gyro lama v3 afstellen

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door RonW, 29 apr 2007.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2015
  2. RonW

    RonW

    Lid geworden:
    27 apr 2007
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Ommen
    servoarm

    Je zou ook even kunnen gaan zoeken op het net.
    Heb ik even voor je gedaan.
    Hier kun je 3 losse servoarmpjes kopen voor 1,50€,,,, zie de link:
    RCtechnics Internet Store
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2015
  4. knaller

    knaller Guest

    Ik heb zelf ook sinds kort een graupner jet ranger , en ik vraag mij dus af welke toestellen nou dezelfde onderdelen gebruiken als die van mij .
    Ik zou graag mijn toestel wat geschikter maken om buiten te vliegen namelijk en ik zie voor de lama za onderdelen maar voor die van mij alleen maar dure parts bij de graupner dealer zelf .

    Kan iemand mij daar een antwoord op geven ?


    Pieter
     
  5. RonW

    RonW

    Lid geworden:
    27 apr 2007
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Ommen
    graupner

    E-sky en de graupner coaxiaal heli's schijnen in dezelfde fabriek gefabriceerd te worden.
    Tenminste dat heb ik ooit eens ergens gelezen.

    Verder zijn het totaal verschillende heli's.
    Wel kun je de motoren, 4 in 1 controller en de servo's uitwisselen.
    Maar de rotorbladhouders schijnen net af te wijken zodat de E-sky lama onderdelen daar niet op passen.

    Wat wel kan, is en aantal onderdelen te vervangen door E-sky waardoor je daarnaar alles van de lamav3/v4 kunt gaan gebruiken.
    Het enige wat wel hetzelfde is, is de diameter van de buitenas.
    Vervang de buiten en binnenas incl. de tandwielen met die van een lama v3, en je kunt alle tuningsonderdelen van de lama gaan gebruiken.
    Hierop kun je dan zelf kiezen wat je gaat monteren, de plastic E-sky of bijvoorbeeld de alu xtreme onderdelen.

    Wil je van jou heli een xtreme heli maken, dat kan ook.
    koop er dan een hoofdframe van de lama v3 bij en bouw alles (elektronica) over van graupner naar dit nieuwe frame.

    Hierop passen dan weer zonder problemen alle xtreme onderdelen.
    En die paar extra onderdelen zijn niet eens zo gek duur, dus de moeite waard.

    succes
     
  6. chaos110

    chaos110 Guest

    Hey,

    ik ben nieuw in het rc gebeuren. Ik heb mij 2 dagen terug een Lama V4 gekocht. Nu het probleem is het volgende. De heli wil nooit kaarsrecht opstijgen en zo blijven hangen. Ik heb hem al proberen afstellen met de proportional vijsje maar dat is dachtk alleen voor als het rechts of links gaat hangen. De mijne gaat precies altijd achterover gaan hangen waardoor hij dus altijd achteruit vliegt.

    Iemand die mij erbij zou kunnen helpen?
     
  7. jvdl

    jvdl

    Lid geworden:
    28 okt 2007
    Berichten:
    228
    Locatie:
    Noordwijkerhout
    Met de proportional wijzig je de draai-verhouding van de beide motoren. Teveel naar de ene kant en de heli draait linksom, teveel naar de andere kant en de heli draait rechtsom. Eigenlijk heeft de proportional dezelfde functie als de links-rechts trim van de linkerknuppel (als je een mode 2 zender hebt).

    Om het achteruit vliegen te verhelpen moet je dus gewoon de trim naast de knuppel hebben (bij mode 2 dus voor/achter van de rechterknuppel). Als dit niet meer helpt (omdat de trim op z'n max zit) dan moet je het servo-armpje van lengte veranderen. Kijk (met de accu aangesloten) welke servo de voor/achter beweging maakt, zet je accu uit, haal het servo-armpje los en verstel deze in de vooruit richting.
     
  8. chaos110

    chaos110 Guest

    Wss een domme vraag maar waar zit dat servo armpje dan?
     
  9. RonW

    RonW

    Lid geworden:
    27 apr 2007
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Ommen
    servoarm

    De servoarm zit aan je servo.
    Links en rechts van je heli.
    Deze servoarm zorgt ervoor dat je je swasplate kunt bewegen.

    De servoarm moet horizontaal aan de servo zitten, als je de trims op de zender in de neutrale stand hebt staan (dus 0).

    Met de balinks die vanaf de servoarm naar de swashplate lopen kun je de swashplate afstellen.
    Deze swashplate moet zowel links/rechts als van voor/achter horizontaal staan als de heli vrij in de lucht hangt.
    Dit kun je controleren door de de heli op te pakken aan de stabilisator die bovenop de heli zit.
    De heli gaat dan vanzelf in de juiste positie hangen, en in deze positie moet de swashplate horizontaal staan.

    Als dit alles goed staat, moet het met de trims op de zender goed te krijgen zijn.
     
  10. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Ron W Bedankt voor je gouden tip Mijn art-tech Eagle eye vliegt nu Super want hij draaide alle kanten op en nu perfekt
    het is geen 4 in1 maar een 2 in 1 dus gyro met regelaar maar de tip werkt hier ook op

    gr Andre
     
  11. Lamav4

    Lamav4 Guest

    Da's een goeie, ga ik proberen... Jammer dat ik geen miniatuur waterpas heb om op die swashplate te leggen.

    Betreft die proportional en gain schroef. Weer geprobeerd maar het lijkt alsof het bij mij andersom staat. Namelijk de proportional (dichtst bij de as en motortje stel ik het dansen af. Het heen en weer gaan. Terwijl ik met de gain (het verst van de as en motortje af) het draaien om de as kan regelen. Heel merkwaardig. Ook las ik je keuze voor een langere fly bar ipv kort. Ik zal het een en andere moeten gaan uitproberen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 sep 2008
  12. Robion

    Robion

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    232
    Locatie:
    t Gooi
    Hee, bedankt voor de verhelderende uitleg zat ik net op te wachten.

    Heb zelf inmiddels een Extreme E-sky,

    [​IMG]

    maar de zou de gasregeling graag op rechts willen hebben, weet iemand hoe je dat fikst ?

    Moet ik wat veranderen in de zender of liever in de 4in1 ?

    [​IMG]


    Mvg Robin
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2008
  13. styreta

    styreta

    Lid geworden:
    29 jul 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Den Helder
    geloof dat linker switchje daaro linksonder op de foto omknallen.

    Tis iig een van die twee.
     
  14. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Lijkt mij eerder die rode switch. Staat 1 en 2 op en mode-2 is nu geselecteerd. Dus de 1-switch op on en de 2-switch uit.

    Gewoon effe uitproberen denk ik, let wel op: het gas moet dicht staan anders krijg je geen verbinding tussen zender en ontvanger.

    Je zal ook nog iets met je sticks moeten doen, de veertjes moeten van de rechterstick naar de linkerstick anders sta je constant op half gas.

    Paul
     
  15. lamar2000

    lamar2000 Guest

    iemand idee?

    de lama V3 stijgt gewoon verticaal op, echter op zo`n 70 cm gaat de heli heel langzaam een rondje draaien met een draaicirkel van ongeveer 1 mtr.

    hij draait dan rechtsom ,iemand een idee:confused:

    alle trims staan bijna in het midden
     
  16. Heli53

    Heli53 Guest

    Antwoord op de vraag van Lamar 2000

    Betse wentelwiekers
    Ik kan geen antwoord vinden op de vraag waar deze topic mee begint met de vraag van Lamar 2000.
    Mijn Lama 3 doet het zelfde. Rondjes hoveren. Ik krijg hem niet getrimd.
    Het ligt niet aan de transmitter omdat mijn andere precies gelijke Lama 3 het niet doet met de zelfde transmitter.
     
  17. styreta

    styreta

    Lid geworden:
    29 jul 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Den Helder
    dat heet TBE / Pendel - effect. Komt door onbalans of bladetracking.

    Kijk of de rotoren in een lijn draaien, ofwel dat niet een van de 2 bladen boven de ander uitkomt.

    Kijk of je Flybar gewichtjes in balans zijn. Ook of de flybar wel recht staat met je rotor, ofwel of de balllink tussen de flybar en bovenrotor wel lang / kort genoeg staat. Anders varieert de richting van de lift van de bovenrotor en krijg je dit.

    En het kan nooit kwaad om je rotors echt uit te balanseren met wat plakband. Echter als de rotoren niet in balans zijn zou je heli ook moeten schudden.

    Ik ga er van uit dat het bladetracking is.
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2008
  18. Heli53

    Heli53 Guest

    Ja bedankt ga ik nakijken
    Staart schud inderdaad ook behoorlijk
    Blades balanceren gaat dat met z'n los balans apparaatje?
    of gewoon profondervindelijk met plakband?
     
  19. styreta

    styreta

    Lid geworden:
    29 jul 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Den Helder
    haal de bladegrip van de as, en balanceer deze met de rotoren in een lijn op de 2 ballinkjes. Plak dan plakband op de rotor die naar boven steekt tot het geheel waterpas blijft hangen.
     
  20. Heli53

    Heli53 Guest

    Ja dank voor je snelle reactie,
    Heb de bladen vervangen voor nieuwe van Xtrime van een andere lama V3
    Dat was de uitkomst, Je had gelijk onbalans of vervorming van de oude bladen.
    Ik kan dat nog niet goed herkenen als new bee
     

Deel Deze Pagina