Heren speedspecialisten,
Ik ben nieuw tot het fenomeen speed vliegen (heb wel eens wat gerommeld met een fun jet en een Blizzard, en heb een Henseleit TDR die je lekker over het veld kan vegen met een kleine 200km/h).
Ik heb een tijdje geleden eens de stoute schoenen aangetrokken en een Vmax ECO van Lindinger (equivalent van de HAWK F5B van Staufenbiel, in een m.i. aantrekkelijker kleurstelling) gekocht. Daarin heb ik een dikke EDF binnenloper van Hobbyking (1900kV), met het doel om 5 of 6S te gaan vliegen, met een 6,5x6,5 speedprop. Kortom, een potentieel erg snel kistje voor een nogal bescheiden budget.
Ding in elkaar gezet, en testgevlogen op 3S. Daarmee was hij al aardig rap, niet supersnel. Goed voor invliegen, de eerste zenuwen overwinnen en de hele kist uittrimmen/zwaartepunt controleren.
Toen alles naar tevredenheid was een 4S erin gegooid en dat ging al behoorlijk goed. Voor mijn gevoel retesnel en nog goed te kontroleren. Het vleigtuig vloog als op rails en had een heel groot snelheidsbereik. Met landen kon ik hem helemaal uitmelken en dan op zeer lage snelheid neer laten ploffen.
Nu had ik hem twee weken geleden weer mee naar het veld genomen, met een 5S 2200mAh aan de serie accu's toegevoegd. Daar ben ik echter niet aan toe gekomen. Met de 4S accu is de kist op vol gas (ik vloog horizontaal en gaf een miniem tikje up om hem nog wat vlakker te leggen) is de hoofdvleugel gaan flutteren. Meteen het gas eraf, snelheid eruit en proberen te landen. Helaas had ik geen behoorlijke controle meer, waardoor de kist is neergestort. Hij stond als een dartpijl rechtop tot aan de vleugel in het weiland.
Een eerste inspectie levert het volgende: Beide rolroerservo's lijken overleden, ook waren alle stekkers uit de ontvanger getrokken. Voldoende reden om geen behoorlijke bestuurbaarheid meer te hebben. Of de stekkers door de trillingen uit de ontvanger zijn geraakt of door de inslag is mij niet geheel duidelijk.
De vleugel is vlak bij de romp beschadigd (de vleugel was alleen met de twee voorste schroeven vastgezet, achter zat de vleugel vast met isolatietape). De achterlijst is daar gedelamineerd, en in de vleugelhuid zit een scherpe vouw. Ook de T-staart is afgebroken, zeer waarschijnlijk door de inslag.
Ik worstel met de vraag wat de flutter heeft veroorzaakt. Is de kist gewoon niet sterk genoeg, of heb ik een fout gemaakt met de bouw? Ik twijfel namelijk ook over de linkjes die ik tussen de rolroerservo's en de rolroeren heb gezet. De link bestaat uit een stukje M2 draadeind met aan beide kanten een kwiklink. In het servohoorntje had de kwiklink nul speling, het gaatje in de servohoorn was zeer "snug" uitgeruimd. Aan de andere kant echter zat de kwiklink door de standaard metalen roerhoorn die in het rolroer zat. Dat was dus metaal op metaal, en had derhalve een beetje (hooguit 0,5mm) speling. De aansturing van het hoogteroer was 100% spelingsvrij.
Kan de speling op de rolroeren de oorzaak zijn geweest van de flutter, of is de HAWK gewoon niet sterk genoeg om als speedkist te kunnen functioneren?
Kortom, moet ik het hele idee een HAWK F5B als 300km/h+ speedkist te kunnen gebruiken gewoon uit mijn hoofd zetten, of zit er met wat aanpassingen zoals betere roeraansturingen wel muziek in dit concept?
mvrgr, Fokke.
Ik ben nieuw tot het fenomeen speed vliegen (heb wel eens wat gerommeld met een fun jet en een Blizzard, en heb een Henseleit TDR die je lekker over het veld kan vegen met een kleine 200km/h).
Ik heb een tijdje geleden eens de stoute schoenen aangetrokken en een Vmax ECO van Lindinger (equivalent van de HAWK F5B van Staufenbiel, in een m.i. aantrekkelijker kleurstelling) gekocht. Daarin heb ik een dikke EDF binnenloper van Hobbyking (1900kV), met het doel om 5 of 6S te gaan vliegen, met een 6,5x6,5 speedprop. Kortom, een potentieel erg snel kistje voor een nogal bescheiden budget.
Ding in elkaar gezet, en testgevlogen op 3S. Daarmee was hij al aardig rap, niet supersnel. Goed voor invliegen, de eerste zenuwen overwinnen en de hele kist uittrimmen/zwaartepunt controleren.
Toen alles naar tevredenheid was een 4S erin gegooid en dat ging al behoorlijk goed. Voor mijn gevoel retesnel en nog goed te kontroleren. Het vleigtuig vloog als op rails en had een heel groot snelheidsbereik. Met landen kon ik hem helemaal uitmelken en dan op zeer lage snelheid neer laten ploffen.
Nu had ik hem twee weken geleden weer mee naar het veld genomen, met een 5S 2200mAh aan de serie accu's toegevoegd. Daar ben ik echter niet aan toe gekomen. Met de 4S accu is de kist op vol gas (ik vloog horizontaal en gaf een miniem tikje up om hem nog wat vlakker te leggen) is de hoofdvleugel gaan flutteren. Meteen het gas eraf, snelheid eruit en proberen te landen. Helaas had ik geen behoorlijke controle meer, waardoor de kist is neergestort. Hij stond als een dartpijl rechtop tot aan de vleugel in het weiland.
Een eerste inspectie levert het volgende: Beide rolroerservo's lijken overleden, ook waren alle stekkers uit de ontvanger getrokken. Voldoende reden om geen behoorlijke bestuurbaarheid meer te hebben. Of de stekkers door de trillingen uit de ontvanger zijn geraakt of door de inslag is mij niet geheel duidelijk.
De vleugel is vlak bij de romp beschadigd (de vleugel was alleen met de twee voorste schroeven vastgezet, achter zat de vleugel vast met isolatietape). De achterlijst is daar gedelamineerd, en in de vleugelhuid zit een scherpe vouw. Ook de T-staart is afgebroken, zeer waarschijnlijk door de inslag.
Ik worstel met de vraag wat de flutter heeft veroorzaakt. Is de kist gewoon niet sterk genoeg, of heb ik een fout gemaakt met de bouw? Ik twijfel namelijk ook over de linkjes die ik tussen de rolroerservo's en de rolroeren heb gezet. De link bestaat uit een stukje M2 draadeind met aan beide kanten een kwiklink. In het servohoorntje had de kwiklink nul speling, het gaatje in de servohoorn was zeer "snug" uitgeruimd. Aan de andere kant echter zat de kwiklink door de standaard metalen roerhoorn die in het rolroer zat. Dat was dus metaal op metaal, en had derhalve een beetje (hooguit 0,5mm) speling. De aansturing van het hoogteroer was 100% spelingsvrij.
Kan de speling op de rolroeren de oorzaak zijn geweest van de flutter, of is de HAWK gewoon niet sterk genoeg om als speedkist te kunnen functioneren?
Kortom, moet ik het hele idee een HAWK F5B als 300km/h+ speedkist te kunnen gebruiken gewoon uit mijn hoofd zetten, of zit er met wat aanpassingen zoals betere roeraansturingen wel muziek in dit concept?
mvrgr, Fokke.