Hangar 9 Piper Pawnee

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Egbertje, 6 jan 2013.

  1. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    ''Een veelgemaakte fout is de worst direct achter de koppeling te laten beginnen. Dat moet niet. Hij moet pas vlak vóór het kielvlak beginnen en er een flink stuk achteruit steken. Dan verdwijnt hij mooi naar achteren bij afwerpen. Is de worst vóór te lang dan valt hij na afkoppelen naar beneden en blijft om het stab hangen.''

    Ah, oké! Weet ik dát ook weer. Ik had daar enorm veel last van, bedankt voor de tip!
     
    jve vindt dit leuk.
  2. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    De sleepkoppelingen aan beide zijden zijn inmiddels ingebouwd, verstevigd met n extra plaatje triplex en aan foliekant opgevuld met balsa. Nu nog n goede plek voor de servo.[​IMG][​IMG]
     
  3. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Een vriend met zijn Piper, heeft mij altijd gesleept met zijn dubbele koppeling.
    Heeft geen worst aan het sleeptouw, is gewoon een nylon touw van 2,5 mm
    Net voor het losgooien van het sleeptouw, geeft deze up en ontkoppelt, nog nooit probleem gehad met haken van het touw achter het hoogteroer.
    Je vliegt toch al laag voor het afgooien, eventjes stijgen is geen verkeerd zicht hoor.
    Johan.
     
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Bij mij bleef hij ondanks het langzaam vliegen en het tikkie up toch nog wel eens hangen achter de staartstruts (heten die zo?)
    Daarnaast betreft tip van Richard een situatie van los gooien in een reflex bij en noodsituatie, dan kan je niet ook nog even up geven om dat netjes te doen.......een gewaarschuwd mens telt hier m.i. voor 2 en heb dus mijn sleepdraad aangepast.

    Ik ben benieuwd hoe die dubbele koppeling bevalt. Ik heb iig niet de indruk dat mijn koppeling net achter de cockpit heel erg slecht is, zelfs met die Ka8 van Arjan had ik nergens het gevoel dat hij mij de vernieling in trok (zelf niet als ik de vaart er te veel uit liet lopen en ik door hem gemaand moest worden om een tikkie down te geven om weer snelheid op te pikken:rolleyes:)
     
  5. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Ik ben op zoek naar een Piper Pawnee 2.80m (TWM of Schneider of...) of een Hangar 9 Piper Pawnee 3.30m
    Mocht je er zelf 1 te koop hebben of er 1 te koop weten, dan graag een PB
     
  6. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Vandaag was het dan zover, ik heb voor het eerst met m'n Pawnee gesleept.
    Nog veel dingen om aan te werken, niet te stijl omhoog, doorvliegen als de zwever losgekoppeld is, zorgen dat de lijn goed ontkoppeld voor de landing en wanneer ie niet ontkoppeld gewoon netjes landen en niet op z'n kop terecht komen . Maar de Pawnee vliegt super, als afsluiter nog n rondje gevlogen (accu op storage), heerlijke kist. En slepen ga ik nog veel oefenen.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  7. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Hier een kort filmpje van m'n eerste sleep en niet zo mooie landing :(.

    Het blijven hangen van de sleeplijn is opgelost, de lijn bleef aan één pinnetje hangen :eek:
     
    serge pot vindt dit leuk.
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ai! Zo'n landing had ik ook een keer toen ik vergat om mijn motorlooptijd in de gaten te houden. Na een touch&go bijna geen vermogen meer en met wind in de rug een vergelijkbare buiteling:oops:

    Hij vliegt zo makkelijk dat ik mijzelf echt moest dwingen te onthouden dat het geen zwevertje is.
     
    jve vindt dit leuk.
  9. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Dat is het precies, het is GEEN zwever!!!
    Ik moet me dus meer dwingen om het circuit netjes te vliegen.
    Gelukkig bleef het bij deze buiteling, daarna alleen maar strakke landingen (had me gehouden aan mn circuit afspraak).
     
    Justus vindt dit leuk.
  10. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Zierikzee

    Mischien toch beter om de sleeplijn eerst af te werpen.

    Oo, nu zie ik dat je het wel probeerde, maar was de sleeplijn er nu af of niet???o_O
     
  11. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Ik heb het hier misschien al eens gezegd maar dan nog maar een keer, je moet VRESELIJK veel oefenen met je model vóórdat je begint met slepen. Het slepen maakt het vliegen er niet gemakkelijker op en als je je handen al vol hebt aan het gewoon vliegen, dan moet je er echt niet aan begonnen. Het komt ten dele omdat als je ervaren slepers aan de gang ziet, het er allemaal lekker eenvoudig uit ziet. Maar kijk eens naar de vingertjes van een sleper, die zijn continue aan de gang! Maar je zier er bijna niks van aan de kist. Het zet beginnende slepers op een verkeerd been dat het allemaal erg simpel is.
    Ook kijken zwevers naar het totaal plaatje van een sleper. Als ze zien dat die er niks van bakt dan laten ze liever die vlucht dat deze sleper er voor staat aan zich voorbij gaan. Geef ze eens ongelijk als je een duur model (tijd of in geld uitgedrukt) overgeeft aan een sleper waar je weinig vertrouwen in hebt.
    Vraag het eens aan Wim Sanders, een heel goede sleeppiloot. Toen hij begon heeft hij mij om advies gevraagd want hij wilde meteen met zijn grote Wilga gaan slepen. Hij heeft zich er keurig aan gehouden en toen hij er 75 liter peut doorheen gejast had, is hij pas beginnen te slepen. En mede daardoor heeft hij zijn kisten heel gehouden en gaat iedereen met plezier achter hem hangen.
    En ja, ik zou zeker in het begin de lijn eerst afwerpen. Het leidt alleen maar af want stiekum kijk je of het lijntje nog net over het hek gaat, terwijl je op je kist moet letten. Plus het afgooien en het extra en volledige circuit zijn weer een goede oefening. Een boel slepers verknalt hun sleepkist meteen al in het eerste jaar door een sleeplijn die is blijven hangen....
     
    jve en serge pot vinden dit leuk.
  12. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Nee, hij zat nog vast, bleef hangen aan 1 koppeling die te ver uitstak. Is inmiddels aangepast.
     
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Inderdaad eerst vliegen en afstellen van je toestel. Dat zorgt ook voor een stabieler platform . Tevens de juiste prop op de motor zoeken . Ik heb nu een taxi2400 met zg62 erop prima te vliegen met een zwever er achter.
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    De worst moet je bij de Hornbach halen en zo dicht mogelijk achter de lus doen.
    De blauwe worsten van de Hornbach zijn veel stugger dan die slappe grijze dingen.
    Ik vloog met struts en heb nooit problemen gehad.
    Nog beter is als je een halve meter voor de zwerver een lap aan de sleeplijn knoopt.
    Ze ziet als de zwerver de lijn loskoppelt en de lijn blijft rechter achter je model tijdens het losgooien .
     
  15. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Vandaag weer heerlijk enkele sleepjes geoefend met SRS. De ASW en een RES achter de sleper gehad. We hebben bochten geoefend, daarbij zie je de helling van stijgen beter en blijf je vaak wat dichterbij. Met de RES is het dan rustig stijgen maar daar is de Pawnee met z'n flaps dan weer zeer geschikt voor.
    Weer n leerzaam dagje en weer vele sleep ervaringen rijker.

    Geleerde items:
    - Wat er ook gebeurt, gas-erop!!
    - niet te snel stijgen;
    - bochten mooi rustig nemen en communiceren ;-).
     
  16. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Afgelopen weekend veel gesleept en vandaag weer een aantal sleepjes geoefend met SRS. Voorheen landde ik met de sleeplijn gekoppeld. Dit omdat de sleeplijn niet goed ontkoppelde.
    We hebben nu op beide zijden 2 rondhoutjes in de isolatie gestoken en is het probleem opgelost. De draad met isolatie wordt zo stijver en koppelt nu netjes af (op het veld).
    Nog steeds heel blij met m'n Pawnee. ook wat expo op hoogte gezet zodat deze in de sleep wat rustiger reageert. Vliegt heerlijk en landingen zijn inmiddels een eitje (mits je het circuit netjes vliegt ;). Vol kleppen uit en een beetje gas en komt daarmee heel rustig binnen.
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2018
  17. HenkNV

    HenkNV

    Lid geworden:
    29 okt 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Heinkenszand
    IMG_0858.JPG
    De echte Pawnee 245 HP sleept ook prima
     
    jve vindt dit leuk.
  18. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    ja maar die heeft een staarthaak.... een wereld van verschil met wat wij met modellen doen...
    Lees nu pas een paar opm terug van Bertus, dat je de "worst" direct achter de lus moet maken. Helaas, Bertus, daarom blijven veel "worsten" juist hangen met afgooien, omdat ze met de voorkant naar beneden vallen en onder het stabilo slaan. De "worst" is er in hoofdzaak alleen voor bescherming van je staartsectie, dat de lijn minder snel ergens achter blijft haken en je nergens krassen op krijgt. Hij moet dus nét voor het kielvlak beginnen, dat is voldoende. Bij afgooien schiet hij dan naar achter.en niet er onder met het laatste stuk.
    Een verdere tip is het afgooien met een matige snelheid doen, niet met topsnelheid, de kans dat hij dan toch ergens blijft haken wordt groter. Vraag me niet waarom, maar na talloze ervaringen ben ik daar achter gekomen.
     
    serge pot en jve vinden dit leuk.
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Richard.

    Ik heb als grootse sleper een 1/4 kist gehad.
    Bij mij werkte de worst bij de lus juist goed.
    Maar ik gebruikte een blauwe worst van de hornbach.
    Deze zijn stijver.
    Ik deed ook altijd een lapje aan de zweverkant van de lijn.
    Dan kon ik zien of de lijn los was als de zwever melde dat hij los was.
    Maar het lapje werkte ook met losgooien.
    De lijn bleef dan even recht tot de worst incl lus achter mijn stabilo was.
    Als ik de worst naar achteren deed schoot de lus verder naar achter dan de worst.
    Zo is hij bij min meerdere keren on het stabilo heen gegaan.

    Jullie ervaring heeft denk ik ook te maken omdat jullie met een dikkere lijn slepen.

    Je kan denk ik niet alles 1 op 1 kopiëren als ik het zo mag zeggen.

    Voor heel kleine zwevertjes achter mijn piper gebruikte ik een nog dunnere lijn.
    Dan was het nog belangrijker dat de worst echt vooraan zat.
     
  20. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Bertus, OK, mogelijk is het type en lijndikte afhankelijk, vermoedelijk het laatste want we gebruiken bijna allemaal de 6 mm lijn. Die heeft veel voordelen boven een dunne. Want hoewel het vlaggetje idd qua zichtbaarheid beter is, blijft toch het probleem (vaak bij slepers met minder ervaring) dat ze soms even te vlak vliegen waarbij de zwever de sleper gaat inhalen. Omdat de dunne lijnt blijft "vliegen" (versterkt door het vlaggetje zoals je zelf zegt) en daardoor juist óver de zwever heen kan glippen. Als de sleper dan weer gaat klimmen en het touw strak trekt, dan blijft hij doorgaans wel érgens achter hangen bij de zwever. Vaak de spleet tussen aileron en flaps. Ik heb op treffens in Dld teveel doorgesneden vleugels gezien (tot aan de hoofdligger aan toe) en hier en daar compleet afgezaagde vleugels, dus voor mij nooit geen dunne lijnen. Omdat de 6 mm lijn is zwaarder en bij het verminderen van de trekkracht de lijn ogenblikkelijk weg naar beneden zakt, wég van de zwever.
    Ja hij is zwaarder dus een gering klimverlies en de maximum treksterkte heb je helemaal niet nodig, compleet overkill.
    Maar je ziet hem beter, soms tot 300m hoog, je vindt hem makkelijker terug bij tweezijdig afwerpen en komt nauwelijks in de war.
     
    jve vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina