HB 20 motor van Graupner

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Aaalie, 13 mei 2006.

  1. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hoi hoi,

    Heeft er iemand ervaring met deze motor?
    [​IMG]

    Alvast bedankt, Gr.A.
     
  2. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    :D :D :D :D :D
    is dat niet een nieuw model brushless motor .
    welke regelaar hoort er bij aldert????????
    groeten wiebe
     
  3. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Ik weet wel dat wij nog wel een doosje van deze motoren thuis hebben liggen.. En misschien nog zelfs een dergelijke motor...

    Kweet zo niet hoe de carburateur is.. plastic zwart ding ... Hebben we ook nog wel ergens ;)

    Zaten vroeger trouwens ook in de heli's van graupner zoals de Bell 212 maar dan 10 cc.


    Groeten
     
  4. boom

    boom

    Lid geworden:
    6 sep 2005
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Lissone (Italia)
    zijn eigenlijk hetzelfde als webra IMO heb er twee .60 van bevallen goed net als een webra trouwens uitlaatje van deze .20 is ook precies hetzelfde als van mijn 21 webra dus
     
  5. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    De motor is volgens mij een HB 20 (hirsch bernard). Het was een licentie van de VECO .19.

    Beide motoren hadden de zelfde carb. en uitlaat.
     
  6. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Ik neem aan dat het plaatje tijdelijk niet werkte :roll:
     
  7. Aaalie

    Aaalie Guest

    Nee hoor, dat is een goede bekende. Af en toe herinnert hij mij eraan dat ik absoluut geen brandstofvlieger ben, uitsluitend electro :wink: .

    Bedankt voor de reacties :D , ik hoop nog meer te krijgen.
    Weet iemand misschien ook wat voor gloeiplug goed combineert met deze motor, en welke prop hij netjes rondkrijgt? En weet misschien ook iemand op welke methanol/nitromethaan/(type olie) mengselverhouding de motor goed draait? Heel misschien nog een basisafstelling van de carb?


    Alvast bedankt, groetjes Aldert
     
  8. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Brandstof met 15% synth. olie en 5% nitro moet volstaan. Ook draai je beter niet al te grote prop's, want dit is een oudere motor, en vaak lopen deze beter aan hogere toeren. Welke maat je juist moet nemen weet ik zo niet, ben een beetje uit deze kleine motoren. Misschien een 8*5 of 8*6?
     
  9. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Dit is een Heinrich Bernard (HB) motor met Perry-carburator waarvan het ontwerp dateerd van eind jaren 70 begin jaren 80. De zuiger van dergelijke motor is normaal voorzien van een kam omdat deze motoren geen gebruik maken van Snurle porting. Deze kam zorgde ervoor dat de brandstof geforceerd naar de gloeiplug toe werd gestuurd. Bij dergelijke motoren gebruikte men dan ook gloeipluggen met een barret ( een staafje die over het gloei-element heen zat) die moest vermijden dat de gloeiplug telkens werd uitgeblazen door het mengsel.

    Ik heb de HB 40 gehad begin jaren 80 en ik moet zeggen dat alhoewel gedateerd hij toch meekon met hedendaagse motoren wat vermogen betrof.

    Tevens is de Perry carburator, ondanks zijn plastieken goedkope blik, een goed werkende carb die makkelijk af te stellen is en die totaal niet kritisch is.

    Deze motoren hebben tot midden jaren 80 in het gamma van Graupner gezeten en zijn nadien van het toneel verdwenen. De matrijzen, onderdelen en pattenten zouden nu in het bezit zijn van een Amerikaan die ze andermaal op de markt zou willen brengen (dit volgens Clarence Lee, editor Engine Clinic RCM)

    Stevo
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Helmut Bernard. HB maakte ook de heli's voor Graupner, de Bell 212. Weet niet of ze de Helimax ook deden.

    Je gooit twee namen door elkaar denk ik: HB = Helmut Bernard, HP = Hirtenberger Patronen und Zündhütchen Fabrik (munitie dus, Duits en/of Oostenrijks). Zij maakte die mooie zwarte motoren met brons geanodiseerde koelkop waaronder de 2*10cc inline twin.
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Veco .19, HB 19/20 : 22 -25% ricinus, 5% nitro, de rest methanol. Is nog een oud type zuiger/cilinder combinatie, geen synth. olie gebruiken (of je moet hem kapot willen hebben) Plug ENYA 3, Prop 9x6 .
    nee, lijkt er in de verste verte niet op.....
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Is het een gewone of een PDP versie (Perry Directional Porting)? Andere poorten en zo.
     
  13. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi Ron,

    Op die PDP versie staan er toch de letters PDP op de motorbevestiging...?


    Groeten
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Volgens mij (maar het is al weer zo lang geleden :wink:) was de HB .19 al met PDP, dus de latere .20 zal dat zeker zijn geweest.....
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Op de bevestiging, of onder het HB logo, en natuurlijk op de doos.
     
  16. Aaalie

    Aaalie Guest

    (Deze post geplaatst voor een collega, die helaas te weinig tijd heeft :wink: )
     
  17. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    ik heb een PB naar je gestuurd.
    Ik heb wel interesse voor de motor.
     

Deel Deze Pagina