Helicopter keuring

Discussie in 'Verenigingen' gestart door Jan Beton, 2 mei 2004.

  1. Jan Beton

    Jan Beton

    Lid geworden:
    5 dec 2003
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo iedereen,

    Wij zijn onze club aan het voorzien van een ARBO beleid.
    Binnen dat beleid moet aandacht worden besteed aan het keuren van modellen. We missen een keuringsformulier voor helikopters.
    Is er iemand die ons daar aan kan helpen?

    Bedankt,
    jan
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Hallo Jan.

    Heeft de KNVVL daar geen voorbeelden van?

    Overigens: Ik vind dit een hele goede zaak! Ook verenigingen zullen verantwoord om moeten gaan met risico's en het minimaliseren hiervan.
    En met zo'n vliegende slagroomklopper kan je jezelf lelijk in de vingers snijden...

    Complimenten voor die vereniging!

    Roel
     
  3. Hannibal

    Hannibal Guest

    Roel krijgt het druk

    Nou begin dan bij VGF ook maar Roel, jij als expert.
    Parat met slagroomkloppers, enz enz :D
     
  4. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Ja da's 't kleine werk, meer voor een bootje. :wink:
    Heli's gaan voor het betere chop-werk. Head first. :twisted:

    Even :eek:ntopic: (bij uitzondering dan)
    Ik vind dat het wel een hobby moet blijven hoor.
    Geleid door gezond verstand etc etc etc en niet door Arbo-regeltjes.
    Als-je-blieft :cry:

    Groetjes, Erwin
     
  5. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Arbo en modellenkeuring is al meer ter spraken gekomen, maar ik snap de link niet helemaal.

    Arbo staat toch voor de rechten plichten van werkgever/werknemer ivm de veiligheid e.d. tijdens werkzaamheden (dit kan zijn betaald en onbetaald). Raakvlakken zie ik dan bij maaien en bardienst e.d. maar met een simpel regeltje als: Er mag niet gevlogen worden tijdens het verrichten van werkzaamheden op of direct aangrenzend aan het vlieggebied. Kom je al een heel eind.

    Begrijp me niet verkeerd, veiligheid is natuurlijk heel belangrijk. Maar met model-keuringen kun je natuurlijk zover gaan dat je nieuwe ontwikkelingen e.d. gaat uitsluiten. Zie bijvoorbeeld de thread van 'Hotliner niet meer .....'.

    Pas op met regels als:

    - Controlleer of alle schroefverbinding in metaal geborgd zijn met borgmiddel. Zou inhouden dat de je een hele heli onder begeleiding van een keurmeester zou moeten demonteren en monteren.

    - Alle boutjes moeten kwaliteit 12.9 hebben.

    - Heckservo moet iedere 50 vluchten en andere servo's iedere 100 vluchten vervangen worden, want dit doet een topvlieger zoals Jason Krause ook.

    Alhoewel dit laatste wel een belangrijk punt aantipt. Onderhoud is eigenlijk veel belangrijker dan een keuring voor dat het ding ook maar 1 meter heeft gevlogen. Als ik mij niet vergis heeft Vario een onderhouds-schema in hun bouwdozen zitten. Maar ik dacht dat hie,r uit misschien wel verkoop-technisch oogpunt, wel heel voorzichtige vervangstermijnen instonden.

    Rick
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    @Rick: je hebt helemaal gelijk.
    Waarom wordt 'arbo' als lastig ervaren? Omdat iedereen er zo nodig iets van gaat vinden. Iedereen heeft er een mening over, en roept:
    "Volgens 'de arbo' moet.... bladiebladiebla...."
    Kwestie van de klok en de klepel.
    Arbo is voor 80% je gezonde verstand gebruiken en iemand even corrigeren als hij/zij iets vergeet.
    De overige 20% is vakkennis, en toevallig is dat mijn vakgebied.
    Ik ben geen heli-expert. Maar ik denk wel dat de heli's op een vereniging gekeurd (Zwaar woord wellicht) kunnen worden door iemand met verstand van zaken. Voorbeeld: op het moment dat de electronica een rommeltje is, met slechte soldeerverbindingen, wordt het tijd dat de piloot daar op gewezen wordt. Hij zal maar uit de lucht komen klapwieken...

    @Han: Een van de redenen waarom ik bijvoorbeeld altijd m'n accu's losmaak als ik de PARAT op een show heb staan... Een keer vergeten en toen werd ik daar vriendelijk door een ander clublid op geattendeerd.
    Heel goed!

    Groet
    Roel
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    De ARBO wet geldt ook voor verenigingen hoe stom dat in onze ogen ook is de wetgever heeft zo beslist!! We MOETEN er wel aan voldoen want als we dat niet doen en er gebeurt iets vervelends dan is het bestuur van de vereniging aansprakelijk. Het bestuur is dan in gebreke gebleven om de leden te wijzen op gevaren of aanwijzingen te geven over hoe te handelen in het geval van een ongeluk.
    Ik ben het met iedereen eens dat het een kwestie van gezond verstand is maar zo redeneerd de wetgeven niet. Of we willen of niet we MOETEN wel. We hebben tot 2005 de tijd om het ZELF te doen. Lukt dat niet dan zullen we verplicht worden om een ARBO dienst in te schakelen. Als dat gebeurt zal dat flink geld gaan kosten en daar worden wij als clubleden niet beter van.
    Dit is geen sprookje maar echt waar. Een aantal jaren terug heeft het voor ons niet veel gescheeld of het was in onze vergunning opgenomen. Onze vergunning moest verlengd worden en deze regel werd er alvast in opgenomen. Gelukkig is dit geschrapt want informatie door ons ingewonnen bij een voorloper van de ARBO diensten leerde ons dat zo iets enkele duizenden guldens moest gaan kosten. Daar kwam dan nog bij dat ALLE modelvliegtuigen elk jaar door een onafhankelijke instantie gekeurd moesten worden. De kosten daarvan hebben we niet eens uitgezocht want we zouden niet weten door wie die keuring dan wel gedaan zou moeten worden en wanneer. Het zou overigens ook vreselijk veel tijd kosten want met ruim 60 leden en gemiddeld 4 modellen per lid kom je om een flink aantal modellen die je niet op één zaterdagmiddag even keurt!
    Gelukkig hebben we de gemeente en de milieudienst met behulp van de KNVvL kunnen overtuigen dat die regels niet haalbaar zijn. Nu kunnen we vliegen dankzij het Basis veligheid regelement van de KNVvL. Die regels waren uiteindelijk voldoende voor de vergunning.

    Nu is echter de ARBO wet ook van toepassing verklaard voor ALLE verenigingen (dus ook de lokale damclub). Men zegt simpelweg dat alles op papier MOET staan omdat de leden anders niet veilig hun hobby kunnen uitoefenen.
    Het klinkt lullig maar daar komt het wel op neer. Dus hoe onzinnig het allemaal mag zijn we moeten er gewoon aan geloven.
     
  8. Guest

    Guest Guest

    Ja ik snap het best. Goede zaak dat Arbo, heb er in verband met mijn werk dagelijks mee te maken. Inderdaad gezond verstand gebruiken etc.... (Dit was mijn professionele reactie)

    Kan het toch niet laten te melden dat ik steeds fanatieker wild aan het vliegen/varen en wellicht ooit nog rijden sla. Een vereniging heeft als gevolg van dit soort zaken steeds minder te bieden en zo langzamerhand te veel verplichtingen.

    Nee doe mij maar een weilandje ergens waar het rustig is, zonder bureaucratie, maar met veel RC plezier.

    Jammer. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Regels worden verzonnen door onzekere lieden met onvoldoende vertrouwen in andermans competenties die niet door hebben dat regels alleen maar leiden tot meer regels, maar nooit, oké ik geef toe.....zelden... , tot een oplossing.
    :D
     
  9. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Misschien niet duidelijk in m'n vorige bericht, maar ik ben er van op de hoogte dat de ARBO wet ook geldt voor verenigingen.

    Ik snap alleen niet hoe je een modellen-keuring onder het kopje ARBO-wet schuift.

    ARBO wetgeving heeft toch betrekking op de veiligheid bij werkzaamheden onafhankelijk of hiervoor betaald wordt. Dus de vrijwilliger die het veld maait is op dat moment een werknemer van de Club en deze werkzaamheden vallen onder de ARBO-wet. Dus die grasmaaier moet aan bepaalde eisen voldoen en er moeten de nodige beschermingsmiddelen (hoorbeschemers etc.) beschikbaar zijn voor de bestuurder.

    Jammer genoeg valt de bardienst weer buiten enkele regeltjes van de ARBO-wet en kun je dus geen Rook-verbod afdwingen aan de hand hiervan.

    Maar op het moment dat iemand z'n hobby aan het uitoefenen is zie ik niet in wat dit met werkzaamheden te maken heeft. Of mis ik hier iets?

    Rick
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    @Rick: een en ander heeft te maken met gezagsverhoudingen.
    De rechtspersoon (vereniging) is als het op veiligheid aankomt in feite gelijk gesteld met de 'werkgever' in de zin der wet.
    Juridisch heeft dit nogal wat haken en ogen, en ik zou ook graag de uitkomst van een proefproces afwachten om te kijken hoe een rechter hierop zou reageren, maar liever niet bij mijn vereniging!
    De vereniging dient haar leden/bezoekers/derden te beschermen.
    Daarvoor moet de vereniging de risico's afwegen en zo 'zoveel als redelijkerwijs' minimaliseren.
    Het deel tussen komma's is hierin belangrijk, want je kan van een vereniging met pak'm beet 60 leden niet verlangen dat zij een commerciele Arbodienst inhuurt om een RI&E (Risico-Inventarisatie & Evaluatie) uit te voeren of te toetsen. Dat is namelijk niet meer redelijk: de vereniging zal failliet gaan. (Waarschijnlijk ook een van de argumenten waarom deze ellende bij Ernst z'n vereniging geen doorgang heeft gevonden.)
    Ik heb drie jaar bij een adviesbureau voor Arbeidsomstandigheden gewerkt, en een uurtje advieswerk van ondergetekende kostte een klant gemiddeld zo'n 150 euri. (Ik zag ze overigens niet alle 150 op mijn loonstrook terug, maar dat terzijde :wink: )
    Om even uit de losse pols een calculatie te maken:
    Stel je hebt een clublocatie (viegveld) met clubgebouw en schuurtje voor gereedschap enz.
    Reken twee uur voor het inventariseren van de opstallen en het gereedschap, gesprek met bestuur en leden enz.
    Dan moet je het veld nog 'in bedrijf' zien om te kijken wat daar allemaal voor risico's aan hangen, en ben je weer een uur verder.
    Verplichte inventarisatie gevaarlijke stoffen, jeugdigen, ouderen, machinerichtlijn enz, enz, enz. Kortom: voordat je Arbo kan zeggen, ben je 5 uur verder. Kostenplaatje dezes: 750 euri, en dan heb ik nog niet eens m'n handen vuil gemaakt...
    Gelukkig zijn verenigingen vrijgesteld van de verplichte toetsing van hun RI&E door een gecertificeerde Arbodienst. Dit mede op grond van het 'redelijkerwijs'-artikel.
    Maar de verenigingen dienen wel hun risico's in kaart te brengen, en voor passende maatregelen te zorgen. Wij (Vaargroep Flevoland) hebben dat gedaan middels een checklijst van de NVM en wat kennis van zaken van ondergetekende.

    Maar even terug :eek:ntopic: : Ik zie het al voor me dat een van mijn collega's Veiligheidskundigen (liefst vrouwelijk model) een stel modelheli's gaat keuren! :rolling: "En wat is dit voor doosje?" "Dat is m'n gyroscoop, mevrouw. Voorkomt dat de heli onbedoeld een andere kant uitgaat dan ik wil, en stabiliseert de hele handel..." (Begrijpende blik) "Jaja.... " 8O

    @Jan Beton: mijn advies: Zorg dat jullie een werkbaar protocol opstellen om jullie heli's te 'keuren' en natuurlijk de vliegers te begeleiden. (het laatste doen jullie waarschijnlijk al lang)
    Informeer bij zusterverenigingen, de KNVvL, of ontwerp anders zelf iets, maar zet het op papier! Bekijk de kisten van de vereniging (Ik wil voorzichtig zijn met het woord 'keuren'!!) en maak van elke kist een rapport. Zorg dat dat op de verenigingslocatie aanwezig is.
    Ga na wat de kritieke punten van een heli zijn, en baseer daar je keuring op:
    zender
    ontvanger
    bedrading
    voorzien van gyro
    motor
    uitlaatsysteem (Decibels!!)
    speling op bedieningselementen
    reikwijdtetest
    enzenzenz... (Ik ben geen heli-expert, dus schrijf maar wat op wat me voor de hand ligt...)
    En desnoods wil ik jullie wel helpen met het opstellen van zoiets! (Gratis)

    Groet en sterkte

    Roel
     
  11. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Roel heeft als expert natuurlijk een punt.
    Vanuit mijn werk heb ik ook dagelijks te maken met "arbo"-zaken.
    (eerste verantwoordelijke op een bouwplaats en mede opsteller van V&G-plannen).
    Ik draag de veiligheid ook echt wel een warm hard toe.

    Laat het echter niet te ver "doordraven".
    Het klink zo goed: wij doen alles aan veiligheid / keuringsrapporten / opleidingen / persoonlijke beschermingsmiddelen etc.
    Per saldo leverd het in onze hobby weinig meer op dan frustratie en als het een beetje tegen zit, een goed-willende voorzitter die verandwoordelijk wordt gehouden voor iets wat hij zelf nooit heeft kunnen vermoeden.

    Veel wijsheid, Erwin
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Helemaal gelijk, Erwin!
    (Zelfs ambtenaren zijn soms net mensen... Je moet alleen zo je best doen om dat te ontdekken... :wink: )

    Roel
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Eelco,
    Dat wild vliegen, varen of rijden kan nu op sommige plaatsen nog wel maar lang niet overal meer. Er komen steeds meer gemeenten die een verbod opnemen in de algemene politie verordening. Dan is het uit met de pret. Als er steeds meer mensen wild gaan vliegen, varen of rijden zullen er toch een soort clubjes ontstaan. Groepjes gelijkgestemde die op een bepaalde plaats samen komen om lekker rustig hun hobby uit te kunnen oefenen. Er zullen na een poosje toch mensen zijn die zich gaan ergeren aan deze goepjes. Wat er dan gebeurt laat zich raden. Omdat je dan geen echte vereniging vormt heb je geen poot om op te staan en moet je verdwijnen. Al snel zal op de volgende plaats hetzelfde gebeuren en komen er vragen in de gemeenteraad. Wat er dan gebeurt is ook simpel, er wordt een verbod opgenomen in de APV en je kan NERGENS meer terecht.
    Als je dan toch een vereniging opricht om nog iets te kunnen berijken heb je een enorm probleem. Je hebt een negatieve naam overgehouden aan je "illegale praktijken" en medewerking krijgen is heel moeilijk.
    Dit is geen sprookje maar al diverse keren echt zo gebeurt. Ik wil hiermee alleen maar waarschuwen, je verpest het al snel voor jezelf en anderen.

    Erwin,
    Het is geen zaak van te ver doordraven. We zijn gewoon wettelijk verplicht dit te doen of we het nu willen of niet. Ik vind het in de meeste gevallen ook komplete onzin maar naar onze mening wordt niet gevraagd!
     
  14. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    @Ernst
    We begrijpen elkaar wel. Veiligheid is en prima zaak. En de wet... daar zullen we ons aan moeten houden (meest ook een prima zaak overigens :wink: ).

    Ik bedoel alleen maar te zeggen; leg niet meer vast (in je regelementen/voorschriften) dan dat wat van de vereniging verwacht mag worden.
    Het kan en zal tegen je gebruikt kunnen/gaan worden.

    Ofwel: Minimaal aan voorschriften & maximaal aan gezond verstand en goede gebruiken).

    Dus mijn advies:
    Laat dat formulier zitten en introduceer het goede gebruik dat "men" op elkaar let en adviseerd waar mogelijk.

    Groetjes, Erwin
     

Deel Deze Pagina