Happy Fly of Varta Fly van Robbe.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door bel10, 30 nov 2015.

  1. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    :banana:ik ben in bezit gekomen van een bouwdoos met een Happy Fly.Ik wil deze rustig opbouwen en omdat de doos al wat ouder is denk ik erover om eerst een mal van de romp te maken en daarna het echte opbouwen.Bij openmaken van de doos blijkt er geen:mad: tekening bij te zitten,wel een onderdelenlijst en bouwinstruktie. Nu dus op zoek naar de tekening en mal maken,foto's volgen grtz Bel10 :bye::bye:
     
  2. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Hey ,als vervolg op m,n openingspost ,ik heb nu een tweede doos gekocht die wel volledig is,die is van de Varta Fly de e versie en hierin zit ook de bouwtekening.Ik ga beide proberen te bouwen dus de Happy Fly als zwever en de Varta(vanwaar de naam?) als e zwever.In m,n fotoalbums al wat foto,s later meer.
     
  3. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Meteen ook al een vraag,ik mis een cockpit kap en wil er een bijmaken van de ene die ik wel heb.Ik denk aan gipsmal om met petfles een tweede te maken,iemand misschien beter idee :stout:,Afbeelding in album grtz Bel10:bye::bye:
     
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Varta was vroeger/nu een merk van batterijen. Dit is een oude electrozwever, die nog op NiCad vloog. Die werden ook verdeeld door o.a. .... Varta! Hun logo stond ook op de doos als ik me niet vergis.
    Ken verder niet de fijne details van de deal.

    BTW Gipsmal: waarom niet. Is hier al wat uitvoeriger beschreven her en der.
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Er waren ook wedstrijden met de Varta Fly. Deelnemers kregen een Varta Ni-Cd accu.
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Cockpitkapjes.... ja gieten uit gips. Heb er wel eens een paar gemaakt.
    Gieten ging beter dan een afgietsel met gipsverband. Dat leek handig, maar werd uiteindelijk ruwer door de vele luchtbelletjes.

    Heb ook eens een keer met een PET-fles gewerkt... diverse... probeersels... maar ging toch niet echt lekker. Kwestie van juiste formaat fles.
    Met de club via de vacuümtafel ging het mooist. Alleen is het de kunst om de juiste plastic platen in handen te krijgen, snel al te dik.
    Bij de vakhandel is dat reuze lastig. Kan een zoektocht worden. Modelbouwhandel heeft ook wel van die plaatjes, maar dan zit er een hoog prijskaartje aan... terwijl het inkoop geen flikker kost. Je kan dan overwegen een epoxy kapje af te lamnineren, en dat zwart te spuiten als het PET en pet resultaat geeft.

    Afgietsels van Puma kapje... is stappen gegoten. Omdat het lichter zou zijn, om te kijken of dat ook zo zou gaan, en of er iets aan porto kon worden bespaard... wat niet het geval was... nog een overweging? Oh ja... minder bellen...
    Bellen haal je weg door het gegotene op een plank te leggen, die op schragen staat, en daar je tril-schuurmachine tegenaan te leunen... wel voorzichtig anders zit het ook op het plafond...

    Puma... bovenste met gipsverband, onderste in stapjes... gips hecht aan (onbehandeld)gips... deze voor dieptrekken. Gemaakt voor forumlid 'Vintage Flyer' die toen bezig was met een mooie Puma...

    DSCN5597-LR.jpg


    Het doosje was eigenlijk alleen maar om de kap stabiliteit te geven tijdens het inleggen van het gipsverband...

    DSCN5558-LR.jpg


    Met een kwastje aangezet...


    DSCN5561-LR.jpg


    Maar kwam toch niet naar tevredenheid uit de vorm... belletjes... En dat ga je zien bij dieptrekken...

    DSCN5565-LR.jpg


    Gieten werd het netst... de onderste dus...

    DSCN5596-LR.jpg


    Motorkappie voor dezelfde Puma... zo zie je ook hoe ik die laagjes kon opbouwen... stukkie cellofaan met een gat er in. Je kan ook een restje multiplex als 'bekisting' gebruiken... wordt het wat vlakker...

    DSCN5571-LR.jpg

    DSCN5573-LR.jpg

    Ik heb het motorkapje een beetje ingevet met vaseline, opdat het wat makkelijker te lossen zou zijn. Kapje moest weer netjes terug in de bouwdoos...


    De mal voor de PET-fles... die niet wilde lukken... kapje te klein voor de krimp van de fles.
    Ook uit gips. Direct gemaakt om de originele te behouden, en een kopietje op het model te zetten... in geval van kleun of dreun... of smelten door de zonnewarmte (had ik over gelezen)


    DSCN5598-LR2.jpg

    Ook dit soort kapjes... Pilot O.K. Model PT-19... afgietsels van gemaakt in gips.
    Ik had van kunststofhandel extra plaatjes 1 mm PVC restmateriaal mee gekregen.
    Die vervormden uitstekend over de gipsen vormen...

    IMG_2910-LR.jpg



    Tevreden genoeg met het resultaat, kwast afgeschilderd met 2K jachtlak van De IJssel (polyesterlak?)
    Mooi genoeg voor het stokoude bakkie... Zo zie je maar weer... veel is maakbaar...


    DSC_2593-LR.jpg



     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2015
    Ariel vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    DSC_2591-LR.jpg

    Voor wat het waard is...
    Gr Bas
     
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Bas, mooie duidelijke post! Ik heb hier nog puma ribbetjes liggen, dus er komt wel eens de vraag voor een cockpitje ;-)
    Ook een duidelijke uitleg met veel foto's. Leerzaam.

    Maar euh... zie ik daar een schuimen HK P-40 in die schatkamer? Das ist Verrat! :hammer:
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hummm... ja... je hebt van die mussen... die komen aanwaaien... en niet meer weg willen... hier komen ophokken op zolder. Deze was bij Cyber Monday + spaarpunten + gratis verzenden... zodoende een doos verpakt verpakkingsmateriaal...
    Anders... ik dacht aan Von W... en dit stok oude draadje... mocht hij weer eens een kit-idee willen hebben...bedoel... Een P-40 vliegt ook met Puma-vleugels... beter zelfs. De plannen heb ik niet... wel het tijdschriftartikel met een kleine scherpe tekening... voldoende materiaal voor een scherpe scan... en een briljante Von W oplage?
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=20851
    Pffffffff-40... heb daar nu 7 'kitjes' van gespaard... :confused:
    Mea culpa maxima...

    Met Pumage afgietsels kan ik je helpen, any time!

    Hier nog een VartaFly te koop...
    https://www.willhaben.at/iad/kaufen...varta-fly-3146-motorsegelflugmodel-142905332/
    Kijk da's ten minste weer on 'troppic', toch???... :yes:
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2015
  10. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Update Happy/Varta Fly
     
  11. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    We zijn iets verder met de Varta Fly en mede dit forum ook wat probeersels met gips,foto volgt later.Bij het begin heb ik gemeld dat ik eerst een mal wilde maken van de romp,dat was niet zomaar gedaan:mad: 1 ste poging met mallenhars misliukt doordat de 2 de laag losliet van de mallen gelcoat,waarschijnlijk te koud.Om geen risico te lopen daarna met gelcoat van Hp gedaan Daarna de Hp methode toegepast,hierbij kun je de gelcoat vrij hard laten worden mits je als hechtmiddel glasvezel en/of katoenvlokken strooit in de natte gelcoat.Daarna op de scherpe randen verdikte (glas en katoen)epoxy aangebracht en vervolgens 6 lagen weefsel. 2015-12-05 15.13.56.jpg 2015-12-09 11.35.40.jpg 2015-12-14 19.56.27.jpg 2015-12-17 00.58.26.jpg Nog meer foto`s in foto album,tot zover grtz Bel10:bye::bye:
     
  12. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Vervolg: omdat ik een halve bouwdoos heb en 1 goede maak ik de ontbrekende onderdelen na ,zodat ik straks toch 2 volledige kits heb.De meeste kunststof onderdelen ontbreken en ook de triplex onderdelen?? Allereerst enkele triplex vleugelribben nagemaakt en een volledig ribbenset,ook de vleugelverbinders ed ontbreken en daarover heb ik meteen een vraag deze 2 pennen zijn 5mm staal en komen in messingbuisjes,nu is dit vrij zwaar iemand idee hoe dit door lichtere constructie te vervangen. 2015-12-20 18.20.52.jpg 2015-12-20 18.21.50.jpg 2015-12-10 18.06.48.jpg Tot zover dit onderdeel grtz Bel10
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja! Dapper bezig! Prachtig.
     
  14. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Hierbij de beloofde foto van gipsen mal van cockpitkap. 2015-12-28 18.08.56.jpg .
     
  15. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Vraagje over vleugelpennen ? Deze pennen wegen ongeveer 23 gram x 2 = 46 gr.Nu lijkt met dit nogal veel ! Iemand idee om deze door iets lichters te vervangen,grtz Bel 10
    2015-12-10 18.10.26.jpg
     
  16. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Vleugeltippen zijn origineel enorm verschillend in gewicht:mad:. Probeer deze nu te vervangen door van hardschuim gemaakte stukken,zijn ook nog veel lichter;) .Ik neem aan dat dit zo kan:weetnie:,grtz Bel 10 2016-01-26 17.04.11.jpg 2016-01-26 15.51.11.jpg
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Verenstalen vleugelpennen? Nimmer problematisch. Vloog er toen op, nu nog steeds.
    Een te lichte zwever van dat formaat vliegt ook niet lekker. Beetje ballast helpt soms om de kist beter vliegend te krijgen. Het is geen DLG noch een wedstrijdkist.
    Vleugels uitloden, wegen doe je eigenlijk voor je gaat af-foliën. En op de tips plak je dan wat gewicht bij waar nodig.
    Je werkt straks met lichtere servo's dan vroeger, ook lichtere accu's. Straks moet er lood in de neus bij :) En dat is ook niet erg, zolang het CG maar op orde is, want dan is het vliegbaar.
    Een baksteen zal het model nimmer worden.

    Vleugeltips: Hoe groot is het verschil in massa?
    De tips die je nu uit schuim gaat maken zijn niet stijf genoeg. Geeft geen sterkte, heeft geen sterkte! Dat laat zich straks niet folien! Dat wordt een totaal-ramp bij het afwerken. Ook niet stootvast genoeg. Bij een hete foliebout stort dat in.

    Je kan de balsa tips gelijk in gewicht maken door. Beetje lood of metaal toe te voegen. Dat is geen schande. Maar eigenlijk moet je het totaalgewicht van beide vleugelhelften gelijk houden. Enkele grammen verschil zal je in de lucht niet merken.Je kan het zwaarste deel ook uitboren/dremelen met schuurtonnetje. Dus wat balsa wegnemen. Als deze stukjes hout origineel in de kit zaten, maakte Robbe er zich al geen zorgen om.

    Andere manier is door uit balsa sandwich samen te stellen. Uit bijvoorbeeld 2 mm balsa beide stukken opnieuw op te bouwen uit dezelfde plank. Je lijmt de plaatjes met witte houtlijm of met PU bruislijm of UHU hart op elkaar. Uit dezelfde plank, geeft ook ongeveer het zelfde gewicht af.
    Weet niet hoe dik het hout van de tips nu is? 4 mm, 6 mm? Maar het is een eenvoudige manier. Sandwich is bovendien sterker als je haaks verlijmd, bij bijvoorbeeld 3 laagjes balsa. Krijg je balsa multiplex. Watergedragen houtlijm droogt zeer licht op. Het aandeel water dampt immers uit. PU iets zwaarder, maar voor dit model ver weg van een gewichts-gevarenzone.
    Sanwich opzet is geheel legitiem, maar ook om het gewicht vrijwel exact gelijk te krijgen aan beide zijden is het een maniertje als je er rekening mee wilt houden.

    Dusssssz.... Weg met dat schuim! :yes:
    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2016
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik weet dat je depron best kan foliën. Niet al te heet maken denk ik, maar het kán wel.
    En, afgezien van het sterkte-aspect, is er wel iets voor te zeggen om de tippen licht te houden; dat maakt het toestel wendbaarder (minder massa aan de uiteinden). Ik kan niet echt beoordelen of de tippen de extra sterkte van balsa nodig hebben.
     
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    ...foute knopje...
     
  20. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Nou nou Bas, hardschuim laat zich wel redelijk folieën hoor. Vonw W zijn Zlins zijn gemaakt uit hardschuim (maar dan wel isolatieplaat PUR of PIR of zo, dit ziet er me schuim uit met veeeeeel lucht).
    Laat zich behoorliljk goed folieën maar je moet het eerst goed glad schuren (en zeker het stof verwijderen). Boutje op een lagere temperatuur en het gaat wel.
    Wat er ook kan gebeuren (en terug geleerd van Von W) is dat stukje eerst met papier te bekleden. Mengsel van 50%water en 50% houtlijm en inpakken met kraftpapier (bruin inpakpapier). Wel erop letten dat je boven- en onderkant in hetzelfde tijdsbestek doet anderst trekt je tip krom. Dus NIET eentje 's morgens en eentje 's avonds..
    Daarna kun je dit papier met een hele fijne korrel opschuren en schilderen. Of folie!

    Depron kan je idd folieën als je het een beetje omzichtig aanpakt.
    Hieronder een voorbeeldje, de oranje vleugeltips van het rechtse combattoestelkitje is depron met folie (er was niet genoeg plastic over om deze ook te voorzien van plastic wingtips)

    20150707_193013.jpg
     

Deel Deze Pagina