HB-1 komt opnieuw tot leven, bouwverslag van een laagdekker.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door arnold remkes, 7 aug 2007.

  1. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    dat ziet er mooi uit:) dat is het gene waar ik zo tegen opzag.
    Nu heb jij een mal, dan hoeft dat niet meer.

    Ga zo door
     
  2. Verdouche

    Verdouche

    Lid geworden:
    9 sep 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Dat gaat de goeie kant op ! :D

    Blijf vooral veel foto's maken van het proces, ben heel benieuwd hoe dit verder gaat.
    Vooral doorgaan....

    C'Ya
    Hans
     
  3. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Verder gewerkt aan de steun die later de kap mooi tegen de romp moet houden.
    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]

    Ik ben begonnen om de vleugel te folieen. Handleidingen zijn er zat te vinden; http://terlaare.eu/bespannen-met-oracover/
    Een stuk Oratex op maat snijden, het beschermvel er af halen en de folie met plakband fixeren.
    De handleiding is verder duidelijk, met niet te warme bout van het midden uit naar de kanten strijken.
    De vleugeltips komen ook goed als je voldoende verwarmt en rekt. Later er met een warme bout lichtjes er over strijken en alles trekt mooi glad.
    [​IMG] [​IMG]

    [​IMG] [​IMG]

    Dan zijn de rolroeren aan de beurt. Nadat de folie erop gestreken is en de sleufjes voor de scharniertjes weer zijn opgezocht moeten deze sleufjes ook weer op/in de vleugel worden overgebracht. Nadat de scharniertes zijn ingelijmd worden de roerhoorntjes geplaatst en aan gesloten.
    Omdat ik Teflon scharniertjes gebruik moeten deze ingelijmd worden. Ik heb ze met 30 minuten Epoxy ingedept en in de sleufjes gestoken. Als je de juiste hoeveelheid lijm gebruikt hoef je ook maar weinig overtollige lijm te verwijderen. Eerst de vleugel en later de rolroeren.
    Een eventuele latere reparatie is geen probleem, gewoon de Teflon strookjes door snijden.
    [​IMG] [​IMG]

    Zo zijn we weer een stapje dichter bij de maiden. Ik heb ook al iets aan de stripping gedaan maar dat komt morgen.
     
  4. Gammapooka

    Gammapooka

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Hoorn
    Ziet er zeer strak gestreken uit allemaal ! :D
     
  5. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    tijdje niet in dit draadje geweest, maar je bent toch al een heel stuk verder, het ziet er allemaal super uit, ik kan het je niet nadoen :wink:
     
  6. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Het folieen is klaar!
    [​IMG]

    Het kielvlak was toch wat saai.
    [​IMG]


    De steun voor de motorkap.
    [​IMG]


    De eerst poging om een kap te maken is mislukt omdat het gips aan de kap bleef kleven. Ik had de mal met vaseline ingesmeerd. De mal dus ook naar de knoppen. Intussen ook een nieuwe mal gegoten.
    Beter is waarschijnlijk om echte lossingswas te gebruiken, maar waar kan ik dat kopen???
    Tips om dit beter te doen?????
    [​IMG]

    Mr Bill Planes is intussen al bij de kleermaker geweest om zijn pilotenjack te laten maken.
    [​IMG]

    De uitlaat komt boven de vleugel dus alle vettigheid ook.
    [​IMG]

    Het uitlaatstuk is 22mm doorsnede, gelijk aan koperen leiding. Een knietje en een stukje pijp van 22mm gehaald en de uitlaat komt veel beter uit.

    [​IMG]
     
  7. Rogier

    Rogier Guest

    Mooie kist Arnold! Mede door jouw bouwverslag ben ik enthousiast geworden over deze kist. Bij ons op onze club vliegt er ook iemand mee!!
    Ik heb Jan al een PB gestuurd met het verzoek of ik eventueel een kopie van de tekening mag. Ik ga eerst 5 weken op vakantie en dan ga ik beginnen denk ik.
     
  8. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Hallo Roger,

    Ik heb eventueel ook wel een kopie voor je.

    Vlieg jij toevallig bij OLC in Odoorn???

    Gr. Arnold
     
  9. CaptainV24

    CaptainV24

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    207
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Bijvoorbeeld bij PolyService in Amsterdam of Nieuwerkerk a/d IJssel: www.polyservice.nl. Overigens weet ik niet of standaard loswas voor polyester/epoxy wel werkt op poreuze materialen als gips (dat gebruikte je toch?). Had je de boel met 2K lak behandeld vantevoren?

    Je kunt ze daar altijd even bellen voor advies, ze zijn erg behulpzaam aan de telefoon.
     
  10. Verdouche

    Verdouche

    Lid geworden:
    9 sep 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Hé Arnold da's even balen van al je werk.
    Het gips had je kunnen voorbehandellen met ietwat verdunde houtlijm.
    Dit maakt het gips niet meer poreus, wellicht meerdere dunne lagen aanbrengen.
    Goed laten drogen, daarna zou je gewoon met vaseline o.i.d. kunnen werken.
    Zo deden we dit op de lerarenopl. tekenen-handvaardigheid. :D

    Tip van CaptianV24 om 2 componenten lak te gebruiken zou ook heel goed kunnen werken.

    Success verder, ziet er scherp uit het toestel.

    Groetjes
    Hans
     
  11. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Hoi Hans,

    Houtlijm dat is ook een goede tip, 2K lak heb ik niet voorhanden, wel Poly-urethaanlak dat werkt ook misschien.
    Maar eerst de mal goed laten uitdrogen.

    Die uitlaat is dat een goede oplossing of heeft iemand nog een ander idee??
    Ik heb ook een versie van een gebogen bocht maar die steek dan weer 2 cm verder uit.

    [​IMG]

    De maiden is even uitgesteld omdat wij eerst nog een weekje naar Drenthe gaan. (Bij OLC in Odoorn wat electrozweven)

    Ook moet ik alles nog goed uitbalanceren en ik wil er geen haastwerk van maken.
     
  12. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Van www.polyservice.nl ontving ik dit bericht op mijn vraag hoe ik moest handelen.

    Geachte heer Remkes,

    Om aanhechting te voorkomen, moet een mal van gips eerst worden gecoat met PU Hars PS 101 en daarna met Losmiddel M 88 worden bewerkt.
    In uw geval zit er waarschijnlijk niets anders op dan het gips voorzichtig kapot te slaan en van het model te verwijderen.

    Met vriendelijk groet,

    Poly-Service
    G. Lok
    .


    Mogelijk kunnen anderen ook hun profijt van deze informatie hebben.
     
  13. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Ha Arnold.

    Teneerste wat ziet die er mooi uit.

    En even over dat kapje in gips.
    Smeer zelf het gips ook in met vasaliene.
    Maar je moet de epoxy wel goed laten uitharden.
    Anders is het lossen wel een probleem.
    Evt 2 dagen op een warme plek leggen.
    Op de cv, zelf zet ik de malletjes op het beeld scherm van de pc.
    Maar als je zo'n plat schermpje hebt gaat dat niet.
    Het moet er bijna vanzelf uitvallen.

    Succes verder.
    Groeten Han.
     
  14. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Is een heel mooi toestel geworden zo :thumbsup: . Over je uitlaat, deze zou ik op de originele manier plaatsen en dan zo'n haaks uitlaatstukje ipv. dat stukje siliconenslang. Bij je huidige constructie lijkt mij de kans erg groot dat bij een neusstand de uitlaat afbreekt :cry: . Zie dat je een super tigre motor hebt, is dit de 51? Zo ja moet je eens een 12x6 prop proberen, hiermee levert hij héél veel trekkracht :D
    Prettige week gewenst en succes met de maiden.
     
  15. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Bedankt weer voor alle stimulerende opmerkingen en complimenten.

    Wat de mal betreft. Ik laat allereerst de gipsmal goed drogen/uitharden. Insmeren met verdunde houtlijm lijkt mij een goede optie omdat deze goed in het gips trekt. Ik heb nog siliconenolie staan waar ik daarna de mal mee kan insmeren om goed te lossen.

    De fout die ik ook gemaakt heb is, dat ik het polyester niet voldoende heb laten uitharden wat echt nodig is zoals eerder al vermeld. Dagen warm wegzetten is de beste optie.
    Ik kan natuurlijk wel allerlei dure oplossingen zoeken maar dan wordt het een duur kapje.
    Wordt vervolgd........

    Wat de uitlaat betreft, ik ga dat ook proberen met een rubber uitlaatstukje en kijken hoe dan het verloop van de uitlaatgassen is.
    Dus niet alle smurrie op de vleugel.

    De motor is een Super-Tiger G.61 ring. Dus wat is i.s.m. deze kist de beste prop??? 12x7 misschien?

    Het uitbalanceren heb ik gedaan met twee lusjes en een rondhoutje enz. Het resultaat was zo perfect dat ik het niet vertrouw. Een hoogdekker uitbalanceren is geen probleem maar met een laagdekker schijnt dat anders te liggen.

    Heeft iemand nog tips hiervoor tot lering ende vermaek van een ieder??
     
  16. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    je moet het model op de kop en dan op het cg houden.
     
  17. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Hoi Arnold,

    Waarom zou je niet gewoon je uitlaat draaien op de manier waarop het bedoelt is? Dat is juist zo handig bij ST, je kan de uitlaten draaien. Dan komt 'ie toch ook al veel mooier uit :idea:

    Stefan
     
  18. ceesK

    ceesK Guest

    Hallo allemaal,

    Leuk om te zien hoe de ooit door mij ontworpen HB 1 weer tot leven gebracht wordt! Zelf heb ik de tekening niet meer, en zoals eerder in dit topic werd aangehaald, ben ik een jaar of vijftien geleden gestopt met de modelvliegerij (om me vervolgens op motorfietsen te storten - de hobby waar ik mee stopte toen ik in 1976 aan het vliegen sloeg). M'n zoon heeft het stokje overgenomen en is nog steeds actief. De tekening is uitgebracht door de toenmalige uitgever van Hobby Bulletin, de Muiderkring. Ik schreef in die tijd regelmatig voor het blad, en had een goede relatie met de hoofdredacteur, Bob Stuurman. Er zijn er indertijd een kleine 200 exemplaren van verkocht.
    Het blad en de uitgeverij zijn inmiddels verdwenen; hoe het in zo'n situatie met de rechten zit weet ik niet. Terugdenkend: ik heb die rechten trouwens nooit formeel aan de uitgever overgedragen, maar dat maakt nu niet veel meer uit. Iedereen mag er mee doen wat hij wil, wat mij betreft.
    Zelf bouwde ik de HB 1 altijd met een houtbouw ribbenvleugel; de vleugel met een schuimkern is er pas bij de tekening gekomen. Hier en daar zag ik verwijzingen naar de Lazy Ace: het klopt dat de rompvorm van de HB 1 op die Amerikaanse dubbeldekker was gebaseerd.
    Later heb ik ook nog een keer een exemplaar met een spanwijdte van 240 cm gebouwd, met nog wat modificaties hier en daar. Vloog fantastisch met een 38 cc Zenoah.
    Ik zal eens op zoek gaan in de oude foto's, kijken of ik er nog iets van terug kan vinden.

    Veel succes verder, en ik ben benieuwd hoe de vlieg-ervaringen straks zijn!

    Groeten,
    Cees
     
  19. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Hoop niet dat ik dit draadje nu vervuil.
    Maar welkom Cees op het forum.
    Heb jaren jouw stukjes gelezen in HB.
    De eerste HB die ik kocht was die van de lazy ace.
    Weet dat nog als de dag van gisteren.
    En eigenlijk nog steeds geabboneerd op HB,
    Nou ja na wat veranderingen is het nu modelbouwactueel/kwikling.
    Arbotje is nooit veranderd.
    Al kijk ik nog graag na de verslagen uit die tijd.
    Want die zijn nu zeldzaam.
    Met de komst van arf en pieps.....(dat woord ken ik niet)
    De LA wil altijd nog een keer bouwen.
    Maar goed we gaan nu eens kijken wat Arnold er van vind.
    Het zal niet lang meer duren of hij maakt een luchtdoop.

    Nu zelf nog even met de hobby verde.

    Groeten HanDeBouwer.
     
  20. 4stroke

    4stroke

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    259
    Locatie:
    Burgh-Haamstede
    Sorry Arnold, dat ik even inbreek in je topic, maar het gaat over de goeie ouwe HB1.

    Zit ik wat te rommelen in mijn "tekeningenarchief", vindt ik daar een gecopieerd bouwverslag van de HB 1, zoals dat in april 1984 in de HB modelbouw & techniek heeft gestaan. het is niet de bouwbeschrijving, maar het bouwverslag en hoe het eea tot stand is gekomen.
    Het is geschreven door Cees Kaijim, de (zwart/wit) foto's zijn van Henk Kaijim.
    Iemand belangstelling?
    PB je adres maar even, ik stuur een copie van een copie op. Prijs, gratis natuurlijk.

    Groetjes, Jan Hamminga.
     

Deel Deze Pagina