HB-1 komt opnieuw tot leven, bouwverslag van een laagdekker.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door arnold remkes, 7 aug 2007.

  1. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Hoi Florian.
    Mooi dat er straks weer een HB de lucht in gaat.
    Ziet er strak gebouwd uit.
    Dat prikkelt toch weer om in het najaar weer eens de bouwplank van zolder te halen.
    Mijn HB "special" vliegt nog steeds perfect.

    Gr. Arnold
     
    Florian Do vindt dit leuk.
  2. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Bedankt voor jullie motiverende reacties, misschien komt ie iets eerder klaar dan nog een jaar verder :)
    Om de vragen te beantwoorden:
    - De Motor is een OS GF40, die past heel mooi, de zenoah G38 vond ik te lomp/zwaar voor de HB1 (en in de 80-er jaren wilde ik de HB-1 al met viertakt bouwen)
    - De rolroerscharnieren heb ik zo gebouwd naar een tip van Franz Kayser, ooit eens in de FMT gepubliceerd. inderdaad een construct van 0.5 mm triplex als afdekking en de rest balsa. Het zijn gewone Kavanscharnieren die er met epoxy tussengelijmd zijn (was wel een heel werk). Ik kan wel even kijken of ik toevallig nog foto´s heb van die bouwstap.

    Wat afwerking betreft word het toch Oracover, maar dan de matte versie, in Geel, Blauw ala PT19.

    Waar ik nog niet uit ben: Het landingsgestel wordt uit 6mm verenstaaldraad, in de vleugel. Eigenlijk vind ik het mooier om i.p.v gewoon gebogen verenstaal, veerpoten te monteren met vering/demping. Als jullie daar nog tips voor hebben, graag!

    Gr, Florian
     
  3. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Ralf,

    Hierbij de beste fotos die ik kon vinden. Als ik me goed herinner is de opbouw: Basis: 1mm balsa, dan de scharnieren, met de tussenruimtes gevuld met 1mm (of nog dunner) balsa, en dat dan afgewerkt met 0.5 mm triplex. Totale dikte is net iets meer dan 2mm, zoals ik net gemeten heb.
    De vleugels koppel ik aan elkaar met een Alu buis van Ralf Petrausch, de twee vleugelhelften worden elk aan de romp geschroefd, met twee deuveltjes tussen de helften voor het uitrichten.

    Enjoy!

    Florian
    Foto - 3859.jpg Foto - 3860.jpg
     
    RC-Powerbus, ron van sommeren en strutter vinden dit leuk.
  4. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    En de staart begint een beetje vorm te krijgen..

    IMG_1306.JPG
     
    RC-Powerbus vindt dit leuk.
  5. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Zo, Even uitwegen en kijken waar grofweg het zwaartepunt komt voordat ik het servoplankje vastlijm. Lijkt goed te passen zonder lood, dus lijmen maar! IMG_1455.JPG
     
  6. timebit

    timebit

    Lid geworden:
    20 mei 2009
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Andel
    Ik heb een tijd geleden iets dergelijks in bezit gekregen en denk dat het een variatie is op de HB1 ... Nog niet Afgebouwd en half uit elkaar gevallen, maar wel prima af te bouwen.
    heb nog een nieuwe Super tigre 10cc liggen van lang geleden en denk dat het vliegtuig ook een jaar of 30 oud is.
    Na het lezen van dit onderwerp op Modelbouw forum vielen ineens de stukjes in elkaar.
    en de compleet uit elkaar gevallen tekening die bij een bundel tekeningen uit de jaren 70 en 80 zat wat ik er bij kreeg.

    Herkend iemand dit model? het lijkt er verdomd veel op, alleen dan met 1 cockpit en een ander opgebouwde voorkant.

    20170716_164129.jpg 20170716_164137.jpg 20170716_164220.jpg 20170716_164313.jpg 20170716_164409.jpg
     
    RC-Powerbus en Florian Do vinden dit leuk.
  7. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Hi,

    Dat is duidelijk een HB-1, maar lijkt me nogal wat werk om die weer in orde te brengen. Cockpit en zijkant van de romp is zeker niet volgens tekening. Vleugelbeplanking lijkt ook losgelaten hier en daar. Reken er maar op dat hij wat zwaarder word door alle reparaties, maar dat schijnt een HB-1 niet veel uit maken.

    De mijne gaat nog steeds langzaam, maar stuurkabels, staartwiel en landingsgestel zijn inmiddels opgeschoten. Enige uitdaging is nog de motorkap, veel schuren en dan afwerken..

    Succes!

    Florian
     
  8. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Zo, de Kerstvakantie nuttig gebruikt om de vleugel, stabilo en richtingroer te schuren. Motorkap is ook bijna klaar, net zoals de servo inbouw in de romp en landingsgestel. Ik hoop hem in Maart nu toch echt klaar te krijgen.

    Gelukkig nieuwjaar alvast allemaal!

    Groet,

    Florian

    IMG_1975.JPG IMG_1976.JPG IMG_1977.JPG IMG_1978.JPG
     
    timebit, 4stroke, Q Brand en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Echt een mooie kist aan het worden! Het wordt stilletjes aan uitkijken naar het kleurenschema ;-)
     
    Florian Do vindt dit leuk.
  10. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Dankje Dries! Heb alle Oracover al klaar liggen. Eerste keer dat ik matte Oracover gebruik, maar dat zal hem zeker mooi staan!

    Kleuren: Romp blauw, Vleugel/stabilo Geel. Rond de cockpit zwart en wit/rood gestreept richtingroer.

    En het mannetje voorin word een andere leerling ;-)
     
    4stroke vindt dit leuk.
  11. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Waw, ziet er strak uit Florian.
    Blijft een mooi project. Vliegt ook geweldig.
    Kap is zeer goed gelukt.
     
    Florian Do vindt dit leuk.
  12. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Mijn eerste HB1 was ruim een kilo zwaarder als mijn zelfgebouwde ( te zien in het draadje onder Lazy Ace pagina 6)
    en vloog toch ook mooi strak alleen wat sneller met de landing.
     
    Florian Do vindt dit leuk.
  13. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Dankje Arnold, en Cajo, het Gewicht van mijn HB1 gaat toch meevallen. Ik schat niet veel meer dan 7 a 7.5 Kilo. Hierbij nog de laatste foto´s. Landingsgestel zet hem mooi hoog qua prop, En motorkap, motorsteun en tankdeksel zijn nu 100% ruwbouw klaar. restwerkzaamheden: Landingskleppen in de vleugel afmaken, Rolroeren uitzagen en verkasten en vleugeltippen erop, servoplankjes in de vleugel, schuren, oracoveren, staart er definitief op, verkabelen en klaar (sneller gezegd dan gedaan :) ) komende weken weer druk met werk, maar hij moet klaar voor onze vliegdag dit jaar heb ik mijzelf beloofd.
    IMG_2001.JPG IMG_2006.JPG IMG_2009.JPG
     
  14. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Heel fraai gemaakt Florian!
    Die Just Engines turboheader ziet er ook gaaf uit

    Groeten, Ralf
     
    Florian Do vindt dit leuk.
  15. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Vleugels eindelijk klaar om te bespannen. Nu wordt het echt wat!


    73EBC25A-1309-4DA1-A21D-B6C910D4AF57.JPG
     
    4stroke en ISOLA2 vinden dit leuk.
  16. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Ben met bespannen begonnen van de vleugel. Best wel weer wennen was zo´n 20 jaar geleden dat ik een kist bespannen heb :) Rolroeren en landingskleppen klaar. Die matte Oracover bevalt me wel!

    IMG_2194.jpg IMG_2195.jpg
     
    Helitony, 4stroke, MicropropSport en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Mooi hoor Florian. En met zoveel scharnieren en bruislijm verbindingen hoef je niet bang te zijn dat ie in tweeën breekt tijdens de vlucht!

    Ben benieuwd naar je uiteindelijke kleuren patroon.

    Succes, het mooie weer komt eraan!
     
  18. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Hi Q, dankje! Haha, ja, het "bouwen voor als-ie neerstort" heb ik nog van vroeger. Ga weer verder strijken, heb de smaak te pakken!
     
  19. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Vleugel is nu bijna klaar, servo´s pas gemaakt, stangetjes en setup van de kleppen grof ingesteld, alles past, end klepservos mooi onbelast in ingetrokken positie! Nog een paar avondjes eindmontage en solderen en de vleugel is vliegklaar. Daarna verder romp bespannen.. Dat word dit jaar nog vliegen!

    IMG_2436.jpg IMG_2437.jpg IMG_2438.jpg
     
    strutter vindt dit leuk.
  20. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Hallo allemaal, Drie jaar later en nu is hij echt bijna klaar. Ik zou zeggen ARF+ status. Nog 2 maandjes, dan is-ie klaar voor maiden. Wat er tussendoor kwam: een Avanti XS, een tweede jet, een zwever, een hond en noem het maar op.. IMG_1162.jpg
     
    RC-Powerbus, M.l.v.Doesburg, Beton en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina