HD21 'Jacob Senior'

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Droopy'ke, 8 mrt 2008.

  1. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Ik ben nu nog steeds volop bezig met de voorbereiding van de HD-21.
    Aangezien dit mijn allerbeste model moet worden, zal deze voorbereiding zeker nog enkele maanden in beslag nemen.

    Eventjes ter verduidelijking, dit is ze:

    [​IMG]


    Maar ondertussen heb ik ook niet stilgezeten, hoor.
    Deze week mocht ik mijn langverwachte pakje... zeg maar 'pak' in ontvangst nemen.
    De romp die ik bij Modelbouwshop Flevoland had besteld was gearriveerd:

    [​IMG]
    Deze romp met een lengte van 1200mm werd vakkundig door Bert Kroes gemaakt. Let ook op het bijgeleverde bakdek.
    Wat is dat ding grooooooooooot zeg! :D

    [​IMG]
    In het pak zat ook nog de -tot 85 mm- afgetopte messing schroef en pvc straalbuis.


    [​IMG]
    De schroef zal door deze schroefas worden aangedreven: de 300-08 van Raboesh (mét smeernippel :wink: ).
    Deze M5- as heeft een lengte van 290 mm.


    [​IMG]
    Wat het roer betreft, daar ga ik een beetje van de werkelijkheid afwijken en heb ik gekozen voor een Robbe Beckerroer (n°1488 ).
    Dit uiteraard met het oog op de uitstekende manoeuvreereigenschappen die zo'n roer bezit.



    Vandaag kreeg ik een mailtje van Greko met daarin het heugelijke nieuws dat men al goed bezig is met het vervaardigen (breien) van de netten en het solderen van het koperwerk:

    [​IMG]
    Foto Greko
    Dit is het vakwerk wat Greko voor me momenteel aan het maken is (nogmaals dank, Hans!!).


    [​IMG]
    Foto Greko

    De nettenmaker is dus volop bezig met het breiwerk en het eindresultaat zou dit moeten zijn.
    Wel, daar neem ik mijn petje voor af. Dit is nog het echte, pure ambacht.
    Let ook hier op de grootte van deze netten. Deze nemen bijna een hele deurlengte in beslag!


    Van komplete visnetten en -tuig heb ik geen kaas gegeten en daarom heb ik deze klus liever aan professionals over te laten.
    Dit zal later resulteren in een perfect uiterlijk van m'n Jacob Senior.


    Ondertussen heeft men via het bedrijf waar ik werk (de scheepsloperij te Gent (B)) er voor kunnen zorgen dat ik van Maaskant Shipyards ook nog de plannen van de masten van de HD-21 in m'n bezit ga krijgen.
    Deze plannen, samen met de eerder opgestuurde maakt m'n bouwplan nu volledig af. Bij deze wil ik dan ook Henk van Maaskant Shipyards uit de grond van m'n hart danken voor z'n -toch wel zéér grote- bijdrage in dit projekt.

    Op de eerste foto van dit draadje kunnen jullie zien hoe de HD21 eruit zag in haar gloriedagen.
    De volgende foto's tonen haar hoe ze er nu bij ons op de sloperij bij ligt:

    [​IMG]
    Met snijbranders word de gehele opbouw verwijderd zodat ze dan later de slipway kan binnengetrokken worden waar ze dan door een hydraulische schaar volledig tot schroot zal worden herleid.

    [​IMG]
    De branders kennen geen genade...

    [​IMG]
    Hier ligt het dek al volledig open en is men klaar om de motor te verwijderen.


    Zo, dit was het eerste deel van dit bouwverslag en ik hoop dat jullie d'r van genoten hebben.


    Wordt vervolgd (al zal het nog wel een tijdje duren :wink: )


    Droop
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  2. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Droopy, alvast veel plezier met de bouw van die visser. Als jij zegt dat dit je mooiste boot gaat worden, dan ga ik al even zitten om dit verslag te volgen.
     
  3. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Hoi Droop,

    Je gaat er volop tegen aan zo te zien, ik ga het volgen want het wordt een stevige klus

    Gr.Rob
     
  4. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
    Hallo Droop,

    Dat word weer een mooi project, ben benieuwd naar het resultaat.

    Geld er trouwens nog geen rookverbod in belgië.;)
    [​IMG]

    Mvg.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  5. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Hoi Luc;

    Waarom bouw je dit koperwerk en de netten eigenlijk niet eens zelf?
    Er is tegenwoordig toch genoeg te vinden op het internet.
    En zo moeilijk is het nu trouwens ook niet?
    Dit is toch het eigenlijke modelbouwwerk?

    Dan kun je zeggen van; dit bouwde Ik nu eens volledig zelf zie.

    Veel bouwplezier verder ermee
    Groetjes;

    Marc

    ps ;mijn vorige pb ontvangen?
     
  6. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Bedankt voor de aanmoedigingen, jongens. :D

    @Marc: de netten zelf maken is een onbegonnen werk.
    Nu worden ze -net zoals de echte- gemaakt volgens de oude ambachten en daar moet je nu als leek niet aan beginnen. Een nettenmaker gaat die netten volledig voor me breien en daar gaat minimaal 2 weken werk in zitten.

    Je moet weten dat de netten exacte (!) kopiën zullen zijn van de echte. En dit tot in de kleinste details.
    In plaats van zelf te zitten aanmodderen heb ik dit liever in handen te geven van mensen die verstand van zaken hebben. Zo weet ik dat mijn model later ook tot in de puntjes zal kloppen.

    PS: je pb'tje had ik over het hoofd gezien. Mijn excuses daarvoor.


    Droop
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2008
  7. ronny de zeeman

    ronny de zeeman

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    245
    Locatie:
    oostende
    droopy
    het is echt zoals je zegt,netten breien is een vak apart,
    ik heb zelf 20 jaar in de beroeps vissery gevaren en er waren zelf vissers die het soms
    moeilyk haden om bepaalde delen van de netten te herstellen.
    als je dat nog nooit gedaan geeft en dan nog op schaal is het volgens myn beschyden mening onbegonnen werk,
    je hebt er goed aan gedaan dit werk uit handen te geven.
    groetjes ronny
     
  8. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hoi Ronny,

    Als ex beroepsvisser zal je inderdaad wel weten wat ik bedoel.

    Weken heb ik zitten studeren wat het beste zou zijn. Allerhande netjes en netten zijn bij mij de revue gepasseerd maar niets leek zelfs in de verste verte maar op een écht visnet.

    Daarom ook dat ik Greko zo dankbaar ben omdat ik nu via hem aan de juiste netten kan geraken (en alles is hand-made!).
    Het werk én de werkuren dat hij en de nettenmaker verzetten om de netten, de pijpen, sloffen enz enz te maken, zijn echt onbetaalbaar!! Voor die mensen doe ik m'n petje af.

    Droop
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2008
  9. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    Hd 21

    Droop,
    Doe je het nu een beetje relaxed met de bouw? Ik weet dat bij SMB ook een romp is van de HD 22 (of toch de 21) maar dan wel schaal 1:50 (en dit lijkt me groter 1: 25?)) echter het lijkt wel een pakket wat je hebt gekocht. Wie heeft de afgetopte Raboesch schroef en de straalbuis geleverd?
    groeten
    Hawser
     
  10. Bert Kroes

    Bert Kroes

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Farmsum (Delfzijl)
    hoi allemaal

    de tunnel heb ik ge draait
    en de schroef is bestelt en die heb ik vam 100mm naar 85mm afgetopt

    MVGR Bert kroes
     
  11. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hoi Hawser,

    Dit was inderdaad een pakketje dat ik in één keer besteld heb.
    Met uitzondering van het Beckerroer. Dit heb ik bij Hobbydirekt besteld.

    Deze romp is op schaal 1:33. Mijn plannen zijn op 1:50. Dus dat wordt een beetje omrekenen.

    De afgetopte schroef en (conische) straalbuis heb ik ook bij Modelbouwshop Flevoland vandaan.
    En net zoals de romp en het bakdek, komen ook deze zaken van de hand van Bert Kroes.

    Het relaxed aan doen met de bouw komt wel in orde want ik heb nog maanden voorbereidingswerk voor de boeg (waarvan ik jullie hier in dit draadje regelmatig van op de hoogte zal brengen).
    Met een beetje geluk kan ik tegen de volgende winter met de eigenlijke bouw beginnen.


    Eventjes een kleine update:

    Vandaag heb ik de motor (Robbe 1000), boegschroef en 2 snelheidsregelaars (eentje voor de motor en eentje voor de boegschroef) besteld.

    De boegschroef wordt dit prachtige exemplaar:

    [​IMG]

    [Edit]: Ik zie nu maar pas dat terwijl ik dit zat te typen, Bert ondertussen ook al gereageerd had. :lol:



    Droop
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2008
  12. Botter

    Botter Guest

    Hahaha.. Die kreeg ik gisteravond ook al te zien in de nieuwsbrief :wink: Mooie dingen.. Jammer dat ik er nu al 1 heb:(
     
  13. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Inderdaad Christian, het is ook via de nieuwsbrief dat m'n aandacht naar deze schoonheid werd getrokken.

    Ik ging eerst voor een Graupner gaan maar toen ik dit exemplaar zag was de keuze direkt gemaakt.
    En het formaat past perfekt bij de HD21. :D


    Droop
     
  14. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Droopy, die boegschroef is echt een juweeltje. Maar een hoofdschroef van 85mm is dat geen overkill op een boot van 120cm? Of is dat schaal?
     
  15. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Veel mensen denken dat, Gilbert. Maar niets is minder waar.

    Om het een en ander duidelijk te maken volgt hier nog eens het foto'tje dat ik bij ons op de sloperij van zo'n kotterstraalbuis genomen heb. Je kan zien dat dit echt geen klein gevalletje is:

    [​IMG]
    Zoals je kan zien aan de hand van de persoon in de straalbuis, is de diameter van zo'n geval een goeie 3m.
    Die 85 mm van de schroef op schaal 1:33 (dit maakt dat mijn schroef in werkelijkheid een diameter van 2,80 m zou hebben) past perfekt op de HD21. :D

    Droop
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  16. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Droop, ik dacht nu wel dat je niet over één nacht ijs ging. Maar dit is werkelijk gigantisch, kan alleen maar te verklaren zijn door het zware sleepnet dat achter de boot hangt.
    Carry on with the good work.
     
  17. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Mag ik eventjes muggenziften, Gilbert?
    Het zijn 2 zware netten die naast de boot hangen. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

    Eventjes serieus nu: de meeste mensen denken dat zo'n schroef een diameter heeft van een goeie anderhalve meter. En meestal kunnen ze hun oren dan niet geloven als ze horen dat de werkelijke diameter tweemaal zoveel is.

    Ik heb nu wel het voordeel dat ik via het werk dagelijks met allerhande schepen in kontakt kom -en dit zowel in het water als op het droge- en dat ik zodoende mijn hobby met mijn broodwinning kan combineren.
    Plus het feit dat ik beroepshalve dagelijks met een fototoestel op zak loop én dat ik via het bedrijf alle steun krijg in m'n projekten (denk maar aan de plannen van de HD 21) maakt dat ik dagelijks, jaar in jaar uit, toegang heb tot alle referentiemateriaal dat ik me maar kan dromen. :D
    En zeker nu, met dit projekt hier, komt me dat zéér goed uit.

    Ik voel me soms wel eens een bofkontje. :lol:


    Droop
     
  18. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Sorry, Droop, ik dacht aan een hektrawler, even niet goed gekeken.
     
  19. GREKO

    GREKO

    Lid geworden:
    20 mrt 2006
    Berichten:
    67
    Ik voel me soms wel eens een bofkontje.

    Droop,
    Bofkontjes moeten er ook zijn.

    greko
     
  20. Shifter

    Shifter

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Purmerend, N-H
    Zeg Droop, is dit haar soms?
    Ik zie vaag een getal op de boeg, maar dat lijkt eerder een 24 i.p.v 21.
    YouTube - Trawler at sea
     

Deel Deze Pagina