HEF 30

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Roosendaaltje86, 10 jul 2016.

  1. Roosendaaltje86

    Roosendaaltje86

    Lid geworden:
    25 mei 2016
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Roosendaal
    Heeft iemand wel eens van de HEF 30 gehoord?

    http://www.higheye.nl/hef-30/

    Het is een brandstof gedreven Helicopter met hele mooie specs.
    Heeft iemand enig idee wat de prijs is hiervan, ik heb ze namelijk gemaild maar kreeg geen antwoord erop.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, nogal wiedus, want dat zijn bepaald geen hobby-heli's....

    Dat zijn volwaardige autonoom vliegende professionele camera en observatie platforms voor bijvoorbeeld dijk inspecties en dat soort werk
     
  3. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Hmmm denk dat je daar een 10.000 euro voor neer mag tellen als het niet meer is.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heel wat meer.... (en dan praat je niet over 2 of 3 keer zoveel....) er zit namelijk ook nog een heel controle systeem bij, zo groot als een lessenaartje.... de feitelijke handbesturing lijkt meer op een X-box controller dan een zender (maar wel met fatsoenlijke sticks) en al met al zijn dit heel indrukwekkende apparaten.

    Maar die dingen zijn niet voor de vrije markt te koop... dan moet je een bedrijf hebben, en vergunningen etc etc voordat je er een MAG kopen....
     
  5. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Waarom mag kopen?
    Ding is toch onder de 25 kg?
    Als ik daarmee wil vliegen op de vereniging is dat geen enkel punt.

    Bouw het dan overigens zelf wel scheelt aanzienlijk in de kosten.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee.... dit valt volledig buiten het begrip modelvliegen, door zijn autonome eigenschappen en zijn plafond en vliegbereik....

    Het ding word namelijk als compleet systeem incl alle electronica etc etc verkocht. de mogelijkheid om er "met de hand" mee te vliegen zit er wel in, maar is meer een vorm van noodbediening. De bedoeling is, dat je er gedurende de gehele levensduur nooit zelf mee stuurt....

    En als zodanig heb je toestemming nodig om dergelijke systemen te mogen kopen. Je KUNT geen eens een "losse heli" van dit type kopen (tenzij je al een systeem hebt en je een nieuw airframe nodig hebt wegens schade o.i.d. mischien)...
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    alleen al 15 tot 50 km bereik.. 3,5 uur vliegtijd..
    zoveel bereik redt je alleen als je redelijk specifieke zendapparatuur hebt.. die doorgaans weer van een vergunning voorzien moet zijn etc.

    aan de andere kant.
    als ze een airframe verkopen zonder hun besturingssysteem erin..
    dus wel de besturing, maar niet hun verdere computer (dus altijd met de hand vliegen..) zou hij voor de particulier te koop moeten zijn.
    maar, met deze specificaties.. gok dat dit wel een zeer prijzige hobby is.

    en zie ik nu dat er wel een brandstofmotor in zit, maar hij verder electrisch wordt aangedreven?
    hybride?

    Of ze moeten ook daarin een stuk omlaag gaan voor de hobbymens..
     
  8. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Mooi spul.........

    Volgens mij was Flycam Lexmond hier leverancier van en enige tijd geleden stonden hier enkele in de verkoop(oudere modellen)
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ze zitten ook in lexmond..
    waarschijnlijk zijn ze hun eigen dealer geworden..
     
  10. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Ik heb hier het spul liggen en werkend voor 40+ km RC en telemetrie over UHF.
    Mag het wel gebruiken als zendamateur probleem is het line of sight verhaal van de regeling modelvliegen.


    Hij word door brandstof aangedreven maar er zit een dynamo en ik vermoed wel een pak lipo's in voor de electronica.
    Althans dat is wat ik uit de beschrijving haal.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... gewoon een benzinemotor met een generator, die mechanisch de heli aandrijft, en via de generator de boordelectronica voedt, net als je auto of motorfiets. Die generator dient overigens ook als startmotor. De accu dient voor het geval van motoruitval, dan kan het ding in elk geval nog autoroteren.

    Werkelijk een kwestie van het ding uit de trailer halen, rotorbladen er aan, volgieten, de missie programmeren en op de "begin opdracht knop" duwen... Uiterlijk 3,5 uur later staat het ding weer naast je.

    Nee.... Flycam IS HighEye...

    Jan Verhage was vroeger een van de weinige mensen wereldwijd die zo precies kon vliegen dat hij camera heli's kon vliegen (handmatig) en daarmee heeft hij klussen gedaan tot in Hollywood aan toe. Hij was daar wereldwijd een van de eersten die daarmee zijn brood kon verdienen. Daaruit is het camerabedrijfje Flycam en de winkel met dezelfde naam ontstaan. Die Camera Heli's en de technologie er in, hebben ze nooit mee te koop gelopen, kan ik me ook voorstellen gezien de concurrentie...

    Waarom de cameraheli een apart bedrijf (HighEye) is geworden weet ik niet (zullen ze hun eigen goede redenen voor gehad hebben) maar in elk geval was de winkel op een gegeven moment niet meer rendabel, en is helaas opgeheven.
     
  12. Roosendaaltje86

    Roosendaaltje86

    Lid geworden:
    25 mei 2016
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Roosendaal
    Het is overigens wel erg mooi spul wat dat betreft.
    Bedankt voor alle info erover heren.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... dat is het zeker... en heel erg indrukwekkend als je er naast staat.... Ben een paar keer in hun werkplaatsje geweest, en een heli waarvan de rotorkop ruimschoots op navelhoogte zit, een 50 PK motor heeft en in staat is een volwassen ikke van de grond te trekken... WAUW!

    Maar beslist geen hobbymateriaal...
     
  14. Roosendaaltje86

    Roosendaaltje86

    Lid geworden:
    25 mei 2016
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik denk dat als de Yeair drone uitkomt de specificatie wel in de buurt komen van de HEF 30, ook brandstof aangedreven en met een bereik van bijna 50km. alleen zal de lift capaciteit slechts ongeveer 5 kilo zijn en zal het 1 uur ipv 3,5 uur in de lucht kunnen vliegen.

    De Yeair drone is denk wel ontwikkeld voor de hobby en professioneel markt.
     

Deel Deze Pagina