Havensleper 'Yarra' van Deans Marine

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Lex Verkuijl, 4 dec 2015.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ik ben onlangs begonnen aan mijn derde Deans Marine model. Na de 'MTB 488' en 'Lady Beale' is het nu de havensleper 'Yarra' geworden.

    [​IMG]

    Specs:

    Lengte 56cm
    Breedte 16,5cm
    Gewicht 1,55kg
    Polyester romp en opbouw, laser gesneden polystireen plaat voor stuurhut en verdere delen
    Resin en witmetaal beslag (veel beslag!)

    Lekker handzaam model, waar toch nog wat meer mee mogelijk is dan alleen 2 kanaals besturing. Beoogde functies:

    BL aandrijving
    Werkende sleeplier
    Draaiende radar
    Blusmonitor draaiend en regelbare waterdruk
    Verlichting
    Geluidsmodule
    Koelwatersimulatie

    Aardig lijstje voor deze maat model, maar moet gaan lukken. Het opgegeven gewicht van 1,55kg is namelijk te laag. Op afbeeldingen op het Net van zusterschepen liggen die boten namelijk veel dieper in het water dan op de bouwtekening is aangegeven.

    [​IMG]

    Op de originele waterlijn mag het model 2kg wegen, daar is dan meer mee mogelijk!

    De bouwdoos:

    [​IMG]

    Nu maar aan de slag .... !
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2017
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  2. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hey Lex, helaas doen je foto's het niet - maar een snelle google-actie leverde foto's van een leuk handzaam modelletje op. Ik ben benieuwd wat jij er van gaat maken!
     
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.280
    Locatie:
    Turnhout belgie
    het ziet er een mooie uitdaging uit, zeker met al dat extra's dat je opsomt.
    succes met de bouw, ik ga je verslag zeker volgen.
    vgr Marc
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Is Setsunakaede de enige die geen foto's ziet? Ze staan namelijk gewoon in een publieke Dropbox map die ook vanuit andere fora bekeken wordt.
     
  5. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik kan ze wel zien. Ik ga ook volgen ben benieuwd. Het ziet er inderdaad uit als een leuk scheepje, zeker met al die extra's
     
    Erik57 vindt dit leuk.
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Foto's zijn prima te zien... Benieuwd wat je hier van gaat maken.
     
  7. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ow, dropbox..., dat verklaart. Die wordt geblokkeerd door de proxy op mijn werk.
     
  8. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Mooi scheepje en leuk dat je zoveel functies in gaat bouwen. Wat is BL aandrijving? Zelf ben ik nu ook met een scheepje bezig van 56cm maar ik vind het een uitdaging om alles werkend te krijgen en dat je er dan ook nog bij kan.
     
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    BL staat voor brushless aandrijving, oftewel borstelloze motoren. Er komen twee 750KV 28mm outrunners in (bedrijfsspanning wordt 7,4 Volt) die 40mm vierblad Raboesch tunnelschroeven aan gaan drijven.

    [​IMG]

    Dat is in principe teveel vermogen, maar komt lekker van pas als er eens een groter object gesleept moet worden.
    Voor vrij varen heb ik dan gelukkig de linker stick op de zender ... ;)
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2017
  10. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zijn dat van die NTM Propdrive motoren? Zo ja, test dan eerst even hoe langzaam ze kunnen, ik heb ooit een paar ongebruikt verkocht omdat ze pas halfgas aansprongen en dus ook gelijk veel te hard draaiden...
     
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ja, zijn NTM's. Langzaam, of juist niet langzaam zit 'm vaak meer in de regelaars. Deze combi draait langzaam genoeg dat ik de schroefbladen nog net kan tellen.
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Volgende stap(pen). Bij de kit worden al schroeven en straalbuizen meegeleverd. Maar of je er wat mee kunt?

    [​IMG]

    Deze perfect passende combinatie gaat 'm niet worden.... De schroef is in een tinlegering gegoten. Ziet er op zich best goed uit, maar heeft nabewerking nodig. Daarnaast is het materiaal redelijk zacht, de bladen verbuigen gemakkelijk. Die tunnels zijn zoals je ziet veel te groot, hebben geen profiel en zijn rommelig gegoten. Volgens Deans Marine zijn het ook geen schroeftunnels als zodanig, maar beschermringen die drijfvuil en boomstronken uit de schroeven moeten houden.... Yes, offcourse, silly of me to think otherwise .. :hammer:

    Dat gaat we anders doen, met schroeven en meteen ook assen van Raboesch, en aluminium tunnels bij Modelbouwshopnederland.nl vandaan.

    [​IMG]

    Onder de romp krijg je dan dit

    [​IMG]

    Assen en schroeven uitlijnen

    [​IMG]

    En alles gemonteerd, begint wat te worden

    [​IMG]

    De roeren zijn ook van Raboesch geworden. En dan meteen naar Becker roeren omgebouwd, want die heeft het origineel ook. De meegeleverde roeren zijn van resin, daar zag ik die ombouw niet mee zitten.

    Binnenin de romp ziet het er nu zo uit

    [​IMG]

    Links nog net de spant te zien voor de luidspreker van het geluidssysteem.
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2017
    MikeMohawk en Thijs Slotman vinden dit leuk.
  13. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Wat zit er voor plaatje tussen de aluminium tunnels?
    Gelijmt of gesoldeert?

    Mvg Richard
     
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Dat plaatje is samengesteld uit een 1,5mm verenstalen pen aan de voorkant, ingeboord in de tunnels en verlijmd, en een stukje epoxy-plaat er tegenaan tussen de tunnels gelijmd voor de stabiliteit. Spullen voor alu-solderen heb ik van het voorjaar wel uit Dortmund meegenomen, maar dorst het nog niet toe te passen op die mooie tunnels. Eenmaal verlijmd aan de romp zitten ze in ieder geval als een huis, laat dat drijfhout maar komen .. :D
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2015
  15. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Wat had je voor alu-soldeer gekocht? (merk)
    Heb je er al een ervaring mee opgedaan?

    Jammer dat je de gladde tunnels weer moet voorzien met zink-anode`s ,
    om weer schaalgetrouw te zijn!

    suc6 met de bouw. Mvg Richard
     
  16. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Alu-soldeer van TAV3. Nog geen ervaring mee opgedaan, ik heb het meegenomen 'voor als het een keer van pas komt'.
     
  17. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Hallo Lex dat ziet er mooi uit. Jammer dat er met zo'n kit zulke baggerkwaliteit aan schroeven e.d. wordt meegeleverd. Welke lijm gebruik jij om je assen e.d. in de romp te lijmen? (merk e.d.)
     
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Romp en dek zijn is inmiddels voorbereid op 'het huwelijk'.

    [​IMG]

    De rode bowdenkabels zijn het grendel systeem voor het serviceluik achterin. Volgens de handleiding zou het gehele vak met de rand er onder luik moeten worden, maar dat is onnodig en lastig af te dichten. Mini servo achterin, en een klein luik volstaat.

    Voor het verlijmen van het dek alles in de romp een plaatsje gegeven. De regelaars en pompen zitten met klittenband vast zodat het straks onder het dek makkelijk te plaatsen en weer verwijderen is.

    [​IMG]

    Vlnr: luidspreker met boeg als klankkast, vaaraccu 2S, 'geluids' accu 3S, motoren met regelaars tegen de rompwand, waterpomp blusmonitor met regelaar tegen bakboord rompwand, magneetschakelaar, pompje voor 'koelwater', roerservo. Boven de waterpomp en koppelingen komt een tweede niveau voor geluidsmodule, MS en ontvanger.

    Nog een filmpje van het testen van de Becker roeren:


    En daar gaat'ie dan, point of no return gepasseerd, lijmen van het dek:

    [​IMG]

    Daarmee loopt dit topic nu synchroon met de bouw. (je zult begrijpen dat het voorgaande inhaalwerk was, zo snel bouw ik nu ook weer niet ... ;) ) Verdere updates volgen. Let verder niet op de standaard, dat is een bouw-standaard. Later komt daar nog iets leuks voor.
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2017
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ziet er allemaal prima uit Lex. Je bouwt een stuk netter dan ik. Heb er wel erg in dat als je gaat slepen je behoorlijk wat power hebt en dat het aangrijpingspunt van de sleephaak vrij hoog zit. Zolang je recht vooruit trekt geen probleem, maar dwarsuit verwacht ik water aan dek. Eerst maar eens oefenen op een hoog object. Succes verder met de bouw en met het spelevaren. Gr. Klaas.
     
  20. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Ben ik wel benieuwd naar omdat ik ook op zoek ben naar een goede lijm.

    Groeten, Kees
     

Deel Deze Pagina