Guillow's P-51D Mustang (kit 905)

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Jster, 12 nov 2009.

  1. Hoi Fox35 (en anderen),

    Bedankt voor het inzicht! Ik krijg de indruk, van jou zowel als van andere postings dat het rolroeren verhaal meer voor gevorderden is.
    Ik denk dat ik mij dus ga beperken tot het roer. Ik doe er wel het hoogteroer bij want dan heb ik wat meer grip op het toestel. Ik denk dat ik de rolroeren voor een volgend project bewaar (als dit bevalt).
    Ik moet eerst nog de tafel afmaken om een plek te hebben om te bouwen. Ik hoop morgen te kunnen beginnen met bouwen!

    Bedankt!

    Danny
     
  2. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Roelroeren is toch meer iets voor grotere toestellen voor buiten, dus motormodellen met een brandstofmotor van 4cc of meer en vergelijkbare electromotoren. De meeste mensen die ik ken die dergelijke modellen vliegen zijn van mening dat wie dat wil leren het beste zo vroeg mogelijk met rolroeren kan gaan beginnen. Binnen worden rolroeren eigenlijk alleen gebruikt door de extreem acrobatische 'shockflyers'. Vrijwel alle modellen die bedoeld zijn om binnen rustig mee te vliegen hebben richting, hoogte en gas, dus voor de meeste indoorvliegers is dat blijkbaar voldoende.

    Bedenk echter wel dat je hier op een vrije vlucht subforum zit. Wij vinden het leuk deze modellen helemaal niet van de grond af te besturen, dus voor vragen over rolroeren zit je eigenlijk op de verkeerde subforum.
     
  3. Jster

    Jster Guest

    Hallo allemaal, hier weer een nieuwe reeks plaatjes:

    Hier heb ik de wieltjes wat moeten lijmen en bijschuren, omdat er in elk deel een kleine beschadiging zat, waarschijnlijk als ze die uit de mal halen. Nu lijkt het net of ze al een keer hun werk hebben moeten doen. ;-)
    [​IMG]

    Ook heb ik de canopy uitgesneden: (zit nog niet vast/goed btw, is even voor het idee)
    [​IMG]

    Voorbereidingen voor het beplakken van de vleugels:
    Dit papier ruikt naar chinees, ik heb 2 jaar naast een chinees(restaurant) gewoond, vooral in de zomer niet echt tof ...
    [​IMG]

    Onderkant vleugel beplakt: (Hier nog nat en niet bijgesneden)
    [​IMG]

    1e Deel bovenkant vleugel:
    [​IMG]

    2e Deel bovenkant vleugel: (twee stukken was eigenlijk al genoeg) :D
    [​IMG]

    Ten slotte de wingtip:
    [​IMG]

    Maal twee: (Inclusief landing gear wires)
    [​IMG]

    Verder heb ik natuurlijk de maingear en tailgear moeten buigen:
    [​IMG]

    Morgen ben ik toegekomen aan de het 'lakken' van de vleugels.

    Groetjes
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2009
  4. Hoi Jorrit,

    Ziet er goed uit! Ik ben blij met je bijzonder gedetaileerde foto's, geeft mij een perfecte bouwinstructie! Ik ben bijna zover om te beginnen, heb de tafel klaar. Waar heb je de lak vandaan? Ik zag steeds (AH) achter het parket staan maar ik kon het vanmiddag bij Albert Heijn niet vinden...
    (klinkt waarschijnlijk dus stom).

    Fox: Ik was het mij niet bewust van dat vrije vlucht forum, ik ben hier terecht gekomen vanwege het guillows toestel van Jorrit...

    Danny
     
  5. Jster

    Jster Guest

    Ja ok, betrapt. Ook een wat fijnere korrel denk ik.

    Haha, nee hoor. Ik heb dit inderdaad gewoon bij de Albert Heijn gehaald. Het stond bij de schoonmaakproducten.
    Ik dacht 3 euro voor een liter.

    [​IMG]

    Ik heb ook nog wat naar jouw model gezocht:
    Mooi afgebouwd
    Bouw
    Meer plaatjes
    Hier ook al rondgeneusd?
    Guillow conversie threads ook over jouw kit en ander 16" wingspans.

    Ga je ook plaatjes posten? Ben wel benieuwd namelijk.
    8)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2009
  6. Jster

    Jster Guest

    WTF!

    Een deel van de foto's in mijn voorgaande berichten zijn pleite. Ik had ze op hyves gehost ging, tot nu toe, goed. Nu heb ik daar alles verwijderd, maar nu zie ik dat een deel van de foto's hier nog steeds te zien is.

    :?

    Dan maak ik wel een keer een compleet verslag, ik ga echt niet nog een keer alle oude berichten aanpassen om opnieuw de foto's erbij te voegen.

    Hier zie je hoe het met de vleugels is gegaan:
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2009
  7. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ziet er mooi uit! Bekleden kan een heel dankbaar werkje zijn, maar ook het nodige getier opleveren. Gelukkig lijm je de bekleding goed vast en gebruik je een niet of vrijwel niet spannende lak, want als je spanlak had gebruikt was de bekleding denk ik van de bovenkant van de wortelrib losgetrokken. Met spanlak gebruik ik daar toch altijd wel overlap van minstens 2mm (in tabjes geknipt).
     
  8. Jster

    Jster Guest

    Echte spanlak had vermoeddelijk hetzelfde effect gehad als dat ik hem in een zwart gat zou gooien. :p

    Ik snap nu ook wat beter het voordeel/nut van voor-gespannen papier, ik had ook bijna de boven/onder-kant van de vleugel aan elkaar zitten met lakken.
    Ook kwam ik erachter dat het bijgeleverde rubber niet echt lang is. Als ik deze 'monteer' staat hij al strak, zonder dat hij opgewonden is.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2009
  9. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Die bespanning ziet er inderdaad keurig uit. Op de foto's is de vleugel dus nog niet gelakt?
     
  10. Jster

    Jster Guest

    Jawel (op de laatste 2 foto's), 1 dun laagje. Ik heb, deze keer, nog geen voor-gespannen papier gebruikt overigens.

    Ik ben nu met de body bezig, alleen wou mijn kwastje, ondanks secuur te werk gaan, alsnog heel graag door het papier heen tijdens het lakken. Ik heb over het 'scheurtje' maar een extra stukje papier ge(p)lakt.

    :-? Voorzichtig te werk gaan is een understatement.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2009
  11. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Het rubber dat Guillows in zijn doosjes meelevert is absoluut onbruikbaar. Als je het toch zou gebruiken dan zul je merken dat het maar héél kort loopt, niet meer dan enkele seconden, en in die tijd veel te veel kracht geeft, waardoor het model meteen omhoog vliegt alsof het een looping wil draaien. Meestal is de kracht er ongeveer uit als hij verticaal omhoog wijst, wat betekent dat hij dan terugvalt, want dan is hij overtrokken en heeft geen lift. Het risico dat hij dan verkeerd terecht komt en meteen kapot is, is zeer groot, dus ik zou dat rubber niet gebruiken.

    Overigens, als je de motor zover opdraait dat het rubber knapt, springen de overgebleven delen meteen in dikke knopen. In de mustang heb je gelukkig een hoop ruimte, maar als de romp kleiner is wordt door het ontstaan van die knopen vaak meteen de hele romp vernield.

    Het geheim van goed rubber is dat het heel veel windingen kan hebben zonder kapot te gaan, en dat het zijn kracht dan vrij geleidelijk afgeeft. Je wilt dat de motor lang draait, want de meeste rubber schaal- en indoor modellen moeten het niet van de zweefvlucht hebben, die duurt maximaal maar enkele seconden en je wilt waarschijnlijk vluchten van enkele tientallen seconden maken.
     
  12. Jster

    Jster Guest

    Heb je geen tip voor huis-tuin-keuken elastiek/rubber wat wel bruikbaar is?

    Als ik dit rubber zou gebruiken, kan ik mijn model beter in de fik steken. Dan heb ik in ieder geval langer plezier van het 'kapot gaan'. ;)
     
  13. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Het rubber van Guillows wat ik gezien heb is beter dan huis-tuin-keuken elastiek, maar minder goed dan het rubber wat de meeste modelvliegers voor rubberaangedreven modellen gebruiken. Gewoon proberen met het bijgeleverde rubber en kijken hoe dat gaat. Maar wel:
    - van te voren een paar minuten het rubber flink uitrekken. Dat maakt het soepeler en zorgt ook dat het niet meer strak staat in de romp,
    - smeren met bijvoorbeeld siliconen olie of armor all,
    - opwinden terwijl je de motor ver uitrekt (stretch winding), hierdoor krijg je een langere en minder krachtige motorloop.

    En natuurlijk niet denken over het model in de fik steken. Balsa modellen branden echt maar heel kort.... En er zijn heel veel mogelijkheden om het aan het vliegen te krijgen, dus dat komt wel goed.

    Wout
     
  14. Jster

    Jster Guest

    Dat rubber moet echt veel gerekt worden dan, voordat ik em op de juiste punten bevestigd zou krijgen. Meestal is je elastiek toch wel wat langer dan de afstand tussen de bevestigingspunten?

    Hmm, moet ik weer een potje/fles gaan halen, en dat voor 1 elastiekje. Ik zag een klein potje Armour All voor 10,- 8-O Is evenveel als de hele kit was ter vergelijking.

    Ik heb iets van 15 jaar geleden een rubberpowered cessna-model(foam) gehad. Dacht van de Blokker, voor een gulden of 10. Enkel landinggear wire inklikken, en vleugel met gekruisde elastiekjes bevestigen en gaan. Vloog ook erg goed en lang. Zijn dit soort modellen tegenwoordig nog in de winkels?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2009
  15. Jster

    Jster Guest

    Zelf ook aan het zoeken geweest natuurlijk:

    Conrad (Sky Sedan, Sky Traveller)
    Spitfire
    Nog een model

    voor de onderdelen alleen al leuk ...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 nov 2009
  16. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Het zou inderdaad wel wat langer moeten zijn. Dit maakt op zich niet uit, behalve dat de vrijloop van de propeller niets zal gaan doen. Je zou ook de rubberbevestiging verder naar voren kunnen plaatsen, wat ook weer scheelt in de hoevelheid neusgewicht wat nodig is. Als je in de buurt van Nijmegen bent kan je van mij wel wat rubber krijgen. Maar ik zou eerst toch even poberen met de bijgeleverde motor om en indruk te krijgen van het vlieggedrag.

    Wat betreft de smering, een oud middeltje is wonderolie met groene zeep. Dit kan je zelf makkelijk maken en werkt goed. Maar sommige rubbermotoren kunnen er niet goed tegen om te worden bewaard met dit middeltje en het is daarom beter om na het vligen de motor weer schoon te maken. Met siliconen olie heb je dit pobleem niet. Gebruik in ieder geval nooit een middel op petroleumbasis zoals bijvoorbeeld vaseline. Dit tast het rubber snel aan.
     
  17. Hoi,

    Heb je al eens gedacht aan ventielslang? Dat is wel huis tuin en keuken spul...(Als dit een domme opmerking is zeg het maar...:roll:)

    Nog een artikeltje over dit fenomeen: New Page 2

    Danny

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 nov 2009
  18. Jster

    Jster Guest

    @Danny:
    Is wellicht een idee, ik overweeg alles wat elastisch is ;-)
    Zat te denken aan een rol van dat spul wat ook vaak in ondergoed zit, heel dun wit elastiek. Vast bij de Hema/Zeeman wel verkrijgbaar. Zou dat ook goed werken? Of kun je ergens(NL) goed rubber bestellen.
    Dat artikel heeft zelfs de formules erin staan, alleen wel wat gedateerd niet? Ik was toen nog niet eens geboren ...

    Ben je al met je Guillow's begonnen eigenlijk?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 nov 2009
  19. In dat artikel staat onderin ook een link naar de home page van dat freeflight board wellicht ook intressant.
    (Als je klaar bent met jouw model...Ik heb een hele stapel gescande bouwplannen gevonden!)

    Ik ben nog niet begonnen met mijn hurricane... Heb de tafel klaar, maar ben nog bezig met wat andere huishoudelijke klusjes die long overdue zijn.
    Maar zo gauw ik begin, ga ik posten :) Can't wait...

    Ik ben ook nog steeds aan het graven naar een oplossing om mijn walkera electronica te gebruiken in de Hurricane. Het schijnt dat niemand dit weet of intressant vindt.

    Danny
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Condooms! :p

    Erg sterk, dun licht . . .

    (Of is dit al genoemd, val er middenin, heb niet alles gelezen . . . )


    jan.
     

Deel Deze Pagina