Harold
PH-SAM
Op de multiplex site vond ik een tabel waarin voor verschillende type vliegtuigen en per gewicht een voorstel wordt gedaan voor een aandrijving. Hierin zit dan automatisch dat je voor een 3D kist meer "watten per kilo" nodig hebt dan voor een trainer.
Zo zie je bijvoorbeeld dat de motor die met weinig cellen een 6.5 kg traner kan vliegen, ook gebruikt wordt voor een 2.5kg 3D model met meer cellen.
Trainer dan iets boven de 100 watt/kg ingangs vermogen, met ruim onder 3 watt/gram voor de motor en een trekkracht ongeveer helft van het vlieggewicht.
De 3D zit boven 400 watt/kg, 4 watt/gram voor de motor is meer dan mijn advies van 3 watt/gram, maar dat topvermogen gebruik je maar in kleine bursts. Trekkracht natuurlijk meer dan vliegtuiggewicht. 150% moet wel lukken.
Er worden alleen iets teveel watten aangegeven, want ze rekenen met nominale lipo spanning. 10% lagere spanning en stroom denk ik. 20% (delen door 1.1 x 1.1 = delen door 1.21) lagere wattage en trekkracht
Tabel zit dus goed in elkaar.
Heel handig dus als je een multiplex aandrijving wil kopen, maar ook als je iets anders wilt kopen bruikbaar.
Multiplex gebruikt voor hun motor aanduiding "iets met afmetingen"-Kv. Bijv.
Himax C 3516-1350 betekend een motor met Kv=1350. Deze motor weegt 134 gram (staat ook in de tabel), dus dat betekend dat het hele verhaal ook geldt voor een goedkope chinees met zelfde Kv en gewicht. Mischien wel kleine verschillen, maar het is in ieder geval een goed uitgangspunt.
http://www.multiplex-rc.de/cms/vorschau/upload/startseite/tp_antriebe_080701_d_gb.pdf
Zo zie je bijvoorbeeld dat de motor die met weinig cellen een 6.5 kg traner kan vliegen, ook gebruikt wordt voor een 2.5kg 3D model met meer cellen.
Trainer dan iets boven de 100 watt/kg ingangs vermogen, met ruim onder 3 watt/gram voor de motor en een trekkracht ongeveer helft van het vlieggewicht.
De 3D zit boven 400 watt/kg, 4 watt/gram voor de motor is meer dan mijn advies van 3 watt/gram, maar dat topvermogen gebruik je maar in kleine bursts. Trekkracht natuurlijk meer dan vliegtuiggewicht. 150% moet wel lukken.
Er worden alleen iets teveel watten aangegeven, want ze rekenen met nominale lipo spanning. 10% lagere spanning en stroom denk ik. 20% (delen door 1.1 x 1.1 = delen door 1.21) lagere wattage en trekkracht
Tabel zit dus goed in elkaar.
Heel handig dus als je een multiplex aandrijving wil kopen, maar ook als je iets anders wilt kopen bruikbaar.
Multiplex gebruikt voor hun motor aanduiding "iets met afmetingen"-Kv. Bijv.
Himax C 3516-1350 betekend een motor met Kv=1350. Deze motor weegt 134 gram (staat ook in de tabel), dus dat betekend dat het hele verhaal ook geldt voor een goedkope chinees met zelfde Kv en gewicht. Mischien wel kleine verschillen, maar het is in ieder geval een goed uitgangspunt.
http://www.multiplex-rc.de/cms/vorschau/upload/startseite/tp_antriebe_080701_d_gb.pdf
Laatst bewerkt: