Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

Discussie in 'Model elektronica' gestart door prop-er, 12 okt 2010.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Maar heeft opnieuw binden enige zin als het groene ledje nu al keurig brandt?
    Uitzonderingen daargelaten heeft ieder model bij mij zijn eigen ontvanger, alleen de variosensors (ik heb er 3) verhuizen wel eens.
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn zender, en al mijn ontvangers, nooit heb ge-update. Ik ben ervan uitgegaan dat zolang het werkt, ik me daar niet druk over hoef te maken. Maar misschien is het ogenblik nu wel gekomen...
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2016
  2. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Zo uit mijn hoofd zeg ik even dat het lampje niets zegt over de binding.
    Zodra er een valide HoTT signaal gezien word gaat hij aan voor zover ik me kan herinneren.

    Vroeger had je van die alles in een f/w pakketten van Graupner, maar daar zijn ze helaas mee gestopt en nu moet je alles apart downloaden.
    Mijn advies zou zijn alles via de site of via de Update studio te downloaden en files te bewaren.
    Als je wat nieuws koopt update je dat met deze (bewaarde) versie en dan zit je voorlopig goed.
    't is alleen wel een hele klus, maar persoonlijk zou ik die moeite zeker nemen.
     
  3. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Dit is dus nog wel zo, alles in 1 update pakket: KLIK
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2016
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Als servo's verkeerde posities innemen moet je in het modelgeheugen van de zender kijken, niet in de ontvanger. De ontvanger geeft alleen de servoposities door, maar heeft daarop geen invloed.

    De ontvanger opnieuw binden is overigens geen verkeerd plan. Ook het controleren van de juiste positionering van de stekers is te adviseren. Bij de GR12 ontvangers moeten de stekers ondersteboven (bruin boven), bij de GR16 moeten ze normaal (bruin onder). Ik kom nog wel eens tegen, dat men het verkeerdom doet als men veel ontvangers van één type gebruikt en weinig van het andere.

    Updaten is eigenlijk alleen nodig voor de correcte werking van de telemetrie. De verbinding zender naar ontvanger behoort het met elke software versie goed te doen.
     
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja... sinds de laatste keer dat het vloog zijn er (voor zover ik me herinner) geen servostekkers los geweest. En in het modelgeheugen kijken heeft niet heel veel zin, want de ontvanger luistert zowiezo niet naar de zender, reageert niet op stickbewegingen en de motor slaat aan zonder dat ik er aan kom... Maar ik ga beginnen met opnieuw te binden. En ik check de stekkerposities - voor zover dat lukt (in de kabelbomen die van de vleugels komen zijn de afzonderlijke servostekkers geloof ik niet gemerkt). Jullie horen nog van me...
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Nou, er valt dus niks te binden... sterker nog, als ik de regelaar los maak van de ontvanger begint de zender te piepen ten teken dat-ie geen verbinding meer heeft. Dat is volgens mij een teken dat de ontvanger wel is gebonden toch? (anders zou hij denk ik continu piepen). De servostekkers zitten ook goed.
    Ik had er ditmaal niet de vleugels bij, maar omdat ik er wat langer mee bezig was viel me op dat de hoogte- en richting servo's (die in de romp zitten) én de motor, een soort cyclus doormaken; in plm. 40 seconden gaan ze helemaal van het ene naar het andere uiterste en weer terug. Alle andere keren trok ik de accu zo snel mogelijk los, daarom was het me niet eerder opgevallen. Eigenlijk doet het denken aan een servotester in de auto-stand; naar 0%, dan naar 100%, weer naar 0% etc. Dit zou toch een duidelijke aanwijzing moeten zijn wat er loos is.... Jan?

    PS- kreeg opeens een idee, ben gaan kijken bij Servoanzeige of de golfbeweging die ik de servo's zie maken daar ook worden weergegeven, maar dat is niet het geval, daar staat alles stil.
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2016
  7. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Duidelijk, je hebt de Servotest mode in de ontvanger op de een of andere manier per ongeluk geactiveerd.
    Te vinden in het menu waar je ook kanaal 5 op servo/sensor zet.

    Da's dan gelukkig ook weer snel opgelost :)
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2016
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Verdomd... dat is het, het werkt weer normaal.
    Overigens kan ik me nauwelijks voorstellen dat ik dit onbewust zelf zou hebben veranderd. Daarvoor moet je een heel eind buiten wat je gewoonlijk doet in het programma... net zoals eerder toen kanaal 5 bij de GR12 spontaan op Servo was gaan staan. Ik hoop niet dat de zender spontaan dat soort veranderingen uitvoert, maar het zou tenminste een paar dingen duidelijk maken...
    Bedankt Sander, de Flamingo kan weer vliegen.
     
  9. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Fijn dat het opgelost is.
    (Mss toch een keertje updaten?)
     
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Nou.... Jan zegt zelf dat dat eigenlijk alleen maar effect heeft op de typisch telemetrische functies. Dan zou ik misschien eerder overwegen om de zender voor een onderhoudsbeurt op te sturen. Misschien doe ik dat wel... maar dan tegen de winter, indoorvliegen en niet-zwevers doe ik toch met mijn oude DX6i.
     
  11. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Ik ben sinds kort over op Hott, een MZ-24. Leuke zender, ligt goed in de hand en doet verder wat het moet doen en valt niet tegen voor een ex-Futaba persoon.
    Echter zijn m.i. de Graupner manuals vandaag de dag niet meer zoals de oude vertrouwde Duitse versies. Er staan een hoop woorden in maar vaak zegt het je niets / het totaal aan woorden maakt geen nuttig verhaal en/of legt niets uit. :confused:

    Mijn vraag op dit moment is;
    * Kun je middels een Y-kabel de optische RPM sensor ( http://www.modellhobby.de/RPM-Optic...article&ProdNr=01033615&t=38684&c=8533&p=8533 ) en de temperatuursensor ( http://www.modellhobby.de/RC-Anlage...article&ProdNr=01033613&t=38684&c=8533&p=8533 ) direct op de telemetriepoort van een GR-16 zetten en belangrijker....werkt het dan ook naar behoren?
    * Weet iemand of (en hoe) deze RPM-sensor ook toepasbaar / programmeerbaar is voor bijv. 3-blad props?

    Tot zoverre vind ik her en der enkel aanwijzingen dat deze sensoren op een GAM o.i.d. aangesloten (dienen te) worden maar ik nergens vinden of deze sensoren ook los direct toepasbaar zijn.

    Iemand die hier ervaring mee heeft?
    Bij voorbaat dank voor de reactie.
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    De Hott MX-16 is mijn eerste Graupnder zender dus ik kan geen manuals vergelijken, maar troost je: ik spreek behoorlijk Duits maar de Duitse versie van de manual is naar mijn mening hopeloos. Niet overzichtelijk, niet logisch ingedeeld... ik zoek me iedere keer als ik iets moet hebben een ongeluk. De Nederlandse versie is zo mogelijk nog erger omdat de afbeeldingen ontbreken. Je moet dan dus de NL en de D versie naast elkaar gebruiken. Ben ik nog blij dat ik het Duits wél snap.
    Ik vermoed overigens dat je, om meer dan één sensor aan te sluiten, altijd een GAM nodig hebt.
     
  13. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Hallo Bart,

    Merci voor je respons.
    De manual van Futaba was al relatief zware kost maar daar kwam je uiteindelijk wel uit als je het goed las, dito eigenlijk voor Graupner. In ieder geval stond vrij uitgebreid iedere functie omschreven en hoe je deze moest programmeren.
    Maar wat ze vandaag de dag in elkaar gefrommeld hebben.....Duitse versie, Engelse versie...ik beheers deze beide talen maar zoals ik al schreef is het merendeels enkel een globale opsomming van wat je grotendeels met zo'n zender kan doen maar dat is gelijk aan wat je al kunt zien als je gewoon door de menu's op de zender scrolt maar verder staat er niets nieuws of nuttigs.
    Een hoop woorden maar het vormt geen verhaal :confused:
    Het is nu net alsof de Gebruiksaanwijzingschrijf-chinees de avond ervoor flink gefeest had in de kroeg of dat er een stagiair op los gelaten was welke eerder nog nooit zo'n zender had gezien.

    Ik vreesde er al een beetje voor dat zo'n GAM nodig was. Dat zou ik wel een beetje jammer vinden.

    Gr.
    Paul
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik moet nodig weer eens een potje Scrabbelen. "Gebruiksaanwijzingschrijfchinees"...
     
  15. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Voor zover ik me kan herinneren kan je de optische rpm meter niet aan je telemetrie poort knopen, daar moet nog een EAM of GAM module tussen.
    Dit staat ook in de manuals van deze modules als het goed is.
     
  16. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Hallo Sander

    Merci.
    Ik heb ondertussen ook een zinnetje gevonden op een Graupner site waarin wordt gemeld dat deze sensoren inderdaad enkel werken i.c.m. een 3-tal modules.
    Vind ik dus een beetje jammer omdat je dan gelijk zo'n extra blok met dikke kabels er aan moet monteren en daar is in onze hobby nu eenmaal niet altijd de ruimte voor.
    Snap Graupner ook wel dat ze liever 1 module maken waar alles in past i.p.v. diverse kleinere modules daar persoon 1 sensor A+C wilt gebruiken en persoon 2 wellicht enkel sensoren F + Q

    Zouden ze wellicht beter ook in de manual van bijv. de zender c.q. ontvanger kunnen noteren en/of in de manual van de sensor (maar die is er niet want het is maar een sensor).

    Enfin, werkt allemaal prima. Geen klagen over Graupner verder.

    Gr.
    Paul
     
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja... nog zoiets: de achtkanaals ontvanger heeft een aparte telemtriepoort. De zeskanaals ontvanger niet, en het gevolg is dat ik daardoor gedwongen ben een paar zwevers die in principe met zes kanalen toe zouden kunnen, met een achtkanaals ontvanger te vliegen omdat ik anders de variometersensor niet kan aansluiten...
     
  18. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.713
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Ja ieder voordeel heeft ook een nadeel
     
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Sorry, ik begrijp de relevantie niet.
     
  20. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.713
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Nu je telemetrie wil hebben, en dat kan alleen van een 8 kanaals en hoger dus het voordeel, je wil telemetrie in je zwever wat kan met 6 kanaals alleen zul je dan ook een 8 kanaals moeten kopen en dat is het nadeel.
    Als begrijpt wat ik bedoel;)
     

Deel Deze Pagina