Handige tabel met voorstellen voor aandrijvingen

Harold

PH-SAM
Op de multiplex site vond ik een tabel waarin voor verschillende type vliegtuigen en per gewicht een voorstel wordt gedaan voor een aandrijving. Hierin zit dan automatisch dat je voor een 3D kist meer "watten per kilo" nodig hebt dan voor een trainer.
Zo zie je bijvoorbeeld dat de motor die met weinig cellen een 6.5 kg traner kan vliegen, ook gebruikt wordt voor een 2.5kg 3D model met meer cellen.
Trainer dan iets boven de 100 watt/kg ingangs vermogen, met ruim onder 3 watt/gram voor de motor en een trekkracht ongeveer helft van het vlieggewicht.

De 3D zit boven 400 watt/kg, 4 watt/gram voor de motor is meer dan mijn advies van 3 watt/gram, maar dat topvermogen gebruik je maar in kleine bursts. Trekkracht natuurlijk meer dan vliegtuiggewicht. 150% moet wel lukken.

Er worden alleen iets teveel watten aangegeven, want ze rekenen met nominale lipo spanning. 10% lagere spanning en stroom denk ik. 20% (delen door 1.1 x 1.1 = delen door 1.21) lagere wattage en trekkracht

Tabel zit dus goed in elkaar.

Heel handig dus als je een multiplex aandrijving wil kopen, maar ook als je iets anders wilt kopen bruikbaar.
Multiplex gebruikt voor hun motor aanduiding "iets met afmetingen"-Kv. Bijv.
Himax C 3516-1350 betekend een motor met Kv=1350. Deze motor weegt 134 gram (staat ook in de tabel), dus dat betekend dat het hele verhaal ook geldt voor een goedkope chinees met zelfde Kv en gewicht. Mischien wel kleine verschillen, maar het is in ieder geval een goed uitgangspunt.

http://www.multiplex-rc.de/cms/vorschau/upload/startseite/tp_antriebe_080701_d_gb.pdf

Laatst bewerkt:
Multiplex gebruikt voor hun motor aanduiding "iets met afmetingen"-Kv. Bijv.
Himax C 3516-1350 betekend een motor met Kv=1350.

Dat iets met afmetingen: In de 3516 betekent de 35 de diameter van de motor. De 16 weet ik niet.

Bij veel van die hongkongfoei motors staat het weer voor lengte/diameter (of was het diameter/lengte)

Voor 3D modelen zou ik deze tabel toch niet gebruiken, ze hebben geen 5s in hun asortiment waardoor in iederegeval de

- 2500 g : 6s 4800 mAh veel te zwaar is ( 5s 3700 mAh )
- 4500 g : 12s 4800 mAh te zwaar is ( 10s 4800 mAh, of mischien nog minder mAh )

kleiner niet bekeken, ben ik niet zo mee bezig.

Bart

Als je een tussenmaatje hebt, dan kan je met de tabel een inschatting maken.
Bijvoorbeeld: Als jij voor 2500g kist een 5s 3700 wil gebruiken, dan heb je een motor nodig met 6/5 = 1.2 keer zo grote Kv om dezelfde prop te kunnen gebruiken (wel met 1.2 x zo hoge stroom minstens). Is dat weer teveel stroom, dan prop weer wat kleiner.

Tabel is slechts een voorbeeld van combinaties die goed kunnen werken. Het kan helpen bij de veelgestelde vragen: "welke motor/prop/accu?"

Je moet er een beetje met gezond verstand mee omgaan.
Bijvoorbeeld: Is je vliegtuig 20% zwaarder dan een toestel in de tabel, dan zal een motor met 20% meer massa en 20% meer lipo (6 i.p.v. 5 cellen, of iets meer capaciteit) een aardig uitgangspunt zijn.

Back