HB-1 komt opnieuw tot leven, bouwverslag van een laagdekker.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door arnold remkes, 7 aug 2007.

  1. paul_ehv

    paul_ehv

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    146
    Locatie:
    waalre
    Hey Arnold,

    gaat lekker he, de bouw van de HB-1 :lol: Schiet al aardig op. Ik zal in het weekend eens proberen wat tijd vrij te maken om je 2 vleugel-helften te snijden.
     
  2. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ik heloof dat ik nog wel aan een mal kan komen van de motorkap!
     
  3. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Dat zou wel erg gaaf zijn. Is wat simpeler dan een balsa-kap.

    Ik hoor nog van je, alvast bedankt.
     
  4. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Hoi Paul,

    Ja, het begint al iets te lijken. De bouw valt best wel mee.
    Zou fijn zijn als je binnenkort tijd had voor de vleugelhelften. De door jou gemaakte kosten rekenen we later wel af.
    Heb jij ook de vleugelmal voor de 225 cm uitvoering??

    De vleugels worden ingedekt met 1 mm Balsa. Welke lijm gebruik je daarvoor? 24 uurs epoxy misschien.
    Ik heb de lijsten voor de rolroeren al gehaald, zijn iets te dun dus ik moet er 2 mm oplijmen.
    Vrijdag de motorsteun monteren om de ligging van de tank te bepalen en er een "kamertje" voor maken.
    Ik denk dat ik de stuurstangen met pull-pull ga uitvoeren, dus met kabeltjes of draad.
    Maar dan kan ik nog even over nadenken.

    Wel leuk al die reacties op het Forum.

    Groetjes,

    Arnold
     
  5. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Hoi Arnold,

    Gaat hard daar (zoals we van je gewend zijn...). Ik ben heel benieuwd hoe die vliegt, bouw gaat iig erg goed. Is het misschien nog een idee om ook nog wat dwarsbalkjes te maken tussen de twee romphelften? Driehoeken maken... Ik denk dat de romp daar behoorlijk veel stijver van zou worden zonder dat het veel gewicht kost.

    Stefan
     
  6. paul_ehv

    paul_ehv

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    146
    Locatie:
    waalre
    hee bezige bouwer,

    Ook voor de 2,25m versie heb ik de vleugelmallen.
    Vleugels dek ik meestal in met PU-lijm (eventueel verdund met water). 24uurs epoxy is veel te zwaar voor het indekken van de vleugels, en PU lijm heeft het grote voordeel dat ie lekker uitschuimt, en zodoende eventuele oneffenheden netjes opvult.

    Je kunt lijsten voor de rolroeren gebruiken, maar meestal gebruik ik zelf gewoon het uitgesneden stuk vleugel om de roeren van te maken. Die passen automatisch precies in de vleugel. Maar dat is natuurlijk een keuze die je moet maken.

    Roeraansturing pull-pull is zeker het beste systeem in mijn ogen. Als het mogelijk is gebruik ik dat bij al mijn toestellen. Ook mijn HB-1's hebben altijd pull-pull gehad. Tipje : de gecoate staaldraden voor pull-pull kun je goedkoop bij de hengelsportzaak halen, worden gebruikt als stalen onderlijn. Stuk goedkoper als wanneer je het in de modelbouw shop haalt.
     
  7. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Ok Paul, wat goed dat je ook die mallen voor vleugelhelften voor de 225 mm versie hebt.

    Dat is eigenlijk wel makkelijker en exact passend. Daar staat inderdaad ook iets van in de bouwbespreking.

    Is een goede tip. Ik spreek je nog wel over de details. Een hengelsportzaak hebben wij zelfs hier in Eersel. Ik heb zelf ook lang gevist totdat ik modelvliegen en -bouwen opnieuw ondekte.

    Voor de niet ingewijde; pull-pull is een systeem waaarbij het hoogte en richtingsroer bedient worden door twee draden die de roerhoorntjes met een dubbele servo-arm verbinden. Soms ook de rolroeren maar dat is ingewikkelder. Als je twee servo's voor de roelroeren gebruikt dan is dat iets minder noodzakelijk.

    Verder morgen weer bouwen en..... vliegen als het weer het enigzins toelaat. De Piper vliegt geweldig en de motorproblemen zijn verleden tijd. De rolroeren hoefde maar een tandje bijgetrimt te worden. De motor loopt nog iets te vet maar hij is ook nog niet 100% ingelopen.
     
  8. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Vandaag weer wat tijd vrijgemaakt om te bouwen.
    Ik wil de tank gaan inbouwen, maar dan moet ik weten op welke hoogte de carburateur komt. Dan zal ik eerst de motorsteun moeten monteren. Omdat de motor een down-trust en een side-trust heeft blijkt de motorsteun uit het midden naar links en iets hoger geplaatst moet worden.
    Op dit plaatje zie je de side-trust aangeduid door de rode lijn.
    [​IMG]

    De rode hartlijnen voor de stand van de motorsteun. t.o.v. de hartlijn van het toestel.
    [​IMG]

    Het resultaat, uiteindelijk moet de punt van de spinner in het verlengde van de vliegtuigas lopen..
    [​IMG]

    Dit type vliegtuig is dus duidelijk ontworpen om de motor omgekeerd of schuin omlaag te monteren. P.S. De inslagmoeren zijn tijdelijk even gebruikt om te monteren. Later draai je se om trek je de punten in het hout. Van te voren even wat lijm eronder.
    [​IMG]

    De tank heeft zijn plaats, goed gefixeerd.
    [​IMG]

    Op sommige plaatsen kun je later moeilijker bij, daarom alvast wat voorwerk gedaan.
    [​IMG]

    En dan krijgt de rug zijn vorm.
    [​IMG]

    Ik heb geprobeerd de cockpit met Balsa te overdekken maar dat scheurt erg snel in omdat er al een uitsparing gemaakt moest worden. Morgen een plaatje 1 mm multiplex halen.
    Maar dan zien wij morgen dan wel weer.
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Arnold,

    Leuk man dat je de HB1 aan het bouwen bent, netjes hoor voor een eerste zelfbouwproject van tekening.

    Heb net de link van je verslag naar Martin Kaijim gemailt, hopenlijk zet hij die door naar zijn pa Cees Kaijim.

    Martin vliegt nog steeds met een HB1 en neemt deze zo af en toe mee naar ons veld van de Red Eagles te Dordrecht.

    Kon niet zo snel een plaatje vinden van zijn kist, maar er moet er nog wel ergens een rondzwerven op club.

    Succes met de bouw.

    Ton
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Kan die er ooit nog uit? (voor het geval er iets mis is)

    Grt.
     
  11. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Ja hoor, was op de foto niet te zien.
    [​IMG]
     
  12. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    He, dat is leuk. Klopt het dat de tekeningen zijn door verkocht aan een Hobby blad o.i.d. in Duitsland??
    Dat is namelijk belangrijk i.v.m. de copy-rechten enz. of de verspeiding van de tekeningen.
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hehe ok, dat is beter :)

    Grt.
     
  14. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Dat is wel leuk als de geestelijke vader na 23 jaar zijn geesteskind opnieuw tot leven ziet komen.
    Ik hoop dat er meer zijn die dit toestel ook gaan bouwen.
     
  15. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Gisteren was het niet zo goed gelukt om de romp bij de cockpit met 2,5 mm Balsa te bekleden. Vanochtend een plaatje Multiplex van 1 mm gehaald maar toch nog een plankje van 2,5 mm Balsa, maar dan een wat hardere soort. Dit wat harder Balsa is te herkennen aan de kleur. Tussen de voorraad planken moet je de donkerste uitzoeken. Hoe blanker hoe zachter en donkerder des te harder is het hout.

    Allereerst even proefzitten door de toekomstige piloot Mr. Bill Planes. Was nog net even in Nederland vanochtend, problemen met zachtware geloof ik.
    [​IMG]
    Hum..... ziet er goed uit.

    Dan gaan we opnieuw proberen om de cockpit te vormen.
    Maar soms is de plank te smal en dan moet je bijplakken. Voor de minder gevorderde bouwers even een uitlegje aan de hand van wat foto's.

    Op maat snijden.
    [​IMG]

    Aan elkaar plakken.
    [​IMG]

    Lijm ertussen en terug vouwen, eventueel even een gewicht erop.
    [​IMG]

    Het probleem van gisteren met de indekking van de romp bij de cockpit ga ik anders oplossen.
    Wat ik eigenlijk nodig heb is een voorgevormde plank.
    Ik had gedacht dit zo op te lossen.
    Plank ongeveer 5 minuten in warm water leggen. Dan plank op de "mal" leggen en elastieken erom en laten drogen.
    De vaas had precies de goede diameter en de andere vaas liep precies taps genoeg toe.
    [​IMG]

    De onwillige plank even onder druk gezet. Waar gebruiken ze die elastieken ook weer voor???
    [​IMG]

    Over het resultaat mag ik tevreden zijn.
    [​IMG]
     
  16. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Arnold is niet voor een gat te vangen :lol:
    Goed werk :thumbsup:

    Stefan
     
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Arnold,

    Van Martin en Cees Kaijim een berichtje terug gekregen, beide hebben direct hier gekeken en gaan je verslag zeker volgen.

    De HB1 van Martin staat nu helaas stil, omdat er geen viertakt voor handen is en de tweetakt niet meer gebruikt mag worden op het veld van de Red Eagles.

    Van Cees te horen gekregen dat hij de HB1 heeft ontworpen voor de Muiderkring, maar niet weet waar de rechten naartoe zijn gegaan.
    Wetende dat Cees meekijkt en misschien hierop nog wil reageren, met betrekking tot de verkoop of het verspreiden van de tekening.

    Verder is Cees '91-'92 gestopt met vliegen, dat zeker jammer is voor ons modelvliegwereldje

    Hij wist ook te vertellen dat er zelfs een kit van de HB1 was uitgebracht, maar dat er nooit iets was afgesproken met betrekking tot de rechten van het ontwerp.

    Misschien met toestemming van Cees het model updaten naar 2007 met een houtbouw vleugel en electromotor.
    En jawel een leuk bouwverslag in het tijdschrift Modelbouw Aktueel en misschien zelfs een cnc gefreesd kitje.
    Ach we dromen lekker door :lol:


    Ton
     
  18. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Dat is toch gaaf dat de geestelijke vader van deze kist zijn creatie opnieuw tot leven zien komen.
    Een leuke wending in de bouw van mijn eerste kist van tekening.

    Dat zijn natuurlijk welke leuke dromen.

    Maar als de tekening "vrij" is dan is het wel leuk om het geheel, misschien met een bouwbeschrijving beschikbaar te stellen via dit Forum. En dan spreek ik nogmaals de hoop uit dat ook de wat jeugdigere bouwers lol krijgen in deze kist. Temeer omdat het schijnt te vliegen als geen ander toestel. Het zou dus voor verschillende groepen geschikt zijn.

    Heeft iemand de bouwbeschrijving en de materiaallijst nog ergens liggen???
     
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Arnold,

    Denk niet dat er velen van tekening nog willen bouwen, in dit ARF tijdperk :cry: .

    Is zeker jammer maar velen vinden het teveel moeite :roll: .

    Waarom zou je ook de Calmato's vliegen super en kosten evenveel als een kit 8O .

    En is met enkele dagen vliegklaar te maken :lol: , alleen jammer dat die andere 20 vliegers op je veld ook zo'n Calmato meenemen :? .


    Ton
     
  20. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    het echte bouwen tekening heb ik geen zin in, maar een kit zou ik echt niet erg vinden, probleem is dat ik al zoveel kisten en zo weinig geld heb :lol:

    ARF heb ik een hekel aan, alle kits van vroeger worden nog even uitgemelkt door er een ARF'je van uit te persen :roll: ( althans, bij robbe...)
     

Deel Deze Pagina