Heinrich Stork 8

Discussie in 'F5J' gestart door P.L., 9 jun 2016.

  1. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Na een zoektocht welke begon bij een heel ander type zwever maar telkens stuk liep omdat de leveranciers niet meer reageerden terechtgekomen bij "Plan B"...........een F5J zwever.

    Dit eigenlijk omdat ik mij de laatste tijd steeds beter wist te vermaken met lichte floaters zoals o.a. de Introduktion F5J van Grüner / Hoellein.
    Daarnaast was ik ook voornemens om toch een soort van doel te stellen bij het zweven daar na verloop van tijd thermieken met zulk soort kistjes ook langdradig kan worden.
    Hiermee doel ik op het omhoog jagen en zo lang mogelijk boven blijven wat met zulke zwevers nu niet echt een zware opgave is.
    F5J biedt m.i. dan wel een extra dimensie.

    Hoe dan uitgekomen bij een Stork?
    Tja, de bekendere namen hebben levertijden van enkele maanden tot heel veel maanden.
    An sich niets mis mee maar ik had daar gewoon geen trek in. Het was verder ook geen knock out criterium of zo maar als ik iets koop heb ik het liever direct zodat ik er gelijk mee kan spelen.
    Ik zie mezelf evenmin als één of andere superpiloot die het meest ultieme moet hebben eerder als iemand die een zwak krijgt voor de vreemde eend in de bijt.

    Daarnaast verliep de communicatie op een gegeven moment ook heel goed wat dan ook weer vertrouwen schept.
    Normaal gesproken moet je rekening houden met een week of 6 als levertijd maar Meneer Heinrich had een Stork 8 bijna klaar welke de week erop wel verzonden kon worden.
    Hij maakt naast de bestelde modellen ook altijd een model wat kan fungeren als snelle onderdelen donor / vervangtoestel / vrije verkoop tussendoor.
    Nadat hij mij wat foto's had gezonden van het model welke hij bijna klaar had was ik verkocht.
    Omdat ik niet meer kon kiezen voor de looks in grote lijnen wilde ik toch een bepaald persoonlijk tintje aan het model hebben welke ik reeds in mijn hoofd had.
    Dit in de vorm van het kielvlak in typisch Hollandse look, eigenlijk bijna net zo flauw als aardappels en Goudse kaas maar who cares. Ik koop hem tenslotte voor mezelf en niet voor wat anderen er van vinden. :D

    OK, dan toch maar een klap geld overgemaakt naar een bankrekening in Slowakije, als je in Google maps even zoekt op het adres vraag je jezelf af wat je aan het doen bent maar looks will decieve , zeker in onze hobby waar veel goede lieden naast hun normale bestaan al jarenlang de meest mooie dingen weten te maken en aan de man brengen.
    En laten we eerlijk zijn, geheel onbekend is hij nu ook niet bepaald.

    Over hoe het hele traject verlopen is en het eindresultaat ben ik in ieder geval uitermate tevreden. Ik zou het zo weer doen (wellicht volgend jaar de light versie?). :cool:

    Genoeg gepraat, jullie willen natuurlijk foto's zien.
    Kleine voetnoot, in tegenstelling tot de meeste van jullie tuinen is de mijne piepklein en met de wind van vanmiddag kon ik geen foto's maken van het opgebouwde toestel. Anders was hij al gecrasht voordat hij was afgemonteerd (van afbouwen kun je m.i. niet spreken).

    Het is de Stork 8 in standaard (windy) uitvoering met een leuk kleurtje waardoor het vliegklare gewicht zo rond / net onder de 1600 gram zal moeten eindigen. Daarnaast heb ik ook de ballast-set gekocht waarmee je nog eens bijna 600 gram kan toevoegen aan het vliegklare gewicht.
    Op dit moment zie ik geen brood in een ultra licht model daar het hier vaker waait dan windstil is en mocht het windstil zijn pak ik, vooralsnog, net zo lief bijv. de Introduktion.
    Daarnaast zullen mijn vliegkunsten toch niet echt eer doen aan zo'n lichte vlieger.
     
  2. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Zo, na het typen van bovenstaande epistel liep de pagina vast dus ik was al wat ongerust.
    Toch nog gered en nu tracht ik wat foto's te plaatsen wat om één of andere reden niet wil lukken :mad::confused:

    Maar nu dan toch wel :)

    box1.jpg

    romp1.jpg

    romp2.jpg

    tail4.jpg

    tip1.jpg

    tip2.jpg

    tip3.jpg

    center1.jpg

    center2.jpg

    center3.jpg
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2016
  3. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    tail5.jpg

    tail2.jpg

    tail1.jpg

    ballast sheet.jpg
     
    Berrie vindt dit leuk.
  4. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    De kleuren komen niet echt tot zijn recht op de foto's en zien er nogal 'funky' uit af en toe.
    In de felle zon vanmiddag in mijn tuintje was mijn eerste gedachte iets van; Tering, dat ding is fel gekleurd, ik moet een lasbril opzetten....
    Maar na een korte tijd went het :D

    Ik heb nog wel een buitenfoto gekregen van meneer Heinrich van een soortgelijk model volledig opgebouwd maar dan met de standaard staartpartij.
    Het is niet mijn foto in zoverre dus voordat we de forumregels overtreden of dat ik een copyright aan mijn broek krijg zal ik hem even kort plaatsen zodat jullie een idee krijgen van het geheel.
    Daarna vervang ik hem wel door mijn eigen foto's.

    stork8-1.jpg
     
  5. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Wat heb ik liggen als uitrusting;
    • 6 stuks Kawatomo / Bluebird CB-1005 HV servo's welke ik op 7,4 volt wil laten lopen,
    • Servohouders met tegenlagers,
    • 1x Castle Creations Edge light 50A,
    • 1 Reisenauer micro edition vertraging met daarachter een Tenshock EDF 1515,
    • setje bestaande uit een 32 mm Reisenauer spinner, 29 mm middenstuk en 16x8 GM prop bladen,
    • Altis V4
    • De accu heb ik nog niet, eerst alles inbouwen etc. zodat ik weet wat voor een accu ik kan gebruiken (in ieder geval werkt een 850 mAh maar wellicht krijg ik er nog wel een 1000 mAh of grotere in)
    Normaal gesproken gebruik ik Weatronic op Futaba maar gezien Weatronic failliet is gegaan kon ik ook geen kleine ontvangers meer vinden om in deze Stork te steken :(
    Dan maar voor nu eventjes een Graupner MZ-24 moeten aanschaffen met een GR16 ontvanger.
    Makkelijk te programmeren ook, menustructuur komt redelijk overeen met Futaba qua logica.
    Wel grappig overigens, mijn allereerste zender ooit was ook een Graupner..............................een Graupner D4 :D:D

    Afijn, naarmate de afbouw assemblage voort gaat plaats ik hier wel wat.

    Inbouwen servo's gaat sowieso pas morgen of later gebeuren want de grundier wax welke ik al jaren en jaren had staan leek meer op een grundier steen :oops:
    Moest ik dus vandaag een nieuwe voor bestellen.
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2016
  6. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Als je hulp nodig hebt of je komt ergens niet uit. Schroom niet om het te vragen Paul.
     
  7. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Wat wel opvalt bij dat plaatje van de Stork ( dat met die nette jongedame ;) ) is dat, dat ding een wel erg lange rompneus heeft.
    Wanneer je alle elektronica helemaal naar voren haalt kon het best wel eens zijn dat zelfs een 800 mah lipo te zwaar is.

    off topic: Storks en Patrick Heinrich zijn "oude bekenden". Toen Patrick zijn Stork era startte heb ik hem eens weten te strikken om het Nederlands F3J team te sponsoren. Ik ben toen samen met Bas Breier naar hem toe gereden om 12 of 13 F3J modellen (à raison van hfl. 600) op te halen. Jammer genoeg was die/zijn eerste Stork niet echt een succes, maar dat was dan ook bijna 20 jaar geleden....... Wat ik gehoord heb zijn de modellen van Patrick tegenwoordig best wel goed :D
     
  8. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Komt goed Adrie, zal het doen. Merci.

    Voordat ik dit model bestelde heb ik nog contact gehad met Marko, hij vliegt de lichte versie (dus zonder flink wat gram verf op de staart e.d.) met een 128 grams motor combo i.c.m. 13 gram lood in de staart en een 850 mAh (76 grams) 3S accu.
    Verder regelaar e.d. gelijk aan mij.
    Mijn motor weegt 103 gram en ik heb verf op de romp dus ik ga vast en zeker uitkomen met de 850 mAh accu en verwacht dat een juiste (lichte) 1000 mAh ook wel gaat lukken.
    Maar goed, eerst gewoon even uitwegen en dan pas accu's bestellen.
    T'is ook niet dat het in brand staat.

    Met die 600 florijnen ga je het helaas niet meer mee redden vandaag de dag.
    En 'best wel goed', ja ze winnen wel eens wat wedstrijden maar zoals in een ander topic al geschreven is mijn persoonlijke mening dat de zwever natuurlijk wel een stuk helpt maar dat een eventuele overwinning grotendeels ligt aan de vaardigheden van de vlieger en wellicht een klein deel geluk.
    Met een betere zwever kun je wellicht iets compenseren in wat de vlieger mist aan vaardigheden t.o.v. de rest?
    In ieder geval is deze Stork voor mijn kunsten gewoon prima en ................... ik vind het gewoon een eigenaardig en mooi ding :cool:
     
  9. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Waar heeft Marko de servo's geplaatst ?? meteen achter de motor, regelaar/lipo of onder de vleugel ?
    Wanneer hij de servo's meteen achter de aandrijfunit heeft staan kun je beter met de servo's wat naar achteren gaan want dat is ten alle tijde beter als lood in de staart !!!
     
  10. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Eigenlijk vrij weinig keuze hierin.
    De servo tray zit in de romp geschroefd en onder de vleugel ligt de ballastpijp.
    Daarnaast is de romp 170cm lang en zit een goede 110cm van deze romp achter het zwaartepunt. Dus we zullen het zien maar gut feeling zegt mij dat ik die 13 gram sowieso niet nodig ga hebben en dat ik wellicht nog wat speelruimte (niet veel) over zal houden.
    Rest mij nog te zeggen dat hij deze 13 gram enkel in zijn Storm Stork had zitten als ik mij niet vergis. Zijn andere 2 waren uiteraard lichter.

    Maar nogmaals, we zullen het binnenkort snel genoeg weten.
    Het heeft geen nut om daar nu hele theorieën op los te laten als het zich toch wel vanzelf openbaart.

    binnen1.jpg
    servotray.jpg
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    en weer eens wat anders dan anders!.....mooi ding!
     
    P.L. vindt dit leuk.
  12. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Merci!

    Als Nederland mee zou doen met het EK was hij wellicht nog beter op zijn plek maar ik ben er zelf ook zeer content mee :D
     
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Waarom is hij beter op zijn plek op een EK?
     
  14. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    De kleur rood is RAL3024 Brilliant rood maar als de zon er een beetje opstaat is het zowat fluor oranje/rood en dan met die Nederlandsche vlag op zijn staart is het net een voetbal supporter van oranje :D
    In de zomer echt een zonnebril dragen anders heb je 's avonds vast het gevoel alsof er zand in je ogen zit.
    Ik ben niet bang dat deze snel uit het zicht verdwijnt en ben reuze benieuwd naar hoe het er in de lucht uitziet :cool:

    Iek viend heelemal mooi :)
     
    J.B vindt dit leuk.
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Aaaho....op die fiets!
     
    Pūkas en PascalvO vinden dit leuk.
  16. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Gefeliciteerd met je aankoop.
    Leuk eens wat anders als een explorer, en andere looks samen met dit felle oranje maakt hem goed herkenbaar.

    Ik vlieg sinds kort met een grijze kist met fluor oranje en dat is erg goed zichtbaar!

    Succes met afmonteren en invliegen.

    Terence
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2016
  17. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ik vind het een bijzonder mooi model! Gefeliciteerd!
     
  18. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Mooi ding. Veel plezier ermee!

    Goed dat je ook gelijk de ballast set erbij gekocht hebt
     
  19. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    heeft de stork ondertussen al gevlogen?
     
  20. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Hallo Bob,

    Weldra zal dit gebeuren. :cool:
    Heb even een tijdje niets aan modelvliegen etc. kunnen doen en daarmee viel alles even stil.
    Ben nu net deze week weer aan de knutsel gegaan en ben nu aan de laatste loodjes bezig.
    Kabelboompje solderen was ook een monnikenklus en gevogel, ben blij dat ik daarmee klaar ben. Alles is ook zo verdomde fragiel. :eek:
    Alleen nog even de ontvanger, regelaar en accu hun definitieve plekje geven (even zien hoe alles moet komen te zitten qua zwaartepunt), zit dat op zijn plek kan ik de 2 stuurkabels voorin de romp fixeren en daarna resteert 'enkel' nog het programmeren van de zender.
    Dus als alles meezit en ik nog een paar avonden de tijd kan krijgen ben ik eindelijk zo ver. :bier:

    Mja, het is ook weer een typisch Hollandsche zomervakantie :mad:
    Als het niet regent voorspellen ze 4-5 bft en als het minder hard waait dan geven ze regen af :hammer:
    Lijkt me fijn als ik hem in kan vliegen bij wat minder wind.

    Gr.
    Paul
     

Deel Deze Pagina