Grote microheli-uitleg voor de beginners!

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door sander88, 7 mei 2005.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Een heli met 2 rotors boven elkaar is van het type coax(iaal). Beide rotors draaien tegengesteld, waardoor de heli, als beide rotors even snel draaien, niet vanzelf om zijn as zal gaan draaien, zoals bij een model met een enkele rotor. Dit type heli is meer geschikt voor indoor, zeker als de rotorbladen vast zijn, en niet verstelbaar. Zijn ze dat wel, dan kun je bij vrijwel windstil weer het ook buiten proberen.

    Een indoor heli hoeft trouwens geen 2 rotors boven elkaar te hebben. Er zijn tegenwoordig ook single rotor heli's die door hun lage gewicht (minder dan 30 gram) ook zeer geschikt zijn voor indoor. En bij weinig wind kun je daar ook mee naar buiten.
     
  2. boatfreak2

    boatfreak2

    Lid geworden:
    18 jan 2004
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Roermond
    Heeft iemand ervaring met de The Big One revell helicopter
     
  3. bramv

    bramv Guest

    Klein vraagje: valt er aan een "speelgoed" micro-helikopter nog iets af te stellen (ik heb een swift aka v-max)? Ik heb een nieuw motorhuisje erin geschroefd, en nu is hij minder stabiel, vooral nadat ik voor of achteruit heb gevlogen (dan blijft hij circels draaien). Ik zie niet echt iets aan het helicoptertje wat ik kan afstellen. Accu beter in het midden vast zetten heb ik wel gedaan.
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Je kan alleen controleren of alles soepel beweegt, vooral de flybar (die staaf met gewichtjes) moet erg licht kunnen "kiepen". Soms schiet er daar wel eens een linkje verkeerd, komt er een haartje tussen, etc. Trouwens, meestal heeft lang sleutelen aan zo'n heli weinig zin, en is een nieuwe kopen, en de oude voor onderdelen houden het beste.
     
  5. 118d

    118d

    Lid geworden:
    9 sep 2011
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Belgie , Beerse
    bedankt voor deze uitleg , ik heb het gevoel dat ik hier nog zeer veel ga leren !
    zeer nuttig !!!
     
  6. Jempi

    Jempi

    Lid geworden:
    31 jul 2011
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Antwerpen-Belgie
    Ondertussen heb ik al een hele hoop micro en mini-heli's. Het valt mij op dat 'mini-heli's' kleiner zijn dan 'micro-heli's'. Mini = 11cm, micro = 19cm. Eigenlijk zou het andersom moeten zijn (volgens de betekenis van het woord). Wat me ook opvalt, ze hebben allemaal hun eigen 'karakter', alsook hun eigen laad-en ontlaadgedrag van de lipo-akku. Ik schuim continu het web af op zoek naar nieuwe modelletjes. Ze verkopen ook vlot....;)
     
  7. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    @Jempi

    Mag ik vragen waarom je van alles zoveel exemplaren wilt hebben? 1 of 2 snap ik nog wel maar 4 of 5?

    Just curious
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Ik heb dat ook, voor mij is de reden dat repareren van die allerkleinste modellen vaak niet rendabel is, qua tijd en geld. En je hoeft niet te wachten totdat de batterij weer opgeladen is, dan pak je gewoon een andere heli.
     
  9. Jempi

    Jempi

    Lid geworden:
    31 jul 2011
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Antwerpen-Belgie
    Ik koop er telkens zoveel omdat ik ze verder verkoop aan kennissen en vrienden. De feestdagen komen eraan en dan geven ze dat als kadootje. Je moet er ook vanuitgaan dat als je er 10 bestelt, er 4 kapot zijn, of een slechte batterij hebben. Ik bestel rechtstreeks in china, duurt ongeveer 2 weken voor ze hier zijn. EĆ©nmaal heb ik al 10 euro taks moeten bijbetalen, de andere keren niet, dat is wel raar.
     
  10. Levis

    Levis Guest

    hallo,
    ik ben nieuw op het forum want ik heb een probleempje met mijn LAMA ESKY V3.
    Als ik wil opstijgen, blijft hij terplaatse roteren :/ hij geraakt ook niet van de grond, zelfs niet op max snelheid van de motor.
    Ik heb alles nagechekt maar ik vindt niet waar het aan ligt.
    Zou iemand me kunnen helpen? (@ sander 88: mooie tekst, deze heeft me al goed) geholpen).
    Weet iemand raad want het is frustrerend dat het niet lukt :p
    MGV, Levis
     
  11. Be-eL

    Be-eL

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Amsterdam/Hilversum
    Je kunt het beste even een eigen topic maken en daarin het volgende aangeven. Dan weten we iets meer om je te kunnen helpen.

    Zitten de A en B rotorbladen op de juiste plek?
    Draaien de rotoren wel tegengesteld?
    Zit de onderste rotorkop goed vast met schroefjes in de holle as?
     
  12. pip

    pip

    Lid geworden:
    5 okt 2005
    Berichten:
    939
    Locatie:
    Den Haag
    ik wil mij fptje ook weer vliegend maken, maar nu heb ik van de 4 in 1 alleen de ontvanger nog.

    dus dan moet ik 2 regelaars hebben (ong. 10a voor staart, 20a main?(brushed))
    maar dan zou ik ook iets van een v-tail mixertje ertussen moeten plakken toch?
    en dan accudraaden gewoon paralel aansluiten.

    of zit ik er helemaal naast?-.-
     
  13. pip

    pip

    Lid geworden:
    5 okt 2005
    Berichten:
    939
    Locatie:
    Den Haag
    zit ik in het verkeerde topic of is deze vraag gewoon veel te lastig? xD :oops:
     
  14. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Handig Topic :)

    Maar toch zit ik met een dingetje.

    Ik heb de Tips in de 1e post van Sander eens uitgevoerd.
    Maar nu het volgende,

    Ik kan 1 van m'n servo armpjes niet op 90graden met de ondergrond krijgen.
    Servo-armpje eraf gehaald en geprobeerd te verzetten, maar de vertanding waar het armpje overheen valt staat zodanig dat ik net iets boven / net iets onder die hoek van 90 graden terecht kom.

    Terwijl de andere servo wel keurig in die hoek staat.

    Wat kan ik nog doen naast de trim op de zender?


    [​IMG]
     
  15. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Dat lukt niet altijd Sven. Je kan proberen de servo open te maken en de tandwielen te verzetten maar ik heb gemerkt dat dit niet bij alle servo's werkt ( of ik doe iets fout). Als de hoek mee valt kan je het gewoon met de linkjes compenseren, zo lang de servo naar boven en naar onder natuurlijk genoeg beweging heeft, maar dat met geen probleem zijn omdat hij toch gecentreerd staat. Ook kan je het met een subtrim op de zender aanpassen maar te veel is ook weer niet goed.
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2013
  16. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Oke bedankt voor je reactie,

    Ik heb wel eens een defecte staart-servo opengehaald.... nou, die krijg je dus niet weer in elkaar ..

    Dan kan ik inderdaad voor de optie gaan om de lengte's van de linkjes aan te passen zodat de swashplate recht staat.
     
  17. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)

    Meestal wel hoor :) . Altijd natuurlijk het voorste gedeelte waar de tandwielen zitten voorzichtig losmaken en goed kijken hoe het zit voor je wat doet ( foto maken is meestal een goed idee). In het achterste deel zit het motortje en de elektronica.
     
  18. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    dat doe ik dan liever als ik weer eens een spare-servo in huis heb ... :)

    wil gewoon altijd kunnen vliegen als ik daar zin in heb, en niet willen wachten op onderdelen die nog geleverd moeten worden
     

Deel Deze Pagina