Heim-mechaniek in oude heli ,flybarless maken

Discussie in 'Flybarless' gestart door HI2013, 25 okt 2016.

  1. HI2013

    HI2013

    Lid geworden:
    12 aug 2013
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Maarssen
    De Beastx heb ik reeds ingesteld en geen problemen ondervonden.Ik twijfel nu wel om e.a. te gaan testen.
    Stel dat de Beastx een linksdraaier niet zou aan kunnen, dan is dat op te lossen door het huisje op zijn kop te monteren .
    Dan zijn de bewegingen voor de Beastx het zelfde als voor een rechtsdraaier, maar dat ga ik niet uit proberen.
    Ik heb geen idee hoe de sensoren in de Beastx eigenlijk reageren op een linksdraaier ,misschien maakt dat idd niks uit voor een links draaier.
    Brutus zei dat hij een oude heli heeft gemodificeerd ,dan ben ik nieuwsgierig of die heli ook een linksdraaier is en met welke fbl is dat gelukt?
    de Haan zegt dat het moet werken, maar heeft die daar ervaring mee?
     
  2. HI2013

    HI2013

    Lid geworden:
    12 aug 2013
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Maarssen
    Laatste nieuws: Beastx.com bevestigt mij dat de Ar7200 overweg kan met lingsdraaiers!!:yes:
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Het is precies hetzelfde maar dan andersom :hammer:

    Gelukkig beschikken de meeste gyro`s over een "reverse"functie
     
  4. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    @brutus en FBL units....denk het niet.....want die vliegt ze zonder FBL controller,en dat is ook mogelijk....
    Maar je zou de functie's droog op tafel moeten controleren (moet je altijd voor elke vlucht) en de tegen compensatie's
    Heli voorover dan moet de tuimelschijf naar achteren compenseren en zo ook voor de aileron functie etc etc
    S6
     
  5. HI2013

    HI2013

    Lid geworden:
    12 aug 2013
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Maarssen
    Heb ook altijd ,tot 2012 met paddels gevlogen, ook met deze good old Heim Ranger.
    Bij de setup van de fbl ook de tegencompensatie gecontroleerd, links,rechts en voor achter ging allemaal goed,maar links draaiende rotor kan je niet simuleren! Ben benieuwd of ik meer vermogen heb met de oude 10cc Rossi , zonder de paddels is efficienter lijkt me.
     
  6. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    oooooooo die 10cc Rossi's zijn echt zo slecht nog niet.....
    Draaiende rotor kan je idd niet simuleren op tafel maar Wel controleren van de compensatie's van zowel de Tuimelschijf als de staart e.d.

    S6 met de 1e vlucht FBL
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    an sich voor de gyro zelf maakt het niets uit.

    in een estab zitten gewoon 3 gyro's, die continu de versnelling over de betreffende as meten.
    het stukje "heading hold" komt voort uit een meelopende tijdmeting.
    het moment van corrigeren komt dan voort uit een versnelling over 1 as, waardoor de estab "weet" dat de hoek van het toestel veranderd.
    dit corrigeert de estab. de mate van corrigeren kun je meestal instellen.

    Meestal zit er een stukje hading hold in, wat eigenlijk neerkomt op een meelopende tijdmeting.
    Dus dan meet de gyro een x versnelling, voor een y tijd.
    de estab kan daar vrij goed uit berekenen welke correctie nodig is om de heli weer in exact de goede uitgangspositie te zetten.

    Ik maak hier expres even onderscheid in gyro en estab.
    Een gyro is een leuk apparaatje, maar de software bepaald de correcties en het gedrag van de heli. in totaal is dat de Estab, zoals de Beast.

    Links of rechtsdraaiend zou officieel niet uit mogen maken, aangezien een afwijking gewoon een afwijking is.
    zolang de correctierichtingen goed staan, moet hij het gewoon corrigeren..

    Waar de uitdaging in zit, is dat veel estabs vlieggedrag herkennen (software)
    als voorbeeld,
    een Rechtsdraaiende heli zal, bij een stevige wind op de neus de neus omhoog willen gooien en linksaf willen slaan.
    (Hang me niet op aan "linksaf", ik vergeet altijd of het nu links of rechts was.)
    Een linksdraaier zal op dat punt ook de neus omhoog gooien, maar de andere kant op afwijken.
    Sommige estabs doen alvast een voorcorrectie, die bij een "verkeerdomdraaier" dan exact verkeerd zit.
    dit ziet hij dan wel weer, en hij zal het vast wel weer corrigeren. maar het geeft toch een rare waggel tijdens het vliegen.

    In grote lijn zal het niet zo'n punt zijn, maar wat meer op de specifieke dingen wel.
    ga zowieso niet rommelen.
    de stuurcorrecties moeten echt goed kloppen.
    Dus heli in de hand, aangesloten. kijken hoe de stabilisatie de swash beweegt.
    dit zou de heli recht moeten houden.
    daarna even kijken of jouw eigen correcties ook de goede kant op gaan


    Doorgaans, als dat goed zit.. kan er niet zoveel mis gaan.
    tipje voor de eerste maiden trouwens: Heli eerst op de hand optoeren, heli een tik licht maken.
    en dan heel rustig kijken of je stuurcorrecties een beetje overeenkomen met wat je wil.
    let op, een fbl heli wil graag blijven hangen in de hoek waarin je de knuppel los laat.
    en net als op de staart, zal de estab alles doen om die hoek te bereiken.
    duw je op de grond de knuppel in de hoek, zal de heli er achter aan gaan zodra de rotor op toeren is.

    Let dus zeker bij de maiden, even op dat de swash recht staat tijdens optoeren en loskomen.
    en stuur hem zelf met de knuppel even recht, als hij niet recht staat.
    in het zeldzame geval dat de swash zelf een beetje scheef loopt, stoppen, kijken wat er gebeurt.
    meestal is dit trilling, of een trim die niet goed staat.
     
  8. HI2013

    HI2013

    Lid geworden:
    12 aug 2013
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Maarssen
    3 andere heli's van mij hebben ook een beastx dus ik ben er al een beetje aangewend.
    Nu de maiden met fbl ,de originele Bell Ranger maiden was ca 18 jr geleden.
    Eerst moet het weer meewerken ,normaal hou ik beneden de 10 gr.mijn winterslaap.
    Dank voorzover voor alle reacties.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D

    Overigens is er mij niets bekend van dat de draairichting van de rotor op welke wijze dan ook in de software van een FBL controller verwerkt zit....

    Want de afwijking naar links bij voorwaartse vlucht voor een rechtsdraaiende rotor, die linksdraaiend tegenovergesteld is, die afwijking is maar tamelijk klein en vrij makkelijk uit te sturen. Maar een FBL set weet helemaal niet of de heli voorwaart vliegt of niet....

    Als een FBL setje puur op zijn sensors een plotselinge (en voor de FBL onvoorspelbare) windvlaag vrijwel onzichtbaar verwerkt, dan zal het echt geen extra programmaregeltje hebben voor iets heel langzaams en constants als de induced roll, schat ik zo.

    Ik denk daarnaast, dat ALS het in de programmering uit zou maken, dat de fabrikanten van die units NIET zullen denken "bijna alles draait rechts, laten we maar alleen voor rechtsdraaiende heli's iets maken"....
    Per slot van rekening kun je ook in vrijwel iedere zender bijvoorbeeld zowel voor links als rechtsdraaiend de hekrotor mixen terwijl 99,9% van de goegemeente met Heading Hold vliegt....

    Ergo: als je in het programma van een FBL controller niet een mogelijkheid voor de draairichting in te stellen tegen komt, ben ik er 100% van overtuigd, dat het geen hout uitmaakt (ik merk bij met de hand vliegen ook geen echt grote verschillen, afgezien van de induced roll neiging).
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    zowieso "weet" een estab niet of je vooruit vliegt of stil hangt.
    en als hij dan al weet of je hoovert of vliegt, weet hij nog niet hoe hard je vliegt.
    aangezien die induced roll nogal stevig van windsnelheid afhankelijk is, is de correctie dat ook. en hij weet de snelheid niet.

    daarin zal het niet uitmaken.
    Maar, tijdens start (het links/rechts wegtrekken) zal hij best een voortijdige tegenactie inplannen.
    Een harde stop zal hij ook herkennen en een tikkie voortijdig tegensturen. ALS dat in de software zit.
    Ik vermoed dat de meeste moderne estabs dat wel hebben. stiekem.

    Maar, daarom gaf ik op het eind van mn relaas al mee dat het waarschijnlijk alleen op die kleine details uitmaakt..
    als het al uitmaakt.
     
  11. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Draairichtings info wordt gebruikt om de staart correctie te regelen , niet voor de hoofdrotor. Hoewel een goeie staartgyro dat theoretisch helemaal niet nodig heeft....
     
  12. HI2013

    HI2013

    Lid geworden:
    12 aug 2013
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Maarssen
    Nogmaals, Beastx.com in casu Stefan Hornstein zegt : links of rechtsom maakt niks uit voor het beast
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan hoef je je ook nergens druk over te maken, toch? Gewoon lekker gaan vliegen.... ;)
     
  14. Phobos77

    Phobos77

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Oss
  15. HI2013

    HI2013

    Lid geworden:
    12 aug 2013
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Maarssen
    Vandaag maiden gevlogen en hij doet het.
    Ik moet wel zeggen dat de uitslagen voor de swash te ruim waren ,heel gevoelig.
    Dat komt denk ik ook omdat de bladarm van de oude Graupner korter zijn dan voor FBL normaal is.
    Dus gereduceerd met dualrate en ook expo,dat hielp .Maar nog niet echt lekker.
    Conclusie nu: de oude Graupner kop heeft veel speling in de bladas, daardoor heeft de Beastx het moeilijk want elke correctie van het fbl-systeem verzuipt een beetje in de speling. Dat betekent dus dat de bladas veel strakker in de kop moet want dan kan het fbl-systeem makkelijker zijn werk doen.
    Dat gaan we dus doen , met wat metalen ringen toevoegen zal e.a. wel beter reageren.
    Belangrijk is echter : hij vliegt.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    NEEEE.... GEEEN dual rate....

    Servo armen inkorten (tot ongeveer 10 mm). Anders overbelast je de servo's!
    Maar dat had ik al uitgelegd....

    Mijn (zeer vergelijkbare) Vario rotorkop vliegt op die manier uitstekend, ZELFS ZONDER FBL....

    En dan zul je merken, dat het met die speling ook reuze mee zal vallen....

    Doordat je nu dual rate gebruikt hebt, is de nauwkeurigheid van de servo sterk verminderd (en de stelkracht is ook minder, niet vanwege de dual rate, maar vanwege de te lange servo arm), en dáár verzuipt je FBL unit in.....

    :D maar wel gefeliciteerd met de re-maiden! :feli:
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2016
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    sterker.

    een estab (zoals de beast) werkt meer in graden/sec dan in wat jij werkelijk met de stick aan het doen bent.
    Moet de heli rustiger reageren, mag je NIET aan de uitslagen van de servo's komen..
    De unit wil namelijk naar een bepaalde rotatie toe werken aan de hand van jouw stick.
    op de achtergrond weet hij wat de uitslagen mogen zijn (dat heb jij tijdens de setup ingegeven)
    Best kans dat de heli in vlucht de servo's over de door jou ingestelde dual rate heen duwt..

    Je moet de unit anders programmeren.
    meestal hebben die dingen vele opties om gevoeligheden en vlieggedrag aan te passen.
    De setup zelf, die stap waarin je de unit laat zien wat 8 graden uitslag is, geeft aan de unit aan wat voor setup erop zit.
    zo weet hij ook tot hoever hij kan gaan. En dat zal hij ook doen.
    dat is eigenlijk het hele nut van die 8 graden.. eindpunt aangeven

    Dit is natuurlijk een waarde die wat meer op 3d heli's is toegespitst.
    als je daar 6 of 7 graden pakt, zal de heli in totaal veel rustiger gaan reageren (omdat hij van jou veel minder stelruimte krijgt)

    zorg dat de armlengtes etc zodanig zijn dat je de gevraagde waardes precies haalt.
    gedrag van de heli regel je in de unit.
    Dat vliegt ook het beste, zonder rare verrassingen bij wat wind en zo..

    Expo mag niet meer dan 30% zijn.
    Omdat je bij een grotere correctie opeens heel snel heel veel uitslag krijgt, waardoor je (erg) overcorrigeren in de hand werkt.

    Gewoon proberen.
    Bij iedere heli ben je een tijdje bezig om de estab netjes af te regelen, met veel testvluchten
    bij jou heb je wat meer dingen waar je aan kunt sleutelen (die 8 graden tijdens setup)

    let wel op dat je niet te ver gaat.
    bij flybar kon je vrij makkelijk een heli rustig laten reageren, zonder meteen problemen te krijgen als er flink tegen de wind gebokst moet worden.
    fbl is directer.. de eerste aanzet is bij fbl veel agressiever dan bij flybar.
    MAAR!!!! ga je de uitslagen op een fbl machine zo ver terug regelen dat hij zeer rustig reageert, heb je kans dat hij niet voldoende uitslagen heeft om een beetje normaal tegen de wind in te rollen en zo..
    En dat vliegt HEEL vervelend.

    of je weet zeker dat je alleen bij geweldig weer, zonder wind vliegt..
     
  18. HI2013

    HI2013

    Lid geworden:
    12 aug 2013
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Maarssen
    Alle waardering voor het commentaar maar de servoarm heb ik 13mm gelaten omdat de reductie al op een andere manier geschiedt. De horizontale stang gaat nl over in verticaal met een hevel waarin ik de reductie heb aangebracht ( van 32mm horiz. arm naar 21mm verticaal.) zie foto


    DSC03739.JPG
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah, OK, dat is ook een optie....

    Zolang je maar, zonder die beastX er bij tussen, met volle stick-uitslagen en zonder dualrate precies aan de gewenste bladverstellingen komt....

    Had even niet stilgestaan bij die kniehevels....
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    maar.. zoals in mijn verhaal aan bod komt, ga niet te klein!
    fbl "hapt" in het begin vlot, maar daarna (als je doorrolt) wordt dat stukken minder
    bij de non estab heli's merk je dit stevig. moet je echt ff aan wennen, als je van flybar af komt.

    gedrag, hoe gemoedelijk een heli vliegt, stel je normaal in op de stabilisatie..
     

Deel Deze Pagina