Even een schetsje gemaakt van mijn zender en een verhaal over de instellingen:
Het model is ingesteld als "V-tail", dus vliegtuig met V-staart (zoals een Fouga Magister)
Kanaal 1: remklep bakboord
Kanaal 2: remklep stuurboord
Kanaal 1 en 2 besturen dus de "V-tail": kanaal 2 omhoog en omlaag neemt kanaal 1 meteen mee: beide kleppen omlaag. Kanaal 2 staat "standaard" neutraal; daarbij beinvloeden de remkleppen de waterstraal nog net niet.
Als je dan alleen kanaal 1 naar bakboord aanstuurt, gaat de bakboord remklep omlaag; stuurboord blijft omhoog en vice versa.
(Het voordeel van het instellen van het model als "plane, V-tail" is dat je daarmee geen extra mixers verbruikt; als ik het model als "gewoon vliegtuig" had geprogrammeerd, ben je 2 extra mixers kwijt)
Kanaal 3 is het gas op beide jets. De regelaars zijn (in de boot) met een V-kabel verbonden.
Kanaal 4 bedient de stuurnozzles.
Nu de grap: onder schakelaar
"A" heb ik een mixer geprogrammeerd die de stuurnozzels met de remkleppen verbindt, met kanaal 4 als "Master" en kanaal 1 als "Slave".
Als schakelaar "A" op "aan" staat (naar boven) en ik bakboordroer geef, gaat de bakboord remklep proportioneel mee omlaag.
Gevolg: snelheidsverlies, maar een scherpe tot uiterst scherpe bocht. (Tot en met een pirouette op de plaats)
Staat schakelaar "A" op "uit" en bedien ik kanaal 4 heb ik wel roerfunctie, maar zonder remklepwerking.
Gevolg: behoud van snelheid, maar een ruimere bocht.
Tussen
kanaal 6 (potmeter "D") en kanaal 4 heb ik ook een mixer gezet om kleine correcties in de roerfunctie te genereren, bijvoorbeeld om de wind-invloed na het wenden te compenseren. Kanaal 6 als master, kanaal 4 als slave.
Deze mixer is in/uitschakelbaar met schakelaar
"B".
Een heel verhaal, maar het voordeel voor mij is dat ik voor een noodstop slechts intiutief een ruk aan de rechterknuppel hoef te geven en het model ligt stil.