Hardware voor 1/2A electro CL ?

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door HansL, 26 apr 2016.

  1. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik ben op zoek naar 0.008 (eventueel .012) en 0.025 laystrate. Hoe geraak ik het makkelijkst aan in BE/NL?

    In dit subforum zijn timers voor electro al een paar keer aan bod geweest, maar ik kan niet meteen terugvinden waar (misschien een idee voor een sticky?). Wat bestaat er zoals in de markt?

    E-flite heeft blijkbaar ook een timer voor electro CL in z'n assortiment. Heeft iemand daar ervaring mee?

    http://www.e-fliterc.com/Products/Default.aspx?ProdID=EFLA172
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.886
    Locatie:
    Velserbroek
    Die timer heb ik ervaring mee, werkt erg makkelijk, instelbaar per minuut, regeld langzaam op en ook weer af.
    Alleen geen 'delay' om na de druk op de startknop naar je handvat te kunnen lopen, dus wel altijd een helper nodig.

    Andere regelaars zijn er van o.a. Robert-Jan, Keith Renecle
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik wilde net opmerken dat Winfried van ons met kleien electromotoren de meeste ervaring heeft.
    Ik werk alleen met grote (F2B) motoren.
    Als timer zou ik wel de Renecle timer kiezen.
    Die heeft namelijk twee heel goede eigenschappen, hij heeft een minimum toerental, dus raakt de prop de grond, dan schakelt de timer uit inplaats van rooksignalen te geven.
    Verder heeft deze timer een ingebouwde governor, waardoor je het toerental van begin tot eind gelijk houdt.
    Je bent dan niet afhankelijk van de governor functie in de snelheidsregelaar, die veel meer voor helikopters is bedoeld.
    De allereerste regelaar die ik voor electro F2B gebruikte was er typisch zo een, veel te traag om de belastingsschommelingen van het LB vliegen op te vangen.
    Nu hoeft er alleen nog een draadje naar een van de motoraansluitingen, de timer meet het toerental en regelt waar nodig bij. Op de regelaar staat de governor uit.
    [​IMG]

    Laystrate wordt allang niet meer gemaakt, wel is de produktielijn ooit van de sloper gered door de Eifflanders, die in hun PAW fabriek daarmee nu 'Staystrate' maken.
    Het dunste is 0,30 mm (0.012"), 0.008" Staystrate bestaat niet.
    [​IMG]
    0.012 gebruiken we zelf voor kistjes met 1,5 cc motoren en dat gaat tot een meter of 13 wel goed.
    Aan 0.015 vlieg ik de zwaarste F2B modellen.
    Zeker niet goedkoop. Wel het beste dat er is...
    Als er belangstelling voor is wil ik (na het WK) wel uitleggen hoe zo'n oogje als in de foto gemaakt wordt.
    Je moet namelijk een plotselinge soepel/star overgang vermijden. Met deze vlechttechniek en het op de juiste plaats solderen van het oogje (Staystrate is vertind en kan met -niet corrosief- harskernsoldeer worden gesoldeerd).

    Na het inschakelen van de timer is het fijn als er eerst 30 seconden pauze is, je staat dan geen kostbare batterijcapaciteit te verknoeien.
    Overigens raad ik het starten van de timer, om vervolgens naar het handvat te lopen terwijl het model los op de baan staat, sterk af (bij wedstrijden komt het je sowieso op een diskwalificatie te staan).
    Dus altijd door een helper laten vasthouden...
     
    classicracer vindt dit leuk.
  4. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik dacht 0.025 voor de leadouts van een 1/2A te kunnen gebruiken...
    Wat is dan het alternatief voor dit soort van modellen (electro)? Dyneema lijntjes en hand vat heb ik hier nog wel liggen. Ook dyneema voor de leadouts gebruiken dan maar? of toch verenstaal?

    Winfried, waar heb je die timer besteld? Of heb je er toevallig nog een op overschot die ik van je kan overkopen?
    Ik heb bij het doornemen van de handleiding wel gelezen dat de draaitijd opnieuw ingesteld moet worden elke keer de timer losgekoppeld wordt van de batterij?

    Wat voor motor stond er nu weer op je Suls trainer? Ik heb hier nog een E-flite Park 300 (85W) en CC Phoenix 10A liggen die ik wil gaan gebruiken om wat te experimenteren binnenkort (ben momenteel een eigen stunt trainertje aan het uitwerken). Die Park 300 zou op 3S een 6x5 prop moeten kunnen draaien volgens de specs (bij max. 9A). Bij 1380 Kv levert dat nominaal 15.000 RPM. Op 70% is dat ong. 10500 RPM en dat ligt met een 5" pitch prop in de buurt van een Norvel .061 CLX met een 3" pitch prop bij 18.000 RPM. Qua gewicht komt die motor (24 gr) met ESC en 3S 450 accu (ong. 40 gr) op hetzelfde gewicht als de Norvel .061 met tankje, dus dat zit ook wel goed.
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2016
    classicracer vindt dit leuk.
  5. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Voor de "kleine doelgroepen" op het forum heb ik in het verleden een paar dingetjes gemaakt.

    1) De RC-throttle control voor in een lijnbesturingshandvat. Hiervan heb ik nog één exemplaar liggen.
    2) Een timertje voor de mensen op dit forum die met vrije vlucht modellen vliegen. Dit vrije vlucht timertje zou ik met een software aanpassing eenvoudig bruikbaar moeten kunnen maken voor het timen van de vluchtduur van een lijnbesturingsmodel, maar dan heb ik wat input nodig van de lijnbesturingsmannen.
     
  6. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    805
    Lijnbesturing.nl onder shop, timer voor lb mooier voor 1/2A ga je het niet vinden
     
  7. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Net ff mailtje gestuurd naar Robert-Jan...
     
  8. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW

    Ik heb hiervan het protype in gebruik en ik ben er blij mee. Na de drukte in aanloop van de lijnbesturings fly in in Herentals bouw ik het systeem in mijn dieseltrainer met throttle control.

    Jo
     
  9. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Volgende week zaterdag op de 1e Nederlandse LB dag van het jaar?
    Ook als hij nog niet af is: toch komen en meebrengen.
    Je kunt altijd nog met een van onze trainers vliegen.
    We noemen ze de nationale LB dagen, maar Internationale gasten zijn natuurlijk meer dan wekom!
     
  11. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Los van het feit of m'n trainertje klaar is tegen volgend weekend, graag, maar jammer genoeg niet mogelijk. Toch bedankt voor de uitnodiging! Ik wens jullie trouwens een fijne dag.

    Klaar krijg ik hem sowieso niet, want er zijn nog heel wat dingen die moeten gebeuren. De timer van Robert-Jan is onderweg, heb nog wat schuur- en verfwerk, enz... Mijn projectjes gaan meestal traag (maar gestaag) vooruit.

    De winglets op de foto zijn nog niet vastgelijmd (versie zonder verstelbare leadout guides), misschien kies ik nog wel voor de versie met verstelbare lead-out guides.

    Daarnaast moet ook nog beslissen hoe ik de stuurstang ga uitvoeren. Zoveel jaar geleden plooiden we 2 simpelweg Z-bochtjes (zonder verdere afstelmogelijkheid), maar ik heb ondertussen geleerd dat het allemaal wat nauwer luistert. Dus ik denk dat ik maar ga voor een Z-bochtje ter hoogte van de tuimelaar, en een gaffel bij de roerhoorn.
     
  12. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ow ja voor de geïnteresseerden wat karakteristieken:

    60 cm span
    9 dm² vleugeloppervlak
    romp en vleugel 6 mm (romp beplankt met 1 mm triplex en 6 mm neus versteviging tot aan de achterzijde vleugel))
    Stabilo/hoogteroer 4 mm balsa

    35 g/dm² vleugelbelasting (gepland)

    Geplande setup zoals hierboven beschreven: E-flite Park 300 met 6x5 prop, CL timer van Robert-Jan, CC Phoenix 10A ESC en 3S 450mah Lipo.
    Leadouts en lijnen: dyneema met 1/2 handvat.
    Tuimelaar: 2"

    Totaal gewicht zal rond 300 gr uikomen (wat relatief zwaar is maar setup zou voldoende power moeten leveren). Aangezien het een trainertje is heb ik er voor gekozen om hem stevig en robuust te maken. En met dat gewicht krijg je ook wat 'voelbare' lijntrek.
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2016
  13. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
  14. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
  15. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Heeft er iemand ervaring met het programmeren van een CC Phoenix (10) ESC ? Blijkbaar kunnen de govenor instellingen enkel via de CC USB Programming Kit aangepast worden en niet via de throttle stick... Voor zover ik uit de handleiding kan opmaken is er een naast een heli govenor ook een CL govenor voorzien.
     
  16. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.886
    Locatie:
    Velserbroek
    Als je de juiste versie van de softwar op de CC download, dan heb je inderdaad een CL governer.
    Downloaden en instellen gaat idd via de USB interface.
     
  17. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.886
    Locatie:
    Velserbroek
    Als je de juiste versie van de software op de CC download, dan heb je inderdaad een CL governer.
    Downloaden en instellen gaat idd via de USB interface.
     
  18. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Ik heb het via de "Castle Creation Link" van Salvatore Barile gedaan. Ik kan me niet meer herinneren hoe het net in zijn werk ging maar hat was een fluitje van een cent.
    Ik had nog een ouder type CC phoenix 10 en heb de firmware moeten updaten om de CL governor te kunnen aanvinken.

    Mvg,
    Jo
     
  19. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    805
    Mijn instelling op de CC45 en een groot model:

    #######################################################
    # Castle Link Data File
    # Created: Wednesday, July 16, 2014
    # Do Not Edit This File By Hand
    #######################################################
    Hex55: 85
    Brake Strength: 100% (Hard)
    Brake Delay: .6 sec (Delayed) (*)
    Brake Ramp: Fast
    Cutoff Voltage: 120
    Current Limiting: Enabled
    Cutoff Type: Soft Cutoff
    Motor Start Power: High (100)
    Direction: Reverse
    PWM Rate: Outrunner Mode
    Vehicle Type: Control Line
    Throttle Type: Governor Mode
    Throttle Response: Medium (5) (*)
    Governor Gain: 30
    Initial Spool-Up Rate: High (8)
    Head Speed Change Rate: High (8)
    Auto Rotate Enabled: False
    Governor Mode Type: Low
    Vehicle Setup - Battery Type: LiPo
    Vehicle Setup - Number of Cells: 4
    Vehicle Setup - Battery Voltage: 14.8000
    Motor Timing: Normal (5) (*)
    Power-On Beep: Disabled
    Auto-Lipo Volts/Cell: 3.0 Volts/Cell (*)
     
  20. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Bedankt, daar heb ik al heel wat aan.
    Ik merk wel dat ik 3 'desired head speeds' kan ingeven, althans in demo mode van de Castle Link software. Geen idee waarom dat nodig zou zijn bij een CL govenor.
     

Deel Deze Pagina