heldere ijsblokjes project

Discussie in 'MBF Labs' gestart door ruva, 1 nov 2012.

  1. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Dat heb je weer prachtig poëtisch gezegd, Ron. Het is maar goed dat ik niet zo visueel ingesteld ben. Ik moet zeggen dat je toch weer een klein glimlachje op mijn gezicht getoverd hebt...

    Overigens geheel ten overvloede: Ik bedoelde de binnenkant van de pot, Ron. Zodat je nooit meer hoeft te poetsen met de pleeborstel.

    Ben weg, ik ga wat nuttigs doen.
     
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Heren, heren, mag ik u vragen u wat te matigen. Dit gaat een beetje te veel op humor lijken, en dat is slecht voor het humorloze imago van dit forum.

    Trouwens, zou zo'n coating ook niet iets zijn om de ijsblokjes goed lossend te maken?

    Met serieuze groet,

    Ad

    PS
    Ik heb eens een bakje met onthard water in de vriezer gezet. Kijken hoe dat er morgen uitziet........
     
  3. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Waarschijnlijk is dat morgen toch hard, Ad.
     
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je hebt helemaal geen vacuum nodig, zoals ik al schreef zijn het de zouten en mineralen die de ijsklontjes troebel maken.
    Demiwater zou prima werken maar is niet zo goed om op te eten / drinken.
    Onthard water bevat nog steeds verontreinigingen maar de kalk zal er (waarschijnlijk) wel uit zijn, dus het resultaat moet redelijk zijn.
    En waarom glasheldere ijsblokjes (ik heb het de man gevraagd die die koelkast van 40,000 gulden in zijn huis had staan..) gewoon omdat het mooier is in de drankjes.


    GJ
     
  6. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Voor sommige mensen is geld nog steeds enkel een (onhandig) ruilmiddel. En als je dan doorzichtige ijsblokjes wilt...

    Ontgassen van vloeistoffen lukt alleen met redelijk veel onderdruk. Ik ontgas regelmatig epoxyharsen, en dan moet je toch denken aan 5 mbar abs. Tot die tijd gebeurt er bar weinig. Dus die 280 mbar onderdruk (720 mbar abs) zal niet veel doen.

    Overigens kookt water bij kamertemperatuur bij ca 20 mbar abs.
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    En terug naar het waterpompje: denk eens aan een ruitenwisserpompje uit de autobranche.
    Bij sommige autos is dat een losstaand (dus niet hangend aan het reservoir) tandradpompje, wat zo te horen prima geschikt is voor dit doel.

    Op de sloop haal je voor een paar euro zo'n ding..

    Gerben
     
  8. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Het zal wel iets beter zijn, maar het (volledig) ontharde water geeft geen grote verbeteringen. Andere verontreinigingen zullen dus nog steeds veel te veel kiemen geven, waardoor het bevriezen geleidelijk vanuit de kiemen gebeurt. Je krijgt dan ijs dat uit erg veel kleine kristallen bestaat, met op de grenzen hiervan mogelijke luchtinsluitsels.

    Ja, maar dan heb je het over vloeistoffen met een veel hogere viscositeit dan water. Voor het transport van gasbelletjes daarin is een veel grotere drijvende kracht (onderdruk) nodig. Bij water zou een druk van enkele honderden mbar daardoor wellicht wel kunnen werken.

    Zoals je het al zegt, kookt water bij kamertemperatuur bij rond de 20 mbar, onder het triplepunt bij 6,1 mbar en 0 °C bestaat er zelfs geen vloebare fase meer (hiervoor had ik dat steeds afgerond naar 10 mbar), en gaat de waterdamp bij dalende temperatuur gelijk over in ijs. Dat wil je denk ik helemaal niet hebben.

    [​IMG]

    Groet,

    Ad
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Blijven over je olfactorische kwaliteiten. Of dat in dat geval nou zou lekker is?
     
  10. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    De enige keer dat ik water in een vacuumstolp had (ik was wat met styreen aan het experimenteren) heb ik niets gezien, tot aan het kookpunt bij ca 20 mbar. Ik ben bang dat op deze manier water gewoon slecht te ontgassen is.
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Geen idee waar dit precies over gaat, maar je moet gewoon Spa blauw nemen.

    Prachtige ijsblokjes. :D

    Prettige jaarwisseling!


    jan
     

Deel Deze Pagina