H.M.S. Victory 1:94 | Constructo bouwpakket

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hajo Witte, 20 dec 2016.

  1. Hajo Witte

    Hajo Witte

    Lid geworden:
    20 dec 2016
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hallo Heren bouwers,

    Met veel respect en ontzag de verslagen gelezen op dit forum over het bouwen van schepen. Zeer mooie resultaten en vooral veel respect voor de mannen die het van scratch af aan doen, petje af!

    Vrij recent heb ik het bouwpakket voor de H.M.S Victory gekocht om deze te voltooien tot een mooi geheel. De boot kende ik al en de periode geniet zeker van mijn interesse, maar nog niet eerder heb ik een dusdanig project opgepakt. Het is een hele uitdaging en mijn eerste kennismaking met houten modelbouw. Het lijkt me dan ook fijn om hier een verslag van bij te gaan houden hoe het verder loopt. Daarnaast, gezien de brede ervaring hier aanwezig, kan ik daar ongetwijfeld mijn voordeel mee doen.

    Goed, Nelson's schip, momenteel nog een stapel hout voor me waar nog geen zicht in is, maar hopelijk kan ik daar verandering in brengen. Redelijk vlot begon de Victory een vorm aan te nemen nadat alle spanten geplaatst waren:[​IMG]

    Hierna mocht ik al gelijk aan de gang met het eerste detail, de lattenroosters, helaas had ik niet direct het juiste inzicht in eerste instantie waardoor het bijna fout was gegaan.... gelukkig optijd ingezien hoe het in elkaar moest en alsnog het juiste resultaat gekregen:
    [​IMG]

    Dit geplaatst hebbende zei de volgende stap te beginnen met het beplaten van de dekken waar ik vervolgens veel uren aan heb gespendeerd. Pas uiteraard toen ik de verslagen hier las gelezen om niet hele latten erop te doen maar juist in kortere stukken zodat het een echtere look krijgt, helaas net te laat opgemerkt. Resultaat:

    [​IMG]

    Met dat de tijd verstreek, meer dek planken geplaatst en het 'poop-deck' op zijn plek gezet. Nu mag ik van de handleiding langzaamaan beginnen met de romp. Eerste 3 stroken zijn geplaatst en ik besef mij dat dit eigenlijk de makkelijkste waren. Hierna moet ik met weken en verwarmen/buigen het hout manipuleren in de vorm die het moet zijn om het netjes om de spanten heen te zetten. So far so good...:

    [​IMG]

    Romp en tuigage zijn momenteel de 2 punten waar ik de grootste uitdaging in zie, met kleine stapjes voorlopig dus vooruit. Gisteren eerst maar nieuwe lijm gehaald gezien mijn tube zo goed als leeg was. Hopelijk voor de kerst nog een paar vrije avonden om lekker te kunnen knutselen, al was het maar om meer resultaat te kunnen laten zien aan het bezoek.

    Bedankt voor het lezen en tot snel.

    m.v.g.
    Hajo Witte
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Uiteraard komen dan de tips en trucs van de "ervaren" bouwers. Als je b.v. toch een meer realistisch plankendek wilt suggereren met een dun scherp potlood iedere ca. 10 cm een dwars streepje op de latten zetten (10 cm is bij 1 op 94 dus 9,4 meter).

    Verder: als je het boek kunt vinden zeker aanschaffen: Zu Mondfeld's Historische scheepsmodellen. Daar vindt je een hoop informatie in over (uiteraard) modelbouwschepen. O.a. het planksysteem zoals dat op de Victory toegepast werd.

    Voor het buigen van planken heb ik tegenwoordig een mooi buigapparaatje in het programma (even onbescheiden reclame maken - sorry) - zie http://kolderstok-models.nl/accessoires.html. Is beslist de moeite van het overwegen waard.

    Verder - succes met de bouw!
     
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Leuk dat er weer een verslag wordt geplaatst. Ik hoop natuurlijk dat de bouw voorspoedig gaat en dat je zoveel mogelijk toont hier op dit verslag. En met elkaar komen we er wel uit als er vragen zijn. Genoeg expertise aanwezig hier:)
     

Deel Deze Pagina