Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

Discussie in 'Model elektronica' gestart door prop-er, 12 okt 2010.

  1. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, Belgiƫ
    Of naar battlestar galactica : als dat blauwe lampje rood wordt en blijft stilstaan gaat ie schieten !!!
     
  2. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Ik had idd een stukje op een forum gelezen waarin de marketing afdeling van JR zeer trots is op het feit dat ze door een of andere robot geinspireerd waren... rare jongens die Japanners. Het schijnt wel erg fijn bedienbaar te zijn, maar qua programmering en LCD is er niet veel veranderd tov de PCM9XII. Voor dit geld had ik toch ook wel een full-colour display verwacht... of een touchscreen zoals de Aurora 9 (echt een geweldige zender).
     
  3. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.014
    Locatie:
    Moordrecht
    Ja, je hoort IDD veel goeds over die Hitec Aurora 9.
     
  4. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Klopt idd, ik kan uit eigen ervaring melden dat de re-boot/re-link en failsafe supersnel en goed werken. Ook een slimme safety-feature is de mogelijkheid om een gescheiden aparte voeding aan de ontvanger te hangen, dus nooit meer een brown-out omdat je servo's teveel stroom trekken...
    Ik heb met een goed getrimd trainertje op 100m hoogte en half-gas de zender uitgezet en weer aangezet... de motor hield even in en ik kon gewoon weer doorvliegen!
    Dat zie ik mensen met een Futaba nog niet zo snel proberen :)
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Interessant toppic!

    Hmmm... Iedere zender heeft wel 'iets' om over te mopperen en te loven.
    Bij MPX zit het programmeren een beetje verstopt... de manual is niet helder geschreven voor een 'leek'. Het progammeren ging aanvangelijk niet vanzelfsprekend.
    De metallic kasten zijn erg sleets. Van binnen echter een verrassend slimme eenvoud van componenten.

    Heb vernomen dat het programmeren van de MX-16 t/m 24 prettig is?

    Dan... Heeft Graupner heeft geen toenadering tot Jeti gezocht? Immers een prachtig systeem.

    Gek dat Jeti nog niet met een eigen zender op de markt is gekomen... hoewel er een redelijk groot aanbod is...
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2010
  6. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    De MX reeks van JR/Graupner is idd erg prettig en logisch te programmeren, de MX22 en MX24 bieden ook nog eens heel veel vrijheid voor het toewijzen van switches voor mix etc.
    Het zou me niet verbazen als blijkt dat Graupner voor hun nieuwe 2.4 idd bij Jeti geshopt heeft... dit is een mooi niet te duur systeem met werkende telemetrie (al 2 jaar). Bovendien zijn er behoorlijk wat wedstrijdvliegers die met Jeti/MPX-EVO vliegen, vooral in de zweefdisciplines.

    Mijn top 5 op dit moment :)
    1) Hitec Aurora 9: redelijk geprijsd, zeer betrouwbaar, zeer veelzijdig, superieur in bedienbaarheid
    2) JR (PCM9XII/9309/MX22/24) met FrSky module: zender duur, module goedkoop, zeer betrouwbaar, zeer veelzijdig
    3) MPX EVO met Jeti of M-link: redelijk aan de prijs, zeer betrouwbaar, zeer veelzijdig
    4) MX22 met Weatronic: duur, maar voor de niche-markt zoals turbine, giant-scale zinvol
    5) De rest die ik ken; het werkt allemaal hoor, maar het is of te duur, achterhaald (DSM2/DSSS) of te beperkt, maar goed daar hoef je het gelukkig niet mee eens te zijn...

    toegevoegde noot:
    Om on-topic te blijven... ik vind het wel eeuwig zonde dat het Graupner/IFS huwelijk lijkt te stranden, zeker omdat V3 toch eigenlijk wel betrouwbaar is gebleken. Een MX16/IFS is gewoon veel waar voor het geld. Als we Jim Drew mogen geloven komt er dan toch eindelijk een telemetrie module aan, maar ik denk niet dat we dat nog gaan meemaken. Zoals Corrien al op de vorige pagina vriendelijk zegt... deze man (Jim Drew dus) heeft zijn eigen glazen zo keihard ingegooid dat Graupner nu met een praktisch onverkoopbaar produkt zit. Dat is iets wat Graupner zeker niet verdient imo.
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2010
  7. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Huh? Hoezo?

    Als Graupner alvorens met XPS in zee te gaan enig antecedentenonderzoek had gedaan naar de persoon van Jim Drew dan hadden ze dit kunnen zien aankomen.

    Ik heb de thread van XPS op RC Groups gevolgd vanaf de eerste posting van JD waarin hij zijn nieuwe systeem aankondigde. Na verloop van tijd kwamen er amerikanen uit de paintball scene in beeld die een boekje open deden over JD. Alles wat die lieden toen voorspeld hebben is later uitgekomen.

    Nee wat Graupner nu overkomt hebben ze geheel en al te danken aan hun eigen naiviteit. Het is het directe gevolg van een aaneenschakeling van zakelijk foute beslissingen en keuzes.

    Dat gezegd hebbende ik gun het ze niet. Graupner is toch een icoon in de modelbouwwereld en ik hoop dat ze snel weer in het goede spoor komen met hun besturingen.

    Hoewel ik er persoonlijk geen belang bij heb, ik geef de voorkeur aan Futaba :-D
     
  8. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Eigenlijk bedoel ik dat ook... Het enige wat ik wel weet is dat Graupner zo'n 4 tot 5 jaar geleden door Horizon Hobby's min of meer aan de kant is gezet als Spektrum dealer. Op dat moment was er nog niet zoveel op de markt en XPS leek in de beginfase een veelbelovend systeem... Ongetwijfeld heeft Graupner wel afspraken met JD gemaakt, zo dom zullen ze toch niet zijn. Maar dat deze man een ongeleid projectiel is en alles&iedereen schoffeert die het niet eens is met zijn visie op zaken (ook in de EDF wereld, Paintball en ook Atari/Mac emulator-community) verwacht je toch niet direct.

    Achteraf gezien had Graupner idd beter een pas op de plaats kunnen maken en geprobeerd aan te haken bij een Jeti, Weatronic, ACT of chinese producent. Het feit dat JR vastzat aan Spektrum heeft ze echt in een schaakmat positie gebracht.

    Respect wederom voor Hitec... zij zijn niet onder de druk van snel ontwikkelen bezweken en hebben nu een prima product voor een prima prijs. Zo en nu genoeg veren in k**t van Hitec! (met mooie GPS telemetrie trouwens :) )
     
  9. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, Belgiƫ
    De cylon van de nieuwe battlestar galactica reeks vs de jr zender :

    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2010
  10. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    ik vind het nog steeds dom dat ze van de modulen zijn afgestapt.
    laat de klant zelf kiezen welk merk er in gaat .
    het gaat mij kwa zender om de bediening en de menu structuur.
    ik hou me mx22 nog wel ff kan daar alle kante mee op.
    heb er nu frsky modulen in en bevalt me prima en in de toekomst komt er nog meer leuks uit die hoek.
     
  11. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Yep, helemaal mee eens!
    Je koopt nu een dure JR zender met DSM2, terwijl JR met zijn eigen FHSS gaat komen en dan kan je niet upgraden... kortom, niemand zal nu nog snel zo'n zender kopen.

    Ik heb gelukkig nog voor een redelijk bedrag een PCM9XII kunnen vinden, maar de gebruikt-prijzen voor deze zender beginnen inmiddels al richting de nieuwprijs te gaan...zegt genoeg lijkt me. Een 35Mhz MX-22 vind je trouwens ook niet meer voor onder de 350 euro.
     
  12. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.014
    Locatie:
    Moordrecht
    Laatst bewerkt: 28 okt 2010
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    :banana:

    Jeti had natuurlijk al de Graupner MX12 en MX16 uitgevoerd met Jeti 2,4GHz

    Eens kijken of ze het nu ook zo gaan maken dat de Jeti informatie op de zenderdisplay verschijnt.

    Ga het heel goed in de gaten houden :yes:


    En blijf nu nog maar even met m`n Jeti MC19 vliegen ;-)
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2010
  14. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    haha, had ik goed gegokt... maar een prima keuze van graupner!
     
  15. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.014
    Locatie:
    Moordrecht
    Mwah Hummel, misschien toch iets te vroeg gejuicht...

     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    :cry:
     
  17. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Of juist wel... meestal als Jim Drew iets zegt is het niet zo :)
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Haha, we wachten maar weer af dus tot het echt bekend is met foto`s en al.
    Zou zelf wel blij worden van Graupner en Jeti ;-)
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2010
  19. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.014
    Locatie:
    Moordrecht
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Als je op de site kijkt bij de MX12 dan is het derde plaatje al niet van de 2,4GHz.
    Mits de 2,4GHz toch kanaal 68 PPM gebruikt :roll:

    En errug jammer dat ze een extra afleesbox (net als Jeti) gebruiken, dat zouden ze gewoon op de zenderdisplay weergeven moeten kunnen worden.

    Wie weet komen de nieuwe duurdere zender daar wel mee (hoop het wel voor ze).

    Ik betwijfel echter of ze hier weer mee gaan spelen op de 2,4GHz markt, denk dat ze beter in zee hadden kunnen gaan met 1 van de gerenomeerde merken die nu al goed mee komen.

    Naja, we zullen zien.
     

Deel Deze Pagina