgen en welke?)

    Ik heb een Spectrum DX5e met de bovengenoemde ontvanger en een goede oplader, geschikt tot 8S.

    Kan dit model het gewicht van een Gopro aan? Dit model spreekt me erg aan maar hoe vergelijkt de Viper zich met de Hype Interceptor II X3, is dat misschien een beter model?

    Op dit forum kan ik niet veel info over dit model vinden en Conrad geeft niet duidelijk aan wat er nodig is om dit model vlieg-klaar te maken. Dit is ook mijn eerste ARF-model. Dus van daar deze beginners vragen.
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2014
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Toch staat alle benodigde informatie op die webpagina.
    Je hebt eigenlijk alleen een accu en je eigen besturing nodig, verder zit alles er al in of bij.

    Er wordt opgegeven dat er een motor in zit die geschikt is voor maximaal 7,4V, dat is dus een 2S LiPo. Welke capaciteit? Een lastige vraag want dat hangt af van de afmetingen die je in het model kwijt kunt. Dat staat er dus helaas niet bij.
    Zo te zien zit er een 20A regelaar in dus moet je ook opletten dat de accu minstens 20A kan leveren, liever meer, iets van 30A of zelfs 40A.

    De besturing die je nu hebt is prima geschikt voor dit model.

    Een gyro is niet echt nodig maar zou je kunnen gebruiken als je wat "rustiger" wilt vliegen. Zonder die gyro moet je duidelijk meer sturen om het model goed onder controle te houden. Het grote voordeel is wel dat je zelf meer controle hebt over het vliegtuig en er dus meer mee kunt doen. Wil je dus kunstvlucht met dit model gaan doen dan zal je die gyro beter uit kunnen schakelen. Natuurlijk kan je die gyrio wel gebruiken maar dan verloopt alles trager en "gezapiger". Het is natuurlijk maar net wat je wilt.

    Het is logies dat Graupner hun eigen gyro hier voor aanbevelen. Dat is de Graupner/SJ GR-12. Deze kan je echter niet met een Spektrum zender gebruiken. Dat komt doordat het een ontvanger gecombineerd met een 3 assige gyro is. Een Graupner HOTT ontvanger zal niet naar een Spektrum zender luisteren.
    Nartuurlijk zijn er alternatieven. DIT is daar een voorbeeld van.
    Er is ook een versie met ingebouwde Spektrum DSM2 ontvanger. Je zal in je gebruiksaanwijzing van je zender moeten kijken hoe je hem op DSM2 moet overschakelen. Als je dat hebt gedaan is DIT ook een mogelijkheid.
    Ik ben er van overtuigd dat er meer mogelijkheden zullen zijn maar deze waren heel makkelijk te vinden. ;)
    Succes.
     
  3. CarbonCeessie

    CarbonCeessie

    Lid geworden:
    2 apr 2014
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Betuwe
    Hoi Ernst,

    Bedankt voor de informatie. Wat ik raar vind is dat bij RTF-kits 3S lipo's mee geleverd worden.
    Als ik goed met dit vliegtuig overweg kan wil er mijn Gopro opzetten. Is dit vliegtuig daar sterk genoeg voor?

    Ligt het aan mij of zijn er vrijwel geen reviews over dit model te vinden?
     
  4. imre43

    imre43

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    420
    Locatie:
    vlaardingen
    Een gopro op dit model zetten lijkt me nou niet zoon goed idee .
    waar had je de gopro kwijt gewild op dit model waar hij geen lucht weerstand op leverd .
    En een gopro weegt al gauw 80 to 100 gram extra gewicht en dat is erg veel voor een 3s aan gedreven jet .
     
  5. CarbonCeessie

    CarbonCeessie

    Lid geworden:
    2 apr 2014
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Betuwe
    Gopro Hero 2 komt inderdaad op 100gr zonder case. Ik had het idee de canopy aan te passen zodat het geheel nog een beetje gestroomlijnd blijft.
    Maar honderd gram is inderdaad veel voor een vliegtuigje van 340gr. En ik heb me een beetje verkeken op de grootte van de canopy voor zover ik dat kan inschatten van foto's.

    Een simpele FPV setup van rond de 40gr moet volgens mij geen probleem zijn. Maar daarvoor moet ik misschien naar een heel ander model gaan kijken.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Inderdaad lees ik ook dat er een 3S LiPo wordt gebruikt, het staat zelfs in de bouwinstructies. Toch schrijft Graupner echt dat het een 7,4V motor is. :confused:
    Oké de motor zal door de spanning niet kapot gaan. Maar die hogere spanning zal een veel hogere stroom door de motor veroorzaken. Zolang de stroom niet boven het maximaal toelaatbare uitkomt zal de motor er niet kapot van gaan.

    Toch is er iets wat wel een probleem zou kunnen zijn. Deze motor zal bij een volle 3S accu in de buurt van de 50.000 toeren per minuut draaien, dat is bepaald niet misselijk! Natuurlijk draait een EDF met een hoog toerental maar 50.000 omw/min lijkt mij wel erg veel.
     
  7. CarbonCeessie

    CarbonCeessie

    Lid geworden:
    2 apr 2014
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Betuwe
    Hoe heb je dat toerental berekend?
    Op het forum van rc-groups.com schrijft iedereen dat ze hem met de standaard 3S 850mAh lipo, vliegen zelfs 1600mAh zou moeten passen.

    Ik denk dat ik de gok maar neem en er 1tje aanschaf.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Het is een Brushless-motor HPD 2510-4300 7,4 V. Die 4300 staat voor 4300 omw per Volt. Met andere woorden je gebruikt een 3S LiPo, de spanning van die accu is 12V als hij helemaal vol is. De motor zal dan 12V x 4300 = 51600 omw/min gaan draaien. Dat toerental haalt hij alleen onbelast, dus zonder de fan erop. Met de fan erop zal het minder zijn maar wel in de buurt van de 50000 omw/min komen. Als de accu naar de nominale spanning van ongeveer 11V is gezakt zal het toerental in de buurt van de 46000 omw/min zijn.
     
  9. CarbonCeessie

    CarbonCeessie

    Lid geworden:
    2 apr 2014
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Betuwe
    Aha, bedankt voor je uitleg.
     
  10. Crasher

    Crasher

    Lid geworden:
    24 nov 2011
    Berichten:
    249
    Elk gram dat je meer in een edf plaatst is er meestal 1 te veel!
    Daarbij kan ik me niet voorstellen dat deze op 2s zou moeten vliegen. Ik weet wel dat de mig en de habu van eflite met een span van ca 40cm op 2s vliegt.

    Wil je een camera plaatsen dan heb je echt wel een toestel met behoorlijke power nodig, en die zitten er meestal niet standaard in.
     
  11. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Wellicht zou dan een HobbyCity Stinger een betere optie zijn voor het camera werk.
    Dat toestel heb ik en heeft met de fabrieks set up al zoveel power dat het zeer makkelijk onderhands te handstarten is en best wel goed vliegt.
    Vr Gr Erwin
     
  12. CarbonCeessie

    CarbonCeessie

    Lid geworden:
    2 apr 2014
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Betuwe
    Hobbyking Stinger bedoel je? Dat lijkt me een goed en niet duur vliegtuig, ook al moet je van die opdruk houden. Is die in Nederland ook te koop? Ik heb namelijk alleen ideal waar ik online mee kan betalen.
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2014
  13. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Klopt.
    Die heb ik dus.
    Vliegt best wel goed.
    Is te koop in het HobbyCity EU-Warehouse.
    Bestellen is een makkie.
    Maar.........denk wel dat je Pay Pall nodig zult hebben
    Vr Gr Erwin
     

Deel Deze Pagina