HB-1 komt opnieuw tot leven, bouwverslag van een laagdekker.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door arnold remkes, 7 aug 2007.

  1. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Na een aantal hoogdekkers werd het tijd om over te stappen naar een laagdekker voor een .61 2 takt.
    Verschillende modellen worden bekeken, houtbouw of ARF, de Sig Fourstar 60 en de Calmato sport 60 enz.
    Toch maar kiezen voor wat nostalgischer model, maar hoe kom ik aan een tekening?
    Een oproep op dit Forum brengt uitkomst. http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=61515
    De HB-1 (spanwijdte 180 cm.) voldoet aan mijn wensen en Paul_Ehv van dit Forum heeft nog een tekening en beschikt zelfs over een digitale versie. De vergrote uitvoering (spanwijdte 225 cm.) is ook te downloaden op http://plans.rcmodell.hu/plansport.html
    Het enig voor/nadeel is dat de vleugels uit piepschuim gesneden moeten worden. Een techniek die niet iedereen beheerst.
    Misschien is er een modelbouwer die een houtbouw versie kan ontwerpen??

    HB staat voor Hobby-Bulletin, een hobbyblad uit de jaren 80/90. In april 1984 komt er een bouwbeschrijving in dat blad te staan en de mogelijkheid om de tekening, de materiaallijst en de bouwbeschrijving te bestellen bij de Muiderkring, de uitgever van dat blad.
    En zo komt het dat de HB-1 een nieuwe start krijgt.
    De tekening heb ik, ook de bouwbespreking in dat blad.
    We gaan dus bouwen en het lijkt mij leuk om hier het bouwverslag te doen.
    Wie heeft nog de materiaalllijst en de bouwbeschrijving????


    [​IMG]
     
  2. paul_ehv

    paul_ehv

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    146
    Locatie:
    waalre
    Hee Arnold, leuk dat je er een bouwverslag van gaat maken. Ik ga het uiteraard op de voet volgen :D .

    Veel succes met de bouw !
     
  3. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Ok, wij zijn voorzichtig begonnen.
    Hoelang het gaat duren?? Hangt van het weer af, veel slecht weer is niet vliegen, dus bouwen en met goed weer..... tja dan zijn we "niet thuis".

    Wat fotootjes gemaakt om e.e.a. te illustreren.

    [​IMG]
    Een hoopje materiaal wat eens een vliegtuig zal worden.


    Meteen al de gouden tip (van Paul_ehv). Hoe krijg je de tekening op het hout??
    Fotocopieen worden met toner (een zwart poeder) op het papier gebrand. Dat is de sleutel, knip het onderdeel uit leg het met de tekening-kant op het hout en ga er met een hete strijk/foliebout overheen en.... je hebt een goede contour van het onderdeel.
    Of was dit al algemeen bekend?? Heb ik dan het wiel opnieuw uitgevonden?? Hoe zal ik het dan noemen?? Ha, ha.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ziet er donkergrijs uit buiten vandaag, dussssss, we gaan lekker door.
     
  4. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Hoi Arnold,

    Leuk, ga ik zeker volgen... Ben benieuwd hoe die vliegt. Ik kom hem binnenkort wel een keer bekijken, nu eerst "even" gaan vliegen in de Liechtensteinse alpen :wink: :D

    Stefan
     
  5. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    De "kiel" is gelegd zoals dat in scheepstermen heet. Die kiel en het stabilo van de HB-1 is klaar. Nu nog schuren in de juiste vorm.
    Ik heb voor de bouw van deze kist een balsa-snijder aangeschaft. Een handig tooltje om zelf de balsa latjes te snijden. Werkt perfect.

    [​IMG]
    Bespaart bovendien een hoop geld.


    [​IMG] 2007-08-10

    De komende dagen wordt het wat beter vliegweer, dus..... eerst weer lekker naar buiten.
     
  6. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Zoals je ziet ben ik aan de romp-zijkanten begonnen.
    [​IMG]
    Na mijn ervaring met ARF kits, houtbouw dozen en de nodige reparaties na crashes is het bouwen van dit model echt niet moeilijk. Met een beetje inzicht en gezond verstand kun je dit model bouwen.
    De balsa-snijder is goud waard, in een mum van tijd snij je de benodigde latjes op maat. En een balsa plank is stukken goedkoper dan al de latjes van die betreffende dikte samen. Er handig is ook een klein kapzaagje om alle hoekjes aan de latjes te zagen. Snijden kan natuurlijk ook maar dan heb je soms last van een taaie draad in het hout.
    [​IMG]
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Ziet er goed uit Arnold, dat gaan we dus weer eens even volgen :)
     
  8. CaptainV24

    CaptainV24

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    207
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Mooi werk :thumbsup:
    Ik heb een abonnementje genomen op deze draad.
     
  9. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    dit ga ik volgen,, ik heb er ook nog een staan, moet eigelijk alleen RC in en gaan.
     
  10. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Raymon,

    Heb jij toevallig nog een materiaallijst en de bouwbeschrijving, of ken jij iemand die ze heeft??
     
  11. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Toch weer wat tijd "gevonden" vandaag en de romp verder afgewerkt.

    [​IMG]
    Binnenkant wordt ingedekt met 0,8 mm multiplex.

    [​IMG]
    Toch maar even controleren of de tank past.

    [​IMG]
    De eerste spanten worden er goed haaks ingelijmd.


    [​IMG]
    De "doos" krijgt zijn vorm.

    [​IMG]
    Een paar pasmalletjes gezaagd om het staart- en hoogteroer mooie geleidelijk schuinweg te schuren.

    En zo zit er weer een zware werkdag op......
     
  12. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Ik zal even kijken of ik iets kan vinden
     
  13. Verdouche

    Verdouche

    Lid geworden:
    9 sep 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Hallo Arnold,

    Kijk het oude vertrouwde kunst en vliegwerk, leuke kist.
    Ga je verslag volgen, veel succes.
    Dat wordt een abonnementje.

    Mvg
    Hans
     
  14. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    He dat is leuk Arnold, dit ga ik volgen.
    Heb het HB ook nog wel.
    Kan ik mooi kijken of je het goed doet. :lol: :lol: :lol:
    Leuk dat er oudere ontwerpen weer tot leven komen.
    Dit ziet er toch veel mooier uit dan die kisten van tegenwoordig.

    Succes met bouwen.

    Groeten Han de Bouwer.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bij ons vliegt iemand met een HB-1. Het model is ontworpen door Henk en/of Cees Kaijim. Zij schreven regelmatig in Hobby Bulletin.

    Hobby Bulletin bestond al (minstens) in de jaren zeventig, vrijdags snel van school naar huis fietsen om te kijken of het nieuwe nummer al op de mat lag.
     
  16. Verdouche

    Verdouche

    Lid geworden:
    9 sep 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Gek, ik krijg hier het gevoel van " Vroegur was het beter"
    In ieder geval de modelbouwbladen 8)

    Maar Arnold, wel blijven bouwen he.

    Groetjes
    Hans
     
  17. CaptainV24

    CaptainV24

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    207
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Niet dat de volgende informatie je een materiaallijst en bouwbeschrijving gaat opleveren, maar misschien wel handig voor anderen die materiaal uit oude tijdschriften willen terugvinden.

    Een paar jaar geleden ben ik eens in de Koninklijke Bibilotheek in Den Haag geweest om een artikel uit een oud zeiltijdschrift terug te zoeken. Ze hebben daar als het goed is van alles wat er ooit in Nederland is uitgegeven een exemplaar. Het mooie van deze bibliotheek is, dat je een dagpas kunt kopen. Wel je identificatie meenemen. En ook een online catalogus uiteraard! Het ligt naast het station. Dat is wel handig.

    Als je zoekt op hobby bulletin, dan zie je dat dit tijdschrift in de loop van de tijd een aantal namen heeft gehad. Nou staat juist 1984 er niet tussen... Met enig spitwerk lijkt het erop dat in de periode 1983-1987 dit tijdschrift de naam HB modelbouw & techniek droeg. En ja, deze hebben ze in hun archief. Zie hier.

    In mijn ervaring is het een kwartiertje wachten en daarna krijg je een map van een hele of halve jaargang geleverd. Mag je lezen, kopieren, kijken, wat je wil. Meenemen niet. Heel erg mooie bibliotheek om rond te lopen. Zeer oude topografische kaarten, oude uitgaven (tot 18..) van de New York Times. Als je van spitten in gedrukte informatie houdt, is dit je plek.
     
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik heb voor jou even mijn oude collectie hobby bulletins eens doorgespit, en het artikel gevonden.
    Er staat echter geen materiaal lijst bij :(

    Ook het verslag is heel algemeen, een klein beetje ervaren bouwer weet het net zo goed, hoe het model te bouwen.

    Zal ik dan toch mijn eigen HB I maar weer eens uit de mottenballen halen??? :roll:

    vliegt bijzonder goed met een OS FS90 :p
     
  19. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Dat is ook de reden dat dit model mij aansprak. In deze tijd van ARF en super gelikte, laser gesneden modellen, vond ik dit een uitdaging.
    Ik hoop dat meer modelbouwers ( vooral de jongere) dit aanspreekt.
    Ik wil proberen om het hele bouwplan weer kompleet te krijgen.
    Ook leuk dat er een vergrootte (225 cm span) versie bestaat. Is mijn volgend "project" misschien.
    Ik ga straks ook proberen om een kostenplaatje te maken.

    Leuk, al die reacties van jullie, bedankt hiervoor.
     
  20. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Weer tijd om een uurtje te bouwen.

    Vaak bouw ik in gedachten al een beetje verder en zo ondek je dan de moelijkheden die je kunt verwachten en hoe je ze kunt oplossen.
    Zo ook het inlijmen van het motorschot, dat verdient enige aandacht.
    De twee rompdelen worden in spiegelbeeld en symetrisch gebouwd (grenen hoofdlatten aan de binnenkant).
    De down-trust ofwel de domping (neerwaarts) moet 1 graad zijn en is perfect in de tekening verwerkt.
    De side-trust bedraagt 1,5 graad. Dat betekent wel dat de rechter romphelft een paar millimeter korter moet zijn aan de voorkant. Hiermee moet je dus rekening houden met het inlijmen van het motorschot.
    [​IMG]



    Vanochtend paniek. Mr. Bill Planes van Mikrozacht uit Amerika........ ja die bedoel ik, hij komt hoogst persoonlijk de bouw van zijn bestelde vliegtuig controleren.

    Maar zo'n werkplaats??? Oei, oei.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Dat verdient een bloemetje!
    [​IMG] Mr. Bill Planes zelf, rechtstreeks van de Bahama,s!! Met tekeningen.

    Hij komt persoonlijk de uitlijning controleren.
    [​IMG]
    Gelukkig voldoet alles aan de gestelde normen.

    Op de tekening kun je niet ontdekken of je de romphelften nog moet verbinden met dwarslatjes. Ik heb er voor gekozen om dat wel te doen. Dit is ook makkelijker om de romp mooi geleidelijk weg te laten lopen naar achteren.
    [​IMG]

    Een laatse controle en ook staarthelften kunnen verlijmd worden.
    [​IMG]

    Om de tekening te beschermen heb ik vershoudfolie gebruikt. Ik was gisteren bij de Action (een winkel met vanalles en nog wat).
    Daar zag ik een rol transparant inpakfolie liggen 50x500 cm.(€ 0,59). Heb je geen Action in de buurt, dan wil misschien de bloemist je wel een paar meter "bloemen-inpakfolie" leveren. Plakt en kleeft niet zoals de vershoudfolie.
     

Deel Deze Pagina