Helicopter piloten + Vliegtuig piloten, hoe doen andere clubs het?

Discussie in 'Verenigingen' gestart door sven, 17 jun 2010.

  1. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Beste Modelbouwers,

    Bij ons op de club (B.V.L.) is wat wrijving ontstaan nadat de helikopters behoorlijk in aantal zijn toegenomen,
    en daarom wilde ik graag hier deze vraag stellen.

    Hoe wordt het bij andere clubs geregeld met betrekking tot het samen vliegen van helikopters en vliegtuigen?
    Wat kan/mag een heli piloot bij jullie club?

    Bij ons is het namelijk zo dat de heli piloten eigenlijk niet goed weten waar ze mogen vliegen,
    omdat de vliegtuig piloten met de wind mee (moeten!) draaien, en dat kwartje valt bij de heli mannen vaak niet.
    Daardoor ontstaat bij ons op de club vaak de indruk dat de vliegtuig piloten zeurpieten zijn, met nog meer geklaag als gevolg.

    Dus ik ben benieuwd hoe een andere club hiermee omgaat. ;)
    Laat maar horen.


    Grts,
    Sven
     
  2. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Hier ben ik ook wel benieuwd naar ja.

    Helipiloten hebben geen last van landen en opstijgen tegen de wind in, die kunnen dat hoe ze willen. Dat zien ze echter zelf (blijkbaar) net even anders, en voelen zich dan "aangevallen" of "achtergesteld"... iets wat natuurlijk he-le-maal niet de bedoeling is.
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik heb de mails gelezen ja:)

    Op Rozenburg staan de heli's (bij drukte dus) in de hoek, en dan een dusdanig gekozen hoek, dat ze niet in de aanvliegroute staan van de vliegtuigen bij start en landing. Dit werkt in de praktijk perfect. Als het wat rustiger is (zeg max. nog 2 vliegtuigen óók in de lucht) dan willen de heli's nog wel eens wat meer ruimte pakken, maar dan is het ook heel eenvoudig; als je moet landen, dan roep je simpelweg "Landing!" en houdt de helivlieger daar even rekening mee. In al die jaren nog geen problemen mee gehad eigenlijk.
     
  4. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Zoals jij het beschrijft, alex, vooral dat van "landing", leek mij ook de beste manier... maar goed.

    Overigens mogen er bij onze club dus maar 2 toestellen tegelijk in de lucht zijn, in het weekend. Dus 1 heli, 1 vliegtuig...

    Veel last kun je in ZO'N geval niet meer van mekaar hebben lijkt me, maar tot op heden zaten er altijd meer toestellen in de lucht.
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Wij hebben ernaast nog een hooverveldje waar helies kunnen worden afgesteld en beginners hun sprongetjes kunnen maken zonder de hoofdbaan te gebruiken.

    Hoogvliegers vliegen gewoon mee met de plankers en dat gaat doorgaans goed.

    Zoals Alex al aangeeft, even rekening met elkaar houden. Kortom, als het druk in de lucht is, ga je niet met een heli boven de baan hangen.
     
  6. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    En een persoon die in DIE situatie erop gewezen werd, heeft het hele "gezeur" juist "getriggerd", hij was het met die instelling blijkbaar niet eens.

    Wat uiteindelijk de reden is, dat Sven vooral benieuwd was hoe het bij andere clubs gaat :)
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2010
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    De hoofdbaan moet gewoon vrij blijven, dat is simpel zat. Zo werkt het ook op echte vliegvelden ;)
     
  8. eldik134

    eldik134

    Lid geworden:
    16 apr 2010
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Ede, Gelderland
    Ik weet weinig van modelvliegen, maar ik kwam toevallig, bij het zoeken van een auto rc-club bij mij in de buurt, een regelement tegen van een modelvliegclub.

    Dit regelement is niet voor helicopters maar voor rc zweef- en motorvliegtuigen. Wellicht heb je er wat aan. Op de laatste pagina is een plattegrond weergegeven.

    Ik weet trouwens niet of ik de link zomaar mag posten? Maar zie nergens dat het verboden is.
    http://www.elc1950.nl/pdf/VELDREGLEMENT%20versie%201998-1.pdf
     
  9. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Tja, bij ons is het simpel.. Heli's laag, (of iig lager) en de vliegtuigen wat hoger, als er iemand wil landen wordt dat gewoon luidkeels geroepen en zo easy is het, daarbij geld bij ons, maximaal 2 brandstofkisten per keer in de lucht, en dat tussen 1 en 5.. en we zijn totaal maar met 4 heli's waarvan 2 nog in de hoverfase, dus ruimte is er, en tijd ook....
     
  10. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Bij ons zijn er vooral het laatste jaar veel helivliegers bijgekomen (vliegen dus allemaal vliegtuig en heli)

    LANDING roepen is standaard bij ons. Alles draait simpel om even met elkaar te overleggen. Als iemand even alleen wil voor een paar minuten is dat eigenlijk nooit een probleem. Vliegtuigen vliegen per difinitie verder weg en hoger, als er ook heli's in de lucht zijn dan moet je dus rekening met elkaar houden. Dus dan met vliegtuigen niet laag over komen scheren. Heli's maken even ruimte als vliegtuigen willen landen.

    Als er speedkisten de lucht in gaan dan blijft de rest ook meestal even wachten. Kortom, gezond verstand en even met elkaar overleggen. Gaat bij ons nog steeds prima :thumbsup:
     
  11. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Met elektro kisten kom je in de regel niet zo hoog, dan komt zon gek springende heli toch wel erg snel in de buurt.
    Ik vind gewoon dat ze mee moeten vliegen "plank stijl", of buiten het circuit moeten blijven.

    Waar ik me afgelopen weekend tot drie keer toe aan geërgerd heb is dat toen ik net een klein model de lucht in had,
    er ineens 3 helis (en dat mocht eigenlijk al niet) verschenen waardoor ik als door een porselein kast moest gaan vliegen.
    En met een 50cm span schuim model tussen een veld vol laagvliegende snippermachines vliegen vind ik niet echt leuk.
    Ik heb ook et idee dat er veel denken dat elektro minder belangrijk is..

    Ik wil graag weer eens vliegen zonder een stel onvoorspelbare hakmessen om me heen..
     
  12. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    bij ons vliegen de helies met de vliegtuigen mee en dat gaat prima.
    als je een tweedeling in gaat voeren dan gaat je club naar de kloten.

    enkel de beginners hoveren op een hoek van het veld (vanzelfsprekend de dode hoek waar de vliegtuigen niet komen met die windrichting)

    een echte helipiloot heeft overigens de wind ook graag van voren als zijn motor afslaat.
     
  13. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Hoezo kom je met electrokisten niet zo hoog? Maakt bij ons niets uit.

    Een heli is geen vliegtuig dus waarom zo gedragen?

    Praten jullie wel met elkaar? Wij doen dat wel en dan zijn misverstanden of dit soort zaken niet aan de orde. Elkaar en elkaars model gewoon respecteren.
     
  14. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Bij ons is 90% van het elektro gebeuren onder de meter in spanwijdte, daarmee ga je niet zo hoog zitten als een gasser van 1.5mtr.
    Om dezelfde reden dat je niet met een fiets de snelweg op gaat.
    Het rijd wel, maar het is toch een ander soort verkeer.
    Dat is ook gedaan, alleen was er toen meteen commentaar over.
     
  15. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Bij ons is er ook een hover veldje voor beginners (hoveren) en afstel mogelijkheden.

    Verder mag er met een totaal van 5 modellen waarvan 3 max brandstof en een max van 3 heli's. Om het een beetje overzichtelijk te houden.

    De kans is vrij klein dat er meer heli's te gelijk de lucht in gaan.
    Er zijn nooit problemen. Al moet ik wel zeggen dat ik niet echt lekker sta te vliegen als er iedere keer een heli voorbij komt schieten. Ongeacht of de piloot goed kan vliegen of niet. Technisch falen blijft altijd een risico. Zolang het een beetje op afstand blijf valt het wel mee.

    Periode heli's was redelijk over maar langzaam komen er weer meer bij die straks natuurlijk ook echt gaan vliegen. Dus even afwachten maar verwacht geen problemen zolang je maar rekening houd met elkaar.

    Gr. Dennis
     
  16. elrofotografie

    elrofotografie

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    320
    Locatie:
    Ergens bij Rotterdam in de buurt
    1 uur vliegtuigen 1 uur heli en dat word steeds zo afgewisseld. Gaat prima nooit gezeur.
     
  17. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.079
    Locatie:
    Tilburg
    Zelf vlieg ik zowel vliegtuig als Heli.

    Dat van die tijden "1e uur dit ander uur dat" of "eerste half uur heli,tweede half uur vliegtuig " vind ik zo'n onzinnige regel,volgens mij krijg je daardoor juist eerder frustraties.
    Heb dit ook op een club meegemaakt en in de "vliegtuigtijd" was op een gegeven ogenblik niemand aan het vliegen ,dus een helivlieger(die al een tijd zat te wachten) dacht dat hij kon vliegen omdat er geen vliegtuig in de lucht zat,hij kreeg een hoop gezeik.

    Op mijn eigen club gaat het best prima samen,alleen heb ik zelf ook wel diverse storende dingen meegemaakt:

    ALs er een hoop vliegtuigen vliegen wacht ik even tot de lucht leeg is,vervolgens ga ik een vluchtje doen met heli(3D),de meesten op het veld wachten dan even (zolang duurt zo'n vluchtje niet),maar toch was er eens iemand die net toen ik ging vliegen besloot om met zijn snelle pylonracer/hotliner laag en snel rond te raggen.
    Dan denk ik ook van "kun je dan niet even wachten...?"
    ALs je gewoon met elkaar afwisseld moet het niet zo'n problemen geven.

    Ons "hoverveldje " ligt wel pal naast de pilotenplek,dus als er een beginner met een 30 heli een volle tank aan het leeghoveren is,dan is dat voor een vliegtuigvlieger ook vervelend ,want je wil ook graag je motor horen natuurlijk.
     
  18. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik heb vooral het idee dat heli piloten vaak denken "ach, das toch maar een elektro schuimpje, daar ga ik me niks van aantrekken".
    De laatste keer dat ik ben wezen vliegen tot drie keer toe mijn model 1 minuut omhoog > 2 of 3 heli's omhoog.
    Dan kan ik weer als een natte krant staan vliegen om die zooi te ontwijken.
    Ook voor de pilootstraat/landings route staan ze regelmatig te stinken met die rookbommen.
    Dat is waar ik nu zon probleem mee heb. De heli vliegers bij ons doen gewoon maar wat.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja, het blijft blijkbaar lastig, en toch zou dat allemaal niet nodig moeten zijn.

    Ik vlieg nu al een tijde op een plek waar uitsluitend heli gevlogen word (bij ons zijn geen vleugelkisten toegestaan), en daar mag ook vanwege het geluid maximaal twee heli's tegelijk draaien, waarvan max eentje tegelijk de hoogte in mag. maar voorheen bij de Aeroclub Drachten was het niet zo moeilijk: Luchtverkeer is luchtverkeer, en dan moet je je allemaal hetzelfde gedragen. Dus wilde je met een heli tegelijk met de vleugelkisten, dan ook gewoon bij de piloten staan, gewoon na een korte testhoover vertrekken en de hoogte op zoeken, en gewoon in de "box" blijven, op voldoende hoogte en veilige afstand. Op die manier blijf je ook in het perifere zicht van de overige piloten. Gewoon aan het eind van je vlucht de landing afroepen en een normale landingsaanvlucht uitvoeren. Of je dan kunstvlucht doet of niet maakt niet uit, want dat doen vleugelkisten onder elkaar ook. Zolang je dat maar op een plek in de box doet waar je niemand gaat raken.
    Maar dus niet als piloot midden op het veld gaan staan (hooguit tijdens de landing als je dat niet beheerste, maar dan was het toch afgeroepen) en ook niet langdurig vlak boven de baan hooveren. Kortom, gewoon zorgen dat je voor de overigen niet-hinderlijk, en vooral voorspelbaar vlieggedrag vertoont.

    Wilde je wel met rare fratsen bezig dan moest je wachten tot je het luchtruim voor je alleen hebt, en als je dan midden op het veld staat te sturen, zijn de vleugelvliegers meestal wel zo beleefd (veiligheidsbewust) om niet vlak langs je heen te starten. Zo lang duren die tien minuten nu ook weer niet. Vleugelvliegers die een hekel hebben aan tegelijkertijd met heli's vliegen bleven wel even aan de grond, en omgekeerd werkte dat ook zo, want als ik bijvoorbeeld met iemand hooveroefeningen sta te doen, heb ik ook liever niet dat ik van achteren een landende kist in mijn nek krijg. Of dat nu eenheli of een vleugelkist is, in beide gevallen doet het pijn. Dus dan wachtte ik ook even tot een vleugelleerling klaar is met zijn landingsoefeningen, of ik zocht een stukje van het veld op waar ik niemand tot last was.

    Het is allemaal zo moeilijk niet.

    Het probleem komt een beetje als mensen "vrij 3D" gaan vliegen. Dus niet een gestructureerd figurenprogramma, maar gewoon wild om zich heen gaan raggen. Voor de toeschouwer en/of de tegelijk vliegende vleugelpiloot is er dan opens een heel onvoorspelbaar object in de lucht, wat ook nog eens voortdurend manouvres en geluiden maakt alsof het ieder moment kan gaan crashen. Ik kan me goed voorstellen dat mensen daar hoorndol van worden, want ik vlieg zelf ook niet graag (ook geen heli) als er iemand tegelijkertijd met 3D bezig is. Dit geld overigens ook voor vleugel 3D vliegers wat mij betreft. Ik kan mij Sven zijn probleem wat dat betreft heel goed voorstellen. Alleen je moet nu ook weer niet het slachtoffer gaan uithangen, want als een grote heli een klein electrokistje raakt, is het ook voor die heli over, dus die trekt zich er wel degelijk wat van aan. Alleen op een andere manier, want een heli is wat manouvreerbaarder....

    Als je het mij vraagt moet je niet zozeer de vliegtijden opdelen in heli's en vleugelvliegtuigen, maar eerder in 3D en niet-3D. Als dan verder iedereen zich aan normale gedragsregels houd in de lucht, is er volgens mij niks aan de hand als heli's en vliegtuigen door elkaar heen vliegen. Doen ze in het echt ook. Zou een mooie boel worden als Schiphol, Eelde of Lelystad de boel zo op ging delen....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2010
  20. Eitje

    Eitje

    Lid geworden:
    7 okt 2009
    Berichten:
    209
    Locatie:
    Emmeloord
    Wij hebben nooit problemen tussen heli- of vliegtuigvliegers.
    Het moet ook een club zijn, samen vliegen niet egoïstisch aan jezelf denken. Als er een vliegtuig gaat opstijgen dan wordt daar toestemming voor gevraagd als er al 3 in de lucht zijn. Communicatie en het plezier onderling hoog houden! Daar gaat het om en geen pietluttige regeltjes.

    Op ons oude veld hadden we een aparte plaats voor de heli vliegers waardoor de (ben zelf geen heli liefhebber) echte vliegers ;) er geen last van hadden. Echter onze club is aardig aan het groeien en het aantal actieve leden wordt ook steeds groter. We hebben nu een vak van 2 bij 6 meter gemaakt waar de piloten instaan. Hierdoor kunnen we nog beter communiceren met elkaar, staan dichtbij elkaar dus horen en zien elkaar goed en overleggen wie er gaat vliegen.

    Begrip onderling is erg belangrijk en wie gooit er een pylonracer of hotliner nou in de lucht als er 2 heli's laag blijven???


    Succes!!
     

Deel Deze Pagina