Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

Discussie in 'Model elektronica' gestart door prop-er, 12 okt 2010.

  1. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Ik geef je gelijk Berto.

    Beetje jammer dat Graupner nou naast samenwerking IFS, XFS, Weatronic en deels ook JETI weer met een andere 2.4ghz fabrikant in zee gaat (HOTT?). En inderdaad met een los kastje naast de zender (voorlopig??). Dan hadden ze net zo goed verder kunnen gaan met JETI of Wea.

    Ja, dat zou je verwachten. Zo'n losse module is nou ook niet echt een verkoopargument. Leuk voor ombouwsets, maar niet als je een mooie nieuwe zender koopt. Ik snap ook niet dat ze dit systeem niet ingebouwd in de nieuwe MC32 laten zien, maar los op een MX-16'tje. Zo geef je potentiele gebruikers niet echt de indruk dat dit de toekomst is. Zo lijkt het de zoveelste 'noodoplossing'.


    Nouja. Ik vlieg gewoon lekker verder met een Weatronic module achterop mijn ouwe/trouwe MC24. Dan maar geen geintegreerde oplossing.
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2010
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Jaap, ook weer aanwezig :D

    Denk dat ze al teveel verloren hebben en hiermee gana ze zeker niet terugkomen :noo:
     
  3. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    dat is pruts van graupner.

    ik schat het aantal dat een zender koopt nu nieuw met zon ding erop geklikt, misschien 1,5% van de potentiele koper............
     
  4. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Tuurlijk!

    Ja, dat denk ik ook. De meeste mensen die met een graupner systeem op 2.4ghz zitten hebben al zo'n ombouw (Jeti, Spectrum, Wea). Waarom dan een nieuwe zender met een andere ombouw kopen (HOTT)? Dan kun je beter een nieuwe graupner zender kopen en gewoon je vertrouwde 2.4ghz systeem blijven gebruiken. Scheelt een fortuin aan nieuwe ontvangers.

    Of je stapt helemaal over naar Futaba, Hitec of Spectrum/JR. Die hebben namelijk wel een mooi geintergreerd systeem.
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2010
  5. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    sjonge zeg, deze mensen kunnen nog wel een cursus 'persconferentie geven' volgen... wat een ongeinspireerd verhaal...

    Maar goed, neemt niet weg dat het een prima systeem zal zijn, zou maar zo kunnen dat ze toch nog meer dan die 1,5% zullen pakken hoor, niet in Nederland, maar die markt stelt tov de Duitse/Oostenrijkse markt toch niet zoveel voor.

    Gemaakt in Korea, mhh klinkt als Hitec? Kan me toch niet voorstellen gezien de banden met MPX. Al met al vind ik het idd nog steeds erg naar Jeti ruiken.

    Laat ik in ieder geval zo vlak voor de zondag maar een schietgebedje doen dat Graupner hiermee wel een solide systeem binnen haalt zonder alle IFS drama...

    Ik ben vooralsnog blij met Hitec en FrSky!
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Mhhh, lijkt zeker wel op Jeti.

    Zelfde idee van een zendmodule die in elke zender te bouwen is,
    ook een box op je zender voor aflezing, da`s wel weer jammer :-(

    We zullen zien of ze hier wat markt mee terug kunnen winnen :roll:
     
  8. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.715
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Wat zender betreft ben ik zeker tevreden met mijn MX22, maar ze weten niet wat ze willen wat betreft het 2.4, en met reorganiseren van hun organisatie hebben ze dit wel aan gepakt om met Neurenberg afgelopen jaar op maandag een deel van hun inkoop managers op staande voet op de beurs te ontslaan.
    Maar ja wat betreft hun wisselen van het een naar het ander heeft ze geen goed gedaan daarom heb ik maar RASTT in mijn MX22 gedaan dit voor het gebruik van de 12 kanalen, daarbij heb ik ook nog het assan systeem en dit heeft voor wat mij betreft een gunstig en zeker een storingsvrij gebruik van de 2.4.
    Heeft wel een klein minpuntje, als je de zender te veel op de antenne laat liggen kan deze wel eens kapot gaan, maar dat is weer een ander draadje op het MBF.
     
  9. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg


    Want?
    Als ik mijn Futaba T7C zender uitzet en weer aan, dan is mijn ontvanger in minder dan 2sec weer gelinkt.

    Ben verder erg tevreden met het fasst systeem.
    Denk dat ze toch wel het betrouwbaarste systeem hebben neergezet als je alle testen zo leest, hier dan ook 0 problemen.

    Graupner heeft zijn positie in elk geval wel snel naar beneden gehaald.
    Kan niet zeggen dat ik sta te popelen om een zender te kopen van hun als voor de zoveelste keer in de rondte gaat dat ze weer overstappen op een nieuw systeem.

    Als ik nu een nieuwe zender zocht dan gaf ik de hitec aurora een kans.
    ivm de telemetry. en het mooie scherm.
    Al vraag ik me wel af hoe goed het touch screen is na een paar jaar gebruik.
     
  10. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Voor de duidelijkheid... ik vind Fasst/Futaba een prima systeem, betrouwbaar en alles wat je mag verwachten van een RC-systeem. De prijs/pret verhouding ben ik niet zo van onder de indruk, ik denk dat andere fabrikanten dat veel beter voor elkaar hebben. Maar het moet gezegd worden en ik herhaal het ook nog een keer Fasst is zeer betrouwbaar, ze zijn alleen niet de enige...

    Het lijkt misschien onbelangrijk, een boot/ re-boot van 0,5 seconden of 2 seconden, ik denk daar toch anders over. Een brown-out of ontvangstonderbreking kan iedereen overkomen en dan maakt die anderhalve seconde echt uit. Ik heb trouwens dezelfde test ook met een FrSky-JR gedaan, zo mogelijk een nog snellere re-boot...

    Tja, en Graupner heeft zichzelf lelijk in de vingers gesneden met het gezwalk de afgelopen jaren, of het domme pech of gebrek aan visie is durf ik niet te zeggen, waarschijnlijk een combinatie van beide. Als ik op dit moment helemaal een frisse start zou moeten maken in de 2.4Ghz, zou ik zeker de MX16-Hott een kans geven. Ik verwacht trouwens wel dat ze het in Duitsland zelf goed gaan doen, Duitsers zijn minstens net zo chauvinistisch als Nederlanders :)

    De Hitec Aurora is echt de "dark-horse" in het veld van de mid-range zenders, wil je iets met telemetrie en een hele fijne uitgebreide zender die je zonder manual kan begrijpen dan moet je hem idd een kans geven.
     
  11. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    De opmerking van Hummel aan het adres van Futaba raakt kant nog wal.

    Als je bij Futaba de zender uit zet en weer aan heb je direct weer ontvangst. Direct, meteen, subiet, onmiddellijk.

    Ik zou Hummel willen uitdagen zijn Hitec Aurora eens in 'Scan' mode te zetten en dan dat proefje nog eens te doen. :-D
     
  12. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    tja, heb ik toch op de lange tenen van Futaba liefhebbers getrapt :)

    Wat betreft die 2 seconden, als je nog een keer goed leest is het een observatie van een Futaba gebruiker, niet iets wat ik beweer.
    Ik zeg er wel direct bij dat de bind & re-bind van de Futaba systemen die ik bij ons op het veld zie zeker niet instant is... of dat ligt aan de zender of ontvanger zou ik niet kunnen zeggen. Blijkbaar heb je een combinatie van zender/ontvanger die dat wel heel snel doet, da's alleen maar prettig. En dan nog een keer om helemaal duidelijk te zijn... ik vind Fasst een prima systeem, betrouwbaar etc., maar dat geldt ook voor zeker 3 of 4 andere systemen, zowel duurder als goedkoper dan Fasst. De kwalificatie dat Fasst het beste of meest betrouwbare systeem is, is subjectief. Als je dat wil geloven spreek ik je niet tegen, ik heb er alleen geen bewijs voor gezien dat het ook zo is.

    Mijn opmerking raakt kant én wal als het gaat om een systeem dat 2 seconden nodig heeft voor een re-boot, of het nu om een Futaba, Spektrum, Hitec of ander merk gaat. Lijkt me dat daar duidelijkheid over is toch?

    De scan-mode van de Aurora is m.i. alleen zinvol als je naast je RC ook nog een videozender op 2.4 wil laten werken. De binding in scanmode is inderdaad traag, zo'n 5 tot 6 seconden. De re-bind echter na een geforceerde brown-out (zender uitgezet) is instant... mogelijk dat bij een langer durende brown-out de re-bind ook langer gaat duren, maar dan heeft de ramp zich waarschijnlijk ook al voltrokken. Ik ga dat idd gewoon maar eens proberen (op de grond dan wel te verstaan).
    Conclusie: de scanmode van de Aurora gebruik je alleen in hele specifieke situaties die je volgens mij sowieso niet op moet zoeken...als er een minpunt op de Aurora is aan te merken dan zou het inderdaad deze feature zijn die eigenlijk helemaal niets toevoegt aan veiligheid of gemak.
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2010
  13. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Volgens mij is dit jouw opmerking.

    Die laatste opmerking raakt dus kant noch wal. Je suggereert dat jouw experiment met Futaba niet uitvoerbaar is omdat de verbinding niet snel genoeg terug zou zijn.

    Dat is een onwaarheid. Met Futaba apparatuur is de verbinding na het uit- en aan zetten direct weer terug.

    Dit heeft overigens niets met bind/rebind te maken. Bij Futaba blijven zender en ontvanger gebonden, ook als je ze uit zet.

    En nogmaals ik daag jou bij deze uit om het door jou beschreven experiment uit te voeren met jouw Hi-tec Aurora in 'Scan' mode. Ik zal er dan naast komen staan en het experiment met mijn Futaba zender doen. Ik ben benieuwd of je daarna nog steeds zo enthousiast bent over je Aurora... Ik ga dan namelijk met een intacte kist weer naar huis maar jij met een wrak...
     
  14. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Beste Br@m,

    Het is me duidelijk dat je vrij slecht leest of niet wil begrijpen wat ik zeg en om die reden lijkt het me weinig zinvol om hier nog antwoord op te geven...ik wens je wel veel plezier met het vliegen en je keuze voor Futaba.

    grtz,
    H.
     
  15. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.715
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Alleen lukt het niet als er meerdere 2.4 zenders in de lucht zijn om meteen te contacten!!!!!!
     
  16. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    effe een aantal zaken in het kort


    Hoe kun je dan met 200 zenders tegelijk werken?????

    Ontvanger werkt tot ongeveer 2,5 volt. zinloos zeggen ze zelf ook al in het filmpje omdat dan al geen enkele servo meer werkt. Zelfs bij 3,5 volt zijn er al vele servo's die niets meer doen, vooral bij de grote kisten.

    Dus bij grote modellen waar je meer servo's per roer gebruikt is dit systeem nutteloos, je wil immers alle servo's op die hogere snelheid laten werken.

    En er vielen mij in het filmpje nog enkele dingen op die ik niet direct meer kan benoemen.
     
  17. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Commentaarregels zoeken moet je natuurlijk niet doen.

    Met 200 zendersets gelijktijdig werken op 2,4 GHz is nogal overdreven, maar het idee dat er op 75 beschikbare kanalen niet meer dan 75 sets kunnen werken moet men op 2,4 GHz vergeten. Op 35 MHz kun je uitsluitend in je eentje een kanaal bezetten, op 2,4 GHz kunnen meerdere sets van hetzelfde kanaal gebruik maken. Frequentiehoppers doen dat trouwens continu.

    Servo's, die bij 3,5 Volt al stoppen moet je bij dure/grote modellen niet gebruiken. Dat is gevaarlijk. Net zoals ontvangers moeten ze het tot tenminste 3 Volt blijven doen en liefst tot op een nog lagere spanning. Je hoort bij 2,4 GHz nogal eens, dat door spanningsdips de ontvanger een reset geeft. Zoiets hoor je bijv. nooit van FASST ontvangers, die tot zo'n 2,7 Volt stabiel blijven. De 2,5 Volt van HoTT geeft dus een veilig gevoel.

    Een framerate van 10ms (t.o.v. 20 ms) is bij grote modellen sowieso nutteloos. Zowel de servo's als het model kunnen dat nooit bijhouden. Zelf zie ik het nut trouwens helemaal niet, maar het blijkt een extra verkoopargument te zijn. Zet maar eens twee servo's op tafel, die een verschil in snelheid hebben van 0,01 sec. over 45 graden. Je ziet het verschil, maar je moet wel goed kijken. Doe dan het zelfde nog maar eens tijdens het vliegen.


    Of het HoTT systeem een succes wordt zullen we zien. Hopelijk wel. Voorlopig zijn zowel Spektrum en vooral FASST degenen, die op zendergebied de klandizie van Graupner hebben afgepikt. Daarnaast zijn gelukkig ook zowel Multiplex als Hitec inmiddels met een ijzersterk 2,4 GHz systeem op de markt gekomen, dus het is nu wachten tot ook bij Graupner de omzet van 2,4 GHz zenders weer op een normaal niveau komt. Als eindgebruiker heb je nu eenmaal baat bij een zo groot mogelijke diversiteit en zeg nu zelf, zenders als de MX12 en MX16 waren razend populair voordat 2,4 GHz om de hoek kwam kijken. Het wordt dus tijd dat er daarvan weer aantallen worden verkocht.
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Zijn het nog steeds, en dan vooral voor ombouw naar 2,4GHz met de andere systemen.
     
  19. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Zoals ik het bedoelde: het wordt weer tijd dat er van deze zenders aantallen worden verkocht.
     
  20. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    FASST is tot nu toe ook het enigste system op 2,4 wat toegelaten is voor modellen boven 25 kg in Duitsland.

    Voor Graupner is te hopen dat de HOTT daar ook voor worden toegelaten.

    Mvg Johan
     

Deel Deze Pagina