ja, misschien moet ik niet zo ongeduldig zijn, zijn nu maar goed 5 liter brandstof door heen, hij heeft zeker nog wat tijd nodig, voordat ik verder ga richting governor ...
Je kan de gov er makkelijk op zetten hoor... Maakt voor inlopen niet uit. Als je hem maar een tikkie rijk houdt
probleem is nog, dat ik bij wissende touren ook heel veel temperatuur verschil krijg, hoge touren en power woord die goed warm, en bij rond flatteren loopt de olie uit de uitlaat, ik weet, dat het de combinatie is van de naalden !!! ben mee bezig en komt goed, maar de motor heeft meer tijd nodig voor een goed run-in dan ik verwachte !
Dat komt omdat je rekent in liters.... Een 10 cc is met 5 liter net "los genoeg" om in elk geval gewoon te gaan vliegen, maar heeft daarna nog echt een liter of 10 a 15 nodig om écht helemaal los te zijn. Een 20 cc, verdubbel die getallen maar.... In tijd: na ongeveer 10 uur looptijd is er geen meetbare verandering meer en is het inlopen afgerond, maar na 2 uur looptijd (12 vluchtjes van 10 minuten) is ongeveer het punt bereikt waar je de motor goed kunt gaan belasten. Een en ander is uiteraard enigszins afhankelijk van de gebruikte materialen en precisie van fabricage, maar voor een motor met zuigerveer zit je wel ongeveer op die waardes.
Een governor trekt gewoon het gas open als jij aan de hendels trekt... Ongeacht toerental. Dus je kan gewoon een normaal toerental instellen, de gov zorgt met het gas dat de toerentallen gelijk blijven. Fladder je een beetje rond, zul je zien dat de uitlaat nog steeds olie lekt, omdat de carb rond half gas zweeft. Trek je aan de hendels.. dan gaat hij meer naar volgas. Inderdaad.. kwestie naalden goed zetten..
bedankt, ik ga zeker nog wat rondjes flattern zonder governor, en meer en meer genieten van een mooie heli ! groetjes, Uwe
Officiële antwoord van Mikado over de Governor in de v-Stabi NEO: ... voor mij nu duidelijk Motorschalter AN/LEERLAUF/ AUS (-100/0/100 vom Sender) Trottle Cut Schalter (-100/100 vom Sender) Bankumschaltung für verschiedene Drehzahlen (-100/0/100 vom Sender) Haben Sie diese Kanäle vom Sender aus realisiert können Sie den Vstabi NEO Nitro Regler nutzen. Sie können sich die Schalterstellungen und entpsrechenden Zustände in der PC Software im Setup unter "Empfänger" anzeigen lassen.
Fantastisch gevlogen vandaag met Ed en onze NITRO's die RPM was toch wat te hoog en zit nu bij rond de 1950 touren, de motor loop goed daarmee en de temperatuur blijft goed, volgende week met de Governor beginnen, trouwens kan men met "kleinere" zenders kanaal 5 nog met een mixer voorzien, zodat via een verdere schakelaar 3 banken geschakeld kunnen worden, b.v. switch schakelaar B schakelt Bank een en twee, schakelaar D mixt 50 % bij en Bank drie is actief. Throttle cut kan ook gebruikt worden, als men gewoon kanaal 3 op throttle-cut zet. De motorschakelaar is in dit geval de idle-up schakelaar en werkt via kanaal 7 en de Governor funktie 0 - 50 - 100. zou lukken, denk ik ... of iemand andere ideeën of twijfel ??? Elke tip welkom !!! Bedankt, groet, Uwe
Heb je eindelijk de Headspeed gemeten met een Tacho?? Gewoon op de grond je gov testen NATUURLIJK effe de bladen er af!!! en kijken/HOREN wat ie doet. verschillende toeren tallen......OK (dit kan je binnen een minuut al testen) S6
ja, de motor maakt minder geluid en loopt goed met wat minder touren, 1950 RPM lijkt tot nu toe goed, maar even googelen, of die misschien nog ietsje naar beneden kan. groetjes, Uwe
Eindelijk .... het instellen van de v-Stabi-Governor is gelukt !!! ... iets anders om denken wat dat ding doet en wat niet, toch wel een groot verschil van Governor 5.1 naar 6.1 .. grootste verschil is, dat je geen throttle curves meer hebt in de zender ! alleen nog motor aan en motor uit, tussen in zit bij naar boven schakelen "idle" en bij naar beneden schakelen "autorotations-idle" (3-wege-schakelaar) verder set je nog een schakelaar voor throttle cut, en dat was it ! met Bank-switch schakel je verschillende headspeed, gekoppeld met verschillende gains, als dat nodig is. Bank-switch loopt dan via de gyro-gain schakelaar, en omdat deze alleen 2 standen heeft, set ik een mixer erop met een schakelaar voor de derde bank. Handig is het, bij de eerste tests een laptop mee te nemen, omdat waardes als idle of AR-idle in de Computer ingesteld worden, ook moet ik b.v. de Basis throttle iets verlagen naar 45, ook via PC, gains en headspeed woord ook alles in de PC ingesteld, handig voor eigenaars van v-Stabi-Controol of dat kleine ding ... 'Mikado v-Bar control pannel' ... maar dat kost 95 €. (Mikado weet dus zeker wat ze hier doen en ook in de toekomst doen) Kortom, de nieuwe v-Bar NEO werkt perfect, maar je moet wel veel instellen, voor al bij de extra functies, maar het woord beloond !!! Groet Uwe
Dat control panel werkt niet op de NEO. Is alleen voor mini Vbar en Vbar. Maar leuk om te horen, dat je het voorelkaar hebt gekregen... Veel plezier met vliegen !
O.K. dus heeft Mikado goed over na gedacht, maar ja, wat ik schreef, als je het princiep maar kent, is alles geen zo groot probleem meer, wat ik buiten dat alles leuk vind, dat v-Stabi met deze ruwe 17 cc motor überhaupt geen probleem heeft, de heli vliegt zo als elektro aangedreven ! Danke Michael !
Netjes uwe... nadat mn maiden op 100% throttle had gedaan en ik simpelweg door hetmixen niet meer wist wat ik deed schuif ik mn spektrum aan de kant en heb ik vcontrol gekocht. Maar jij hebt het dus wel voor elkaar gekregen
Zo simpel als mikado de normale dingen in laat stellen.. zo vaag en tegendraads wordt het als er extra dingen bij komen (zoals de gov..) Uwe, Let ff op als je vol pitch omhoog en vol achterover/voorover geeft. Bij mij was er een probleempje dat de vbar zelf zoveel pitch tegelijk gaf, dat hij af en toe motor geheel smoorde. Ik heb her en der de elevator en aileron snelheden wat terug moeten schroeven. Nu zul jij hier niet zoveel last van hebben met die grote motor
bedankt @Student: ! ik ben wel voorzichtig bij de eersten "rondvluchten" met de governor, trouwens kan je in de v-Stabi NEO ook instellen, wat de governor bij stuurt aan throttle bij input van pitch en / of cyclic, nu eerst maar de basis instellen, ...dat is throttle cut ...idle RPM (motor start) ...ARidle RPM (voor autorotation) ...Basic throttle (lowest throttle in de v-curve) groetjes, Uwe
In theorie kun je die dingen allemaal zien op het dashboard in het programma.. Zie je al die schuifjes op en neer gaan bij het wijzigen van de stick. Scheelt rommelen op het veld.. Die AR krijg ik bij stilstaande motor niet lekker in beeld.. Aan de andere kant, hij toerst zo vlot op (ramp up time) dat ik een specifieke bailout niet nodig heb (daar is die ARidle voor) Bij mij was toen het punt dat de vstab natuurlijk probeert de snelheid te halen die jij vraagt. Als je de sticks vol in de hoek knuppelt, zullen de bladen zowieso richting de 12 graden pitch, 8 graden cyclic = 20 graden op 1 blad. dan heb je daarnaast ook nog de mogelijkheid dat de estab een windvlaag corrigeert (wat ook best nog wat graden kan geven) bij mij was het vaak op een wat onstuimige dag dat het gebeurde. Cyclic en pitch gas stond an sich goed, was puur die extra correctie van de vbar. in mijn geval dus opgelost door die rotatiesnelheden een tikkie omlaag te zetten.
Goed nieuws !!! Governor werkt super goed, het is alleen wat lastig, de juiste instellingen te vinden, maar nu pakt hij het goed en laat de OS 105 HZ-R goed presteren ! Het zelfde verhaal als bij Elektro Governor, bij input van cyclic en/of pitch pakt de Governor meteen aan en laat het de Motor weten, je kan hem zelfs iets laten oversturen, zo dat de heli snel omschakelt van hover naar snel vooruit, of dat hij perfecte climp-uits doet. Leuk om te vliegen, even de carburator nog wat instellen, klaar ! ... en weer dank aan de medewerking van Ed met zijn know-how ! Was trouwens een leuke vliegdag vandaag ondanks de wind ... Ed, Ton, Uwe