half symmetrische bladen

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door goochelaar, 5 apr 2017.

  1. goochelaar

    goochelaar

    Lid geworden:
    19 dec 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Vlissingen
    Zoals je op het plaatje links kunt zien, vlieg ik met een align 450 in een EC135 schaalromp. Maar met het gewicht van de romp en extra lood voor de balancering is de heli zwaarder geworden. Daardoor minder lift. Ik kreeg de tip om over te gaan op half symmetrische bladen. Moet ik nu ook de pitch curve aanpassen ? Die is nu: 15-35-55-75-90. Bij midstick staan mijn bladen op 0. Is er iemand die ervaring heeft met half symmetrische bladen en daar ervaring over kwijt wil?
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... je moet het zelf weten, maar 0 graden op midstick is nogal nutteloos voor een schaalheli.
    Probeer dat lood kwijt te raken, door bijvoorbeeld je hekrotorservo, ESC en ontvanger zo ver mogelijk naar voren in de romp te plaatsen (je hebt nu een romp, dus die hekservo HOEFT niet aan de staartboom te hangen, bijvoorbeeld), en alle gewicht uit de staart kwijt te raken wat maar mogelijk is. Iedere gram die achteraan niet zit, hoeft voor dubbel niet te zitten...

    Halfsymetrische bladen werken goed, maar het helpt ook om je rotortoerental een eind naar beneden te schroeven.
    Veel mensen vliegen met 2500+ toeren op de kop, maar 2000 tot 2200 is voldoende en scheelt enorm in het stroomverbruik. Eventueel een kleiner pinion, om de ESC niet onnodig op te warmen (ik gebruik waar mogelijk 10T voor schaalrompjes)

    Getallen opnoemen voor je pitchcurve heeft weinig zin, niemand weet hoe lang jouw servo-hevels zijn.
    Wat je ongeveer wilt voor een schaalheli is -2 tot -3 graden minimaal, hoover (plm 4~5 graden) op midstick, en ongeveer +9 als max.

    Die combinatie toerental en max 9 graden houd wel in dat je iets meer vooruit moet denken, maar dan is het ook echt RUIM voldoende. De heli zal er stukken minder nerveus van worden, en het word makkelijker om een beetje realistisch te vliegen.
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Rotorbladen werken met hoeken, niet met percentages. Daarom is percentages vergelijken/uitwisselen tamelijk nutteloos. Hoogstens zinvol wanneer beide heli's dezelfde rotordiameter, toerental, bladkoorde hebben, én min.pitch, max.pitch, eventueel midstick, graden van beide heli's gelijk zijn.
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2017
  4. goochelaar

    goochelaar

    Lid geworden:
    19 dec 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik heb al zoveel mogelijk gewicht naar voren gehaald. De accu zit tegen de neus en het lood ook. Ik kan wel de hoek minimaal en, hoover en max. aanpassen. Dan kan ik gelijk ook bekijken wat de hoek in verhouding met de pitch curve is. Bedankt voor jullie commentaar. Maar wat is jullie ervaring met de blades in de praktijk. Vliegt het beter dan met de gewone blades?
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    alles bekeken naar vlieggedrag...

    Vlieg je 3d, zullen ze het niet best doen.
    Vlieg je schaal, doen ze het goed.

    Ik heb een mini titan met romp, deze heb ik fbl, zonder estab gevlogen met de "normale"bladen.
    ding werd extreem schichtig, agressief.
    Andere fbl bladen erop, align 3g's. waren wat zwaarder, maar vlogen ook beter, nog niet vertrouwd.
    nog een andere set erop, deze set was nog zwaarder. En hiervan werd de heli goed doseerbaar, en goed vliegend. iets met gyroscopische werking van de rotordisc.

    daarna een set half symmetrisch erop, deze bladen waren VEEL lichter dan de laatste set.
    gevolg, toerental kon serieus omlaag om hetzelfde vlieggedrag te houden.
    heli bleef erg goed vliegen, was erg goed te besturen. en vanwege het lagere toerental, kon hij ook langer vliegen.
    Wel andere staartbladen erop gezet (groter) om het lagere toerental te compenseren.
    had zelfs een ander pinion nodig om de regelaar in de goede range te houden. Al is dit voor een paar vluchten niet zo spannend..

    Alleen worden deze bladen wel ernstig rommelig als je de midstick op 0 houdt.
    ze geven veel lift, maar een tikkie extra of minder pitch wordt wel wat kritischer.
    het is dan ook prettig als je het bereik van je duim wat groter maakt, door midstick op +/- 5 graden te zetten. max blijft op 10 staan. minimaal op -5 of zo.
    let op, hij zal dan ongeveer loskomen bij midstick..
    maar hij is dan wel vele malen beter doseerbaar op hoogte.

    mijn ervaring: a symmetrisch vliegt voor een schaalkist beter.
    minder nerveus. en langere vliegtijd..
    Maar wel het pitchbereik etc goed zetten..

    en ff opletten, ook bij a symmetrisch heb je china special.
    ik heb deze:http://www.rcheliparts.nl/nl/315mm-...mmetrical-2-blade--1542325-4260412510153.html
     
  6. goochelaar

    goochelaar

    Lid geworden:
    19 dec 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Vlissingen
    Beste Student,
    Ik heb wel gekozen voor de 350 bladen ook van Spinblade. Ze zijn iets langer dus moeten ze nog meer lift geven. Ik vlieg hiermee uitsluitend schaal (EC135). Zoals ik wel ervaar, vliegt iedereen met andere throttle en pitch instellingen. Ik vlieg niet lineair 0 - 100 maar een pitch van 20 - 80 lineair. Ik hou nog even op midstick 0. De heli vliegt er goed mee. De pitch bij 50% is ook 50% maar de throttle is dan wel 70%. Bij midstick komt hij dan ook los van de grond. Bedankt voor je ervaring.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een percentage is geen pitch, geen hoek. Voor een hoek heb je een hoekmeter nodig, alleen hoeken kun je onderling vergelijken. Percentages zijn door diverse niet-lineariteiten in de bladaansturing moeilijk te vertalen naar graden.
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2017
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    dan heb je nog steeds wat dingen te wijzigen :D

    Het klopt inderdaad dat iedereen met andere ZENDERinstellingen werkt.
    zowieso vliegt iedereen met een andere zender.
    de meeste zenders kun je op meerdere manieren hetzelfde bereiken.
    en jouw hevellengte (afstand link tot hart servo) zal niet dezelfde zijn als bij mij..
    het komt zelfs voor dat bij identieke zenders onderling nog wat verschil zit.

    Daarnaast, jij bent mij niet.
    ik hou van een heli die goed reageert... Maar de meeste mensen hebben hem graag wat tammer.
    ook dat scheelt weer in de zenderinstellingen.

    en dan heb je nog de verschillende spullen op de heli. flybar, flybarless.. stabilisatie, waarbij ook ieder type en merk andere instellingen nodig heeft.
    je kan ook flybarless, zonder stabilisatie. Heeft weer andere instellingen nodig.

    Zodoende is de zender nooit een indicatie voor hoe jouw toestel zal gaan vliegen.
    Graden is eigenlijk het enigste waar je iets zinnigs van kunt zeggen.
    en toeren. meetbare dingen.

    70% gas zegt helemaal niets.
    met een 14 tands tandwiel op een 3500 kv motor zit je dan nog ruim in de 3d waarden.
    en met een 8 tands zit je dan waarschijnlijk erg aan de lage kant.
    Probeer te achterhalen welke motor erin zit, en welk tandwiel je op de motor hebt zitten.
    Als je dan ook nog kan achterhalen hoeveel tanden je hoofdtandwiel heeft (align heeft ondertussen vrij veel typen 450), kan er iets van je toerental worden gezegd.

    Als snelle tussenweg, welke accu vlieg je mee, en hoe snel heb je die accu op de 80% leeg tijdens vliegen?
    7 a 8 minuten moet vrij makkelijk haalbaar zijn (met de 80% regel ruim intact)

    Die midstick = 0 graden (meten!!!!!!! niet van je zender uitgaan!!) moet je zelf weten, dat is gewoon een manier van instellen.
    schaalheli's zijn zwaarder, hebben vaak een wat nauwkeuriger gas management nodig.
    normaal hoort een schaalheli met 3 tot 5 graden midstick precies los te komen.
    Dus als de jouw bij 0 graden los komt, klopt je 0 graden midstick niet, of je toeren zijn stevig hoog.

    Qua pitchinstellingen..
    je moet ongeveer 10 graden hebben.
    goeie kans dat jouw heli die 10 graden heeft met jouw 20-80 pitchcurve.
    meet hem eens na.
    heb je nu inderdaad 10, kun je de linkjes waarschijnlijk een stap naar binnen zetten op de servohevels.
    scheelt met servoslijtage, en hij wordt er vaak wat minder happig van.

    Al is het op een 3d heli (dat is de 450) altijd een beetje zoeken..


    En nogmaals, let op met de staart...
    je zal er waarschijnlijk op uit komen dat je toeren straks omlaag gaan.
    maar de 450 is een 3d heli, en die zijn berekend op hoge toerentallen.
    aangezien de staart vast zit aan de kop, wordt dus ook de werking van de staart significant verminderd.
    Let daarop...
    Wordt dit een probleem, kun je de grote staartbladen voor de 450 proberen. er zijn een paar maten, als ik me niet vergis.
    Blijft het een probleem, kun je staartbladen van een oude mini titan plaatsen.
    die zijn even lang, maar het blad is breder. dus doen die bladen meer bij dezelfde toeren en uitslag dan de smallere bladen.

    Waarschijnlijk vlieg je de staart nog met de gyro in heading hold..
    dit kan, maar door eventuele staartuitdagingen kan dit minder handig zijn.
    Schaalheli's worden regelmatig met Normal gyromodus gestuurt, dan voel je hoe heftig de staart aan het werk is.
    heading hold zorgt ervoor dat jij totaal niet merkt of de staart maar een beetje aan het werk is, of dat hij 90% is uitgestuurt.
    verlaag je de toeren, kan het opeens zijn dat hij 110% nodig heeft om te corrigeren.
    die heeft ie niet, dus slaat "opeens" de staart weg.
    Dit kun je goed uittesten door vlot recht omhoog te gaan.
    niet meteen vol pitch.. even opbouwen, uitproberen.
    verdraait de staart zonder jouw goedkeuring, stoppen met pitch geven, dan zou hij weer recht moeten komen.
    En dan moet je dus met de staartbladen gaan spelen...
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    o ja, ik vergeet nog een vrij belangrijke: welke fbl kop heb je?
    heb je een DFC kop, of een "normale"fbl kop, met meenemers naar de swash?

    Waarom is dat belangrijk?
    DFC koppen kunnen geen lage toeren aan.
    Een normale kop kun je de rubbers nog van wijzigen, zonder problemen.
    Doe je dit bij een DFC kop, slaat hij waarschijnlijk de staart eraf of komen de linkjes van de swash af.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Goed verhaal, Teunis!

    Kort, EC135 specifieke opmerking: door die grote staart met dat gat er in, is een gewone staartrotor wat minder effectief.
    Het gaat wel (vrij goed zelfs) maar je moet er rekening mee houden dat niet alles kan, wat een vrij vliegende 450 wél kan...

    Dat is nu eenmaal inherent aan het ontwerp, en de mogelijke oplossing (een Roland Fenestron) is tamelijk prijzig...
     
  11. goochelaar

    goochelaar

    Lid geworden:
    19 dec 2016
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Vlissingen
    Je verhaal was heel verhelderend. Natuurlijk moet ik in graden rekenen. Bij een pitch curve van : 20-35-50-65-80 zijn de overeenkomende bladhoeken, gemeten met digitale pitch gauge : -2.2 -0,05 +3 +5,2 en 8,0. Mijn throttle curve : 0 - 35 - 70 - 75 - 75 zodat bij midstick 70% throttle en een hoek van 3 de heli loskomt. Ik vlieg graag met een zo constant mogelijk toerenta. lAls in een lineaire pitch zou vliegen ( 0 - 100) dan zijn de bladhoekstanden -6,0 -1,5 +3,0 +5,2 en 8,0
    Ik vlieg met Gens 2200 25c en ook met Turnigy 2200 30c en een 12 t op de motor. Volgens jouw verhaal laat ik die maar zo want als ik via het tandwiel toeren verlaag dan krijg ik problemen met de staart. Hoofdtandwiel is standaard Align = 150 t. Motor KDS. Staartgyro inderdaad heading hold, dus kan ik ook eens normal mode proberen alhoewel ik het wel handig vind dat de heli in dezelfde stand weer terugkomt. Mijn fbl kop is een normale kop, geen DFC. Ik ga het omhoog gaan volgens jouw advies uitproberen en zien wat er gebeurd. Ik hou je op de hoogte.
    Tot slot, mijn vliegstijl is mooie rustige, realistische lijnen vliegen.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als ik je een verdere tip mag geven: vergeet die throttle curve, koop een goedkope Align regelaar. Die hebben een voor schaalvliegen uitermate bruikbare en simpel in te stellen governor functie. Dan heb je een absoluut constant toerental gedurende de gehele vlucht, van volle tot lege accu (heb je nu namelijk niet: je merkt het niet, maar aan het eind van je vlucht ben je minimaal 10, meestal eerder 15% toeren kwijt).

    De KDS motor is 3500 kV, zelf vlieg ik deze motoren met 10 of 11 T pinion, en in governor functie. Werkt perfect.

    Je pitch curve komt mij tamelijk normaal over, maar ik ben een beetje verbaasd dat je heli al bij 3 graden pitch loskomt.
    Dat duid IMHO op een tamelijk hoog toerental, véél hoger dan nodig is voor een goed functionerende staart (Ik zei immers: het is minder goed dan zonder romp, maar ik zei niet dat het een totaal drama is.... ;) )
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    niet vergeten, brutus is een "rustige"vlieger, volledig gewend aan een staart die wat minder presteert :D
    Als je 3d heli's gewend bent, ben je gewend dat de staart ALTIJD reageert..
    En dat is voor die mensen vaak even een grote schrik, op het moment dat de staart dus even niet reageert.

    Even voor je toerental.
    12 tanden motor, 150 hoofd. Geeft een verhouding van 12,5.
    Oftewel, motor draait 12,5 keer voor het hoofdtandwiel 1x rond is.

    je vliegt 3S, dus even gemakkelijk gesproken, 12 volt tijdens vlucht gemiddeld.
    3500 kv motor, dus 12 volt x 3500 = 42.000 rpm op de motor.
    delen door de verhouding, 12,5 geeft 3360 toeren op de kop.

    Dat is wanneer de regelaar op 100% staat, de jouwe staat op 70%. Dus, 0,7 x 3360 = 2352 toeren op de kop.
    Nu heeft iedere aandrijflijn verliezen.
    gemiddeld zal dit 15 a 20% zijn. dus 0,8 x 2352 = 1882 toeren op de kop.

    Makkelijkste is om dit ff in een excel te zetten, kun je lekker spelen met de getallen.
    Brutus zal met zijn regelaar en 10 tands tandwiel tegen de 80 a 90% in de zender zitten, dus die zal rond de 2000 rpm zitten (gok ik)
    Dus in principe zit je qua toeren nog niet zo heel verkeerd.
    alleen zal je regelaar (waarschijnlijk) een stuk minder warm worden met een 10 tands tandwiel.
    een regelaar wordt heter naarmate hij minder gas hoeft te geven..

    je kan makkelijk het motortandwiel vervangen, de staart zit vast aan de hoofdrotor, niet aan de motor.
    Dus als de hoofdrotor 1900 toeren draait, zal de staart 10 x sneller draaien. iig, ik dacht dat bij de 450 de verhouding ergens in die omgeving zat.


    Ik zou trouwens nog eens je bladhoeken meten ;-)
    op 80 pitch curve heb je max 8 graden, op 100 pitchcurve heb je ook 8 graden.
    die 8 graden is an sich goed, maar het kan eigenlijk niet dat je in die laatste 20% geen verschil in hoek meet.
    Dan loopt er iets klem oid.

    Qua gas, probeer in idle up te gaan vliegen.
    Aangezien je electro vliegt, is een vlakke curve het handigst.
    misschien een paar % omlaag/omhoog op de hoeken.
    bijv: 70-70-70-72.5-75
    geeft hij net wat gas bij als er vermogen wordt gevraagd, helpt om de toeren hetzelfde te houden.
    moet je richting negatief om omlaag te komen, zakt de motor niet meteen extreem in toeren (zakt toerental, heli valt als een baksteen, correctie geeft teveel gas etc)
    Of een governor proberen, maar dat hoeft niet perse.


    qua staart, je KAN heading hold erop laten staan.
    Maar probeer even uit of de staart inderdaad kritisch is.
    een gewaarschuwd mens telt voor 2.
    en let op, wat je straks volgas recht omhoog doet, komt ook voor wanneer je met wat wind en een paniekmoment gebeurt als je gaat landen.
    als hij volgas omhoog om gaat, zal hij dit ook doen tijdens zo'n paniekmoment (en das niet handig :D)
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zit inderdaad rond de 2000 toeren met de 450 heli's, maar gek genoeg, is dat in de zender maar rond de 65%. Maar dat komt omdat een Align governor functie een beetje "anders" werkt.... (het uiteindelijke toerental is sterk afhankelijk van de belasting tijdens optoeren, en ik toer op met -2 graden).
    De standaard "T-rex" (zeg maar: dat ding was door iedereen gekloond is geworden) heeft een verhouding van ongeveer 1:4,2 als de verhouding hoofdrotor/hekrotor.
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ah. 4,2 voor de staart, dat is nog vrij laag...
    Ik dacht dat die staart een stuk harder ging :D

    Al is 8000 toeren met jouw toerental toch nog best vlot :worship:

    Governors werken toch meestal met een soort logaritmische schaal?
    onderin vrij vlak, kleine wijzigingen lijken niets te doen... tot je bovenin komt, daar is iedere tik een grote verandering..
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    1:4 tot 1:5 schijnt over de hele linie van model tot full scale redelijk algemeen te zijn, heb ik me laten vertellen.

    Hoe andere governors werken, geen idee.
    De align werkt vrij simpel: die geeft tijdens de softstart een bepaald percentage van de accuspanning naar de motor (afhankelijk van het throttle signaal), en wacht dan af waar het toerental stabiliseert. Na ongeveer 10 sec is hij "gelocked" en houdt dat toerental verder vast.
    Dat toerental, dat is dus afhankelijk van de pitch tijdens optoeren (bij 0 graden krijg je een ander toerental dan bij -10).

    Bij het optoeren houd hij reeds rekening met ongeveer 20% spanningsval als de accu leger raakt, dus zelfs geheel onbelast, en met de curve op 100%, zal hij slechts 80% van de accuspanning aanvoeren. Op die manier is het ding in staat gedurende de gehele vlucht dat toerental vast te houden.

    Werkt goed, maar bij het instellen van de throttle curve moet je dus "rekening houden" met hoeveel pitch je hebt bij opstarten. Als je met -10 opstart, moet je mischien wel 90 of 100% instellen, met -2, gaat het vanaf 65% al goed.

    Het gekke is, dat als je met dezelfde regelaar middels "normal mode throttle" en een throttle curve een heel laag toerental instelt, word de regelaar heet, maar als je hem op governor zet en hetzelfde lage toerental wilt draaien, word hij NIET (of in elk geval een stuk minder), heet....

    Wat wel een beetje "vervelend" is, is wanneer je halverwege de acculading de boel even stopzet en weer opnieuw opstart: dan stelt de regelaar vanwege de lagere accuspanning ook op een lager toerental in.
    Ik los dat zelf meestal op, door tijdens het optoeren bij half lege accu de pitch op -1 of zelfs 0 graden te zetten (gewoon, met de stick).

    Hoe dan ook, toegegeven dat de Align governor voor 3D vermoedelijk niet heel goed voldoet, voor schaalvliegen voldoet hij méér dan uitstekend!
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2017
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ik persoonlijk heb op mn 450'ers nooit echt de behoefte gehad om een governor te proberen..
    de lijn werkt voor mij goed genoeg, daarnaast vind ik het prettig om aan het toerental te horen wanneer mn accu ver in gaat kakken bij belasting
    geeft meestal een beeld van hoe verrot de accu is.

    Aangezien ze bij mij 1 a 1,5 jaar meegaan, is het in dat laatste 0.5 jaar prettig om te weten welke accu je rustig moet behandelen ;-)
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ben ik opgehouden me zorgen over te maken: de low voltage waarschuwing van de ESC geeft je nog voldoende tijd om te landen....
     

Deel Deze Pagina