Hardsolderen

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Hans Meij, 14 jul 2005.

  1. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.532
    Ik ben op zoek naar de fijne kneepjes van het hardsolderen.

    Ik heb dat tot nu toe met redelijk resultaat zelf gedaan en gebruikte dan staafjes met mantel (roze) ooit eens via HobbyIn laten komen afkomstig uit het Tony Clark programma. Opdruk op die staafjes 'fantargen af 3145'

    Het grootste probleem is het rond laten vloeien van de naad als ik Krumscheid-pijpmateriaal aan elkaar probeer te krijgen. Na verhitting lukt ongeveer de eerste 180graden wel. Het mantelmateriaal wordt dan vloeibaar-glasvormig en gaat aan de las vooruit. Na het daaien van het werkstuk zodat ik ook de andere kant kan solderen voorkomt die eerder gevormde mantalaanslag dat het daarna weer goed lukt. Heter stoken (oranje) maakt het alleen maar erger.
    Na opnieuw schuren van de naad wil het vaak dan wel weer lukken maar dan wel met te dikke klodders soldeer.

    Wie heeft er tips?

    2e vraag. Ik hen nu via Krumscheid ook weer soldeerstaafjes met mantel laten komen. Deze mantel is geel en heeft de opdruk: 'fantargen af 320'
    Wat is het verschil met die andere?
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.057
    Locatie:
    Woerden
    Als ik iets hardsoldeer gebruik ik hardsoldeerdraad zonder mantel en soldeerpoeder FLUX-6 van Schiedam Chemie. Beide heb ik destijds bij Lekkerkerker op de lijnmarkt in Utrecht gekocht. Deze zaak bestaat helaas niet meer maar ik denk dat een goede ijzerwinkel deze zaken ook kan leveren.
    Dat spul werkt fantasties. Resten ervan worden behoorlijk hard en kunnen makkelijk met een staalborsteltje of zo verwijderd worden. Als er stukjes wat moeilijker weg te krijgen zijn, b.v. in een hoekje of zo, kan een beetje water en zeep uitkomst bieden.
     
  3. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hallo Hans,

    je schreef:
    Al eens gedacht aan een draaitafel waarop je het werkstuk kan plaatsen en al solderend het werkstuk kan verdraaien?
    Bedenk hierbij dat het soldeer naar het warmste punt vloeit en dus met de vlam mee zal kruipen. Waarschijnlijk is jou probleem dan opgelost.

    André
     
  4. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.518
    Locatie:
    Antwerpen
    Volgens mij gebruik je best hard zilversoldeer (zilverbraseer zeggen we in Belgie) maar wel de soort met het laagste smeltpunt.Moet te koop zijn in de betere bouwmarkt. Dat zijn staafjes van +/-1,5mm dik.
    Als vloeimiddel zuivere borax gebruiken, te halen bij drogist of apotheek. Je maakt het soldeerstaafje flink warm, en doopt het in de borax, normaal blijft er een pluk aanhangen. Dan het werkstuk verwarmen, en al wat borax hier op aanbrengen.
    Nu kan je flink doorverwarmen en solderen. Zie wel dat op de hele naad borax zit, anders verbrandt het materiaal. Succes.
     
  5. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    9.245
    Locatie:
    groningen
    Leuke naam: Lek KER KER KER! :p

    Maar dit terzijde . . . :?


    jan.
     
  6. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    Kijk een mooi oud topic gevonden, ik wil nu dus ook een krumscheid bocht aan een mvvs flens lassen. Wat voor brander kan ik hier voor gebruiken. Is een creme brule brander voldoende voor dit werk?
     
  7. plotterwelt

    plotterwelt Verbannen

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.631
    Locatie:
    Oss
    Nee, daar kan je de grill mee aansteken of de cremé mee een kleurtje geven .

    Ik heb een brander met die campinggas ampullen .
    [​IMG]

    Daar is het net mee te doen als je goed silversoldeer neemt (40% silver)
    Ook het vloeimiddel moet bij het silversoldeer passen.

    En dan is het schoonmaken en schuren/vetvrij maken ook heel belangrijk voor een goed resultaat

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  8. strutter

    strutter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    3.625
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Hans,

    Het werkstuk goed weten te verhitten is de oplossing :D
    Daarvoor dien je een goede brander aan te schaffen die flink heet kan stoken :p

    Ik was destijds bezig een demper in elkaar te solderen.
    Dit lukte maar niet, kwam door te weinig hitte van mijn (campinggas) brandertje

    Heb mezelf toen getrakteerd op deze MAPP brander (setje ca. 80 euro, incl. 2 vullingen)
    Heb er nog geen moment spijt van gehad :D

    [​IMG]

    Groeten, Ralf
     
  9. Turbokeu

    Turbokeu

    Lid geworden:
    31 aug 2008
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Dilbeek - Belgioem
    In de tijd dat ik nog Bosch koelkasten/vrieskasten herstelde (1976-79) gebruikten we ook Boraxpoeder om met zilver hard te solderen.
    Ik mengde een kleine hoeveelheid Boraxpoeder met een beetje water om een dikke brij te bekomen.
    Deze dikke brij smeerde ik helemaal rond de lasnaad (met het lasstaafje of een fijne schroevendraaier).
    Het water verdampt bij het verhitten zodat het Borax smelt en mooi in de lasnaad kan vloeien.
    Lasnaad nadien goed nat reinigen om het (bijtende) Borax te verwijderen.
     
  10. jbt.hendriksen

    jbt.hendriksen

    Lid geworden:
    13 okt 2005
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Duiven
    Bij de firma Hoek/Loos die vaak op industrietereinen (en vast wel op internet)te vinden zijn en waar gasflessen worden gevuld is vaak een winkeltje waar lasapperatuur en ook zilversoldeer in alle gradaties te koop evenals busjes met vloeimiddel en voor een heel schappelijke prijs!!! Suc6.
     
  11. Huib

    Huib

    Lid geworden:
    25 aug 2004
    Berichten:
    568
    Locatie:
    Loenen aan de Vecht
    Heb indertijd bij Hornbach dit autogeen lassetje met verschillende pitten gekocht. Bevalt prima. Heb je in ieder geval een vlam die op temperatuur is.

    [​IMG]
     
  12. Gera

    Gera

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    202
    Wat voor soorten gas zit er bij die set? en zijn die setjes duur?
     
  13. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.345
    Locatie:
    Elburg
    dat ziet er goed uit

    Dit is het betere werk

     
  14. Huib

    Huib

    Lid geworden:
    25 aug 2004
    Berichten:
    568
    Locatie:
    Loenen aan de Vecht
    Zuurstof en een menggas.
    Dacht dat ik er zo rond de € 100,-- voor betaald had.

    Groet Huib
     
  15. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.620
    Locatie:
    Eindhoven
  16. plotterwelt

    plotterwelt Verbannen

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.631
    Locatie:
    Oss
    Als je silversoldeer vanaf 40% silver neemt is een campinggaz brander ook genoeg.

    Ik gebruik losse staafjes met een potje vloeimiddel. (Toni Clark)

    Mvg Johan
     
  17. Lt.Lowenfast

    Lt.Lowenfast

    Lid geworden:
    9 mrt 2006
    Berichten:
    627
    Locatie:
    Breda,de Parel van het Zuiden
    geschikte gassoort

    Ik denk aan acetyleengas + zuurstof om te kunnen hardsolderen.

    Greetz,
    Frank
     
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Niet nodig hoor, met een campinggas brandertje kun je de meeste dingen die wij in de modelbouw gebruiken hardsolderen.
    Eventueel met vuurvaste stenen een "oventje"maken zodat de warmte beter geconcentreerd blijft.
     
  19. plotterwelt

    plotterwelt Verbannen

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.631
    Locatie:
    Oss
    Ik heb zelf ook zo,n setje gehat met acetyleengas + zuurstof maar daar was de vlam wel heet , (je kon er dun blik goed mee lassen) maar het volume aan warmte was teweinig om daarmee een uitlaatbocht te kunnen hardsolderen .

    Er hat dan een grotere brander op gemoeten , maar dan zijn je dure flessen gauw leeg . :D

    Ik heb het toen weer verkocht .

    Mvg Johan
     
  20. M@arten

    M@arten

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    494
    Locatie:
    De Meern, MVC Midden Nederland
    we hebben hier thuis ook een flinke acetyleen-zuurstof brander staan, en ik kan uit ervaring vertellen dat deze absoluut heet genoeg is, je kan er glas, koper, en zelfs ijzer mee smelten. Zilversoldeer zal dus ook wel lukken:D
     

Deel Deze Pagina