Guillows 20" Piper 140 Cherokee

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door jan brilman, 10 feb 2016.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Onder invloed van het naderende indoorvliegfestijn, en om naast de Stearman af en toe met iets anders bezig te zijn, heb ik domweg deze kit aangeschaft.

    [​IMG]


    En dit kan het worden.

    [​IMG]

    Voor in een heeeeeele grote zaal, of buiten.

    Waar ik gisteren nog berichtte over 1,5 mm gestanst balsa dat omgerekend 38 gram per plankje woog (oude Aeronca doos), komt het hout in dit doosje uit op een (omgerekend) nette 22 gram per plank.

    De ribbetjes vallen uit het hout, het ziet er mooi uit, maar oei oei oei wat is het klein!

    Eerst maar eens kijken wat er qua 'set up' aan spullen in kan/moet.


    jan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 10 feb 2016
    kvlasblom vindt dit leuk.
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    De spullen zijn besteld . . .

    gram
    motor 8 gram Gearbox 8mm Complete with Prop micronwings
    ESC 1 gram ESC Brushed Micro 1S 3A micronwings
    ontvanger 1 gram Duplex R7 nano EX jeti
    servo's 4 gram samen HK5330 HobbyKing
    1S lipo 5 gram whatever
    totaal 19 gram

    Verschillende waarden zijn naar boven afgerond; zou me niet verbazen als ik op 17 gram totaal uitkom . . .

    Wonderlijk.

    Tig jaar geleden waren we blij met de komst van de 'Tiny'-servo's van 50 gram per stuk . . .


    jan.
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Eerste deeltjes gemaakt.

    20160222_213848_resized.jpg


    Kielvlakje en richtingsroer.

    Let op de CA-scharniertjes: 0,00 gram.

    (Ben ooit (gratis! :)) in het gelukkige bezit van een Satorius laboratoriumweegschaalgekomen; op 1/100 gram nauwkeurig . . . :thumbsup:)

    Volgens mij kan het echt een heel licht ding worden.

    Ben benieuwd.


    jan.
     
  4. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Leuk projectje , ga ik volgen en ik ben benieuwd hoe dit gaat vliegen , ik heb nog nooit een Guillows kitje gebouwd maar van "horen" zeggen :weetnie: zouden het , althans in vrije vlucht , niet echt geweldige vliegers zijn o_O

    Groeten Jef
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Dag Jef,


    Leuk dat je reageert.

    Tsja, ik lees ook van alles op het web.

    Heb wel het idee dat je vooral de klagers hoort; meer dan de bouwers die tevreden zijn . . .

    We gaan het zien!

    Eerste domper is binnen:

    20160224_232812_resized.jpg

    Ik dacht dat die maar 1,9 gram waren?

    Nou ja, vooruit maar.

    Voor dat geld . . .

    :thumbsup:


    jan.
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Eerste delen zijn ruwbouw klaar.

    Wel een gepriegel, zeg.

    Gewicht valt me tegen . . .

    20160225_085913_resized.jpg

    Van de neus- en achterlijst kan nog wel wat afgehaald worden . . .


    jan.
     
  7. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Website indoorspul , http://www.micronradiocontrol.co.uk/
    Mini servo uit vervlogen tijden :p:Do_O , slechts 59 gr.
    003.JPG

    Groeten Jef
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Hier en daar wat weggehaald . . .

    20160226_175706_resized.jpg

    Toch 15% er af!

    Stabilo is bijna klaar, maar totaal vergeten dat het hoogteroer gedeeld en onderling met een U verbonden moet worden . . . :hammer:

    Komt goed.


    jan.
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    20160229_215958.jpg

    Kan nog wel een paar honderdste af . . .

    20160229_221223.jpg

    Ligger schäften: kan aan de buitenkant wel wat lichter . . .

    Doe dit vanaf de telefoon: wordt niet zo mooi.

    Binnenkort is de pc weer terug.


    jan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Dacht eerst: ik vraag het op het aerodynamica subforum, maar dat zie ik helemaal niet meer!?

    Moet hier washout ingebouwd worden?

    Zo ja, hoeveel?

    Over de hele lengte van de vleugel, of vanaf bv. de helft?

    Ben benieuwd . . .


    jan.
     
  11. uhu

    uhu

    Lid geworden:
    6 dec 2011
    Berichten:
    33
    Dag Jan, Guillow's heeft idd niet de beste reputatie in vrije vlucht, qua vliegduur, omdat ze nogal zwaar materiaal gebruiken (gebruikten?) en redelijk over-engineered zijn. Maar het zijn wel degelijke kits, en met jouw set-up zal dat behoorlijk vliegen. Met de trekkracht van je motor (49 gram) zal je wel je gewicht in de gaten moeten houden, dus besparen waar het kan, en zeker aan de achterzijde. Wanneer je zonder ailerons vliegt is het altijd nuttig wat washout in te bouwen bij een hoogdekker. Met deze spanwijdte zou ik denken een vijftal mm op de vleugelpunten, vanaf de helft van de vleugel.
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Dag Uhu,


    Dank voor je reactie.

    5 mm: dat is plm. 3 graad . . .

    Ik ga de liggers er voor aanpassen.

    Overigens: dit is een laagdekker.


    jan.
     
  13. uhu

    uhu

    Lid geworden:
    6 dec 2011
    Berichten:
    33
    Ja, een laagdekker natuurlijk. Al te ver doorgescrolld en zat met piper cub in mijn hoofd. Maar hoe dan ook zonder ailerons wat washout (en voldoende helling op de vleugels, maar dat zit er blijkbaar al in) inbouwen is altijd goed voor de stabiliteit. Weet niet of je daar je liggers moet voor aanpassen. Bij de balsadingen die ik bouw (30 à 40 cm vleugelwijdte) doe ik dat meestal door de achterlijst aan de vleugeltip wat op te shimmen met enkele blokjes wanneer ik de bekleding (ik werk meestal met rijstpapier) opspan (oude school: water en spanlak).
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    20160302_215803.jpg

    Weer ruim een halve gram gespaard.
     
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Zo, even wat tijd voor een betere update.

    Gaten in de ribben gemaakt met enigszins aangescherpte koperen buisjes in de boorkolom.

    De washout bouw ik in de liggers in: ik wil op deze schaal en met deze filigreine constructies niets aan dope of krimpfolie overlaten . . .

    Ik kies voor iets minder: 4 mm onder de tip (= plm. 2,5 graad).

    Achterlijsten: afschuiningen voor de knik aanbrengen.

    Het eerste stuk met de proxon schuurmachine, nu het fijne werk.

    20160304_212245_resized.jpg


    Met de schuurklos:

    20160304_213427_resized.jpg

    Schitterend, al zeg ik het zelf.

    Hoofdliggers:

    20160305_120510_resized.jpg

    Daar moet aan de tip 1,8 mm onder.

    Vanavond klaverjasavond en naar Groningen - PSV, dus dat wordt niet veel (qua bouwen) . . .


    jan.
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Helling is klaar.

    Van 4 mm terug naar 0.

    De achterlijst en hoofdligger komen haaks op de stripjes . . .

    20160307_211628_resized.jpg


    jan.
     
  17. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Wat schattig !:rolleyes:
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
  19. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik gebruik hiervoor altijd houtboortjes ( die met zo'n puntje)
    Tweezijdig boren in de boorkolom, ene kant net inboren zodat het puntje door het onderdeel komt, omdraaien en van de andere kant doorboren.
    Als je dit goed doet, krijg je mooie ringetjes als afval, en een messcherp gat in het balsa.
    (wel een nieuwe en scherpe boor gebruiken)
    Grote gaten met speedboor, zelfde principe, zelfde resultaat
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    De ESC is binnen! (en het motortje ook).

    20160316_224228_resized (002).jpg

    0,37 gram. :)

    Zit geen handleiding of niks bij, staat misschien op de site?

    Eén ding is zeker: IK ga er niet aan solderen; lijkt me meer iets voor een specialist/expert . . .


    jan.
     

Deel Deze Pagina