Groot? Groter! Grootst!!!!!!

Eventjes niet modelbouw maar dit is wel de pure realiteit de dag van vandaag!!!!!!
Pesterijen in de vliegmodelbouwwereld bestaan ook.
Het kan nooit groot genoeg en als je dan als beginner met wat kleins afkomt lachen ze je gewoon weg!!!!!!!!

[URL="
[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator:
Volledig mee eens, mijn grootste is een 450 en heb de indruk dat dit door velen als "speelgoed" wordt bekeken...

Grappig filmpje :p Tja er is altijd groter maar er zijn er die daar ook hun geluk niet in vinden omdat er dan nog ene groterder is :rolleyes: Straatje zonder einde .
' t'Geluk schuilt in een klein hoekske '
Ik ben even content als ik met mijn nano cpx vlieg als met een grotere . Modelbouw doe je in de eerste plaats voor jezelf . :cool:

Volledig mee eens, mijn grootste is een 450 en heb de indruk dat dit door velen als "speelgoed" wordt bekeken...

Dan luister je naar de verkeerde mensen :D Weinig "speelgoed" achtigs aan een 450.

Persoonlijk zou ik zeggen dat alles wat je straffeloos "terug kunt koppen" speelgoed is, en daar valt de gemiddelde 450 niet onder....

Groet, Bert

Persoonlijk zou ik zeggen dat alles wat je straffeloos "terug kunt koppen" speelgoed is

Ga idd niet proberen om mijn 450 terug te koppen Bert, zelfs mijn 130X of Mcpx BL niet... ;)
Even serieus nu, ben al naar verschillende vliegclubs naar de fly-in gaan kijken, en op het veld zie je zelden of nooit een 450, zelfs 500 en 550 zijn er zeldzaam... 600's zie je er dan wel weer.

Ik hou hier eigenlijk weinig rekening mee, het is zoals Guy zegt, deze hobby doe je voor jezelf, als er hier volgend jaar iets bijkomt dan zal het meer dan waarschijnlijk een Logo 500 of 550 zijn, ik twijfel alleen een beetje omdat deze heli's enkel FBL te krijgen zijn ( en ik het al lastig genoeg heb om een FB heli correct af te stellen :D )

Even serieus nu, ben al naar verschillende vliegclubs naar de fly-in gaan kijken, en op het veld zie je zelden of nooit een 450, zelfs 500 en 550 zijn er zeldzaam... 600's zie je er dan wel weer.

Tsja, is maar net waar je vliegt: bij ons zijn de 450's redelijk dik vertegenwoordigd.... We lessen er zelfs mee (indoor dan toch).

Groet, Bert

Niet lullig bedoeld, maar dan ga je op de verkeerde momenten kijken..

Op een open dag willen mensen toch een beetje het leukste laten zien wat ze hebben.
Dus gaan de grote jongens van stal ;-)
Bij ons in de club zie je op een open dag ook een stuk inder 450'ers dan normaal..

Maar ze zijn er wel..
Ik heb er bv altijd 1 bij me :mrgreen:

En degene die je uitlacht/ gekke dingen naar je hoofd gooit als je met een 450'er aankomt, is gek.
Niet op 1 iemand afgaan natuurlijk, kan best dat de rest van de club wel gewoon op een leuke manier met je omgaat.
Maar als de sfeer echt zo anti klein spul is, zou je eens moeten bedenken of het wel jouw type volk is binnen die club..

Er is natuurlijk wel een kleine maar..
Kom je in een club, en je wilt een brevet halen, is een mcpx dus niet de heli waarmee dat gaat gebeuren..
250 zou op zich nog kunnen, maar in mijn optiek is een 450 wel het kleinste maatje.
Niet alleen vanwege de grootte oid, maar ook gewoon omdat je met een 450 nog een beetje vlieguren kunt maken in nederland.
250 moet je als beginner toch al vlot weer neer gaan zetten vanwege de wind.

Laat staan een mcpx, dus is voor een beginner letterlijk haast niet te controleren met stevig wind.

Eventjes niet modelbouw maar dit is wel de pure realiteit de dag van vandaag!!!!!!
Het kan nooit groot genoeg en als je dan als beginner met wat kleins afkomt lachen ze je gewoon weg!!!

Wat bedoel je eigenlijk met klein want ik zie in je handtekening verscheidene Vario's staan . Niet echt klein te noemen . :rolleyes:

Dit is een fenomeen wat al veel langer aan de hand is. Op veel vliegshows waar ik kwam werd ik vaak met mijn kleinere vliegtuigjes "vergeten" of steeds verder naar achtgeren geschoven of overgeslagen. Men wilde veel liever die grote bakken hebben die allemaal als een helie gevlogen werden. Liefst zoveel mogelijk achter elkaar en alleen vliegend.....
Dat is ook de reden dat ik niet meer naar meetings of shows ga, de laatste vliegshow waar ik was werd mijn kaartje steeds verder naar achteren gezet en kwam ik niet aan showvliegen toe. Hierop heb ik ingepakt en ben vertrokken.

Publiek komt niet kijken voor klein spul, die willen enkel groot en spektakel. De zeldzame echt serieus modelbouw geïnteresseerde bezoeker zal daar langs heen zien maar de overgrote meerderheid dagjesmensen niet. Logisch.

Zelfde met ballonvaren, ik crew op het een na grootste type in NL voor commerciele ballonvaart ( de grootste heeft het bedrijf ook in z'n vloot ). 3x raden waar de meeste aandacht van omstanders naar toe gaat als er naast ons een doorsnee formaat ballon staat met een 3/4 persoons mand ;-) Juist de ballon met de mand voor 21 personen. Waarom, omdat de afmetingen van die ballon voor jan de man nogal imponerend en een niet allerdaagse verschijning is. Dat is met grote modellen op shows niet anders.

Maar..... Dat zou uiteraard geen reden mogen zijn om andere modellen verder naar achteren te drukken. Onze opendag afgelopen voorjaar was er ook veel diversiteit in formaat modellen. Groot en klein, gewoon door elkaar opgesteld voor het publiek. Met vliegen idem, maakte niets uit. Als er maar gevlogen wordt. En natuurlijk krijgen de grotere extremere modellen wederom wat meer aandacht.

( Ga hier geen foto van "mijn" ballon neerzetten, want dat word toch weer gezien als sluikreclame ;-) )

Het kan nooit groot genoeg en als je dan als beginner met wat kleins afkomt lachen ze je gewoon weg!!!

Wat bedoel je eigenlijk met klein want ik zie in je handtekening verscheidene Vario's staan . Niet echt klein te noemen . :rolleyes:
Nee dat klopt ik heb enkel grote toestellen maar vaak zie ik toch het probleem en ook bij ons. Als je de dag van vandaag met een heel mooie afgewerkte 1,8meter ergens aankomt kijken ze je zelfs al weg. De dag van vandaag moet het al eerder 2,5 a 3 meter gaan met turbine en al of ze kijken je al weg. Maar ik kwam toevallig dit filmpje en vindt dT zo geweldig hard op de realiteit lijken dat ik hier een topic wou over starten. En kijk, er zijn toch al enkele reacties naar!!!

Ach.... die afmetingen, dat is zo overrated....

Ik vlieg van 450 tot forse benzine schaalbak, en heb met allemaal evenveel plezier....

Maar ja... ik hoef ook niet als toeschouwer naar mijn eigen modellen te kijken, uitsluitend als piloot.... ;)

Groet, Bert

Dan heb je ook geen reden voor een minderwaardigheidscomplex ;)

Da's ook precies de reden dat ik met alle afmetingen precies evenveel lol heb.... ik vlieg met alle heli's hezelfde flauwe liggende achtje....:rolling::rolling::rolling:

Groet, Bert

Maar ja... ik hoef ook niet als toeschouwer naar mijn eigen modellen te kijken...

Das niet helemaal waar he.... Stiekum tijdens zn peukje naar zn vliegende lesheli's turen en de ontwikkelingen van de leerlingen observeren ;):p

Maar wat formaat betreft.... Denk dat ik met mijn 450 meer lol heb beleefd... Dat weet ik wel zeker, dan met mijn 700 size heli's... :D

Nee dat klopt ik heb enkel grote toestellen maar vaak zie ik toch het probleem en ook bij ons. Als je de dag van vandaag met een heel mooie afgewerkte 1,8meter ergens aankomt kijken ze je zelfs al weg. De dag van vandaag moet het al eerder 2,5 a 3 meter gaan met turbine en al of ze kijken je al weg. Maar ik kwam toevallig dit filmpje en vindt dT zo geweldig hard op de realiteit lijken dat ik hier een topic wou over starten. En kijk, er zijn toch al enkele reacties naar!!!

Ik denk dat dit draadje wel eens heel lang zou kunnen worden . Tot nu toe is het gelukkig beschaafd gebleven .
Laten we een koe een koe noemen . De size van je grootste heli is de size van je portemonnee en daar zit van persoon tot persoon nogal verschil op . Daarom ben je toch geen minder persoon omdat iemand een grotere heli dan jou heeft ? :cool:

De vraag is altijd: "Voor wie vlieg je?"

Voor de omstaanders / toeschouwers of voor jezelf?
Vlieg je voor jezelf dan is het toch héél eenvoudig: waar jij het meeste lol aan beleeft is toch gewoon top?

Uiteraard is budget voor iedereen een (beperkende) factor.
Al ben je geen betere piloot puur omdat je met een 700 vliegt.

De size van je grootste heli is de size van je portemonnee en daar zit van persoon tot persoon nogal verschil op . Daarom ben je toch geen minder persoon omdat iemand een grotere heli dan jou heeft ? :cool:

Haha... nou... ik zie toch indrukwekkende heli's uit gammele autootjes komen, en dikke BMW's aan komen rijden met een 450 in de kofferbak.... ;)
Het is ook maar net, hoeveel je er voor over hebt...

De vraag is altijd: "Voor wie vlieg je?"

Voor de omstaanders / toeschouwers of voor jezelf?
Vlieg je voor jezelf dan is het toch héél eenvoudig: waar jij het meeste lol aan beleeft is toch gewoon top?

En beter had ik het zelf niet kunnen zeggen....

Groet, Bert

Publiek komt niet kijken voor klein spul, die willen enkel groot en spektakel. De zeldzame echt serieus modelbouw geïnteresseerde bezoeker zal daar langs heen zien maar de overgrote meerderheid dagjesmensen niet. Logisch.

Zelfde met ballonvaren, ik crew op het een na grootste type in NL voor commerciele ballonvaart ( de grootste heeft het bedrijf ook in z'n vloot ). 3x raden waar de meeste aandacht van omstanders naar toe gaat als er naast ons een doorsnee formaat ballon staat met een 3/4 persoons mand ;-) Juist de ballon met de mand voor 21 personen. Waarom, omdat de afmetingen van die ballon voor jan de man nogal imponerend en een niet allerdaagse verschijning is. Dat is met grote modellen op shows niet anders.

Maar..... Dat zou uiteraard geen reden mogen zijn om andere modellen verder naar achteren te drukken. Onze opendag afgelopen voorjaar was er ook veel diversiteit in formaat modellen. Groot en klein, gewoon door elkaar opgesteld voor het publiek. Met vliegen idem, maakte niets uit. Als er maar gevlogen wordt. En natuurlijk krijgen de grotere extremere modellen wederom wat meer aandacht.

( Ga hier geen foto van "mijn" ballon neerzetten, want dat word toch weer gezien als sluikreclame ;-) )

nee hoor, het grote publiek komt kijken of we niet crashen.

Bij de ballonsport zie ik dat anders, en gaat het idd omdat de toeschouwers onder de indruk zijn van het formaat. Als modelvliegpubliek zien ze graag alles en dan ook de micromodellen die ik wel eens voorvloog op shows zoals de Holiday en vergelijkbare modellen. Op de pampa jetmeet hadden Niek, Harold en ikke veel plezier met onze EDF microjetjes, en het publiek ook. Men was verbaasd dat die modellen ook zo klein en goedkoop konden zijn en dat we er ook nog wel eens het mes inzetten om ze nog kleiner te maken.

Ik stoor me meer aan die grote 3 meter kunstvlucht bakken die bijna de hele vlucht aan de prop hangen alsof het heli's zijn. De laatste show dat ik was gaf de omroeper aan dat dit het moeilijkste van het modelvliegen was en prompt kwamen nog een stuk of 5 van die kisten achter elkaar die dit kunstje deden. Dan ben je toch niet meer geloofwaardig...........

Back