heel klein, heel goedkoop en goed vliegbaar

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Dirk, 15 sep 2002.

  1. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    55 gram/3,16dm2 geeft een belasting van een dikke 17 gram.

    Trek je conclusie.


    Johan
     
  2. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    @ Keesje

    Ik bedoelde meer een sheet waarin je het gewicht van een airframe
    kunt invullen, welke dan het gewenste oppervlak van de vleugel geeft
    plus gewenste vleugelbelasting of andersom.
    Als basis mijn voorbeeld van 1kg bij 20dm2 vleugel.
    In stapjes van 5 gram

    Rekening houdende met de formules van Harold.

    Twee keer zo klein, vleugelbelasting moet ook de helft worden. Om dat te bereiken zal je vliegtuig toch 8 (ACHT!!) keer zo licht worden.

    Uitdaging???

    :wink:

    Johan
     
  3. Keesje

    Keesje Guest

    Ehm, uitdaging, altijd :lol: :lol:

    maar wat wil je exact, je vult gewicht in en vleugelbelasting in, dan verkrijg je de vleugeloppervlak, maar wil je dit dan ook nog met verschalen gaan doen? Dat is nogal onmogelijk, of je zal ook de verschalingsfactor in moeten geven..... (En dan wil je dus ook dat de vleugelbelasting meeverschaalt, en dat je zodoende dus het gewicht verkrijgt??)
     
  4. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Ik bedoel gewicht versus gewenste aantal grammen per dm2
    met als basis 1kg, 20 dm2 =50gram per dm2

    daarna het gewicht verminderen met 5 gram, het gewenste
    aantal grammen per dm2 moet dan ook met een bepaald
    gewicht afnemen.

    Twee keer zo klein, vleugelbelasting moet ook de helft worden. Om dat te bereiken zal je vliegtuig toch 8 (ACHT!!) keer zo licht worden.

    bij 125 gram krijg je dan 5dm2 = 25 gram dm2

    Dit kan toch in een net tabelletje?

    :D

    Johan
     
  5. Keesje

    Keesje Guest

    Ik heb hem nu zo:

    Download hier

    Je vult gewicht van orgineel in, en vleugeloppervlak, hier wordt vleugelbelasting van berekend, hierna vul je de verkleiningsfactor in (50% van de grootte is dus verkleiningsfactor 2) dan worden het gewicht, vleugeloppervlak en vleugelbelasting weer berekend.
     
  6. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Dit is geweldig :D :D

    Kun je het ook nog andersom maken, dat ik het gewicht van
    het model intyp?

    Het basis

    Eventueel in het zelfde blad.

    :proost:

    Johan
     
  7. Keesje

    Keesje Guest

    Hoe bedoel je dat, je vult het gewicht van het model in en dan wil je het orgineel weten? Vul dan gewoon de omgekeerde verkleiningsfactor in, verkleiningsfactor, dus bijv 0,5.
     
  8. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Ik heb je speadsheet geprobeerd

    Real live Mustang
    gewicht 5493000 gram opervlakte 2183 DM2 (vleugelbelasting 2516,...gram/DM2)

    schaal factor 1:25

    resultaat

    3,45 DM2 belasting 102 gram/DM2 -> gewicht 351 gram

    Harold :help: wat voor motortje moet hier in !!???
     
  9. Keesje

    Keesje Guest


    Als hij daar ook antwoord op kan geven, en mij misschien een formule ervoor kan geven, dan kan ik het er ook in verwerken, en zodoende zelfs een motortje voorschrijven.
     
  10. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Nee, basis blijft 1000gram 20dm2

    ik wil graag gewicht van kleinere toestel invullen
    daarna de verkleiningsfactor zien.

    Maar ik vind dit ook al heel mooi.


    Als ik als basis mijn 1000 gram 20dm2 invul
    en ik vul onderaan 125 gram in.

    Moet excell mij de rest geven ->10 bij 25 en factor 8

    Ik kijk morgen wel even.

    In ieder geval bedankt.

    :D

    Johan
     
  11. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    zoiets zo niet zwaarder moeten zijn als 60 gram, mischien
    kunnen uit het orgineel wat onderdelen, zodat het orgineel wat
    lichter wordt.


    Jouw vliegtuigje heeft toch ook maar een dikke 3 dm2
    vleugel oppervlak?

    Johan
     
  12. Keesje

    Keesje Guest


    Ben alweer bezig, alleen ff op het software forum van GoT wachten op de oplossing voor een derde machts wortel in Excel....
     
  13. Keesje

    Keesje Guest

    Fixed

    Download hier

    Nu met twee aparte tabbladen. Wat jij wil staat in de tweede.
     
  14. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Wat wordt de vliegsnelheid van mijn 100% 1:25 geschaalde mustang

    1,7 x de wortel uit de vleugel belasting = ca 17m/s = 61k p/h

    met een güntertje dat 10200 toeren draait (uitgaande van een effectieve spoed van 0,1M) en 35W afgegeven vermogen zou het moeten lukken !!

    Speed 300 6V met 6 x 500AR... moet het gewicht van 350gram haalbaar zijn..

    Harold ik ben er uit... zal wel heftig vliegen..
     
  15. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Van een grote mustang in 1 keer naar zo'n klein modelletje???

    Dit vliegtuigje kan niet echt vliegen (vleugelbelsting te hoog), of je moet het afschieten met een raket.

    Nadeel van vuistregels is dat ze voor een beperkt gebied bruikbaar zijn. Als je die beperking niet aanvoelt kan je niet herkennen wanneer het onzin wordt.

    OK, vermogen. Omdat je blijft werken met "watts per kg" waarden kan je het vermogen hetzelfde schalen als het gewicht (niet helemaal...)

    Even wat losse vuistregels (met risico dat de samenhang kwijt raakt :cry: Alle afwijkingen kan en moet je verklaren.)
    - 100 watt/kg Voor net een beetje leuk vliegen. (ingangs vermogen met redelijk rendement en 1 volt per cel.)
    - 150 watt/kg is vergelijkbaar als verbrandingsmotor kist.
    Ik vlieg met 200 W/kg in een ARF 40, en 400W/kg in een hotliner. (kan beide vertikaal :twisted: )
    - "metric rule": voor feriet motoren maximaal 1 watt per gram (als je tenminste door andere reden al niet gesloopt), neodeem en brushless veel meer.

    Eerst moet je een realistische vleugelbelasting kunnen bereiken.
    Dan weet je hoe zwaar het vliegtuig word.
    Dan weet je aantal watts. (vanwege watts/kg)
    Dan weet je hoe zwaar motortje (1watt = 1gram) minimaal.

    - Aandrijving totaal de helft van totaal gewicht.
    - Accu ongeveer derde van totaal gewicht (voor alle soorten accu's Li-Ion nog te nieuw voor hoop stroom.

    Reken voorbeel 95 grams vliegtuigje:
    100 watt/kg + 10 watt, dus 10grams motortje om mee te beginnen. Dit is inclusief eventuele vertraging, dus 020 motortje met vertraging bijv.
    30 gram accu. 5 cellen 110 mAh?

    Even internet zoeken, want ik zit hier een wiel uit te vinden....
     
  16. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Nummertjes kloppen wel ongeveer, maar vleugelbelasting is voor deze maat vliegtuig idioot hoog. (Ook een 300 met gunter trekt teveel stroom op een gunter, maar ander propje kan wel)
    Ga uit van een goed vliegen MODEL en dan down schalen. :teacher:

    Controlle:
    cellen 6 x 19g = 114g (derde van 350g) :)
    motor 46g = meer dan 1 watt/g = OK :)

    Vuistregeltjes kloppen.
     
  17. Keesje

    Keesje Guest

    Kan jij al deze regeltjes eens op papier zetten, dan verwerk ik ze in een Excel bestand, zodat je meteen je gegevens eruit krijgt, wel zo handig, zowel voor beginner, als voor de luiere gevordende.
     
  18. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Kleine vliegtuigjes:

    http://www.aeronutz.flyer.co.uk/

    Werken met IR besturing.

    Keesje,

    Prima dat je "formulletjes" in sheetje zet, maar vuistregels is geen garantie dat het probleemloos werkt. Het zijn vuistregels en niet een alles beschrijvende theorie.
    Ik werk met computer programma's (zie onder), maar vuistregels uit het hoofd of calculatortje. Kan je beter herkennen of getallen nog zinvol zijn.

    Over motoren zij ook vuistregels (later), maar makkelijker is voor handelsmotoren programa's te gebruiken.

    Meer online rekenen (motoren, accu's, props, vertragingen):
    http://custompaintjob.com/ezcalc/dma.asp

    ecalc (koop) http://www.slkelectronics.com/ecalc/
    motocalc (30 dagen trail) http://www.motocalc.com/
    elektroantrieb http://home.t-online.de/home/wgeck/ Ook verder zinvolle info. Guru op elektrogebied.
     
  19. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Keesje,

    Ik heb eens artikelen geschreven. Meeste alleen voor clubblad, 1 keer in KNVvL bouwen en vliegen.
    Zet ik nog een keer op internet
    Spreadsheet zou mooie aanvulling zijn op dat verhaal.
     
  20. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    @Harold, we zijn nog wat vergeten...

    De snelheid mag je niet verschalen met de schaalfactor maar (ruwweg) met de wortel uit de verschaling!

    Stall speed mustang 250k -> 1:25 model (correct berekend, dus veels te zwaar) geen 10k maar 50k
    max speed 700k met windje mee (grapje..HH verkeersvliegers) -> geen 28k maar 140k
    Dus met een leuk mini-brusless best haalbaar (wordt wel een pylon-racertje)dus eigenlijk klopt alles.

    Nog een leuke..
    1:1 mustang heeft een motortje van 1080KW en brengt hiermee 5,5ton in de lucht alle nullen tegenmekaar wegstrepen 1KW voor 5,5KG = 180W per KG niet eens zo spectaculair overgezet maar model zou dus 63W motortje moeten hebben...klopt toch nog aardig

     

Deel Deze Pagina