guillow's edge 540

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door specialpainter.nl, 13 jan 2015.

  1. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    ben weer n leuk kitje begonnen. De kwaliteit viel me erg mee, het hout was lekker licht en alles past perfect. Alleen de dikte vd plankjes vind ik wel erg dik, maar dat is dan ook t enige wat me echt stoort aan deze kit. de keuze van constructie voor de staart vond ik nogal overkill, deze heb ik naar eigen inzicht aangepast. Puristen zullen zich storen aan het plastic wat is bijgevoegd, zoals de neus en wielkappen. cockpitglas is mooi, maar ook weer erg dik en dus zwaar. Ik denk erover deze van dunner plastic te maken. Vleugelprofiel heb ik vlak gemaakt aan de onderkant, origineel was deze meer symmetrisch en volgens mij bedoeld voor rc-conversie, zodat kunstvlucht zeer goed mogelijk is.Zover weegt ze 18 gram bij 50 cm span, ik hoop dat ik nog op gewicht ben;)
    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Mooi Vincent!

    Ik denk dat dit gewicht wel in orde is. Het is geen lichtgewicht, maar je hebt een flinke koorde dus een groot vleugeloppervlak. Je hebt wel gelijk met dat gewicht van de plastic delen, daar zit snel de grootste gewichtstoename. Daarbij is plastic nogal slap en eigenlijk niet zo geschikt als constructiemateriaal. Voor de neus levert dit vaak problemen op omdat de kracht van het rubber te veel is voor het plastic. Zorg dus in ieder geval dat het neuslager goed door hout wordt ondersteund.
     
  3. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    [​IMG] Ok, thanks Wout, inmiddels weer n stukje verder, ik twijfel nog over spanlak, tissue zit er redelijk mooi op voor mijn doen. Beetje verdunde parketlak werkt ook wel hoop ik. iemand ervaringen daarmee? Met spanlak ben ik bang dat de boel kromtrekt, ook als ik t verdun...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ziet er strak uit, Vincent. Ik denk dat spanlak geen probleem zal geven. Zo licht is de constructie niet. Maar er zijn wel alternatieven. Op mijn site staat een artikel over het gebruik van watergedragen vloerlak. Het belangrijkste nadeel is dat vooral de staartvlakken het risico lopen dat het spanpapier van beide zijden aan elkaar gaat plakken. Een andere mogelijkheid is het gebruik van blanke autolak uit een spuitbus. Die van de Action is prima hiervoor.

    Een ander punt, heeft het model wel wat V-stelling?
     
  5. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Ok, inmiddels met verdunde spanlak in de weer gegaan, ziet er goed uit zover;) V-stelling wil ik heel klein beetje doen, tipverdraaing zit er ook goed in, nu nog de vleugelhelften tegen de romp plakken met ieder dezelfde instelhoek en dan zal het qua stabiliteit wel ok zijn denk ik....
     
  6. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    eindelijk ''af''. ik twijfel nog over verdere kleuren, striping en of letters/cijfers. het kleurenschema lijkt niet echt overeen te komen met een bestaande, echte edge..Vanwege het gewicht denk ik dat ik 'm maar zo laat, ik zal nog even een foto posten van het resultaat zover;)
     
  7. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    [​IMG]
    eindresultaat tot nu toe;) 45 gram zonder rubber maar met het cg op de juiste plek;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Mooi!
    Bijzonder dat een 'stuntkist' stabiel vrij te vliegen is!
     
  9. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Vincent, dat ziet er goed uit. En blijkbaar heeft Erik al kunnen zien hoe hij vliegt :)
     
  10. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Nee, integendeel, ik vind Erik z'n aanname wat beangstigend;) Ik heb nog geen idee of en hoe ze gaat vliegen, de maiden moet nog gedaan worden.
     
  11. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Blik in de toekomst ;)
    Mijn aanname is gebaseerd op het feit dat Guillow's er een kit van heeft gemaakt.
    Dat zal toch wel ooit getest zijn voor het de deur uit ging als vv-model?
     
  12. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Daar zou ik bij guillows niet zo zeker van zijn. Ze hebben zelf ooit onderzocht wat er met hun bouwdozen gebeurt. Ik geloof dat ongeveer 10% van de verkochte schaalbouwdozen wordt gebouwd. Van deze 10% wordt 10% ook werkelijk gebouwd om mee te vliegen. Ze zaten er toen niet erg mee dat 1% van hun klanten misschien ontevreden zou zijn... Tegenwoordig is Guillows wel verbeterd t.o.v. vroeger, vooral wat de houtselectie betreft. Maar ze zijn meer ontworpen op goed bouwen dan op goed vliegen.

    Ik hoop dat dit voor de Edge anders is, maar wat extra v-stelling is altijd nog aan te brengen.
     
  13. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Die kits zijn goed te vliegen mits je zelf gekocht hout gebruikt en alles rustig in elkaar zet met uhu hart en bekleed met esaki. Nadeel is wel dat je je aan de dimensies op de tekening moet houden wil je meedoen aan kit scale wedstrijden. Dit is toch wel te adviseren aangezien meedoen met een kit model aan open schaal niet echt hoge punten scoort. Maar als beginner aan de andere kant wel weer een goed idee om een kit model te bouwen als eerste model.

    Ziet er goed uit verder zeker onder de indruk van je bouwkunsten.
     
  14. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    leuk om zo te lezen wat de pro's zoal van deze kits vinden;) Ik heb al gelijk 2 zaken verkeerd aangepakt....hout uit de doos gebruikt en snel met secondenlijm in elkaar gezet... Bouwen op een tafel vind ik erg lastig, ik heb er het geduld niet voor. echt ''meedoen'' met de wedstrijden is denk ik nog te hoog gegrepen. Eerlijk gezegd heb ik al best wat van dit soort modellen gemaakt, echt een beginner ben ik niet, maar zeker geen pro;). De modellen goed aan het vliegen krijgen is een fase waarin ik nu hoop te zitten, dat was toch altijd een probleem. Vooral door onwetendheid en verkeerd rubber, prop etc..
    1 ding vraag ik me echter af qua reglement bij kitscale, Bernard schreef dat als je je aan de dimensies vd tekening moet houden, echter mag je wel ander hout gebruiken en of constructie... Ik weet het niet zeker, maar ik meen dat alles origineel moest zijn met uitzondering van prop en rubber. Weet iemand hoe het zit?

    Bedankt voor de complimenten, heb alweer zin aan het volgende projectje!
     
  15. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb het kitscale reglement er maar weer eens bijgepakt, hieronder staan de hiervoor relevante passages:
    Bron: BMFA Contest Rule Books Section 6 scale, pagina 84-85
     
  16. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Hier nog een paar foto's van voor de maiden;)
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Toen ik vandaag uit mijn raam op mijn werk keek vond ik het toch al behoorlijk mooi om te vliegen. Maar helaas, werk ....
    Jouw model ziet er echt geweldig uit. Ook mooi hoe je de prop hebt afgewerkt met rode accenten. En gelukkig was de maiden je goed gezind!
     
  20. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Een welgemeende proficiat!
     

Deel Deze Pagina