Heli-Uwe

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Heli-Uwe, 17 jan 2017.

  1. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    dank je Nick, idd mooi en vliegt goed, en veel power,
    het zou voor mij een heli worden voor veel vliegen met weinig onderhoud en veel plezier !
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik ben benieuwd hoe een 650 nitro zich verhoud power gewijs van een 650 electro op 12s
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  3. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... dat kan ik je meteen zeggen, Gerard:

    je krijgt met 12s elektromotoren en een goede ESC power van 10 PK en meer,
    met mijn OS 105 HZ-R kom ik uit op rond 4 PK,

    maar dat kan je überhaupt niet vergelijken !
    omdat je met nitro anders vliegt als met elektro,

    vergelijk het met dat grappige filmpje met een Suzuki 600 R en een Harlay Davidson Spotster 1000,
    de ene heeft 160 PK en de andere rond 75 PK, maar toch won die Harlay bij een trackrace over 100 m !

    tot nu toe is mijn motor nog in de 'run-in' fase,
    maar toch kom ik snel achter, dat da behoorlijk wat power achter steekt,
    bekijk ik de elektroversie met de zware lipos,
    en vergelijk ik dat met mijn "lichtgewicht" van 4200 gram,
    denk ik toch, dat ik wel nog wat mee doe.

    Groet
    Uwe
     
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Tussen de wolken door
    even de T Rex 600 nitro getest met governor (vloog 5 jaar zonder, ha ha),
    is wel een positieve verandering,
    ook de complete koppeling vervangen incl. alle lagers die erbij horen,
    tija ... en daar vliegen we weer de volgenden 5 jaar mee.
    ..................knock knock knock on wood: laatste crash is meer dan een jaar geleden, pssssst :worship:
     
  5. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Heerlijke vliegdag beëindigt met een autorotation vanuit snelle vlucht vooruit,
    gelukkig goed reageert en de bladen aan het draaien gehouden,
    maar toch kom je iets harder neer dan geplant,

    ..... schade: geen
    .... oorzaak: lekkage in het 2-wege-fulsysteem, onvoldoende druk en de motor ging uit

    maar gaat steeds beter die Goblin 650 nitro.

    Leuk dagje heren Barry, Dio, Ed en Uwe !
     
  6. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Gooi dat 2 weg vul systeem erdan af..........had je de laatste keer ook al over geklaagd dat t suck is......
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    is al in de sloot geland Jeroen,
    en als de motor rond loopt, komt de 2-in-1 BEC/Glow ook eraf, lekker leeg ...
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  8. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    TOP
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Wat ik nu vond in de handleiding van Mikado betekend voor mij,
    dat ik met de "idle up schakelaar" alleen schakel van motor uit - idle - motor aan,
    set ik nu de bank switch op kanaal 7, zo staat tijdens vliegen allemaal bank 3 aan,
    set ik bank-switch op kanaal 5, zo kan ik wel switchen, maar alleen tussen 2 banken ... ?

    ... en een ding ook, moet ik dan bij motor op kanaal 3 zetten of op kanaal 7 ???

    hier nog eens de handleiding van Mikado:
    (ik gebruik op dit moment de optie "Alternatiev - throttle op AUX 3 = kanaal 3,
    zo kan ik normale curves vliegen: N, idle 1, idle2 en ook throttle hold en throtle cut gebruiken)

    NEO and 3rd party radio - external Gov ESC setup:

    Setup / Receiver:

    The Motor Switch is a 3-Position Switch with the positions -100/0/+100 or 0/50/100 = OFF / IDLE / RUN.
    The channel is split in three segments, so in the case of 0/50/100, it switches at about 33 % from OFF to IDLE and at about 66 % from IDLE to RUN (thinking in terms of throttle stick / throttle curve).

    There is NO coupling between throttle curve and ESC when set up the recommended way, but

    you switch head speeds using the Bank Switch -100/0/+100 or 0/50/100 = Bank 1/2/3—and the Motor Switch in RUN position—between three throttle-%ages or requested head speeds that you enter on the main page of the VBar Software in the Governor box.

    If you switch the Motor Switch from ON to IDLE, the throttle value Autorotation from the main page will be output (as autorotation idle / bailout).

    To set up the ESC use the panel Gov. II in the Setup, Throttle Servo adjustment, ONLY now you have coupling between the throttle / collective stick (with the pitch curve stored in the transmitter) to set up the the ESC. This setting remains active until you deactivate it, so you can also disconnect the ESC (if necessary, including BEC) from the battery to bring it into programming mode.

    ALTERNATIVE

    You can also enter the channel number of the throttle channel from the transmitter on the Setup panel / Receiver for channel AUX 3, and connect the Master of the ESC to AUX 3
    This way you have throttle control from the transmitter as before.
    Note then that you have to make sure the failsafe settings in the transmitter (and test failsafe!), and that you should assign an additional channel to the Motor Switch, which is operated together with the throttle settings.
    Background: this way VStabi 'knows' when the model is powered and when not, and writes log file entries when the motor is actuated, and adjusts inter alia the control loop in the autorotation somewhat.
     
  10. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Ik weet het ook even niet meer...... met jou Neo en je T7C zender........
    ik denk dat je het antwoord wel van het Mikado forum krijg of een andere Neo gebruiker met Nitromotor
    dat het een verschil is tussen de Vstabi en Neo is wel duidelijk...
    Het lijkt op een oplossing zoals je hierboven schrijf maar dit is volgens mijvoor een NON Vbar control (Futaba,Jeti,Spektrum etc) met Neo en een externe Govenor die je er los bij kan doen volgens mij.(zoals CSM,GV1,Align etc)
    S6
    (whahahah Of een Vbar control zender kopen hihihi)
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    morgen nog eens "run-in" dan is de 5 liter jerry op,
    en dan eerst maar powerrrr ...
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  12. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    En dat vul systeem eraf. Gewoon dubbel filter aan je handpompje doen en gewoon rechtstreeks slang op de tank naar de carb
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... staat al verder boven, dat ful-systeem is eraf,
    en dat in het systeem een filter is voor de carb, is duidelijk,
    en aan de pomp zit ook een !
     
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Weer een stukje verder met "run-in"

    ... nu loopt de motor iets "losser" en de touren gaan omhoog,
    dus twee keer opletten met naalden instellen,
    soms word de motor bij hogere touren wel warm,
    dus staat op dit moment de kleine naald nog vrij hoog,
    de grote naald is bijna daar waar ze hoort,

    governor vraagje heb ik nu in het Mikado forum gegooid, wachten op reacties.

    Groet
    Uwe
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    De motor wordt losser maar wordt nog steeds heet, wat bedoel je met losser dan ??
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Vandaag antwoord gekregen van Mikado:

    veel kan ik daar niet mee, maar tenminste hebben zij snel reageert !
    Wat ik lees uit het voorbeeld van de Futaba f8 is,
    dat zij op een geschakelde kanaal (7) de Motor hebben met 3 standen,
    dat zij die bank switch op een kanaal zetten (5)
    en throttle cut ook op een aparte kanaal (?).

    Ik heb het bijna verwacht, dat ze als oplossing de koop van een v-Bar Control hebben,
    vind ik geen leuke antwoord.

    hier Citaat van Mikado:


    Übner welchen Kanal du bei dem Sender was schaltest kannst Du im PC ja angeben - es muß lediglich folgendes auf je einem separaten Kanal bie solchen Anlagen bei uns ankommen, %-e von -100 bis +100 gerechenet:

    - Killswitch +100/-100
    - Bank -100 / 0 / +100
    - Motor -100 (LL) / 0 (AR) / +100 (Flug)
    - die 4 Steuerkanäle
    - ev. Heckgain Kanal separat falls nicht Bankswitch fest zugeordnet gewünscht
    - ev. Rettung

    Ergo: eine Rettung ist bei T7 und Nitro dann nicht mehr möglich, zuwenig "oldschool Kanäle". deswegen habe ich eine T8 als Beispiel genommen. Zudem sind die alten Anlagen entweder zu starr an ein Heliprogramm gebunden oder aber zu Megaflexibel. Alles was wir brauchen ist eine direkte Ausgabe der Schalterstati auf einen "alten Kanal" - und genau diese Einfachheit scheint mit Fremdsendern hochkomplex zu lösen zu sein.

    http://vstabi.info/de/node/1955

    Bitte steige am Besten auf eine VBar Control um, da entfällt genau die Zwischenschicht die Dir jetzt Probleme bereitet und deren Lösung im Sender - letztlich also mit der Senderanleitung und dem Sendersupport - zu machen ist.

    regards (EN) / Gruss (DE)

    Rainer Vetter
     
  17. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    .... de motor loop suppel Rene,
    komt daarom meer en beter op touren,
    maar heeft daardoor ook meer koeling nodig,
    dus voor een korte tijd moet de naalden weer ietsje omhoog,
    b.v is de kleine naald weer boven 1 draai, en de temp is nu weer goed.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Uwe,

    Als het goed is, kun je met de sbus en vbar alle kanalen zelf instellen.
    iig, in de normale software.
    Je pakt een standaard.. (heb jij waarschijnlijk gedaan)
    maar je kan alle kanalen hun eigen functie toewijzen.
    dit in verband met vrij indeelbare zenders en zo.

    Dat doe je dus in de vbar.. Niet in je zender.
    Dat kun je aanpassen tot je gewoon de gain op het goede kanaal hebt zitten.
    Wel even tegen de vbar vertellen dat de gain daarvandaan komt, origineel pakt hij een Bank.

    Zo ook met de governor, je kunt qua manier van setup kiezen voor 3 opties (dacht ik)
    1 van de opties kun je kanaal 7 kiezen als schakelkanaal.
    je kunt ook kiezen voor een aansturing vanaf kanaal 3 (throttle), zodat het ongeveer werkt als bij een electro. gewoon throttle curve vlak.. En die waarde is de gov waarde.

    Is even prutsen en proberen..

    De governor is ook een beetje lastig om te zien of hij nu aan staat of niet.
    De vbar heeft zelf al een soort van soft start ingebouwd, dus de servo reageert zowieso niet helemaal rechtstreeks op het gas wanneer je van 0 gas af komt.
    hij zal langzaam omhoog gaan, tot het % is bereikt.
    vanaf daar reageert hij met de motor mee..

    Belangrijkste is om te controleren of je throttle hold werkt...
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... dank je @Student: voor jou aanvulling,
    idd wat prutsen met dat ding,
    zou ik wel ergens uit komen, ha ha

    nu even nog de motor wat goed wennen, daaaaan gaan wij verder !
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Die motor, ja na zo`n 15 liter zul je iets gaan merken en kun je gaan feesten.
    Althans, zo heb ik het altijd ervaren.
     

Deel Deze Pagina