Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

Discussie in 'Model elektronica' gestart door prop-er, 12 okt 2010.

  1. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Ik vind het nogal onzinnig dat iemand begint te klagen over de typeaanduiding bij Graupner en dat Weatronic het véééél beter aanpakt.
    Als dat het enige verschil was tussen die twee :rolleyes::rolleyes:
     
  2. Arnout Janssen

    Arnout Janssen PH-SAM

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Venlo
    Helemaal duidelijk :)
     
  3. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    [mod]Heren, houden we het wel netjes? Een drietal berichten verwijderd.[/mod]
     
  4. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Ik vind dit een verkeerde vorm van censuur. Er werd niets verkeerd gezegd en er werden nette woorden gebruikt om een hoogmoedige houding aan de kaak te stellen.
    Het M-woord heb ik bewust vermeden, want dat is inderdaad niet gepast.

    Ik merk wel vaker dat op dit forum de laatste tijd een nogal expliciete manier van modereren te pas komt, nu ervaar ik het zelf terwijl ik er zeker niet op uit was om een veeg om mijn oren te krijgen.

    Maar goed, men leert en houdt zijn mond verder.
    Helaas doen veel mensen dat de laatste tijd, daarmee zakt het forum onbedoeld weg in nivo.
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2011
  5. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    We willen het hier juist gezellig houden. Als dat betekent dat er soms wat strakker opgetreden moet worden dan moet dat maar. doe je het niet is het niet goed en doe je het wel dan klagen er ook mensen. Liever dat degene klaagt die de aanstichter is dan de mensen die zich ergeren aan dit soort taal.

    Als je bedoeling anders was had je het ook anders neer kunnen zetten.

    /einde discussie
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Modelmatching

    Net ontdekt dat de MX-16 HOTT wél aan modelmatching doet. Als je het verkeerde model bij een ontvanger selecteert zal de zender steeds een piepje blijven geven. De servo's werken wel.
    Ik kwam er achter toen ik een ontvanger van het ene naar het andere toestel zette; totdat ik hem opnieuw aan het model had gebonden bleef hij piepen.
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Een filmpje van een Duits modelbouwtijdschrift wat het allemaal aanschouwelijk maakt staat hier: Vorstellung GRAUPNER HoTT
     
  8. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Zijn er al mensen die het telemetrie systeem geprobeerd hebben. En is die spraak ook in andere talen in te stellen buiten het Duits?
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik niet, dat wil zeggen; standaard krijg je op het display van de zender de ontvangeraccuspanning en de door de ontvanger opgevangen signaalsterkte te zien en dat werk feilloos. Ik heb nog geen andere modules in gebruik.

    Maar wat is je vraag over de telemetrie eigenlijk?

    Op rc-network loopt een zeer lang draadje over Graupner HoTT, misschien eens bekijken Graupner HoTT - technisches
     
  10. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Ik ben me een beetje aan het oriënteren voor een nieuwe zender. Ik las laatst een stuk in het blad Modell over de nieuwe MX16 HOTT en dit sprak me wel aan. Een andere optie die ik overweeg is de Multiplex Cockpit Mlink zender. Hier kan bv. ook de telemetrie van SM-modelbau op worden aangesloten en zo worden gelogd en op de display worden weergegeven. Wel komt deze zender me wat "goedkoop over" met al die kunststof schakelaars. Ook vraag ik me wel eens de zin-en onzin af om tijdens het vliegen telemetrie waarden op de display van je zender af te lezen. Is data-loggen misschien voldoende om waarden terug te lezen?
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat ligt er helemaal aan wat jij wilt weten.....een vario met GPS en daar de gegevens van loggen, dat is niet echt logisch. Je wilt nú weten hoe hoog en snel je vliegt, niet na je vlucht.
    Gaat het om motortemperaturen dan is het ook wel handig als je real-time op je display ziet dat je motor aan het warmlopen is. Leuk als je dat gelogd hebt, kun je er de volgende dag tijdens de revisie naar kijken :)

    Verder, de nieuwe Cockpit heb ik ook in mijn handen gehad. Hij is niet mooi maar ergonomisch zit het heel erg goed in elkaar.
    Wat voor mij mee speelde was de prijs van ontvangers en modules; bij Graupner is dat toch allemaal een stuk goedkoper dan bij MPX.
    Qua functionaliteit ontloopt het elkaar niet veel.
     
  12. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Ja dat vraag ik me dus af, ik kijk dus niet op mijn gemak op de diplay van mijn zender als je een snelle of lastige kist aan het besturen bent. De kan je na een crash zeggen hoe hard ie tegen de grond smakte terwijl je op de display keek :) . Maar met en zwever zul je wat meer tijd hebben om je data af te lezen.
    Wat betaal je dan ongeveer voor een Hott ontvanger van Graupner? Als ze goedkoper zijn dan MPX.
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Een 8-kanaals GR-16 ontvanger kost 68 euro bij Lindinger; de MPX 7 kanaals 80 euro met enkele antenne, 124 met de dubbele....
    6 kanaals GR-12 54 euro tegen 65 voor de MPX.
    De prijzen van diverse modules liggen ook erg ver uit elkaar.

    Over die telemetrie, ik gebruik dat ook (nog) niet. Behalve dan de ontvanger-accuspanning, die krijg je altijd, en de signaalsterkte ook. Daar hoef je niks extra voor te kopen en is toch wel retehandig hoor.
     
  14. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Ik heb vandaag 2 zenders in mijn hand gehad en de knoop doorgehakt. De MPX cockpit M-link action ligt lekker in de hand maar ik vind deze toch te playmobiel-achtig. Ik heb de 35mhz cockpit uitvoering met een assan model en dit bevalt me goed. De Graupner MX16 Hott is wel wat duurder (+60€) dan de MPX cockpit M-link maar je ziet het er wel vanaf: mooie degelijke uitstraling, metalen schakelaars uitgebreide menu structuur. Maar ligt ook lekker in je hand met op de juiste positie de (trim)schakelaars, mooie degelijke digipotmeters, licht van gewicht door de 4-cellen AA-accu en micro SD voor extra geheugen functies. Kortom prijs/kwaliteit is prima.

    Telemetrie:
    Standaard is in de hott ontvanger al geïntegreerd:
    ontvangstvermogen (dBm)
    signaalkwaliteit (%)
    signaalsterkte (%)
    ontvangertemperatuur (-10 tot 55C)
    cyclustijd dataframe (tijd tussen zenden en ontvangen van een dataframe in ms, tijd te lang dan failsave actief)
    ontvanger bedrijfsspanning (v)
    minimale bedrijfsspanning van de ontvanger(v)
    dan is er per kanaal nog de instellingen uit te lezen zoals: reverse, center (1500usec), trim (000usec), travel+ (150%) travel- (150%), periode (cyclustijd 10 of 20 us).

    Rechtstreeks in de hott ontvanger is als optie aan te sluiten:
    -vario module (hoogte stijging/daling)
    -GPS module (positie, snelheid, hoogte, stijging, daling, richting)

    Graupner zender MX-16 HOTT

    Graupner ontvanger GR-16 Hott

    Ik heb ook naar de telemetrie module gekeken die je op de ontvanger kan koppelen.
    Er zijn 3 uitvoeringen:

    -general air-module
    standaard onboard: stroommeting 40A cont. 60A piek, accucapaciteit 30Ah max, accu balanceer aansluiting max 6 cellen,
    aansluiting voor 2 temperatuursensoren, aansluiting voor RPM sensor, aansluiting voor een brandstofniveausensor.

    -general engine-module
    standaard onboard: stroommeting 40A cont. 60A piek, accucapaciteit 30Ah max, accu balanceer aansluiting max 6 cellen, ,
    aansluiting voor 2 temperatuursensoren, aansluiting voor RPM sensor.

    -electric air-module
    standaard onboard: stroommeting 150A cont. 300A piek, accucapaciteit 30Ah max, accu balanceer aansluiting max 6 cellen,hoogtemeter -500 tot 3000 meter, aansluiting voor 2 temperatuursensoren, aansluiting voor RPM sensor, aansluiting voor een brandstofniveausensor.

    op deze modulen extra aan te sluiten sensoren zijn (afhankelijk van de module):
    -temperatuursensoren (0-120C of 0-200C)
    -toerentalsensoren (optisch of magnetisch)
    -brandstofniveau sensor (nog niet in de handel) kan niet op de electric airmodule


    Al met al een hoop informatie en het is de vraag welke gegevens je belangrijk vind om tijdens of na de vlucht uit te lezen en wat je niet interessant vind.
    Het is jammer dat Graupner 3 verschillende modulen heeft gemaakt en niet 1 universele.
    Ik ben er nog niet uit en ga nog wat meer informatie lezen over heel het spul wat wel en niet kan of interessant is, en natuurlijk wat het kost.
    ik ben in ieder geval erg enthousiast geworden over de mogelijkheden die deze zender/ontvanger nu al bieden zonder nog de gebruiksaanwijzing te hebben doorgelezen.
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2011
  15. struggleforlife

    struggleforlife

    Lid geworden:
    19 feb 2011
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Gennep/Nijmegen
    Ik heb zelf een dx8, maar ik vind deze nieuwe mx16 (en mx20) er goed uitzien. Mooie features vind ik mn. ingebouwde (standaard) telemetriefuncties in combinatie met de spraak. De range lijkt met 4000m ook héél mooi.
    Beetje jammer vind ik dat piepkleine schermpje, wat het allemaal iets minder overzichtelijk maakt.
    Als ik overnieuw zou moeten kiezen zou deze zender absoluut een favoriet zijn.

    Vreemd dat er zo weinig aandacht voor de zender lijkt te zijn. Ik kan niet eens een behoorlijke review vinden op google.
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Tja, komt misschien ook omdat het vertrouwen in Graupner afgenomen is na de slechte start in het 2,4GHz gebeuren voor hun.

    Duurt lang voordat dat weer terug is.
     
  17. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Je slaat inderdaad de spijker op zijn kop Berto. Graupner heeft hierin een redelijk grote achterstand opgelopen ten opzichte van de concurrentie.
    Ik heb altijd met een "stoeptegel" gevlogen, de profi MC3030 van multiplex en ik heb lang gewacht voordat er een 2,4 Ghz zender van MPX op de markt was. Tegen die tijd dat Multiplex zover was ben ik toch naar andere merken gaan kijken en heb de Graupner MX16 Hott zender gekocht. Ik vind het goede prijs/kwaliteit verhouding wat Graupner op de markt heeft gebracht met dit product. Al weet ik natuurlijk niet of er zich nog problemen gaan voordoen in soft- of hardware. Maar de eerste indrukken zijn zeer positief!
     
  18. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Net een MikroKopter filmpje bekeken waarin één van deze nieuwe HoTT zenders - de MX-20 - is te zien!
    Ziet er fraai uit!
    En nog scherp geprijsd ook! :D

    Is het makkelijk om de zender te programmeren?
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Als je de MX-12/MX-16 menustructuur kent gaat het allemaal zonder het boekje open te slaan (hooguit om te ontdekken welke extra mogelijkheden er bij zijn gekomen). En of dat makkelijk is....dat is afhankelijk van wat je eerder gewend was. Het is anders dan Futaba en zeker Multiplex maar ik heb het idee dat het allemaal erg logisch in elkaar steekt.....
     
  20. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Momenteel heb ik een Futaba TC7, leuke zender.
    Maar aangezien ik op zoek ben naar meer mogelijkheden, vooral kwa telemetrie aantal kanalen, lijkt deze MX-20 een perfecte kandidaat.
    En voor zo'n scherpe prijs!!

    Je zou voor minder beginnen twijfelen.
     

Deel Deze Pagina