Hegi Teddy (modelvliegtuig, RC-Trainertje)

Discussie in 'Tekeningen' gestart door MicropropSport, 5 aug 2014.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wie o wie heeft er toevallig nog een tekening in een verscholen hoekje van een Hegi Teddy?

    Ik heb er een vleugeltje van staan. Deze lijkt behoorlijk iets op een verkleinde Charter vleugel. Nu weet ik dat de Teddy van Hegi kwam, sporadisch tref je eens in de zoveel jaar een doos ervan. Een tekening zou mij wat meer inzicht in het model kunnen verschaffen...

    Even wat minieme referenties: schouderdekker, kabinekapje een beetje als een Puma 40 of Svenson Pinto. Is maar een piep klein schaterlachmodelletje, span 1320 mm.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Plaatjes houden niet over...

    Gr Bas
     
  2. delta-X

    delta-X

    Lid geworden:
    16 okt 2013
    Berichten:
    241
    Locatie:
    winterswijk
    Hoi Bas,
    ik heb helaas geen tekening voor jou,maar wat een leuk kistje is dat!

    grt Hans
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2014
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik zal ook nog even polsen bij RC-Network. Daar zijn wat 'klassieker' draadjes.
    Jammer dat het tekeningetje nog niet op de The Outerzone staat.
    Omgedraaid kan je vast ook iemand weer blij maken met zo een vleugeltje.
    Het is in behoorlijke staat, nog prachtig in de folie. Solarfilm? Zeker zo 15 jaar gelee gebouwd.

    Heb nog een Svenson Channy tekening , die staat er ook nog niet op... ook eens even werk van maken. Maakt velen blij!

    Gr. Bas
     
    classicracer vindt dit leuk.
  4. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Antwerpen
    Hallo Bas,

    Misschien heb je ondertussen al meer informatie?

    De Teddy van Hegi was in 1983 mijn eerste toestel waar ik heb met leren vliegen.
    Ben voor 99% zeker dat ik het plan nog op zolder heb liggen.
    Als je het nog nodig hebt laat dan maar iets weten!

    Groetjes,
    Johan
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dag Johan,

    Oeps... had je reactie niet opgemerkt. Geen mbf-kattebelletje aan gekoppeld!

    Met een plan (digitaal volstaat) zou ik je zeer erkentelijk zijn. Helaas nog niet op The Outerzone :)

    Kan ik de vleugel ooit weer een eleverend draagvlak geven! Ik kan je wel een emaille adres toe zenden om verder te kletsen?

    Gr Bas
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Voor twee weken terug -zowat- is er zowaar een prachtige tekening met instructie... bouwdoosrestanten, een schitterend coclpitkapje (Hegi-relieken) aan komen waaien.
    Met enorme dank aan Dries!!!!
    Van het kapje ga ik een afgietsel maken in gips, zodat er diepgetrokken kan worden.
    En... met weer een stapeltje tekeningen onder de arm weer eens wat laten digitaliseren. Deze, en ondermeer een Hegi T45... De tekeningen zullen dan opvolgend op The Outerzone worden geplaatst, opdat een ieder zichkan inleven of een oud modelletje weer in oude luister kan terug brengen...

    Tot zovers,
    Bas
     
    classicracer vindt dit leuk.
  7. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Antwerpen
    Heb ondertussen nog een bouwdoosje van de Teddy gevonden in Denemarken.
    Plan is ondertussen gedigitaliseerd en staat op Outerzone.
    Ik zal ook nog een malletje maken van de cockpitkap en het motorkapje.
    Je weet nooit wie het ooit nodig heeft ;)

    groetjes!
    Johan
     
    classicracer vindt dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kijk eens aan! Dat is een leuk bericht om te lezen!
    Een schitterende aankoop dus! Via eBay of via andere site?

    Een kopie van het kapje... oei... zoiets zou geweldig zijn. Al was het alleen maar een gipsen afgietsel van af de buitenzijde... dan kan ik 1 malig een kapje lamineren :)
    Ik verwacht van Hegi een behoorlijk dikke ABS?

    Complete tekening heb ik gelukkig van Dries kunnen overnemen, en had mij ook reeds geattendeerd op de digi-kopie op 'Outerzone' :)

    Heb een tijdje terug een uitgewerkte scan van losse Robbe Charter spantjes aan de The Outerzone gezonden. Geen reactie, en geen plaatsing. Die spantjes staan immers niet op de tekening... Beetje raar.

    Gr Bas
     
  9. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Best een leuk toestelletje.
    Heb het plan een keertje bekeken op Outerzone en het spreekt mij ook wel aan.
    Johan.
     
  10. piefie

    piefie

    Lid geworden:
    3 jul 2008
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Sint-Michielsgestel (noord-Brabant)
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zoek de juiste vleugel...

    DSC_2387-LR.jpg
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Moest meteen denken aan de Tauri van Ed Kazmirsky. Ontwerp uit de vroege jaren '60, nog bedoeld voor 6 kanaals reed-apparatuur.
    Model was geschikt om met alleen richtingsroer, dan wel richting en motor of richting, hoogte en motor te worden gevlogen. Als er even door gespaard was, werd er weer een stuurmotor bijgeplaatst.
    Zo kon men geleidelijk wennen aan de toenemende complexiteit van het sturen, in die tijd de enig juiste manier om zonder veel brokken te leren RC vliegen. En als je het mij vraagt, geldt dit principe nog steeds.

    Dat 'piep klein' zou ik trouwens nuanceren. Onder de 50 cm spanwijdte, ja, 'piep klein'.Tot 1 m gewoon 'klein'. Tot 1m50 een middelmaatje, daarboven 'groot'. 1m32 vind ik een ideale maat voor een trainer.
    Boven de 3 m beschouw ik iets eigenlijk niet meer als een 'model'vliegtuig.
    [​IMG]
     
    MicropropSport en JHvdK vinden dit leuk.
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dus een middelmaatje zwever is geen modelvliegtuig? ;-) (ik snap wat je bedoelt hoor)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    'Ahneejoh echwel'???? Is echt maar een piep klein vleugeltje hoor... :) Heet ook Teddy... anders 'adie Ted geheet'n...

    Erg Charterig qua vorm, zou er pardoes een mini-Charter van kunnen maken.
    Vergeleken met de lappen die ik op zolder heb liggen. Mmmmwahhhhggg...
    Tenzij je het verdubbeldekkert... dan krijgt het 'aanzien'...

    Heb hier ook nog zo een HK P-40 koffiezetapparatenverpakkingsschuim-ding... zeer mooi en fraai petiterig, vol detail afgewerkt, bijna zonde om te vliegen en te bedeuken.
    Groter dan een vliegende Airfix natuurlijk... zeer piep in het formaat.
    Zal zo maar met een metertje span behappend, vast goed vliegen.

    In die foto is nog net de Svenson Mini-Boy te zien... zeer, zeer deftig mini formaatje...

    Waar hadden we het ook weer over? Haha!:confused:
    [ongein] einde [ongein/]
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2017
  15. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Antwerpen
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gelukkig heb ik ook een schitterend mooi cabinekapje bij de restanten ontvangen :)
    Complex vormpje om af te mallen.

    Rustig aan met het neusje. Het is altijd meer werk an je denkt.

    Een gipsafgietsel is meestal slechts 1 malig voor een epoxy-laminaat kopietje. Hoe je het ook poetst of invet.
    Net twee neuskappen voor een Calmato Sport gefixt. Klus afgerond aan de hand van een zelfgemaakte plug. Dat alleen al was een flinke portie werk.
    Met kunst en vliegwerk met gipsen mallen gemaakt. Van alles getest, ook met gipsverbeteraars van de artshop hier in Emmen, maar ondanks die toevoegingen, suf boenen met wax, bleef de mal brokstukjes afgeven op de vlakken tijdens het lossen.
    Werkstukken gelost met WD40! Loste de wax weer op... ging behoorlijk vlot :)

    Een epoxy matrijs is het mooist, maar ook het meeste werk en prijzige materialen. Kan bijna niet uit. Ook uit urethaanhars kan je mooie mallen trekken. Ook geschikt als epoxymatrijs. Dat ga ik een volgende keer weer testen op een ander object.

    Een gipsafgietsel van binnenuit, als plug, laat zich wel herhaaldelijk goed dieptrekken.
    Gr Bas

    PS: Calmato plug en eindresultaat...

    IMG_1393-LR.jpg

    DSC_3372-LR.jpg
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2017
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.927
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hee, Bas.... past die Calmato neus ook op de laagdekker?
    Want dan zou ik je willen vragen of je er voor mij ook een kunt maken, uiteraard tegen vergoeding van alle kosten....

    Dan kan ik de OS op zijn kant leggen en ben ik van de meeste olietroep af....
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Yep... Dit is een laagdekker... 'Sport'... Gipsen afgietsel... dus de matrijzen zijn kuis versleten.
    De plug is echter goed. Ben echter nog niet tevree over de ronding in de buik. Loopt niet mooi over, en heb ik verkeerd ingeschat. Is wel te corrigeren in het epoxkapje. Zou de plug moeten aanpassen om het net effe wat mooier te krijgen.

    Je maakt de plug zo goed mogelijk passend in het begin. Maar er komt een punt dat je de basis moet los nemen om verder te versterken. Daar ging het in de vorm een beetje mis. Het kan immers niet meer op de neus worden geprikt.

    Plugje maken... Mooiste zou zijn een epoxy-matrijs. Maar gezien de kosten en deze quick-fix... voor een 'Zooimato'... In gips + versterkende aditieven al relatief-buitensporig financieel uit de pas.... :D

    IMG_1370-LR.jpg

    IMG_1386-LR.jpg

    IMG_1387-LR.jpg

    DSC_3371-LR.jpg

    DSC_3376-LR.jpg
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2017
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.927
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dusss....

    géén tweede kapje? :(

    Jammer... moet ik zelf maar eens wat proberen, heb nog redelijk wat hars en glasdoek....
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Jongens toch.....!!!;) Wat een gemartel met die hars, weefsel en matrijzen.:eek:

    Maak toch meteen een houten kap. Net zo mooi, veel lichter en zeg nou zelf, hoe vaak maak je nou zoiets nog eens? 'And if at all', dan maak ik dit zo weer opnieuw.
    De kap/luchthapper van de Blitz (balsa met triplex bevestigingspuntjes en 1 laagje 20 grams glas aan de buitenkant, net als trouwens de hele rompneus):
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het front end van de Bird, een -brandstof- voorganger van de Blitz:
    [​IMG]
    [​IMG]
    In ruwbouw (beeldhouwen in balsa, hoofdstuk 4;)):
    [​IMG] [​IMG]
    En na enige jaren dienst (vette zooi, ik ben zoooo blij dat ik nu electro vlieg :p):
    Het shimmen van de tank
    [​IMG]

    Wie denkt te weten waar dat gaatje in de zijkant voor dient?:rolleyes:

    [​IMG]
    Als ik het al kan, kunnen jullie het helemaal...
     

Deel Deze Pagina