Hamina Class missele boat

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door arkonide, 29 okt 2015.

  1. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Nee taal noch teken van Action gehoord. Heb er al 3 mails heen gestuurd. Ga de zaak nu via Paypall aankaarten.
    Wat de zender betreft denk ik ook dat daar het verschil niet in zal zitten. Maar de Carson reflex is vele malen geschikter voor het aansturen van boten en evt. auto's lijkt mij toe.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    In principe is iedere zender geschikt om schepen mee aan te sturen.
    Echter: de meeste moderne zenders hebben diverse softwarematige instellingen die "handig" zijn voor vliegers.
    Daar kun je als modelschipper óók gebruik van maken.
    Neem bijvoorbeeld de "V-tail": een instelling om de roeren van een vliegtuig met V-staart te mixen.
    Ik gebruik deze optie om de 2 motoren van een dubbelschroever te mixen. Scheelt 2 van de 3 "vrije" mixers op de zender, die ik weer ergens anders voor kan gebruiken.
    In combinatie met het roer heb ik aan 3 kanalen en 1 vrije mixer genoeg om een dubbelschroever feilloos en ergonomisch prettig mee te besturen.

    Het vergt wat verdieping in de menu's, maar als je het eenmaal door hebt, kun je een aantal van die "vlieg-opties" prima voor schepen gebruiken.
    Ter info: de zenders waar ik het over het zijn de Graupner MX-16 en de Futaba FF7.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  3. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Ik dacht dat action electronics was overgenomen maar kan niet meer vinden door wie .
    Ik zal even verder neuzen .
    Groetjes
    Ronny
     
  4. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Hallo Ronny, Wonder o wonder. Kreeg vandaag een reactie van Action. Volgens hen hadden ze de eerste drie mails niet gezien/gelezen.. Moet nu wachten op een reactie van ene consultant Dave. Dus we wachten nog even af hoe dit gaat lopen.Geef ze het voordeel van de twijfel.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  5. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Kreeg onderstaand bericht van Action electronics.

    Hi Karel,
    Would you like me to send a replacement for you? Note that the P105 will only work with a Marine or Ground ESC, not a Flight ESC.
    Best Regards,
    Kyje Randall.

    Ik heb ze terug geschreven dat ik bovenstaande opties ook al geprobeerd had. Dus nu even afwachten wat ze met de replacement bedoelen.
    Weer betalen of service. Of misschien een nieuwe IC. Lees wel wat er gaat gebeuren. Het is wel wat ik al dacht. Een Vliegtuig ESC wil niet.
    omdat hier geen (achteruit) op zit. Dat is denk ik wat de P105 moet doen. De stand achteruit van de zender (vertalen)naar vooruit.

    Dus dat houdt in dat ik de 2 vliegtuig ESC's moet vervangen voor twee marine of grond vaartregelaars. Kan het probleem nu ook tackelen met mijn nieuwe Carson Reflex Stick Multi Pro LCD 2.4G 14 Kanaals zender Daar zitten 4 switches op waarvan ik met 2 switches de 2 keerkleppen nu in drie standen kan bedienen. 1> vooruit 0> neutraal 2 >achteruit of een combinatie van deze mogelijkheden. Kan ook nog 2 van de 4 switches gebruiken die maar 2 standen kent stand > aan of > uit. Dus kleppen in de hoogste stand is vooruit en de kleppen in de laagste stand is achteruit. De servo uitslag is ook apart in te stellen en je hebt de mogelijkheid om de servo bewegingen volgens een bepaalde draaisnelheid curve in te stellen. Moet nog uit zoeken wat de beste optie is. Voor mijn kanon op het voordek is dit ook ideaal. Kan het kanon nu zo natuurlijk als mogelijk laten bewegen. Normaal draait de aandrijf servo te snel. Dit moet je dan met tandwielen en/of over andere overbrengingen instellen. Ja ik ben blij met mijn nieuwe zender. De eerste testen zijn tot nu toe zeer positief.
     
  6. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Ik kreeg een nieuwe P105 toegestuurd van Action uit Engeland Zal deze na de kerst maar eens gaan testen. Hoop dat deze het wel gaat doen.
     
  7. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Ik volg met interesse dit topic.
    Ligt het nou aan mij of zijn alle afbeeldingen nou zo klein?

    Groeten, Sjouke
     
  8. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Als het goed is kun je op een afbeelding klikken. Dan wordt deze vanzelf groter.
     
  9. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Ik vindt het persoonlijk ook veel fijner als de foto's gewoon (groot) in en tussen het verslag staan.
    Nu lees je het verslag en daarna moet je in een bijlage nog eens de foto's gaan bekijken die ergens op datgeen wat je net gelezen hebt slaan.
    Dat maakt het voor mij vervolgens een stuk minder interessant om een dergelijk verslag te lezen of te blijven volgen.
    Maar ieder zijn eigen beleving van een verslag te schrijven of te volgen en het gebeurt vaker zo, dus tja .......... het blijft iets persoonlijks :weetnie:.
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Als voorbeeld een video waarbij je kunt zien wat de toegevoegde waarde is om de keerkleppen (indien nodig) te mixen met de roerfunctie:


    Tot 2.50 versnelt ze langzaam maar zeker tot volle kracht. Op dat moment staan de keerkleppen nog "los" van de roerfunctie. (Kan ik met een schakelaar aan of uit zetten)
    Tot halve kracht is dit scheepje best windgevoelig en moet je met de roertrim corrigeren; steeds kleine beetjes, anders wordt het veel te heftig allemaal.
    Vanaf 2.50 gaat ze op volle kracht: op 2.57 draait ze bocht waarbij de keerkleppen nog niet meehelpen.
    Dat ziet er redelijk beschaafd uit; het model heeft dan een draaicirkel van ongeveer 6 meter.
    Op 3.18 een kleine correctie met bijgeschakelde keerkleppen. Je ziet het zog even veranderen en de stuurreactie van het model is fel.
    Op 3.28 een 180 graden bocht met keerklep bijgeschakeld: krap en snel.
    Op 3.42 nogmaals, met iets minder roer- en dus ook klep-uitslag.
    Op 3.52: vol roer met klep, op 3.57 nogmaals, nu de andere kant uit.
    Op 4.01 vol in de remmen; je hoort een van de motoren even later loeien; die zit lucht aan te zuigen. Het gas moet er dan even af om weer water in de inlaat te krijgen. Da's op 4.08 voor elkaar en dan gaat het spul weer verder.
    Op volle kracht is het zog overigens vrijwel kaarsrecht; van windgevoeligheid nauwelijks last.
    Op 5.01 weer een "gewone" bocht zonder keerklep.

    Overigens (op dit filmpje niet te zien): op langzame vaart is ze beter onder controle te houden als de keerkleppen een kwart omlaag staan. Dan is de snelheid laag, maar reageert ze een stuk beter op de roeren.
    Heb je de keerkleppen helemaal omlaag, moet je "tegensturen" om daar te komen waar je wilt.
    Logisch: je straalbuizen staan bijv naar links, maar de waterstraal wordt dan naar rechtsvoor afgebogen, het achterschip wil dan naar links, dus de boeg gaat naar rechts.

    Hoe is het ondertussen met de nieuwe 105? Werkt die nu naar behoren of....
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  11. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Ben nog niet met de P105 bezig geweest. Ik heb zelf een revisie ondergaan.Heb een stent gekregen. Dus zit nu in de revalidatie. Weinig zin om me momenteel bezig te houden met modelbouw. Komt wel weer. Heeft een beetje tijd nodig. Tussen kerst en nieuwjaar ziek op bed gelegen, dat was een stevige griep. Hopelijk gaat 2018 beter dan de laatste maanden van 2017. Zo gauw ik de P105 getest heb horen jullie meer.
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Dat is naadje! Beterschap en rustig aan er weer bovenop komen!
     
  13. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Ben weer een beetje aan het bouwen geslagen en heb me opnieuw verdiept in de P105. Wonder o wonder hij functioneert naar behoren.
    Als ik de (voor en achteruit) stick gebruik op de zender blijven de twee motoren in dezelfde richting draaien.Wel moet ik de 2 (Vliegtuig) vaartregelaars vervangen door normale vaartregelaars als ik de P105 wil gebruiken. Maar zoals ik ik al eerder beschreven heb kan ik de waterjet keerkleppen ook prima bedienen met de switches op de 14 kanaals Carsonzender. Heb de keerkleppen nu op kanaal 5 en 6 gezet. Ik kan ze zo onafhankelijk van elkaar bewegen. Dus een rondje op de plaats maken met een klep naar beneden en 1 klep omhoog. Moet even een tijdelijke voorziening maken op de zender zodat ik niet instinctief toch de boot in de achteruit wil zetten. Moet eerst een paar (brushles) vaartregelaars op de kop zien te tikken die vooruit en achteruit gaan,dan pas kan ik de P105 in zijn volle glorie gebruiken. Ondertussen ook bezig geweest om het kanon rechtstreeks op een servo te monteren en links en rechts te laten draaien. Deze wil ik op een kanaal zetten waarvan ik de uitslag groter kan maken, of misschien de potmeter uit de servo halen.Maar dat heb ik nog nooit gedaan. Een mede clublid heeft tevens voor mij op een 3D printer een Zodiac bijboot op schaal uitgeprint. (Bedankt Bert? Zo gauw ik foto's heb plaats ik deze nog wel.
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Mooi dat je je weer dusdanig voelt dat je verder gaat met bouwen! En mooi dat het spul tóch blijkt te werken.

    Tip: Zet tussen de ontvanger en de kanon-servo een servo-vertrager.
    Bijvoorbeeld deze: https://www.conrad.nl/p/servo-vertragingsmodule-220234
    Anders gaat je kanon als een malle heen en weer, zeker als je 'm via een schakelaar bedient.
    Je kunt met deze module kiezen tussen diverse snelheden.
     
  15. arkonide

    arkonide

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Heb nog een paar servo vertragers liggen van Hobbyking. Wil vandaag eens een servo gaan demonteren om te proberen om een potmeter te verwijderen.
    Bij deze een foto van de 3D Zodiac
    Zodiac bijboot.jpg
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb er erg in sommige servo's een nokje hebben om ronddraaien te voorkomen. En bij sommige potmeters kan de loper rond en is het voldoende om de middendraad los te halen. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  17. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Nog even terug komen op de zenders. Weet niet of het waar is, maar ik heb gelezen dat 2.4 GHZ niet geschikt is voor duikboten, omdat het signaal weg valt als het onderwater vaart.

    Groeten,
    Willie.
     
  18. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Klopt!

    Daarom gebruiken ze liever oude 40 Mhz zenders naar ik meen.
    2.4 Ghz heeft zo'n korte golflengte dat dit nauwelijks een aantal centimeter diep door dringt.
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Correct... en maak er maar millimeters van. Hoe lager de frequentie, hoe meer penetratie in water.
    Als er goeie 27MC-zenders zouden zijn, zou dat de meest geschikte frequentie voor duikboten zijn. (Even los van storing door "bakkies", babyfoons en andere shit.
    35 mHz zou een (iets minder goed) alternatief zijn, maar ja, als je die voor een duikboot gaat gebruiken gaan er mensen compleet ballistisch, aangezien die frequentieband enkel en alleen gebruikt mag worden door vliegend spul.
    40 mHz is te doen, ware het niet dat het signaal bij schoon water een meter of 4 penetreert; in een zwembad met chloor en zout is de penetratie ongeveer 2,5 meter.
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal

Deel Deze Pagina