Guillow's P-51D Mustang (kit 905)

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Jster, 12 nov 2009.

  1. Nee, je hebt gelijk, maar helaas zijn de foam modellen van plantronic nog wel plat. En de zenders zien er uit alsof ze nog steeds in beta stadium zijn. In principe gaat het daar om de electronica (denk ik), en die is net zo duur.Ik wilde eigenlijk alleen nog een adresje laten zien dat ik toevallig tegen het lijf liep (Heb je de electronica gezien? ziet er wel goed uit! :D)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2009
  2. Jster

    Jster Guest

    Danny:
    Ik snap je, jij wilt 'schaal' vliegen.

    Bij Kyosho's minimun heb je de ontvanger en mini-servo's op 1 printplaatje zitten, mooi compact. Ontvanger, accu, motor, servo's weegt bij elkaar iets van 7-8 gram dacht ik ergens gelezen te hebben. Of zoiets vergelijkbaars.

    Het gaat mij bij Plantraco met name om de 'magnetic actuators' idd. Die Flightpack's zijn wel zeer compleet voor 99 dollar vind ik. De zwaarste(!) set weegt iets van 4-5 gram. En die zender schijnt toch vrij degelijk te zijn, niet te vergelijken met x-twin zendertjes. (wellicht wat te klein/zwak voor jouw model, maar voor depron wel tof)

    Ik betwijfel het of je met Silverlit-spul jouw model in de lucht krijgt/houdt, lijkt me iets te weinig power. Wel cheap als het lukt.

    Verder zie ik VEEL mensen met GWS spullen vliegen ...

    Heb je je (walkera) setup al compleet(in gedachte)?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2009
  3. Hoi,

    Ik ben nog eens naar de site van plantraco gegaan en het is inderdaad niet duur, zeker na de prijsverlaging!

    Danny
     
  4. Jster

    Jster Guest

    Ik ben voorlopig even voorzien van rubber dankzij FOX35 & moerman. Beide nogmaals hartelijk dank hiervoor!
    Ik post onderstaande bericht van FOX35 even omdat deze meer nuttige informatie bevat.

    "Ik stuur je een stuk rubber van 3 meter rubber van ongeveer 3mm breed, dat is de maat die voor wakefield prestatiemodellen gebruikt wordt, dus dat kom je vrij veel tegen. 1 meter moet méér dan genoeg zijn om voor jouw model een motor te knopen van 4 strengen (dat is hetzelfde als één dubbelgeslagen loop (Engels) of lus (Nederlands). Daarvan uitgaande zou je aan 3 meter dus méér dan genoeg hebben voor 3 motoren.

    Staat ergens op de tekening of in de beschrijving hoe lang je motor moet zijn, hoe breed het rubber moet zijn en hoeveel 'loops' of 'strands' je moet hebben? Voorlopig denk ik dat één enkele lus voor jouw model een te zwakke motor op zal leveren. Of een dubbele lus (4 strengen dus) genoeg zal zijn zal moeten blijken. Als dat niet sterk genoeg zou zijn moet je misschien 6 strengen gebruiken (de lus in drieen gevouwen) of zelfs 8 (lus in vieren gevouwen).

    Ik denk dat je nog geen winder hebt en geen houder om het model tijdens het winden in vast te zetten. Een houder maken (van hout) is niet moeilijk. Een winder is wat moeilijker zelf te maken, maar wel mogelijk. Hij is echter ook te koop (vooral in het buitenland, in Nederland is daar geen markt voor). Je kunt ook een handboortol gebruiken, maar dat komt later wel. Ik ga er dus van uit dat je het rubber éérst gewoon met de vinger tegen de propeller opdraait.

    In dat geval moet je rubber hebben dat niet langer is dan de lengte tussen de haak van de prop als die gemonteerd is en de pin waar het rubber achterin de romp om zit. Anders kan, als de motor helemaal afgewonden is, het propblokje uit de romp vallen. Dat staat niet mooi en zweeft nog minder.

    Pak vervolgens 4 maal de gemeten afstand plus 5cm extra. Het is wat lastig om de knopen uit te leggen, maar pak beide uiteinden in de ene hand bij elkaar, en leg er dan een knoop in op de manier waarop je een knoop in een plastic zakje zou leggen. Leg bovenop die knoop met de uiteinden nog eens een platte knoop (zoals je in je veters legt voor je aan de strik begint. In veel gevallen is dat al voldoende om losschieten van de knoop te voorkomen, maar je kunt dat risico nog verder verkleinen door in elk van de dan nog resterende uiteinden een plat knoopje te leggen. Knip de dan nog boven die knoopjes resterende uiteinden af, maar laat 2mm tot de knoop zitten, anders werkt het zich alsnog los.

    De zo ontstane knoop smeer je eerst. Het liefst met armor all, anders met siliconenolie of een mengsel van groene zeep en glycerine, of anders met wonderolie. Geen motorolie of andere minerale olie, dat tast het rubber te snel aan. Als je niets extra wilt kopen zou je het met een beetje afwasmiddel kunnen proberen. Niet te veel, het moet er niet van afspetteren.

    Vervolgens monteer je de loop in je model. Dat is ook weer niet zo eenvoudig, want hoe krijg je beide lussen om die pin achterin het model? Wij gebruiken daar een laadstok voor, maar uitleggen hoe die in elkaar zit is weer vrij ingewikkeld. Hang de motor eerst maar eens in de romp, hou die met de staart naar onderen en ga hengelen met de pin die je er door moet steken. Het is overigens de bedoeling dat je in verband daarmee de romp net onder die pin een stukje niet bekleedt.

    Als je na veel gevloek en getier beide lussen van de motor eindelijk achter om de pin hebt en ook voor om de prophaak, hou je het model (als je rechts bent) met je linkerhand vast en met je rechter draai je met je vinger de propeller MET DE KLOK MEE op, zodat als je hem los laat, de prop tegen de klok in draait.

    Draai er eerst 50 toeren op en maak een voorzichtige handstart met het model. Als het goed is vliegt het model een meter of 4 a 5 rechtuit in een rechte daalvlucht. Als dat niet zo is, is er iets mis met de uitlijning van het model, niet met het rubber. Als het wel zo is, draai je er de volgende vlucht 100 toeren op enz. Op de betreffende motor moet je zonder al te groot gevaar van knappen (althans, niet binnen de eerste 25 vluchten, maar hij gáát ooit knappen) zeker 250 toeren kunnen draaien. Hoeveel de motor méér kan hebben zonder te knappen zal helaas alleen in de praktijk kunnen blijken. Met 250 toeren mag je met een schaalmodel als van jouw Mustang eerlijk gezegd geen langere vluchten verwachten dan 10-15 seconden, maar met het rubber uit de doos zal het niet meer dan 5 seconden zijn.

    Als je vervolgens langere vluchten wilt maken zul je de motor in uitgerekte toestand moeten opdraaien. Er kunnen dan sowieso meer toeren op de motor, maar je kunt ook langer rubber gebruiken waardoor er nog veel meer toeren op passen. Daarvoor is het nodig de houten pin waar het rubber in de romp om zit te vervangen door een aluminium buisje van 2-3mm doorsnee, een houder te maken waarin je het model kunt vastzetten door een pin van 1-1,5mm pianodraad door de zijkanten en het buisje te steken en een winder te versieren met een haak waar je het rubber dat je van de prophaak hebt losgemaakt aan kunt haken, vervolgens het rubber kunt uitrekken (het model blijft op zijn plaats in de houder door de pin door de alu buis) en vervolgens opdraaien. Je kunt dan een motor gebruiken die 25% of meer langer is dan de lengte tussen de prophaak en het alu buisje. Maar voorlopig is dat toekomst muziek lijkt me.

    Alvast succes, PP van der Meer"
     
  5. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    PP, goed geschreven!

    Jster, ik stuur je wel wat 4,5 mm rubber, dat zit mooi tussen een enkele en een dubbele lus van 3 mm in.

    Als je dat inderdaad zo doet heb je geen stok nodig. Eerst het rubber aan de achterkant vastzetten door een lusje rubber door de opening te steken en vast te zetten met de pin. Dan de rest van de streng in de romp proppen en met schudden zorgen dat het aan de voorkant eruit komt. Of met en ijzerdraadje met een haakje de zaak naar voren halen.
     
  6. Jster

    Jster Guest

    No worries, dat deel is niet bekleed, de canopy zit er ook nog niet op. Eerst maar eens goed(onder de juiste hoek) de vleugels aan de body zien te krijgen ...
     
  7. Jster

    Jster Guest

    @FOX35:
    Rubber is ontvangen! Ik moet nog even kijken of ik zondag 6 December in Utrecht(Sporthal Zuilen, Norbruislaan) tussen 14.00 en 17.00 aanwezig kan zijn, lijkt me wel leuk. Dit is ook lekker dicht in de buurt, bedankt voor de tip.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 nov 2009
  8. Jster

    Jster Guest

    Ik vond hier wat slow fly propellors, is er iemand die deze wel eens kant-en-klaar koopt? Of 'carven' jullie je propellors ook met de hand uit balsa.

    Ik heb nog wat balkjes en spanpapier over van mijn Mustang voor een klein modelletje ...
     
  9. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Op zich zijn bepaalde slowflyprops wel bruikbaar, ik denk zelfs de meeste, maar er zijn genoeg specifieke props voor rubber te krijgen, dus ik heb ze nog nooit gebruikt. De bladen van slowflyprops zijn ontworpen voor gebruik op een electromotor die toch hogere toerentallen maakt dan een rubbermotor. Ze zullen op een rubbermotor dus minder effectief zijn dan specifieke rubberprops. Ook hebben rubberprops gewoonlijk een veel dunnere as dan electromotoren. Je zult dus eerst een plug in het gat van de slowflyprop moeten aanbrengen, van hout of Epoxy, waar je vervolgens weer een gat doorheen boort. Ook dat is extra moeite die je voor een rubberprop niet hoeft te nemen. Wel zijn slowflyprops natuurlijk in meer modelbouwzaken verkrijgbaar, maar als je toch via internet gaat bestellen zou ik toch voor de echte rubberprops gaan. Kijk bijvoorbeeld bij SAMS en Flitehook in Engeland (te vinden via Google). De props van heel eenvoudige rubbermodellen die je in speelgoedzaken (en museumwinkels van luchtvaartmusea) kunt krijgen zijn prima bruikbaar, en zelfs als je het model speciaal koopt voor de prop wordt het nog niet duur.

    Er zijn nog maar weinig mensen die, sinds er plastic props zijn, propellers snijden uit balsa, maar ze zijn er wel. Het is een klus waar je in het begin tegenop ziet, maar als je het vaker gedaan hebt schijnt het mee te vallen. Ik heb het zelf tweemaal geprobeerd (hele simpele, voor kleine modellen), en die props functioneerden goed. Een goed gemaakte uit balsa gesneden balsa prop is veruit superieur aan een plastic prop voor zover het prestaties betreft, onder meer omdat hij veel lichter is. Wel denk ik dat hij kwetsbaarder is dan een plastic prop, al worden grotere balsa props vaak bekleed met tissue of dun glasdoek. Bij Sams en Flitehook kun je trouwens kant en klare balsa props krijgen, maar die zijn vrij duur. Ik heb ze nog nooit geprobeerd.

    Voor hele lichte modellen wordt de prop ook vaak van balsa gemaakt, maar dan worden de bladen apart gemaakt en aan de naaf gelijmd. Op dezelfde manier worden voor lichte funmodellen de props vaak gemaakt van bladen die (vanwege de kromming) uit een yoghurtbekertje worden gesneden en vervolgens aan een naaf (vaak van een cocktailprikker) worden geplakt.
     
  10. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Jster, deze slowflyer prop zijn niet voor rubber bedoeld maar voor electro. Voor rubber zijn deze niet geschikt.

    Ik gebruik zelf:
    - propellers van Igra en Peck die ik per postorder bestel
    - zelf gevormde propellers van dun balsa, vooral voor indoormodellen zoals de Fleur-de-Lis
    - zelf gesneden propellers van balsa, vuren of wilgenhout
    - propellers van plastic van koffiebekertjes en verpakkingsmateriaal
    - propellers van de simpele modellen van Guillows
     
  11. Jster

    Jster Guest

    Duidelijk, ik koop wel een keer zo'n kant en vliegtuigje(foam/Conrad) voor de onderdeeltjes denk ik. Hand carven is aan mij (nog) niet besteed.

    Eerst maar de Mustang afmaken en het liefst (goed) vliegend krijgen ...
     
  12. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Gewoon mijn ogen openhouden leverde me altijd wel voldoende propjes op. Een tijdje geleden hadden ze bijvoorbeeld bij Action rubbermodelletjes met een licht vuren rompstokje en depron vleugeltjes. Absoluut onbruikbaar model, maar de propeller was prima. Die modellen waren één euro per stuk. Helaas hebben ze die nu niet.
     
  13. Jster

    Jster Guest

    Mijn 'maiden'. Lol :D

    Zat mezelf te vermaken op SFA ...
     
  14. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ja, dat filmpje had ik ook al eens gezien. Tom Hallman heeft gelukkig ook filmpjes van goed vliegende modellen. Maar het is ook wel eens prettig om te zien dat het ook bij anderen niet helemaal gaat zoals het moet gaan.
     
  15. Borntobewild

    Borntobewild

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Utrecht
    Zoiets heb ik zelf ook gezien bij 2 vrienden van mn broer.
    Die hadden net hun RC vliegtuigje met motor in elkaar gezet en gingen ermee vliegen.
    Ding ging de lucht in, maakt 1 bocht en vloog de bomen in, motor en benzine tank kwamen nog naar beneden, rest hing nog in de boom.
    Gelukkig konden ze er zelf ook om lachen.
     

Deel Deze Pagina