Hamina Class missele boat

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door arkonide, 29 okt 2015.

  1. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Moet nog nu nog de buitenhulzen voor de bowdenkabels plaatsen. Kan zijn dat ik de kunststof hulzen gebruik. of dat ik toch nog met messing of aluminium buisjes de binnenste kabel ga bedienen. Even kijken wat het mooiste werkt. Ik heb voor de zekerheid ook nog een binnenkoppelingskabeltje (van een bromfiets) gekocht om uit te proberen. Dus dat worden de komende test cases. Denk dat de kunststof binnenkabels starrer zullen zijn.
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2017
  2. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Probleempje. Bij het testen met de servotester bleek dat de servo's die de omkeerklep bedienen tegen elkaar in werken.
    Dus de linker servo opent de linker reverse klep en de rechter servo sluit de rechter reverse klep. Daar kun je niet mee varen. Ja in zoverre de boot zal dan waarschijnlijk om zijn as gaan heen draaien. Een van de servo anders omdraaien of een andere plaats geven gaat niet omdat ik dan met de beweeg ruimte niet weg kom. Gelukkig is dit geen echt probleem.
    Hobbyking verkoopt een Turnigy servo signal reverse unitje..Is nu besteld. Probleem opgelost. De buitenhulzen voor de bediening zijn nu geplaatst moet ze alleen nog verlijmen. Maar dat doe ik pas als ik de reverse unit heb gekregen.
    Servo bediening.jpg
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2017
  3. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Moet nu nodig bezig om het kanon draaibaar te maken. Dan het dek verlijmen. Een beetje plamuur links en rechts. en alles aan de buitenkant mooi glad maken. Daarna denk ik nog een paar maandjes bezig met details op de dekhuizen.
    ben aan het experimenteren met 3D tekeningen en die dan door een 3D printer te laten printen. Heb alleen nog niet in het snotje hoe ik de juiste afmetingen krijgen moet.
     
  4. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Na dagen ploeteren, afbreken, opbouwen weggooien, en nog meer modelbouwellende is het dan toch gelukt een werkende waterjet aansturing te realiseren Ben er erg mee in mijn sas.
    Heb wel eens gedacht dat lukt me nooit Elke keer zat er weer een ander constructie nadeel aan. Je moet iets van kunststof aansturen dat niet teveel foute krachten kan hebben

    Principe is dat er onder de boot water wordt aangezogen en via de water jets met grote kracht achter uit de boot komt. Deze waterstraal stuur je met de links rechts beweging die je op foto s ziet. Zo gaat de boot links of rechts. Je kunt de jets ze ook onafhankelijk aansturen Dus de een vooruit laten draaien en de ander achteruit. Kan ie denk ik op de plaats draaien. De klep die heen en weer eer gaat zorgt ervoor dat de boot voor of achteruit gaat. Als de klep dicht gaat wordt er water onder de boot gevoerd en gaat de boot achteruit. Bij vooruit gaat de klep open en gaat de boot vooruit
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 10 okt 2017
    MikeMohawk en Unusual RC vinden dit leuk.
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Nee, da's een misvatting. Een jet draait slechts een (1) kant uit: de kant waardoor het water achter uit je jet wordt gepompt.
    Als je 'm in reverse laat draaien, komen er heel veel luchtbellen onder je boot vandaan, maar blijft hij liggen waar hij ligt.
    Je pompt alleen maar ampere's overboord.

    Draaien doe je met de combinatie keerkleppen / stuurnozzels.
    Op mijn Multi Jet Boat http://www.modelbouwforum.nl/threads/graupner-multi-jet-boat.250310/ heb ik het zo ingeregeld:
    De (brushless) motoren hebben elk hun eigen (vliegtuig-)regelaar. Waarom een vliegtuig-regelaar? Omdat een Jet slechts een kant uit hoeft te draaien. Een one-way-regelaar is goedkoper. Deze regelaars staan samen op een kanaal. Beide motoren krijgen dus op hetzelfde moment evenveel gas.
    De keerkleppen heb ik apart geregeld met elk hun eigen servo. Die kan ik (met een schakelaar) koppelen met de stuurnozzels. (Ik kan die koppelfunctie dus ook uitschakelen.)
    De reden hiervoor: als ik bakboordroer geef, gaan de stuurnozzels naar bakboord (logisch) en de bakboordnozzle gaat omlaag, zodat de straal van de bakboordjet wordt geremd of zelfs omgedraaid tot onder het schip.
    Hiermee kan ik (stilliggend) op de plaats wenden of (varend) uiterst scherpe bochten maken.
    Draaien zonder de gekoppelde keerkleppen (dus met alleen de stuurnozzles) kan prima, alleen zijn je bochten dan duidelijk ruimer.

    Graupner had er niet in voorzien om de kleppen apart te regelen. Stom, want met de kleppen apart geregeld is je boot veel wendbaarder. Zeker in een haven is dit een voordeel; op een van de filmpjes kun je zien dat de Multi Jet Boat op langzame snelheid nogal stuurloos is. De oorzaak hiervan is: Er steekt geen roer onder het schip uit.
    Geen snelheid = niet sturen. Als je met de keerkleppen "speelt" terwijl je je motoren rustig laat draaien, kun je beter sturen.
     
  6. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Hallo Roel bedankt voor je reactie. Natuurlijk , je hebt helemaal gelijk. Met de draairichting van de motoren kun je alleen vooruit. Ik heb ook 2 (vliegtuig) regelaars. Ik bedoelde dan ook met de kleppen hetzelfde als jij. Vraag me alleen af of het mogelijk of ik mijn programmeerbare zender gebruiken kan, om als ik de stand op de zender op achteruit zet, ik het zo regelen kan dat de motoren vooruit draaien en de kleppen in de omkeerstand gaan. Zo niet dan ga ik de kleppen apart bedienen.en de motoren gelijktijdig aansturen.
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Dat wordt een linke... Ik heb in het verleden de Azimuth Atlantic Challenger en de Moonraker gebouwd, en wilde hetzelfde doen als wat jij nu in gedachten hebt.
    Gasknuppel helemaal naar onder: half gas en keerkleppen omlaag
    Gasknuppel neutraal: motoren stil
    Gasknuppel omhoog: proportioneel gas, en keerkleppen omhoog.

    Ik heb een heleboel zitten mixen, maar helaas... (Met een Robbe/Futaba FC-16)

    De lay-out van m'n huidige Multi Jet Boat bevalt me prima:
    kanaal 3 Linker knuppel hoog/laag = gas.
    kanaal 4 Linkerknuppel links/rechts = roer, (uitschakelbaar) gemixt met de beide keerklep-kanalen
    kanaal 1 en 2 Rechterknuppel hoog/laag beide keerkleppen samen gemixt.
     
  8. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Er is tegenwoordig een jet-boat gedeelte op RC Groups. Speel zelf ook met deze gedachte om via 1 kanaal motortoerental vooruit en een keerunit aan te sturen.
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Theoretisch én in de praktijk is dat mogelijk.
    Gasknuppel helemaal omlaag = remkleppen omlaag
    Gasknuppel neutraal = remkleppen half
    Gasknuppel boven neutraal = gasgeven.
    Nu het probleem: geen gas = geen rem en geen sturing.
    Dat kun je oplossen met de diverse instellingen van de moderne computerzender, maar... ergonomisch is het een ramp.
    Het kostte me bijna het model van de Moonraker toen ik, op de kant afvarend, wilde afremmen en het gas dichtgooide. (dus neutraal)
    Het model schoot lekker door en ik had de mazzel dat de walkant uit gras bestond en gooiend opliep. Het model lag 2 meter op de kant stil...
    Als je noodstop wilt maken, trek je een knuppel omlaag. Niet naar halverwege, maar instinctief helemaal omlaag.
    Met de instellingen zoals ik in post 87 schets, kan dat. Rechter stick (kanaal 1 en 2, beide keerkleppen gemixt) ruk ik omlaag en binnen de scheepsengte ligt het model stil.
    Bevalt mij prima.
    Maar... ik lever deze oplossing graag in voor een andere, die ook werkt...
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Even een schetsje gemaakt van mijn zender en een verhaal over de instellingen:
    futaba FF7.jpg
    Het model is ingesteld als "V-tail", dus vliegtuig met V-staart (zoals een Fouga Magister)
    maxresdefault.jpg
    Kanaal 1: remklep bakboord
    Kanaal 2: remklep stuurboord
    Kanaal 1 en 2 besturen dus de "V-tail": kanaal 2 omhoog en omlaag neemt kanaal 1 meteen mee: beide kleppen omlaag. Kanaal 2 staat "standaard" neutraal; daarbij beinvloeden de remkleppen de waterstraal nog net niet.
    Als je dan alleen kanaal 1 naar bakboord aanstuurt, gaat de bakboord remklep omlaag; stuurboord blijft omhoog en vice versa.
    (Het voordeel van het instellen van het model als "plane, V-tail" is dat je daarmee geen extra mixers verbruikt; als ik het model als "gewoon vliegtuig" had geprogrammeerd, ben je 2 extra mixers kwijt)

    Kanaal 3 is het gas op beide jets. De regelaars zijn (in de boot) met een V-kabel verbonden.
    Kanaal 4 bedient de stuurnozzles.

    Nu de grap: onder schakelaar "A" heb ik een mixer geprogrammeerd die de stuurnozzels met de remkleppen verbindt, met kanaal 4 als "Master" en kanaal 1 als "Slave".
    Als schakelaar "A" op "aan" staat (naar boven) en ik bakboordroer geef, gaat de bakboord remklep proportioneel mee omlaag.
    Gevolg: snelheidsverlies, maar een scherpe tot uiterst scherpe bocht. (Tot en met een pirouette op de plaats)
    Staat schakelaar "A" op "uit" en bedien ik kanaal 4 heb ik wel roerfunctie, maar zonder remklepwerking.
    Gevolg: behoud van snelheid, maar een ruimere bocht.

    Tussen kanaal 6 (potmeter "D") en kanaal 4 heb ik ook een mixer gezet om kleine correcties in de roerfunctie te genereren, bijvoorbeeld om de wind-invloed na het wenden te compenseren. Kanaal 6 als master, kanaal 4 als slave.
    Deze mixer is in/uitschakelbaar met schakelaar "B".

    Een heel verhaal, maar het voordeel voor mij is dat ik voor een noodstop slechts intiutief een ruk aan de rechterknuppel hoef te geven en het model ligt stil.
     
  11. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Een paar jaar geleden heb ik ook een speedboot gebouwd met die kehrer jet. Had toen ergens op het www een esc gevonden gebouwd door een Duitser dewelke de motoren steeds in 1 richting deed draaien, maar de servo van de keerklep naar beneden aanstuurde als je de stick in achteruit zette.
    Omdat ik toen geen keerklep gebruikte heb ik ook die esc niet gekocht, dacht ook dat het een esc voor borstelmotoren was.
    Heeft die al gevaren?
     
  12. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Krab ,Krab,. Interessante instelling Roel. Zal eerdaags de zender is op tafel leggen met een aantal servo's eraan. En dan proberen om jouw voorstel te realiseren.
    Heb vorige week de twee Lipo's binnen gekregen. Moeten nog aan de lading,.heb er al wel vast X160 stekkers aan laten solderen. Een clublid was zo vriendelijk omdat voor mij te willen doen.Heb een beetje koudwatervrees voor Lipo's. Liggen nu op zolder in een niet gebruikt metalen geldkistje. Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met de details op de dekken. Zoals de 2 Mass dekoy werpers. Heb ook op de achterste toren met antenne in elkaar geflanst. Heb alleen geen idee waar die antenne voor dient.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 24 okt 2017
  13. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Toevallig geen link meer van de betreffende site?
     
  14. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Bedankt Zal er eens even op gaan rond neuzen.
     
  15. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    Dag Arkonide,

    Mooi project waar je mee bezig bent.

    Is dit wellicht iets voor je?

    Single Stick Steam Engine/Waterjet Reverser

    Fully proportional throttle and selectable full forward or reverse servo for reversing valve or waterjet bucket from one stick! You don’t need another channel to engage reverse. Can also be used with brushed or brushless ESCs or I/C throttle servo.

    http://www.action-electronics.co.uk/Mixers.html
     
    Tug.NL en Unusual RC vinden dit leuk.
  16. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Ja , Zeker dat zou een prima oplossing kunnen zijn. Moet me nog even verdiepen in de vertaling. En hoe ik het bestellen kan. Begrijp dat het een bouwpakketje is. Ik laat nog even weten of het gelukt is. Bedankt voor de info.
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Zo te zien doet de servo "alles-of-niets". Da's niet handig.
    Op langzame snelheid, bijvoorbeeld bij aanlegmanoeuvres, is het erg prettig om subtiel met de keerkleppen om te kunnen gaan.
     
  18. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Dat idee krijg ik ook als ik de documentatie lees. Maar om een simpele 2 kanaals (pistool) zender te kunnen gebruiken wel een optie. Maar niet voor werkschepen waarmee het leuk manoeuvreren is.

    Zelf een tijdje een 4 kanaals futaba pistoolzender gehad voor een crawler. Maar ondanks de vele programmeer mogelijkheden kon dit niet helaas.
     
  19. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Denk dat niet,(Zie de eerste zin in de beschrijving )
    Een uitgang wordt proportioneel aangestuurd ( esc) maar zal geen reverse hebben en de tweede uitgang is alles of niks ,dus het openen of sluiten van de keerklep
    Maar dat is toch helemaal geen probleem

    Dus motorsnelheid is te regelen terwijl de klep naar beneden staat, hierdoor is de achterwaartse trust regelbaar , zo kan je toch perfect je achterwaartse snelheid bepalen
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2017
  20. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Hengelo Ov
     

Deel Deze Pagina