HAWK3 Staufenbiel CG ??

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door ivo1, 17 jan 2017.

  1. ivo1

    ivo1

    Lid geworden:
    16 aug 2016
    Berichten:
    69
    Locatie:
    antwerpen
    Hallo iedereen met veel trots een nieuwe HawkV3 ARF gekocht ,Alles gemonteerd vandaag een proefvlucht gedaan ,maar schoot in een bocht links omhoog ongecontroleerd .Met veel geluk neergezet op de wijde veel te snel geland motorsteun los en deuk in vleugel.Ik heb alles uitgemeten en de CG licht op 70 MM zoals voorgeschreven.Wat doe ik fout ???Nog een vraagje de motor steun moet die niet een paar graden schuin staan of ben ik verkeerd hier mee??
    Groeten
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2017
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Ivo,

    Mooie kist, zo´n Hawk. Welke aandrijving heb je erin?
    Jammer van het deukje, maar je weet, na het eerste krasje vliegen ze alleen maar beter :)
    Zwaartepunt op 70mm is het achterste wat ik zou aanbevelen. Hopelijk heb je dit nauwkeurig uitgemeten (niet even snel op de vingertoppen). 65-68mm is in het begin wat prettiger.
    Daarnaast zetten mensen vaak veel te grote uitslagen op deze modellen, vooral op het hoogteroer. Meet dit nog een keertje na zou ik zeggen.

    Een los motorspantje komt vaker voor bij de V3, schijnt af fabriek niet al te best verlijmd te zijn. Even goed ontvetten (aceton), schuren (P80-P120) en verlijmen met Endfest 300 of 24uurs epoxy en hij zit weer als een huis. De motor moet op 0/0 graden staan in een hotliner.

    Een Hawk vliegt trouwens beter met 4-5 laagjes (isolatie) tape onder de achterkant van de vleugel en eventueel nog 2-3 laagje voor onder het stabilo. Standaard is de instelhoek wat te groot, wat je op deze manier verhelpt.

    Misschien een domme vraag, maar wat is vliegervaring tot nog toe? Ik neem aan dat je al redelijk wat ervaring hebt met wat snellere modellen?
    Kan een goed idee zijn samen met een ervaren vlieger de eerste vluchten te doen, mogelijk dat een maatje (ervaren F5B piloot) van de MASH is Heist-op-den- Berg je een handje kan helpen.

    Groetjes,
    Gerben
     
  3. ivo1

    ivo1

    Lid geworden:
    16 aug 2016
    Berichten:
    69
    Locatie:
    antwerpen
    Hey Gerben ,deukje heb ik gerepareerd met epoxy als hij vliegt zie je het niet he :), Zal proberen met een CG op 65 MM had nochtans ergens gelezen op een duits forum de CG toch maar op 70 te zetten zeker niet op 72 want dan wordt hij te giftig zijden ze.Zo zie je maar he zal blijven proberen eerst motor spantje kleven op O,O Gr dus ;).Vlieg nu met een hotliner zwever helemaal versterkt met poly mat en carbon omgebouwd met T rex motor maar is een beetje krachtig voor het model maar wel fun en nog verscheidene andere modellen.
    Gerben die isolatie tape waar moet die gekleefd worden op de vleugel (vooraan)
    Motor is eenDR Mad Trust 1700KV 2600Watt en YEP 150 Amp prop 9X6 RF carbon prop
    Groetjes
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2017
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Ivo,
    Die isolatietape kleef je op de romp. Bij de vleugel aan de achterkant van de rompopening.

    Weet je zeker dat het model bij de worp stevig maar vlak werd weggeworpen? Te hard werpen is dan ook weer niet handig, dan zie je vaak dat de romp scheef gegooid wordt.

    Groetjes,
    Gerben
     
  5. ivo1

    ivo1

    Lid geworden:
    16 aug 2016
    Berichten:
    69
    Locatie:
    antwerpen
    Hey Gerben
    Als ik het goed begrijp moet de isolatie tape achter onder de vleugel zodat die daar iets naar boven wordt gekanteld en de stabilo komt dan vooraan iets naar boven, juist toch he ??
    Ja ik werp mijn toestellen zelf en dacht het toch redelijk goed gedaan te hebben :)
    Vandaag eerst motor spantje kleven
    Bedankt voor de info he
    Groetjes ivo
     
  6. johnvm

    johnvm

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    259
    Hallo ivo

    Ik heb ook een Hawk 3 van staufenbiel en ik heb de set up van dymond met een l36-800 11x12 klapprop en ik zit iets voor de 70 mm rond de 65mm iets meer naar voren en heb er ook een castle 100 amp regelaar in op 4 s ik heb er nu al een vlucht of 20 opzitten met de Hawk en hij gaat als een scheermes ook met volle uitslagen totaal nergens last van.
    En je hoeft geen tape onder je vleugels te plakken want de instelhoek van de hawk zit al aan een 30 ewd dus niet mee kloten vliegt prima zoals ie komt van staufenbiel.

    Gr john
     
  7. ivo1

    ivo1

    Lid geworden:
    16 aug 2016
    Berichten:
    69
    Locatie:
    antwerpen
    Hey John
    Bedankt voor de info motor steun heb ik juist gekleefd, heb het hoogte roer toch maar minimaal gegeven zoals voorgeschreven staat is de montage handleiding 5mm up en 4mm down ipv 3mm de ailerons 10 up en 8 down is veel maar zal het nog moeten ondervinden he
    Groeten
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi zeg! Ja, mijn hawk (Wilco), dat is nog het oude model uit 2009, draait ook fors naar links weg bij afworp. Ik ben er op beducht. Aangezien ik mode 2 vlieg, moet ik met links afwerpen, en dat is niet comfortabel. Rechts mijn werphand. Maak het extra listig. De schakelaar gaat via mijn mond. Hmmm. Met rechts enig tegensturen, met aileron, bij afworp. Daarna is de vlucht op orde, als op rails....
    Prop 14.5 x 14 RFM (freudenthaler). De zwiepert naar links komt voort uit het enorme koppel van de motor/prop. Bij start overtrekt de prop iets, om daarna behoorlijk gretig door te pakken.
    Mijn vermogen zit onder de 1 kw, daarmee vliegt deze Hawk ontspannen, en klimt als een geit. De start is alleen listig...
    Vlieggewicht zo rond de 1450 gram (inclusief telemetrie Opto gescheiden). Model behoud daarmee behoorlijk snelheid. Met 1750 gram gaat het model werkelijk op rails.

    Mijn CG heb ik op een stabiele 68 mm zitten. Verder naar achteren ging bij mij de staart zwalken.
    Mijn hoogte is max iets van 3 mm, daarmee draai ik een straffe loop.
    Flapperons ingesteld met bovenin iets uitslag voor stuurcorrectie en een tikje down op hoogteroer. Komt daarmee dociel gecontroleerd binnen.

    Het was in het verleden gebruikelijk de Hawk EWD op zowat 0 te stellen. Ik weet niet of bij de moderne Hawkjes deze nu fabrieksaf op 0 staan. Ik heb dat ook zo ongeveer, maar via een ooit gebroken staart uitgecorrigeerd. 2008-2009, de pionierstijd voor huidig werleldkampioen F5B 2016 "Gerben". GJVO en Gerben hebben toendertijd het model tot in het maximum uitgemolken, tot het explodeerde midair... dat was dus de grens.
    Ik meen dat 3,5kw nog veilig gestookt kan worden in zo een toestel. Later zijn overgestapt op high-end modellen als Freudenthaler Surprises en Avioniks uit Rusland. Om ook echt resultaten te gaan boeken in competitie.
    Gerben heeft daarin het maximum haalbare meesterschap gehaald in een bepaald niet malse competitie!

    Draad der draadjes... bordevol opbouwend geklets... en top-informatie! Plaatjes zijn verdampt bij wissel naar nieuw forum. Jammer.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/budget-hotliner.95306/page-77#post-3764717

    Uitslagen stuurorganen...
    Budget hotliner

    Plaatjes van mijn Hawk tref je hier...voor referentie.
    http://www.modelbouwforum.nl/media/albums/wilco-5fb-revisie-2012.11921/

    De bouw van m'n Enigma F5B (Alex F5B)
    http://www.modelbouwforum.nl/media/albums/enigma-f5b-2011.6950/

    Duitse draad, aller draadjes... wordt hard werken dat alles door te nemen... maar de info is daar om tot een maximum output voor je kist te komen... je hoeft het wiel aldus niet opnieuw uit te vinden.

    http://www.rc-network.de/forum/show...taufenbiel?s=36d6a0433c969fc69cb56a892d6585ac

    Dymond? Hmmm...
    http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/390679-Staufenbiel-DYMOND-X-MAX-X36-L1000
    Er zijn wel wat efficiëntere aandrijvingen door te rekenen... maar het vliegt vast prima.

    Ik begrijp niet waarom Staufenbiel voor de kleur heeft gekozen. Fluor tast epoxy aan!

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2017
  9. ivo1

    ivo1

    Lid geworden:
    16 aug 2016
    Berichten:
    69
    Locatie:
    antwerpen
    hey H,B
    Ja had dit ook voor met mijn Rare bear maar heb het verholpen met een andere prop 11X7 ipv 8x8 .DE afworp is kinderspel nu daar voor dook hij links naar beneden .Kak in de broek hoor als je dat ziet gebeuren, vliegt als een raket nu . :)
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Andere prop wordt lastig... is al gewisseld... motor draait op zeer hoog rendement... wat dat betreft weer een winner. Verder is het model geen pylonracer, maar een licht-gewicht F5B kist. Ik vlieg hem dan ook niet als een rollercoaster :)
    Ik vang de zwiep naar links gewoon op met m'n vliegkunsten, bener ook niet bang voor. Eenmaal op stoom is het over. Knalt ie door de lucht.
    Die gekke Rare Bear kan mooi snel, leuk kistje.... Hawk heeft een ander karakter. Je kan hem in de lucht vrijwel stil leggen om thermiek op te pakken... ook iets van het F5B... zweeftaak :)
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik lees nu pas dit berichtje.
    De Hawk V3 is wat layout betreft gelijk aan de andere Hawks, alleen hebben ze een dom nutteloos ding onder de romp gehangen, dat sleetje.
    Er moet wel degelijk isolatietape onder de vleugel en/of onder het stabilo.
    Als je dat niet doet moet je down geven op hoge snelheid.
    Als dat niet nodig is ga je gewoon niet hard genoeg.

    Wat betreft het motorspant, eigenlijk is het het beste om dat er meteen uit te breken en er een goed dik GFK spant in te zetten.
    Freudenthaler heeft goede spanten, met luchtuitlaten.
    Je kan er dan een dikke motor met vertraging en grote prop op zetten.
    3 a 4000 watt is dan wel in de Hawk te proppen.
    Het spant gaat bij dit soort motoren meestal los door de harde rem van de motor.
    Ik denk dat het wegdraaien in de vlucht misschien wel met het spant te maken had, dat het al los zat want volgens mij is het spantje maar iets van 1,5 mm dik en zit op 3 of 4 puntjes vastgetikt met spuug of zo, in ieder geval geen epoxy.

    Je ailerons moeten zo hoog mogelijk kunnen om de snelheid eruit te krijgen bij de landing.
    In de vlucht heb je misschien maar 2 a 3 mm nodig.
    Dus even de geometrie aanpassen.

    Het achterste vleugelboutje zou ik weglaten en de vleugel daar om die lip, fixeren met tape.
    Je hebt dan bij een harde landing minder schade en je accu kan niet doorgeprikt worden door dat boutje.
    Dat geeft zoveel rook.

    Wat betreft de kleur.. hij zal wel vervagen.
    Leg sowiezo het model zoveel mogelijk uit de zon, ongeacht de kleur.
    UV tast epoxy aan.

    Nu sparen voor een dikkere aandrijving???

    GJ
     
  12. ivo1

    ivo1

    Lid geworden:
    16 aug 2016
    Berichten:
    69
    Locatie:
    antwerpen
    Hey GJVO
    Bedankt zal eens op de site van Freud kijken het is inderdaad wel erg dun het spantje ,ik heb het goed vast gekleefd met epoxy lijm .
    Moet ik dan toch maar isol tape kleven onder de vleugel, onder de stabilo is het vooraan dat de tape moest dacht ik he zodat die meer naar boven staat vooraan ,toch??
    Ja dat kleine boutje zit daar niet zo goed Er is al een klein stukje lak af waar de vleugel tegen de romp aansluit van die ene slechte landing die veel te vlug was en ongecontroleerd .
    Is fixeren met tape wel sterk genoeg voor in de vlucht ???
    Bedankt he
    Groetjes
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Voor het vast zetten van de achterlijst wordt vaak Kaptontape gebruikt. Is een thermisch en stroom isolerende elektronica tape. De treksterkte van dat spul is enorm. Is geen standaard plakbandje uit de supermarkt. Het is ook wat prijziger en via eBay wel aan te komen. Een rol gaat voor het doel lang mee.
    Maar bij de Hawk blijf je de voorste twee schroefverbindingen wel houden.
    Ik werk nog met alle drie de schroefjes, omdat die nog werken. Ipv het achterste schroefje lijm je er dan een nokje in, of zet je een markerstreepje om je vleugel goed gericht te houden. Wikkel je de tape met twee slagen om de lip en romp vast...

    Bij het optapen van de achterlijst, heb je niet te maken met trek- en schuifkrachten'. Ik zag dat ze er gewoon standaard vinyl isolatietape voor gebruiken. Je kan het ook met autobeletterings folie doen... of met de Kaptontape?
    De F5B jongens plachten het bij te stellen 'on the fly' dus tapen, kist uit zetten, trimmen, en kijken hoe die vliegt. Zo behandelden ze ook het CG. Erg intuïtief en praktisch, vertouwt met de materie (ik... moet altijd meten...)

    De tape plak je op de romp in laagjes, geleidelijke opbouw om de vleugel over een zo groot mogelijke lengte te ondersteunen, en het vleugelzadel ook een beetje gesloten te houden. Hoewel het niet superkritisch is.
    Zelf heb ik het met een nauwkeurige hellingshoek meter afgesteld. Maar de correctie via een gebroken staart bijgesteld. Later nog eens met een fohn heet gestookt om het nog beter te stellen, maar de wond was toen al gerepareerd met glas en carbon... sterker dan ooit.

    Een dikker spantje wordt gebruikelijk gelijmd met UHU Endfest, met voorlangs het spant een extra rups carbon roving of glasroving voor maximale hechting/afstopping. Ik heb er niet echt een goed plaatje van om het je te tonen.

    Wellicht kan Gerpen dat plaatsen, of heet GJVO nog iets inzichtelijks in archief?
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2017
  14. ivo1

    ivo1

    Lid geworden:
    16 aug 2016
    Berichten:
    69
    Locatie:
    antwerpen
    Dank je Busking
    Kapton tape nog nooit van gehoord ,eventjes googelen :)
    Groetjes
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Kapton tape koop je bij Dealextreme maar is niet echt nodig voor de Hawk.
    Om de instelhoek te veranderen gebruikten we gewoon isolatietape.
    Achteraan bij de vleugel en vooraan bij het stabilo.
    Vaak zijn 3 a 4 laagjes onder, achteraan de vleugel voldoende, dus dan hoef je niets aan het stabilo te doen.
    Ik heb het mijn mijn Hawk toen met testvliegen uitgeprobeerd, net zo lang doorgaan tot hij neutraal vliegt en je geen down meer hoeft te trimmen in speedvlucht.

    De vleugel zette ik zelf ook altijd vast met isolatietape.
    Er komt bijna geen kracht op te staan dus de 2 schroefjes voor en tape achter is voldoende.
    2x om de romp en lip heen is voldoende.
    ALs de vleugel dan hard de grond raakt schuift de lip de tape door en scheurt het schroefje niet de hele achterkant van de romp open.
    Ik heb geen foto's meer van hoe dat zit, misschien dat Gerben nog iets heeft.

    Helaas heb ik ook geen spantje meer voor je, ik had een hele partij van die dingen maar waarschijnlijk zijn die gesneuveld in de grote opruiming,
    In mijn Surprises lijmde ik zelfs 2 spanten tegen elkaar en dan met Uhu Endfest in de romp.
    Maar dat was ook omdat de Plettenberg motor wat anders opgebouwd was dan een Hacker of Kontronik.

    Voor de echte tips en tricks moet je even op een wedstrijd gaan kijken.
    Agenda: https://www.f5b.nl/calendar/

    Gert-Jan
     
  16. johnvm

    johnvm

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    259
    Ik denk dat ik bijna met 1,3 kw op 4S aardig het hawkje 3 van zijn plekje krijg met de 100 amp castle en l36-800
    Afgelopen weekend mee gevlogen (zonder tape onde de vleugel)en op gps rond de 275 kph zonder ik aan mijn hoogte roer hoef te hangen of drukken? Nu is mijn vraag waar zit dan zoveel verschil tussen de hawks van verschillende piloten?
     
  17. johnvm

    johnvm

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    259
    Dubbel post
     
  18. ivo1

    ivo1

    Lid geworden:
    16 aug 2016
    Berichten:
    69
    Locatie:
    antwerpen
    Dank je GJVO
    Voor de info ,Was dat nu met de nieuwe HAWK V3 die testjes of met de HAWK V2
    De meerderheid zegt precies dat het met de nieuwe niet meer moet met die isolatie tape .
    Na enige tijd weet ik het ook niet meer hoor :(
    Groetjes
     
  19. ivo1

    ivo1

    Lid geworden:
    16 aug 2016
    Berichten:
    69
    Locatie:
    antwerpen
    Vraagje die MILAN van WILD TECHNIK is dat dezelfde als de
    HAWK 3 van STAUFENBIEL ?
    Groetjes
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hawk 3. Het landingssleetje en de vooringebouwde koeling.

    De Wild heeft welfkleppen erbij, de standaard heeft alleen ailerons.
    Het luikje voor de servo in de staart, rond, bij Wild een vierkant vlakje. Onderstaand de Topmodel.fr versie. Wilco F5B. Maar is alleen in kleur verschillend met Hawk 1 en 2 van Staufenbiel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Onder aangehecht alleraardigst aandrijfconcept (PDF), maar met deze geen bliksemschicht. Klautert fraai omhoog.Vlieg mooi. Mij best. Met de Unilog nog iets betere waarden gemeten. Scheelde niet veel met eCalc.

    Deze drive had ik ook, maar m'n gearbox begaf het bij de start... verkeerd vet vermoed ik.
    Kist woog toen iets van 1780 gram







    Gr Bas
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 24 jan 2017

Deel Deze Pagina