H&M no step 2 , mono algemeen

Discussie in 'Speedboten' gestart door gerjanmonohull74, 9 jun 2018.

  1. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amersfoort
    4s?.. 3s max hè in mono1. LiPo’s juist niet naar kantelkamer maar meer richting as.plaklood voor de motor helpt ook. Met 11% kom je denk ik ook wel weg hoor. Gaten in kantelkamer inzoverre mogelijk voorin aan boven en onderkant kantelkamer.
     
  2. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Foto s apart excuse 20180614_202559.jpeg 20180614_203411.jpeg 20180614_203056.jpeg 20180614_205613.jpeg
     
  3. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amersfoort
    Btw nog nooit een fatsoenlijk varende Amerikaanse mono 6 minuten rond de boeien zien gaan. Die varen andere wedstrijden hè
     
  4. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Meer de wedstrijd van de strepen trekken af laten koelen en weer terug hoewel het wel gaaf vind maar dat is persoonlijk.
     
  5. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Maar dat flinke vaarvlak is dus gebruikelijk ?
     
  6. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    In principe voor 3s , Gatenboordag vandaag precies waar het zou moeten , we gaan het bijwerken en weer proberen.
     
  7. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Dat de strut een paar mm verder achter de kiel zit is niet het probleem : strut zit gewoon veel de dicht bij de kiel,te laag.
    Je hebt 0,0 romp in het water, zal wel ultrasnel gaan maar je hebt totaal geen controle over je boot
    Filmpje zegt genoeg denk ik.
    Zou die een drietal mm hoger zetten, deze boot is verkeerd opgebouwd, ....hoe meer foto's je post hoe duidelijker dit wordt,dit gaat nooit goed komen zonder sloopwerk. Dat is nu toch niet dat je daar een maand werk mee hebt hè,weekendje knutselen en je bent er.

    Je ziet maar.
    Succes.
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2018
  8. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Dacht dat Amerikaanse mono's ovalen vaarden ,jij hebt het over saw records
     
  9. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Daar heb je gelijk in Ben , was nog aan het zoeken id hoe die wedstrijden daar heten.

    Verrekt onderkant strut is onderkant kiel
    Asbuis er maar opnieuw in is verder geen probleem ff warm stoken komt goed iets inkorten gelijk er zit te weinig ruimte tussen asbuis en koppeling waardoor de liner tegen de draaiende koppeling aan kwam de laatste keer mits ik hoop dat dat het was en niet het wobbelen wat je beschreef.
     
  10. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Je kan doen wat je wilt , de liner gaat er altijd uitkomen en tegen je koppeling wrijven.
    Flex is te lang en te recht ,geeft veel te veel frictie tussen flex en liner waardoor die liner gaat meedraaien en naar binnen komt.

    Liner en flex uit messing buis halen , soldeerbout van 80 watt erop en er messing er volledig uit halen
    Motorsteun eruit dremelen
    Strut hoger zetten en ferm stuk inkorten
    Motor achteraan zodat je een bochtje in flex krijgt
    Lipo naast/voor de motor

    Middagje werk?

    En als je" fundamenten " goed zitten, zorg er dan voor dat de kantelkamer werkt.
    Het heeft weinig zin om een lekkend kraantje in de badkamer te repareren als je fundering wegzak en je muren scheuren .


    Al het andere is tijdverlies en in het beste geval lapmiddel
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2018
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In het kader van aanschouwelijk onderwijs had je even vol gas kunnen geven in bad. Ik heb namelijk ooit op deze pagina's de suggestie gedaan om zo de maximale stroom te meten. Maar volgens @pompebled toen was dat bepaald geen goed idee, qua waterballet en zo.
    Ik ben altijd bereid om (bij) te leren :D
     
    gerjanmonohull74 vindt dit leuk.
  12. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    In het kader van onderwijs en ja ik ben alleen thuis en dus weer met boten bezig , kan je wel lullen maar ik wou echt zo amphere s gaan meten ik vind telemetrie maar kostbaar , als ik toch een ampheretang over 1 draad van de motor hang en gas geef kan ik dat toch meten ?
    Gr g
     
  13. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    @ Ron
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Die had ik over het hoofd gezien.

    Je moet over één van de twee accudraden meten, en je moet een stroomtang hebben die gelijkstroom/DC aan kan. Meet je over beide accu-draden dan zul je altijd netjes nul ampère meten want op die manier is de totale stroom door de tang altijd nul.
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2018
    gerjanmonohull74 vindt dit leuk.
  15. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Weer begonnen met de volgende aanpassingen, diverse gaten/ in de romp aan de kant van de kantelkamer.
    Strut 3mm hoger gezet en komt nu neutraal uit de romp.
    Regelaar waterkoeling aangebracht , het plan was eerst om de oude krimpkous te verwarmen en dan de buisjes erdoor te schuiven maar dat lukte niet.
    Krimpkous verwijderd de koelbuisjes met een druppeltje epoxy vast gezet en nieuwe krimpsleve gezet.
    Had nog warmte/koude geleidende pasta erbij mee genomen toch maar niet gebruikt het spul was erg dun.
    Regelaar is erg goed gelukt vind ik
    36mm prop is binnen en dus kan er weer getest worden .......
    Gr Gerjan

    20180630_103611.jpeg Bekijk bijlage 286480 20180630_103543.jpeg 20180630_103537.jpeg
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dan zal het de microporiën juist goed vullen. Aanbrengen en overmaat wegvegen zodat alleen de poriën gevuld zijn. Ook al is de pasta een betere geleider dan lucht, het is altijd nog een slechtere geleider dan metaal.
    Of is de pasta zo dun dat het op de loop gaat?
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2018
  17. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Hoi Ron, ik heb nog even een testje gedaan het lijkt nog wel mee te vallen een drup blijft liggen na langere tijd.
    Voor het eerst vond ik het echt heel dun.
    Ik heb het voor nu niet gebruikt aangezien ik dacht met vermenging met water dat het dan tussen de elektronica terecht komt.
    Gr G
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wordt wellicht een rommeltje, maar kan geen kwaad.
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Gerjan,

    Netjes opgelost me de waterkoeling.
    Echter, ik kan op de foto niet zien of de buisjes volledig tegen de zijkant van het koelplaatje van de regelaar aanliggen.

    Epoxy is geen goede geleider voor warmte, maar als je maar weinig extra koeling nodig hebt zal het hopelijk voldoende zijn.

    Persoonlijk had ik het aluminium koelplaatje gewisseld voor een 6 mm dik exemplaar waarin een U-vormig koelkanaal geboord is, dan koel je daadwerkelijk het oppervlak van de Fets.
    http://www.modelbouwforum.nl/media/boorpatroon.7675/full

    Of een messing plaatje genomen waar je de koelpijpjes op vast soldeert, zoals hier:
    http://www.modelbouwforum.nl/media/2-cut-and-soldered.39658/full

    Groeten, Jan.
     
    gerjanmonohull74 vindt dit leuk.
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Messing pijp afplatten? Of pijp met rechthoekige doorsnede?
     

Deel Deze Pagina