Grote Kenworth w900 achtige truck printen

Discussie in '3D Printen' gestart door HugoW, 1 jan 2018.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.473
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Hoi,

    ik ben aan een (te) groot project begonnen, een grote truck schaal 1:10. Het idee is om er een trailer achter te maken met mijn raceauto's achterop. Hoe ik niet meer te sjouwen ;)

    Ik ben vandaag aan de eerste grote print begonnen, de motorkap. Alle onderdelen ontwerp ik in FreeCAD, en ik print op mijn eigenbouw CoreXY printer met MKS SBase 1.3 controller en TFT32 scherm. De print is stand-alone, hangt niet meer aan de PC.

    De eerste minuten:
    [​IMG]

    Na een uur:
    [​IMG]
    Dat schiet niet echt op! Volgens Cura zou hij er 9 uur over moeten doen...

    Het schermpje zegt wat anders:
    [​IMG]
    4% in een uur, da's 25 uur voor de gehele print. Hmmmm....

    Zal zo updates plaatsen.

    Update:
    Na 2 uur:
    [​IMG]
    Het begint wat vorm te krijgen, de onderplaat (voorkant) is af.

    En de tijd lijkt ook logischer te worden:
    [​IMG]
    16% na twee uur is nog 'maar' 12,5 uur over het geheel. Het zakt dus snel na het printen van het grote voorvlak.

    Update na 3 uur:
    [​IMG]

    En update na 5 uur (was even met de kinderen aan het spelen na 4 uur):
    [​IMG]
    Ik zie dat de grote vlakken niet helemaal vlak worden, zal wel met de geringe dikte te maken hebben. Al doende leert men!


    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2018
  2. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Rosmalen
    Dat is 4 % van de coderegels die verwerkt zijn.
    De berekening van de benodigde tijd van Cura klopt behoorlijk goed.
     
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.473
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dank je wel. Zoals ik net de post edditte, het zakt inderdaad gestaag. De dunne wand kost heel wat minder coderegels dan het grote vlak, kennelijk.

    Hugo
     
  4. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Rosmalen
    Een coderegel kan een opdracht om 1 mm te verplaatsen, maar ook om 10 cm te verplaatsen.
     
  5. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.473
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    De print is helaas mislukt, de grote vlakken zijn golvend / gedeukt. Jammer, het leek zo goed te gaan. Hier zie je één van de deuken:

    [​IMG]

    Ik ga eens met de instellingen stoeien, in het ergste geval de dikte flink vergroten. De wanden zijn nu maar 1 mm dik, hij print twee lagen van 0,4 met niks daartussen. Dat is niet goed, kennelijk.

    Hugo
     
  6. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Veldhoven
    Wat is je bed temperatuur? Zoals ik het zie is deze voor dunne wand prints veelste hoog.

    Met PLA heb ik de bed temp op 45 graden staan. Bij bijvoorbeeld 55 graden of meer heb ik ook van dat soort "deuken" in m'n print objecten.
     
  7. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.096
    Locatie:
    Den Haag
    Als vuistregel voor je wanddiktes en vooral als het een dunne wand is, neem minimaal een tweevoud van je nozzle doorsnee!
    In jouw geval zou je kunnen kiezen tussen 0,8mm of 1,2mm. (zolang het maar een veelvoud is van je nozzle)
    Bij die 1,2mm zal er de ingestelde % infill geprint worden en bij 0,8 twee lijnen tegen elkaar.
    Je kunt ook kiezen voor 100% infill, om zo de dunne wanden volledig op te vullen.

    In Cura kun je overigens goed zien (bij weergavemodus Lagen), wat de resultaten zullen zijn en of de wanden goed dicht zitten. (aan elkaar gehecht zitten, of toch nog met wat vrije ruimte ertussen).

    Succes verders met je project :thumbsup:
     
  8. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.473
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dank voor jullie reacties. Ik heb geen verwarmd bed, de bedtemperatuur is 20 graden want zo warm is het in de kamer. Ik heb denk ik een part cooling fan nodig en ik zal eens 1,2 mm breedte gaan printen met veel infill.

    Hugo
     
  9. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.473
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Inderdaad, dat blijk ik in Cura te kunnen zien als ik inzoom. Ik wist niet dat dat kan, inzomen. Wel was ik er al achter dat de binnen en buitenwanden elkaar niet geraakt hebben:

    [​IMG]

    Vanavond hem ik een simpel koelertje voor de printer gemaakt:

    [​IMG]

    't Is wat grof maar het werkt denk ik wel. Ik wil alleen nog een isolerende sok om het hotendblok. Dat had ik maar die is verloren gegaan, geen idee wat voor isolator er in de kapton tape zat als isolator toen ik de hotend kocht, maar het werkte wel goed.

    Hugo
     

Deel Deze Pagina