Grote microheli-uitleg voor de beginners!

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door sander88, 7 mei 2005.

  1. sander88

    sander88

    Lid geworden:
    8 mrt 2005
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Beverwijk
    Aangezien Ace het al meldde:
    Er is nergens een beginnersfaq te vinden waarin alles staat over het afstellen van je heli.
    Ik zal hierbij een poging wagen. Ook al zit ik nog helemaal niet lang into de "micro-heli business", toch zal dit de meeste mensen aardig op weg kunnen helpen.

    :pim:

    Dit is voornamelijk gebaseerd op mijn eigen heli (dragonfly 22d) en de info die ik gaandeweg heb vergaard.

    Het afstellen van de heli:
    -balans
    -servo armpjes
    -swashplate
    -rotorbladen
    -padles
    -trainingskruis
    -antenne
    -trimmen

    Balans:
    Je moet er voor zorgen dat je heli zo goed mogelijk in balans zit. Dus pak je heli vast aan de padles stang (zorg dat je de accu er al onder hebt hangen). Til de heli op met de padles stang met de heli mee wijzend (dus richting staart en richting de kap van de heli). Kijk of de heli recht hangt ten opzichte van de grond, doe dit zo precies mogelijk (kijk dus of hij niet naar voren of naar achteren hangt). Als de heli niet goed recht hangt, kun je d.m.v. van de accu verschuiven of wat gewicht toevoegen, de heli recht laten hangen. Pak nu de heli weer aan de padles op maar nu zo dat de rotorbladen met de heli me wijzen, de padles steken dus naar "buiten".
    Kijk nu of de heli niet naar rechts of naar links helt. Als de heli niet goed hangt, kun je d.m.v. van de accu verschuiven of wat gewicht toevoegen, de heli recht laten hangen.

    Servo armpjes:
    Je moet ervoor zorgen dat de servo armpjes in een hoek van 90 graden staan, oftewel horizontaal (aan de grond, als je vloer waterpas is, en het onderstel van je heli goed is :wink: ). Dit doe je als volgt:
    Zet de heli aan door hem aan de accu te koppelen (eerst de zender aanzetten!). Het is nooit een slecht idee om de motor los te koppelen voor het geval dat. Let erop dat je de trims op je zender op nul hebt staan, oftewel bij de dragonfly zenders, in het midden. De servo's zullen dan hun positie "zoeken". Draai nu het schroefje in een servo armpje voorzichtig los en zet het servo armpje in een hoek van 90 graden. Draai het schroefje er weer op en klaar is kees. Doe dit bij alle servo's.
    [​IMG]
    Met dank aan Paul H


    Swashplate:
    Oke nu we zover zijn, gaan we verder met de swashplate (het plaatje waaraan je servo armpjes zijn gekoppeld). Je moet ervoor zorgen dat deze helemaal horizontaal, recht, niet schuin staat, of hoe je het ook wilt noemen. Oftewel van zowel opzij (links en rechts), als van voren en achteren mag hij niet schuin staan. Dit kun je zover krijgen d.m.v. je servo armpjes in te korten of te verlengen. Als dat op jouw heli niet kan, kun je d.m.v. de gaatjes in de in dat plastic stukje van de servo de swashplate goed krijgen. Let wel hoe meer je de servo armpjes "naar de servo toe plaatst", des te kleiner zal de uitslag zijn. Je swashplate mag enigzins naar voren hellen.

    Rotorbladen:
    Er is een grote kans dat je bladen niet even zwaar zijn en dit kan voor trillingen zorgen. Een goedkope manier om je bladen te balanceren is die van Satoer http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=12505

    Een andere (lees preciesere) manier, is het kopen van een speciale "bladenweegschaal" die het gewicht van de bladen aan elkaar compenseert. Deze is te koop in modelbouwwinkels en anders hebben ze die ook wel op een modelbouwclub.

    Ook is het handig om de rotorbladen hun goede positie te laten vinden, hier wordt al veel gesproken, want de meningen zijn vaak verdeeld.
    Dit is mijn mening:
    Draai de rotorbladen zo vast dat je ze nog redelijk licht met de hand kunt bewegen. Pak de heli nu goed vast en laat de rotorbladen met een flinke snelheid draaien (doe dit niet op ooghoogte!). De bladen zullen nu een betere positie hebben gevonden. Meestal is dit iets met de draairichting mee of er juist iets tegenin. Je kunt de bladen nu iets strakker aandraaien.
    Maar zoals ik al zei meningen verschillen, ik stel dan ook voor om hier ook lekker zelf mee te experimenteren.

    Padles:
    De padles zijn van groot belang bij het besturen van je heli, en het is ook de bedoeling dat deze goed zitten.
    Als je kijkt zul je zien dat het staafje waaraan de padles zitten door een op en neer beweegbaar plasticdeeltje lopen. Het is de bedoeling dat de padles hieraan gelijk staan oftewel horizontaal aan dat plasticje. Oftewel pak de schroevendraaier en zorg dat ze gelijk staan. Meet ook even na of de padles-stang aan beide kanten EVEN lang is!. En zorg ervoor dat hij in evenwicht is d.m.v. de gewichtjes. Let op: hoe meer de gewichtjes naar "binnen" (dus richting de rotorkop) worden geplaatst hoe minder stabiel hij zal vliegen. Hij zal wel wendbaarder worden.

    Trainingskruis:
    Het vaak bijgeleverde trainingskruis kan erg handig zijn om fatale crashes te verkomen. Zorg ervoor dat hij goed in het midden van de heli hangt om de heli zo stabiel mogelijk te houden. Bevestig de koolstofstaven goed aan het landingsgestel om trillingen zo veel mogelijk te onderdrukken. Let op: als de heli last heeft van trillingen zullen deze vele malen worden vergroot door het trainingskruis. Het eraf halen van de pingpongballetjes kan dan eventueel helpen, ook al zal dat er dan wel voor zorgen dat harde landingen meer met het onderstel van de heli zullen worden opgevangen. Ik heb de pingpongballetjes erzelf ook afgehaald en ik vind het zo beter om te vliegen.

    Je kunt ook zelf heel makkelijk een trainingskruis maken van twee stukken koolstofstaaf (en eventueel pingpongballetjes).

    Antenne:
    Het beste is om de antenne met niks gelijk te laten lopen dus niet met de staartbuis of het landinggestel. Meestal is het wel handig om de antenne door een buisje te laten lopen, want als je hem los laat hangen kan hij in je rotorbladen komen. Hou de antenne zo veel mogelijk uit de buurt van de motor en electronica. Het is NIET slim om de antenne in te korten! De lengte die hij nu heeft is het beste en is door de fabrikant expres zo gedaan.

    Trimmen:
    Goed nu dit alles achter de rug is moeten we de heli maar is gaan trimmen. Check even met de hand of alle tandwiel overbrengingen lekker lopen!
    Eerst de antenne van de zender uitschuiven (bij een kleine afstand hoeft dat natuurlijk niet zo). Zet de zender maar aan! Nu kun je de heli aan zetten. Goed het moment is gekomen. Geef voorzichtig gas (ik bedoel dan ook echt HEEL VOORZICHTIG). En trim de heli zo goed mogelijk. Probeer als je enigzins kan hoveren je heli nog beter te trimmen. Het is mogelijk dat de heli enigzins naar links(voren) wil gaan. Stuur dan gewoon even tegen bij het opstarten :wink: . Het is het beste om boven de +- 60 cm te vliegen om te kijken wat je weg moet trimmen (vanwege het zogenaamde grondeffect, voor meer info hierover gebruik even de zoekfunctie :) )
    Zoek anders iemand (of een club) op, die je wilt helpen met het trimmen en het nachecken van de heli. :D

    Nog even het volgende: :!:
    Bij het starten van de heli zorg dan altijd dat je gasstick naar beneden staat :!: Zo zorg je ervoor dat hij niet opeens weg vliegt.

    Als je stopt met vliegen, zet dan altijd eerst de heli uit en daarna pas de zender :!:

    Hopelijk helpt dit je opweg! Nu heel veel plezier met vliegen :D (en let er altijd op dat je zender wel volgenoeg is, we willen namelijk niet dat de heli opeens maffe dingen gaat doen he :p )



    Hatemail, commentaar, opmerkingen, etc.
    Pb dat dan even of mail naar sniesbuiAPESTAARTJEhotmail.com

    :bye:
    Sander
     
  2. gerard

    gerard

    Lid geworden:
    24 jul 2002
    Berichten:
    441
    Locatie:
    aan de linge
    kijk dit zijn tenminste topics waar we wat aan hebben als newbee,s

    thank,s
     
  3. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Heb hem even sticky gemaakt,

    Mooie lap tekst, bedankt!

    Robert
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    als je je swash gewoon recht monteerd en niet "Je swashplate mag enigzins naar voren hellen. " dan zal je heli ook het volgende niet doen " Het is natuurlijk dat de heli bij het opstarten naar linksvoren wil gaan." :wink:
     
  5. sander88

    sander88

    Lid geworden:
    8 mrt 2005
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Beverwijk
    Bedankt al :D
    Voel me gevleid :wink:

    Plaatjes komen nog wel als ik eindelijk is een digitaalfototoestel heb of iemand moet even zo vriendelijk willen zijn wat plaatjes te sturen (hint hint).

    :bye:
    Sander
     
  6. AcE

    AcE Guest

    Netjes verslag,
    hier hebben veel mensen denk ik wel iets aan!!
     
  7. Cornholio

    Cornholio

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Mechelen, Belgiƫ
    Dit zou ik toch niet, rekening houdend met het feit dat je daar een paar bladen tegen hoge snelheid hebt draaien die zich wel eens als messen zouden kunnen gaan gedragen... je zegt het zelf al: Niet inkorten!

    Voor de rest niets dan lof :wink:
     
  8. sander88

    sander88

    Lid geworden:
    8 mrt 2005
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Beverwijk
    @ Cornholio,

    Dat kan inderdaad gebeuren, ik heb het nu zelf ook nog via een paar rietjes lopen(sss:p).
    Maar als ik straks aardig kan hoveren laat ik het gewoon los hangen, door de stuw kracht van de rotorbladen zou hij al gewoon naar beneden moet worden geduwd zou ik zeggen.

    Ik zal het in ieder geval even wijzigen in de tekst.

    Thanks en groeten,
    Sander
     
  9. Cornholio

    Cornholio

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Mechelen, Belgiƫ
    Ook niet helemaal waar, wat als je gewoon wil dalen dan... dan gaat de antenne zowieso naar boven + dat je nog eens negatieve pitch geeft... dan gaat de antenne nog eens extra aangezogen worden :roll:

    Conclusie: veiligste manier -> in een buisje.
     
  10. sander88

    sander88

    Lid geworden:
    8 mrt 2005
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Beverwijk
    Oke thanx :) , ik zal het onthouden en het erbij zetten.

    mvg
    Sander
     
  11. Madness

    Madness Guest

    Dit is nog eens handig als je een dragonfly wil gaan kopen :lol:
    Ik snap het nu 8) bedankt voor de uitleg :proost:
     
  12. Adrie de H

    Adrie de H

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik wist het meeste al, maar toch bedankt voor de uitleg!
     
  13. Roozeken

    Roozeken

    Lid geworden:
    4 jul 2004
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Berlare
    Hoi,

    Misschien een stomme vraag maar, hoe werken nu alle onderdelen van zo'n micro heli? Wat dient voor wat?

    Ik heb met de zoekfundtie gezocht, maar niets gevonden.
    Misschien weet er iemand een linkje of wil er iemand er een woordje uitleg over geven.

    :D :D :D
     
  14. $olo

    $olo Guest

    rotorbladen zorgen voor de lift
    paddles heb je om te sturen
    en de staart rotor heb je om het meedraai effect weg te nemen .
     
  15. KriZ

    KriZ

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    686
    even een paar vraagjes hierover. Moet de swahplate recht staan met de grond/skids of met de chassis plaat van de motor? Moet als het zwaartepunt goed staat de skids evenwijdig aan de grond zijn of de chassis plaat? In mijn geval bij een hummingbird.
     
  16. Paul H.

    Paul H.

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    642
    De Swashplate moet horizontaal staan ten opzichte van de grond, als het goed is is de chassisplaat gewoon horizontaal en kan je hem daar dus ook op africhten. En als je de heli aan de paddlestang vastpakt dan moet hij niet achterover leunen en niet te ver voorover. (Hij mag wel een klein beetje vooroverleunen maar niet te veel!)
     
  17. KriZ

    KriZ

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    686
    Bedankt voor je antwoord Paul. Alleen staat de chassis plaat van mijn elite niet evenwijdig met de skids dus zou ik hem moeten afstellen zodat de skids recht staan.
     
  18. is het de bedoeling dat de padles helemaal horizontaal staan in vergelijking met de bijv. de grond? of word er iets anders bedoeld met: het is de bedoeling dat de padles hieraan gelijk staan oftewel horizontaal aan dat plasticje.?
    groet Luuk
     
  19. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    is het niet zo dat De Swashplate haaks op de as moet staan .
     
  20. $olo

    $olo Guest

    @ luuk : paddles gelijk aan swashplate

    @michel : swashplate gelijk aan grond
    dus naar chassis hoef je niet echt te kijken .
    als de main rotor dan nog haaks op de swash staat gaat ie netjes rechtop
     

Deel Deze Pagina