HAWK3 Staufenbiel CG ??

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door ivo1, 17 jan 2017.

  1. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    die 1,3 KW is leuk, maar niet genoeg om serieus mee te doen met F5B. Als je bekijkt dat hun nu in ongeveer 1,2 seconden naar een hoogte schieten van ongeveer 150 meter en dan een snelheid behalen van ruim 300 km/h blijf jij daarmee ver achter.

    Die 275 km/h van jou gemeten met GPS mag je wat mij betreft in de prullenbak gooien. Bij vliegtuigen werkt de meting met gps vrijwel niet. Zodra je meer dan 4G trekt weet de meetunit niet meer wat hij moet doen, en geeft dan foute waardes aan.

    Ik zou zeggen ga gewoon eens kijken bij een F5B wedstrijd en genet van de enorme acceleratie en snelheid die dit soort modellen hebben en kunnen behouden. Helaas kan ik niet meer meedoen vanwege mijn gezondheid. De snelheid kan ik nog wel bijbenen, maar in de thermiektaak zie ik op grote hoogte de modellen niet meer zo goed............
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. johnvm

    johnvm

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    259
    Als het het echt hard moet gaan pak ik me Rookie wel.
    We hebben het over cg en tapen onder de vleugel en in speedflight dat je down moet sturen ?
    Ik geef aan er geen last van te hebben en de set up van staufenbiel okee is.
    En als je dan echt hard wil gaan ga je het met electro ook gewoon niet redden tegen over turbines
    Als je de opus van pfaff met een kolibri p20 uitrust tjsa dan lopen de snelheden als gauw op richting de 500+
    Maar dat is mijn insteek van de hawk3 niet je hawkje opfokken is leuk maar ook die heeft een grens
    Dan kan je beter een kisje bij reisenaurer of pfaff bestellen dikke peggy pepper erin en gaan
    Ik denk dat dat niet de opset van Staufenbiel is en meer als opstap.
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De Hawk is een instapper voor de F5B, en kan mits optimaal getuned zeer aardig onderin het NL-klassement vliegen, een goede piloot kan er leuke streken mee uithalen. Zeker lollig voor de poedelprijs (een braadkip) in de NL competitie, sowieso al een leuk en sociaal spelletje. Anderen doen aan voetbal of tennis.

    Wil je echt hoger spelen, en trainen, dan zit je op kale modellen van rond de +1.200 euro? Wil je mee doen in international competitie dan zal je wellicht +5 High-end modellen op zak moeten hebben? Alles high-end geprepareerd, en vooral ook de piloot. Wordt het heel hard werken.

    Je kan met de Hawk ook funflyen tot in de max, maar als het om funflyen én super loeihard knallen gaat, ja, zijn er zeker betere alternatieven, kan je beter daarop investeren.

    Door de instelhoeken uit te melken zoals beschreven kan je het maximale uit je Hawk halen, dat heeft het verleden al bewezen/gemeten/gelogd dat dat werkt. Kan je aannemen of negeren, dondert niet. Ben je tevree met zoals het vliegt? Prima. Vooral zo laten. Want zo vlieg ik de Hawk ook, niet in het maximale, althans motorisch. Voor mij goed genoeg voor een glimlach. Daar gaat het immers om.

    Grens van de Hawk is meen ik 3,5kw tot 4? Opus verliest dacht ik snel z'n snelheid, zodra de power er af is. Opus red het niet in het F5B internationale startersveld, bouwt Pfaff ook niet meer op. Hawk al helemaal niet op dat niveau. Prijs is er ook naar.
    Door sterke materialen te kiezen, blijft de Opus heel. Zullen ze vast nog aan het profiel getweeked hebben om de +500 km/h te kunnen halen en dat het ook heel blijft door het gebruik van composiet. Maar om dat weer safe te sturen moet je wel uit het juiste hout gesneden zijn. Dat zijn er niet veel in deze wereld.
    En.... en club hebben waar het niet de hele dag bewolkt is -of 'mist'- van de vooral laag en statisch hangende ARF foamies... :D
    Zelfs met mijn Hawk is dat al listig in chicane er door, en wordt het snel gevaarlijk. :rolleyes:
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2017
  4. johnvm

    johnvm

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    259
    I rest my case bush :koud:zo denk ik er ook over:thumbsup: enuh dan word de hawk een dure styropor snijder;)
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Yep! :friends: 100% total foam-cutter... brrrrrr o_O (was het maar styropor)
    RC-1 is ook in conflict met zulke 'gepofte vuilniszakkenmaterie'... taai spul, dat plastic.
     
  6. johnvm

    johnvm

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    259
    Mag wel ff een jet van mij lenen:thumbsup:leuk in de pits altijd:koud:
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je komt maar lekker zelf jet-jagen in Odoorn bij onze Fly-In september 2017... :)
    Dan zijn de foamies tijdig met schepnetjes uit de lucht gehaald, en kan er mooi gevlogen worden voor publiek en eigen plezier!
     
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    @Bas, Mark had er op een gegeven moment ongeveer 5 kilowatt in hangen en dat ging perfect.

    @john, Al die snelheden zeggen mij niks zolang men niet volgens de speedmeetings met lichtsluis gemeten heeft. en ja, de snelheid staat daar op 709 Km/h voor de turbine kist van een Duitser, maar die is speciaal voor dat doel gebouwd. Bij electro staat de top op ruim 500 km/h met ook speciaal hiervoor gebouwde modellen.

    in 2015 heb ik op het federatietreffen die opus gezien en direct erna met mijn raketenwurm 2b met een kleine 3 kilowatt erin gevlogen en die was nauwelijks langzamer. en zoals Bas al aangeeft de opus verliest direct zijn snelheid als de motor uit is terwijl een echte f5b kist blijft doorgaan.

    terug naar de Hawk. als je met bescheiden vermogen zoals staufenbiel hem verkoopt vliegt heb je die wijzigingen waarschijnlijk niet nodig, maar als je met meer power gaat vliegen heb je die helaas wel nodig en dat is een bewwezen feit.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ivo, de Hawk 1, 2 en 3 komen allemaal uit dezelfde mal.
    Dus er moet altijd tape onder.
    Wat er op de duitse fora geschreven wordt is een hoop onzin, Andy Reisenauer haalt snelheden met Hawkjes die met dat toerental en die prop theoretisch niet eens mogelijk zijn.
    En de rest praat de anderen maar na.
    Als ik de setup van John even uit het hoofd doorreken dan zit de motor op 4S op maximaal 11800 rpm en dan hou ik geen rekening met verlies.
    Je zou dan met die prop, als ik geen weerstand van het model en dergelijke meereken, op maximaal 215 km/u komen.
    Aanduiken, met de motor uit zou dan sneller zijn.
    Wij haalden daarmee 242 km/u op de radar gemeten.
    Mijn Surprise met 6,6 Kw Plettenberg en 17x25 prop haalde radar gemeten 375 km/u, sneller dan een Rookie en een andere jet en het leuke was, halverwege kon ik de motor uitzetten want zwevend kon ik er ook voorbij.

    Al die snelheden is allemaal leuk maar het meest indrukwekkende van een hotliner of F5B kist is de versnelling van 0-250+
    Binnen 3 seconden is je model vanaf de grond uit zicht.
    En dan kan je ook nog eens het ding bijna haaks de bocht omgooien.
    Dat ga je niet redden met een licht Staufenbiel aandrijvinkje, dan heb je gewoon een leuk opgevoerd zwevertje.

    De Milan is inderdaad een Hawk met 4 kleppen.
    Ze worden allemaal bij Launchmodel in China gemaakt.
    Als je er 5 besteld kan je ze voor rond de 200 euro inkopen, alleen de verzendkosten maken ze dan weer 50 euro per stuk duurder, dus voor 250 euro heb je een Hawk (die daar F5B heet)
    http://en.launchmodel.cn/list/?16_1.html

    Nou.. weer een heel verhaal.

    Dus:
    Als je een beetje snelheid wil, zet er een echte motor in, Hacker B50 of Kontronik 600 met vertraging.
    Daar een 16x16 of groter op.
    Als je meer dan (gokje uit ervaring) 2000 watt in de Hawk stopt moet je de instelhoek veranderen met tape.
    Laat je niet gek maken door de duitse fora of Reisenauer met de Peggy Pepper.
    Als dat echt zo goed was dan vlogen ze in wedstrijden ook met Peggy Peppers of andere buitenlopers.
    Het is geprobeerd maar was geen succes.
    Om de Hawk leuk te laten vliegen moet hij minimaal 1500-1600 gram wegen, dan zet ie lekker door.
    CG op 65mm om te beginnen, later verder naar achteren, 68mm.
    Ik heb hem zelf op 72-74 mm gehad, 72 ging goed, bij 74mm was het binnen 1 seconde een bouwdoos.
    Achterste schroefje vervangen door tape.
    En verder... gewoon lekker gaan vliegen!

    Gert-Jan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. ivo1

    ivo1

    Lid geworden:
    16 aug 2016
    Berichten:
    69
    Locatie:
    antwerpen
    Hey Gert-Jan
    Ga eerst dit HK setje proberen ga daarna naar iets beters.
    Was aan het kijken naar een KIRA 600-30 en dacht aan een RFM prop 16X16 ,Heb nu SLS lipo's alle 4S 2600,3000,4000 mah.
    Moet ook een beetje naar het budget kijken he :(
    Zal straks eens kijken naar het CG
    Bedankt voor de info
    Groetjes
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Kira 600-30 met gear is voor 5S, de 600-38 is voor 4S.
    Ik zou zelf eerder de Hacker B50L met gear kopen.
    Is 2 tientjes duurder bij Hollein maar een degelijkere motor.
    Of een tweedehandsje van iemand overnemen, Gerben??

    GJ
     
  12. ivo1

    ivo1

    Lid geworden:
    16 aug 2016
    Berichten:
    69
    Locatie:
    antwerpen
    Hey GJ
    Je bedoeld de Hacker B50-6L met 6,7;1 die is kwalitatief beter ??
    Heb bij Hacker zelf gekeken daar wel in stock maar iets duurder
    Groetjes
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2017
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De Kira 600-38

    DSCN7204-LR.jpg

    Aangehecht Kontronik datasheets. Weet niet of die nog op de site van Kontronik staan...
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, de Hacker B50L met 6.7 gear.
    Bij Kontronik wil de voorkant soms wel eens loskomen (zit verlijmd) en/of de vertraging stukgaan.
    Bij Hacker hebben we dat opgelost door Hacker 2 schroefjes in het voorschot te laten zetten.
    De voorkant kan dus niet meer zomaar loskomen.
    Het goedkoopst met Hacker is Hoellein, daar is ie 264 euro.
    Je moet alleen beslissen of je op 4 of 5S wil vliegen.
    Een 6L op 4S geeft echt in 1 keer een berg vermogen, data heb ik niet meer maar ik dacht met een 16x16 zo'n 2700 watt.
    Met een 17x18 prop zit je over de 3,5 kw.
    Je kan ervoor kiezen om in het begin een celletje minder te gaan vliegen, dus op 3 ipv 4S.

    GJ
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Aanvullend... Dit waren waarden van Holco z'n Enigma F5B
    Heeft zijn spullen vorig jaar voor een koopje weg gezet. Hij kon zo rond 2012? behoorlijk hoog in de punten vliegen... hoop gang in die Enigma's

    Motor: Kontronik Kira 600-38 / 6.7:1
    Prop: RFM 16x17 wide (zo'n 2.5Kw vermogen op 4S)
    Prop: RFM 18x19 F5B (zo'n 3.5Kw vermogen op 4S)

    Even voor het vergelijk met de Hacker.
    Een Kontronik koste voor een paar jaar terug ook zo een +260,- euro

    2,5 kw op de Enigma...




    Hier lijkt met iets meer vermogen...



    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2017
  16. ivo1

    ivo1

    Lid geworden:
    16 aug 2016
    Berichten:
    69
    Locatie:
    antwerpen
    Hallo
    BIJ HACKER beginnen ze met de B50-6L de 5 is er tussen uit ,kan natuurlijk zoals je zegt beginnen moet 3S he
    Groetjes
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als jij de 5L wilt dan maken ze die voor je hoor.
    Ook als je een langere, kortere of andere specs motor wilt kan dat gemaakt worden.
    Ze gaan nog net niet zover als Plettenberg maar ze kunnen wel een speciale motor voor je maken.
     
  18. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik draai die Kontronik Kira 600-38 / 6.7:1 op 4s met een 17x18 prop op een 7 graden middenstuk, en zit op ongeveer 3 kilowatt.
     
  19. ivo1

    ivo1

    Lid geworden:
    16 aug 2016
    Berichten:
    69
    Locatie:
    antwerpen
    hallo iedereen
    Ten eerste wil ik jullie allemaal bedanken voor de nuttige info die ik hier heb gekregen :)
    Heb toch nog een vraagje met welke verf mag je zo een Hawk of CFK zwever/ vliegtuig overspuiten of verven.
    Of vernissen tegen het eventuele verkleuren van de verf .
    Of gaat dit helemaal niet .
    Groetjes
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan een gfk model overspuiten met autolak, 2K.
    Vaak wordt dit ook gebruikt bij de produktie in de mal. ze worden in de mal ingekleurd.
    Maar overspuiten zou ik niet doen, een laag blanke lak ook niet.
    Fluorkleuren horen zelfs mat te zijn om goed te werken en vervagen hou je toch niet tegen.
    Maar 1 geruststelling.... vaak gaat de verf langer mee dan het model.
     

Deel Deze Pagina