H.M.S. Victory Caldercraft

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Henkl, 3 apr 2013.

  1. Henkl

    Henkl

    Lid geworden:
    24 jan 2012
    Berichten:
    290
    Het duurde even, maar eindelijk is ie binnen. Ruim 9200 onderdelen en de handleiding geeft aan dat er 3000 uur voor staat. Ad gaf ook aan dat hij er ruim 9 maanden constant aan gewerkt heeft. Leuke uitdaging dus.

    Er staan op deze site veel bouwverslagen van de H.M.S. Victory, maar het type Caldercraft 1:72 ben ik niet veel tegen gekomen. Heb dus besloten een bouwverslag bij te houden. Uiteraart hoor ik graag de tips en trucs.

    [​IMG]

    Ik ben ruim een dag bezig geweest om alles uit te pakken, te ordenen, enz.

    Vervolgens rustig opgestart met alle tekeningen te ordenen. In het pakket zitten maar liefst 18 tekeningen en 3 handleidingen. Brengen mijn brandweertrainingen in Engeland en werk in het Oosten eindelijk iets op. Alles staat in het Engels en Duits.

    [​IMG]

    Ik heb de afgelopen weken gebruikt om de eerste onderdelen los te maken en op elkaar af te stemmen. Passen en meten dus.

    [​IMG]

    Er ligt inderdaad een Dremel op het werkblad. Heb hem maar 1x gebruikt. Gaat toch iets te snel. Gewoon met een vijltje geeft een veel beter resultaat.

    [​IMG]

    Vandaag Ton van "Kombuis maar even een e-mail gestuurd waar mijn bouwhelling blijft. Er zullen zeker andere oplossingen zijn, maar ik hou nu eenmaal van goed gereedschap. Alles is intussen geschuurd en de romp is zo glad als een aal. Het eerste dek past precies en de romp is nu al, zonder een druppel lijm, stabiel. Ik ben intussen maar gestart om een stuk gereedschap te maken, waarin ik het, te buigen, hout kan gaan weken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Germt

    Germt Guest

    Allereerst welkom op ons forum Henk.
    En een Victory van Caldercraft, wow, dan heb je ook iets:cool:
    Ik ga dit met véél interesse volgen hoor;)

    Germt
     
  3. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Mooi schip.:thumbsup:
    Deze ga ik zeker volgen.
    3000 keer uurloon ,onbetaalbaar.:rolleyes:

    Groetjes,
    Frankwin
     
  4. Drububu

    Drububu Guest

    9 maanden? Ik ben al 2,5 jaar bezig om de Friesland van Mamoli te bouwen en die heeft echt geen 9200 onderdelen. :D is natuurlijk wel afhankelijk van hoeveel tijd per dag je er aan kunt besteden.
    Heel veel plezier ermee. De Victory is een prachtig schip om te bouwen. En die bouwplank werkt prima. Ik gebruik hem ook.
    Nog even een tip. Loop even bij een kunstenaarsbenodigdheden winkel binnen en haal voor een paar euro's een draaiplateau die ook vaak gebruikt wordt bij het beeldhouwen of kleien. Prima manier om je model te draaien en toch waterpas te houden. Zie... http://www.vanhalterenweb.nl/modelbouw/?cat=121
     
  5. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Welkom op het forum Henkl.
    Wat een mooi schip van een goed merk ga je bouwen, daar zal je zeker veel plezier aan beleven. Ik ga je zeker volgen.
    Zijn er vragen stel ze rustig men is hier altijd bereid elkaar te helpen.

    Andy

    Bouwwerf: is zelf te maken van MDF plaat en 2 lange aluminium hoek profielen
    Hout weken kan in:
    - rechtopstaande PVC (riool) buis met dop op onderkant
    - platliggende PVC buis met een dop aan weerskanten die in de lengte is doorgezaagd (kan je evt. een foto ervan sturen)
     
  6. Germt

    Germt Guest

    Absoluut, maar Ad is wel de autoriteit als het om de HMS Victory van Caldercraft gaat;)

    Germt
     
  7. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Klinkt als een interessant project, ga je zeker volgen.
    Geloof dat de kombuis wat achterstand heeft ivm met de verhuizing, ik zit ook nog altijd te wachten op een deel van een bestelling
     
  8. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Welkom Henk,

    Het is een mooie KIT en succes met de bouw.
    We gaan deze zeker volgen.
     
  9. Henkl

    Henkl

    Lid geworden:
    24 jan 2012
    Berichten:
    290
    Bedankt voor alle tips, ik ga die zeker gebruiken. Zaterdag gaf iemand mij het advies om bij het weken van hout een scheut amoniak toe te voegen aan het water. Dit zou de houtcellen wat soepeler maken. De vrouw des huizes ziet het echter niet zitten om constant met een amoniaklucht geconfronteerd te worden. Voordat ik de reeds gehaalde pvc pijp in elkaar zet... heeft iemand hier ervaring mee?
     
  10. wim500

    wim500

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    107
    Heel veel succes met dit prachtschip.
    Het ziet er allemaal heel verzorgd uit al.

    Ammoniak bij het water is pas nodig als alleen het weken in water niet voldoende is.
    Hangt ook een beetje van de houtsoort af - ik zou het eerst proberen 'zonder' om niet direct naar de schuur of de kelder verbannen te worden ;).
     
  11. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Mee eens, ik heb het ook nooit gedaan. Eerste beplanking was linden, en voor zover ik me kan herinneren met de nodige moeite aan kop en kont toch wel goed te doen.

    Groet,

    Ad
     
  12. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    hoi, welkom op dit forum .

    mooie bouwdoos.

    ik zelf bouw ook de hms victory van deagostini.

    momenteel ben ik bezig met de slagship de uss missouri uit 1944.

    schaal 1:128 hy is 2m10 by 26 en 44 cm hoog.

    grt timberwolf
     
  13. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    De PVC pijp:
    [​IMG]
    De bovenste is de doorgezaagde PVC pijp uitstekend geschikt voor gebruik met gewoon water, het voordeel van deze bak is dat je meerdere latten gelijkertijd kan weken en overzicht houdt (en hij kan niet omvallen / leeglopen)

    De onderste is een met een dop afgesloten PVC buis geschikt om met water met ammoniak te werken. De onderste dop is vastgelijmd.

    Persoonlijk gebruik ik nooit ammoniak maar altijd gewoon water met een plankenbuiger (Amati?) of een strijkijzer (voor zijwaarts buigen = de zeeg)

    Andy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Drububu

    Drububu Guest

    Water, ammoniak... ik gebruik gewoon de bekende soldeerbout. Werkt perfect.
     
  15. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Henk, welkom hier en je hebt zeker 'n mooi project te pakken.
    Ik ga je zeker volgen en wat het buigen betreft doe ik de latten altijd in 'n bakblik die ik op 'n elektrisch warm houd plaatje zet zodat heet water ook goed heet blijft.
    Wel maak ik mijn romp latten altijd op schaal en reken dan om naar ongeveer 9 m werkelijke maat.
     
  16. Henkl

    Henkl

    Lid geworden:
    24 jan 2012
    Berichten:
    290
    Heb toch besloten even de keuze van weekbakken ook voor te leggen aan moeders de vrouw. Heb de foto's van Andy aan haar laten zien en we hebben gekozen voor de gesloten versie. Onze kleinzoon komt namelijk wekelijks over de vloer. Een open bak met water en houtjes in de buurt, gaat veel gespetter opleveren. Hij heeft nog al een grote fantasie en ik heb geen zin om steeds te lopen dweilen. Daarnaast wil ik zelf bepalen wat er geweekt moet worden.

    Op naar de Karwei en spullen gehaald. De koker werkt perfect, alleen ziet onze peuter er nu een zwaard in. Leuk spel, ridder spelen en opa een knal verkopen met een koker, gevuld met water.

    Afgelopen periode druk bezig geweest met uitlijnen, lijmen en weer meten.
    Hij staat nu eindelijk in elkaar.

    [​IMG]

    Kwam bij het tuincentrum een mooi plateau tegen met wieltjes eronder. Feitelijk bedoeld om plantenbakken op te zetten, maar werkt perfect als draaitafel.

    [​IMG]

    De romp nog een keer opgeschuurd met korrel 400

    [​IMG]

    Op naar het volgende project. De zijkant passend maken, buigen, enz.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Mooie draaitafel heb je daar Henk, staat dat wel stevig genoeg zo?
    Voordat je de romp begint dicht te maken moet je wel eerst de spanten in het verloop van de romp goed afschuinen zodat die allemaal in de vorm van de romp mee lopen.
    Zoals ik begrijp wil je gelijk gaan beplanken en dat gaat niet of ik moet het verkeerd begrijpen.
     
  18. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Ziet er nu al zeer strak uit.

    Groetjes,
    Frankwin
     
  19. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Dat ziet er al netjes uit Henk,

    Het hout is volgens mij ook wel van een mooie kwaliteit.
     
  20. Germt

    Germt Guest

    Dat lijkt mij ook, het ziet er "akelijk" strak uit hoor:cool:

    Germt
     

Deel Deze Pagina