HB-1 komt opnieuw tot leven, bouwverslag van een laagdekker.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door arnold remkes, 7 aug 2007.

  1. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Hallo allemaal,

    De ribben van de grote HB-1 vleugel zijn bijna klaar, de volgende dagen zal ik wat fotos posten..

    Groeten,

    Florian
     
  2. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Natuurlijk met een foto kun je veel duidelijk maken en ik (wij) zijn dan ook zeer benieuwd hoe hij gaat worden en of hij net zo mooi vliegt als de versie van 180 cm.
    succes met het bouwen.

    groeten Johan
     
  3. marcel73

    marcel73

    Lid geworden:
    7 sep 2007
    Berichten:
    834
    Locatie:
    Suestra (limburg)
    succes,

    Ook deze heer is benieuwd naar de foto's van de bouw.
     
  4. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Hallo,

    Ik moest mijn Hobbykamer eerst maar eens op orde maken met een extra tafel, wat ander licht etc. Na die Jaren alleen maar Heli´s heb ik gemerkt dat ik toch wat meer ruimte nodig had ;)

    Op de Foto´s zijn mijn hobby ruimte, een geschuurd blok ribben van de rechtervleugel en de linker vleugelribben op de liggers en hulpligger uit Alu (voor het uitrichten) te zien. Best een grote jongen en ben tevreden over de nauwkeurigheid van de ribben.

    Nog wat Info:
    Heb de wortel en tiprib uit 1 mm GFK plaat gezaagd met de figuurzaag, de ribben zijn 3 mm balsa en hebben een tussenafstand van ongeveer 88 mm (13 ribben) De Grenen liggers (5*10 mm) heb ik op ongeveer de grootste profieldikte geplaatst.
    Op de eerste 5 ribben vanaf de wortelrib komt een 30 mm Alu (strongal) "Steckung" waarbij ik denk die 5 ribben uiteraard uit Berkentriplex te zagen, naar model van de balsaribben.
    Ik plan de rolroeren in ribbenkonstruktie met Kavan scharnieren (als prefab sandwich scharnierband) en als flaps denk ik aan splitflaps. Beplanking 2 mm balsa met cap strips. Landingsgestel uit 6 mm verenstaal, gelagerd in hardhouten blok in 3 ribben (ook weer met berkentriplex versterkt).

    Voordat ik écht verder ga met bouwen, wil ik eerst de details van rolroeren en flaps uitwerken.. Jullie zien, het gaat allemaal langzaam, maar ik heb veel lol aan het uitzoeken van de details.. OPmerkingen en Tips zijn welkom.. het is ca. 15 jaar geleden dat ik mijn laatste houtbouw kist van tekening gebouwd heb (The Hots met een FS40)

    Groeten en bedankt voor de wensen!

    Florian
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Wij wachten nog steeds op een paar foto's van je project.

    groetjes Johan
     
  6. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    Veghel
    Ik zou het landingsgestel aan de romp maken. Is makelijker met transport en ze, in mijn ogen. Buiten dat je de vleugel dan weer minder hoeft te verstevigen..

    Frank.
     
  7. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Hi,

    Bedankt voor de Reakties, het gaat erg langzaam..

    Waar ik verder mee gekomen ben:

    - Grenen liggers in de Vleugel verlengd van de standaard meter naar de juiste lengte en met Koolstof versterkt
    - Bijna klaar met de scharnierlijsten voor de Rolroeren

    Verder is de Vleugelsteckung binnengekomen, dus ik kan triplex ribben gaan maken voor de eerste vijf posities..

    Wat betreft het landingsgestel: Ben het er mee eens dat het praktischer is het op de romp te monteren, maar vind dat persoonlijk geen gezicht.. daarvoor lijkt de HB1 teveel op de PT-19..

    En qua motor ben ik er in ieder geval ook uit: Dat word een Roto Motor 35Vi met Pitts demper. Lekker veel power en bij stationair toch een lekkere sound.. Die viertakter van hun is nog mooier, maar mij persoonlijk iets te prijzig.. het moet leuk blijven.

    Maak volgend weekend nog wel wat fotos van de rolroerlijsten met Kavan scharnieren, die worden lekker strak!

    Voorzover de progress van deze bouw in slakkentempo..;)

    Groeten,

    Florian
     
  8. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Het gaat langzaam verder..

    Hallo Allemaal,

    De eerste vleugelhelft is ruwbouw ongeveer klaar, hier en daar mist nog wat beplanking, maar zodra de servo´s er zijn en ingebouwd, kan dat ook afgemaakt worden.

    Is toch een hele bult werk zo´n houtbouwvleugel, vooral omdat ik er geen tekening van heb, en veel moet improviseren, maar het word wel zoals ik het wil hebben.. En lekker groot wordt-ie ook, de Trojan is het bewijs ;)

    Wat motorisering betreft ben ik tegen een leuke aanbieding op RC-network aangelopen, en heb nu een bijna nieuwe komplete ZG 38 met RVS demper en inlaatkrommer voor een zacht prijsje overgenomen.

    Maar terug naar de vleugelbouw.. Ik heb er niet zoveel tijd voor, maar heb er wel een paar foto´s van gemaakt.

    De vleugelverbinding heeft me in het begin wel wat hoofdbrekens gekost, en heb daar relatief veel tijd in gestoken totdat ik eruit was dat ik als eerste dat af moest hebben wilde ik verder kunnen met de vleugelbouw. Resultaat is, dat de wortelribben perfekt op elkaar passen..

    Verder laten de foto´s een paar stappen in de vleugelbouw zien.. Van het verlijmen van de liggers, beplanking en landingsgestelopname tot het inlijmen van de scharnierlijst voor het rolroer. De laatste foto´s laten de rolroerbeplanking zien, en inmiddels ben ik ongeveer halverwege met de rechtervleugelhelft.

    Het is een ontzettend "harde" vleugel geworden, en de linkervleugelhelft, zonder Alu buis en zonder wortelbeplanking weegt zo´n 950 gram.. Ik denk dat de komplete vleugel zo rond de 2.5 Kg gaat wegen. Naar mijn smaak toch wel iets aan de zware kant, maarja, ik hou nu eenmaal van een robuuste kist..

    Ik denk niet dat ik de "HB1-XL" voor het komende vliegseizoen af krijg, maar dat maakt niet uit, ik heb genoeg te vliegen..

    Groeten,

    Florian
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    Veghel
    2.5 kilo voor de vleugel is niet erg licht idd, maar ik denk dat ie dat wel kan hebben....
    Vooral als daar de wielen al bij zitten....

    Mooie voortgang.
     
  10. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    De vleugel van mijn HB-1 spanw. 180 cm weegt 1430 gram. Jouw vleugel zit er zeer robust uit. Met voldoende power moet jouw 2,5 kg. toch ook geen probleem opleveren.

    succ6 verder. Ik blijf het volgen.
     
  11. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Hi,

    Inderdaad denk ik dat het gewicht niet zo´n grote rol gaat spelen, die ZG38, ookal is het niet een van de sterkste voor zijn gewicht, moet moeiteloos 6-7 Kg vliegtuig omhoogtrekken. Bovendien komen er vrij grote remkleppen in, dus voor de landing heb ik ook geen problemen. En inderdaad, ik denk dat die 2.5 Kg inklusief landingsgestel is.. En bespannen wordt met Oracover, lekker licht en ik heb echt geen zin om met Oratex en lak te werken, ook al zou een matte bespanning iets mooier zijn op deze kist..

    Als ik alle warbirds zo zie bij ons op de club, die halen bij dezelfde spanwijdte moeiteloos 10 Kg.. maar daar zitten dan ook 50 CC of ZG64 motoren op. Ik denk trouwens dat een schuimvleugel van deze grootte niet veel lichter gaat worden..

    Zo, en nu maar weer naar boven... lijmen! ;-)

    Groeten,

    Florian
     
  12. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Hoe bedoel je Oratex en lakken?.
    Oratex is een uitstekend bekledings-middel en werkt hetzelfde als Oracover, is maar een fractie zwaarder, is niet duurder en hoeft echt niet gelakt te worden.
    Het is loei sterk. Het geeft een mooi effect aan je toestel.

    Het enige nadeel is dat het wat vlugger vuil wordt.

    Ik heb verschillende toestellen met Oratex.
     
  13. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Oratex

    Hallo Arnold,

    Ik heb in het verleden al mijn kisten met Solartex wit bespannen en daarna in de gewenste kleur gespoten of geschilderd. Mijn ervaring was dat solartex erg doorschijnt, en zelfs voor een witte vleugel nog witte verf nodig was om de doortekening van het hout weg te krijgen.

    Als Oratex een goede dekkingskracht heeft, en dus niet meer geschilderd hoeft te worden, klinkt dat inderdaad interessant. Dat-ie een beetje vies wordt is niet erg, dat geeft karakter. Gewicht doet er niet zo toe, maar ik wil gewoon klaar zijn na de bespanning..

    Ik zal zeker eens testen met een klein stukje voordat ik een beslissing neem.

    Bedankt en groeten,

    Florian
     
  14. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Hoi Florian,

    Oratex is vrijwel ondoorschijnend. :yes:
    Heb je nog een "stukkie"? Anders is het zo opgestuurd hoor, ik heb verschillend kleuren. :eek:lympic:
    Een PBtje en het komt naar je toe.

    Succ6
     
  15. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Heel erg bedankt Arnold, PB´tje gestuurd..

    Ik begin zo´n zin te krijgen in de bouw van de romp.. maar eerst die vleugel af, anders wordt het chaos ;)

     
  16. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Enveloppe gaat morgen op de bus.
    Ik had nog rood, geel en zilver, meer kleurtjes had ik niet.:Fade-color

    succ6
     
  17. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Geweldig Arnold, heel erg bedankt!
     
  18. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Oratex

    Zo, de staaltjes Oratex zijn aangekomen, Nogmaals bedankt Arnold!

    Geel is inderdaad redelijk doorzichtig, maar dat is nog acceptabel. Rood is iets ondoorzichtiger en zilver is kompleet ondoorzichtig.

    In ieder geval is het oppervlak van oratex veel en veel mooier dan glanzende folie, en de verwerking is ook prima.. dus dat word Oratex!

    Nog wel even geduld AUB, het kan nog wat maandjes duren voordat ik zover ben met bespannen. In ieder geval volgen er weer fotos als de vleugel helemaal ruwbouw klaar is.. de tweede vleugelhelft is nu bij de beplanking van de onderkant..

    Groeten,

    Florian
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  20. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Klopt, dat ben ik dus, bedankt Ron!

    Mischien hier maar even verder. Besturing is nu redelijk uitgezocht, het volgende is de vleugelbuis, in dit draadje wordt een alu 30 mm gebruikt. Is dit genoeg? Of zijn er betere alternativen?

    Ik wil graag flaps toevoegen omdat ik ook hiermee wil leren vliegen, hoe groot zouden jullie deze maken ?
    Ik kan natuurlijk wat op gevoel doen, maar ik kan me voorstellen dat hier bepaalde richt getallen voor zijn

    Groet

    Niels
     

Deel Deze Pagina