Hangar-9 J3 46 electro + PH-OEI ombouw

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door E.hof, 31 okt 2015.

  1. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Hallo modelbouwvrienden. Mijn naam is Eddy van 't Hof. Ik ben sinds mijn 12de actief in de RC vliegtuig modelbouw (daarvoor bouwde ik 1:72 modellen) en jaren lid geweest van de Veluwse ModelVliegClub, VMVC. Mijn favoriet is de Piper J3. In het verleden heb ik meerdere J3s gebouwd met als ultieme wens het bouwen van een schaal 1:4. Wegens gebrek aan ruimte en tijd heb ik de in aanbouw zijnde 1:4 J3 (ontwerp op basis van originele documentatie van destijds op Eelde gestationeerde en aldaar gecrashte J3) verkocht.
    000.jpg

    In de tussentijd viel mijn oog op de ARF Hangar-9 J3 (spanw 2032 mm): "schaal" 1:5. Dit model heeft (net als z'n grotere Hangar-9 1:4 broer) geprofileerde vleugelstruts die min of meer schaal gemonteerd zitten en dat spreekt me bijzonder aan!
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2017
  2. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Toevallig liep ik via Marktplaats aan tegen een aantal onderdelen van deze J3, namelijk 2 gebruikte vleugelhelften, een setje vleugelstruts, een stabilo en een hoofdonderstel (zonder wielen). De rest was na een crash de container in gegaan. De vleugels zijn helaas beschadigd, maar niets wat niet te repareren valt.
    001.jpg
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2015
  3. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Een tijdje later bood iemand een ongebruikte romp aan met een beschadigd kielvlak. Ik dacht "die is voor mij". Het is wel een brandstof versie, maar de ombouw naar electro bied mooi de mogelijkheid om wat verbeteringen door te voeren.
    002.jpg
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2015
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Wat mij niet bevalt aan de Hanger-9 J3 is het volgende:
    - De overgang van romp naar kielvlak hoort geleidelijk/ vloeiend te zijn. Dat kan ik mooi aanpassen tijdens de reparatie.
    - De montage van het stabilo gaat met 4 bouten. Ik ga die lelijke steuntjes wegsnijden en het stabilo inlijmen.
    - Het staartwieltje zit bij Hangar aan het rudder gelijmd en lijkt nergens op de echte J3. Hier moet toch iets nieuws voor komen.
    - De Hangar cockpit ramen vallen veel te ruim in de sponingen. Ik ga passende ramen maken.
    - De voorruit steekt bij Hangar boven de vleugel uit. Ik moet toch een nieuwe maken, dan maar meteen goed.
    - Het luikje boven de cockpit wordt met 4 schroefjes vastgezet. Vanwege het lipo's wisselen komt daar een demontabel luikje.
    - Het instrumentenpaneel staat veel te stijl rechtop + de instrumenten lijken nergens op.
    - De gesimuleerde bungies aan het onderstel zijn veel te klein.
    Verder wil ik wat details gaan toevoegen. Later meer.
    Groeten, Eddy
     
  5. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    O ja, hij moet gaan lijken op de PH-OEI:
    003.jpg
     
  6. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Recycling! :koud:
     
  7. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Heb nog wel leuke ombouwfoto's naar electro.
    Zal ik straks wel eens posten.
    Gr Han.
     
  8. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
  9. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Dank je Han! Zoiets gaat het worden. Wel een interessante oplossing voor het fixeren van de motorkap
    Groeten,
    Eddy
     
  10. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Zo, maar eens begonnen met het slopen van de staart. Ik zat nog te twijfelen of ik die stabilo steuntjes zou houden...
    004.jpg
     
  11. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Dan een nieuw kielvlak fabrieken en vastlijmen. De stabilo steuntjes zijn er toch af. Met een beetje plamuur werk ik de oneffenheid weg.
    005.jpg
     
  12. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
  13. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Nog wat schoortjes geplaatst voor de stevigheid. Het bekleden van het kielvlak doe ik nadat de scharnieren er in zitten. Ik plaats overal Kavan scharnieren; de Hangar J3 heeft vliesscharnieren (is dat de goede benaming?) die met CA lijm vastzitten. Met Kavan scharnieren zijn de roeren gemakkelijk demontabel. Ik heb geen rudder, dus maak ik een nieuwe. Als dit klaar is weet ik waar de scharnieren precies in het kielvlak moeten komen.
    006.jpg
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2015
  14. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Laatst bewerkt: 1 nov 2015
  15. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Het stabilo is inmiddels 1 geheel. De foto links heb ik stiekum van Jan van der Ende (Algysy) geleend, zie ook http://endenet.nl/met vleugels/piper J3.htm. Ik hoop dat je dit goed vind Jan? Ik was vergeten een foto te maken van vòòr de verbouwing.
    007.jpg
     
  16. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Hier is het nieuwe rudder in aanbouw. Ik heb de tekening, die ik voor mijn 1:4 J3 gemaakt had, verkleind naar 1:5.
    Omdat ik het instrumentenpaneel onder de juiste hoek wil zetten heb ik de neus gesloopt. Ivm de electro ombouw is de geleiding voor de gaskabel eruit. Verder wordt de uitsparing, waar anders de uitlaat in loopt, gedicht.
    008.jpg
     
  17. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Nog iets verder gesloopt. De constuctie zit goed stevig in elkaar.
    009.jpg
     
  18. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Eddy, geen enkel probleem dat je mijn foto gebruikt hoor.
    Ik hoop dat je er nog meer ideetjes van kan gebruiken en dat je net zoveel plezier van dat vliegtuig zult hebben als ik.
    Je kunt wel een hoop naar eigen idee veranderen nu je hem zover gesloopt hebt, dat is fijn.

    Succes met de bouw,
    Jan
     
  19. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Dankje Jan, dat waardeer ik erg!
    Groeten,
    Eddy
     
  20. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    En nu weer opbouwend bezig zijn. Het nieuw paneeltje voor de instrumenten zit er onder de juiste hoek in.
    010.jpg

    Dan de voorbereidingen om de boel weer dicht te maken.
    011.jpg
     
    Manfred vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina