Helicopter piloten + Vliegtuig piloten, hoe doen andere clubs het?

Discussie in 'Verenigingen' gestart door sven, 17 jun 2010.

  1. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Zoals Cajo aan aangeeft is het bij ons helemaal geen thema .

    Maar als het vast gelegt is in een regelement van de club is het toch heel makkelijk te realiseren .
    Of je houd je aan het regelement of je vliegt uit de club .

    Iemand die zich bij ons niet aan de regels houd krijgt ook problemen . ;)

    Mvg Johan
     
  2. RedHenk

    RedHenk

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    271
    Locatie:
    Bergambacht
    Jongens , allemaal :

    :proost:
     
  3. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.079
    Locatie:
    Tilburg
    Wat een slecht idee zeg,de ene dag voor heli's en de andere dag voor vliegtuigen!
    Ook met dagdelen/uren etc... wat een onzin.

    Of je nu met vliegtuigen vliegt of met heli's,je moet gewoon ten alle tijden op je club kunnen vliegen als je naar het veld gaat,je betaald er toch genoeg contributie voor?

    Als je gewoon onderling een beetje rekening met elkaar houdt dan gaat het allemaal vanzelf,en als je even het luchtruim voor jezelf wilt hebben dan hebben je collega piloten daar vast geen problemen mee.

    Zelf vlieg ik ook vliegtuig en heli,ook bij ons merk ik wel eens dat er wat "wrijvingen" zijn.
    Als ik mijn brandstof heli meeneem maak ik mischien 4-5 vluchtjes(van hooguit 10 minuten) op een dag en ik wacht tot het met vliegtuigen even rustig dan ga ik vliegen.De vliegtuigvliegers wachten dan meestal ook even.

    Toch komt het zo nu en dan ook wel eens voor dat ik dan even 3D aan het vliegen ben,laag boven het veld dat er ineens vanuit de rechterkant van het veld ineens iemand een vliegtuig de lucht in stuurt,dat is dan soms even schrikken want in principe staat iedereen bij ons op de pilotenplek en dan kun je met elkaar communiceren als je gaat landen/opstijgen etc...

    Ook als ik met vliegtuig ga vliegen wacht ik even tot de helivliegers klaar zijn.

    Op zich gaat dit meestal prima,dus weinig problemen...

    Groeten,
    Marcel
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Waarom? Het werkt bij ons al jaren perfect. Vlieg jij elke dag elk moment? Waarom zou je niet alleen op bepaalde tijden mogen vliegen? Dat is op een hoop clubs gewoon en dat mag je soms maar af en toe vliegen.

    Dat is juist het probleem : Ze maken overal een probleem van. Als ik met een jet vlieg dan blijft de rest ook aan de grond, dat moet kunnen. Zolang iedereen te tijd krijgt geen probleem maar sommigen willen niet wachten en gaan andere expres irriteren.

    Als iedereen zo zou denken hadden we deze discussie niet ;)

    Kwestie van regels en een "vluchtleiding" op het veld. Als iemand niet netjes aankondigt dat hij gaat starten is dat onveilig gedrag en kan je hem erop aan spreken.
     
  5. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    @Marcel: Iedereen betaald contributie, maar dan ook echt iedereen.
    Maar als er niet van te genieten valt zonder vlieg regeltjes, dan heeft niemand er wat aan.
    Dan zou ik in principe liever een dag thuis blijven, als ik daar een heli vrije dag voor terug kreeg.

    Ik denk dat er nog een probleem is met iemand vluchtleiding geven,
    niemand wil denk ik de boeman zijn, en dan is er nog ook de "vriendjes politiek".
    Ik zou iig niet graag de hele dag mensen op hun vingers willen gaan tikken,
    het is misschien gewoon maar een club taak, maar je maakt er geen vrienden mee.
    Een nette piloot erkent zijn foutjes, maar toch denk ik dat er op je gefoeterd gaat worden.

    Van dat probleem hebben we nu zelfs al een beetje last,
    de heli piloten vinden namelijk dat de geluids tester minder moeilijk doet bij vliegtuigen. :roll:
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2010
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Oké, een tip vanaf de waterkant dan:
    Noem het "vluchtleiding", noem het "walkaptein", maakt niet uit.
    Bij een scheepsmodelbouwvereniging waar ik lid was, hadden we een "walkaptein".
    Zolang er 4 of minder schepen aan het varen waren, kon deze figuur zelf ook aan het varen zijn. Als er een 5e model bijkwam, meerde de walkaptein zijn model af, zette z'n zender uit en ging (al dan niet onder het genot van een bak koffie) de zaak in de gaten houden.
    Dat hield niét in dat hij als een soort politiehond het water afspeurde; het hield alleen in dat hij voorkwam dat er gevaarlijke situaties ontstonden.
    Zoals een speedbootje met een jonge, onervaren schipper die even stoer wil doen tussen de werkschepen.
    "Gevaarlijke situaties" werden bij ons gerelateerd aan potentiële schade.
    Gevaar voor personen is bij een vereniging die over het algemeen met werkschepen vaart, niet zo'n issue.

    Iets dergelijks zou bij een modelvliegvereniging die zichzelf serieus neemt toch zeker een item moeten zijn. En dan praat ik niet over een "boeman", maar over ervaren leden van de vereniging met kennis van zaken.
    Op het moment dat je "verkeersleider" bent, dient iedereen zich te conformeren aan de door de verkeersleider genomen beslissingen.
    Miepen en mekkeren achteraf, bij het bestuur.
    En een voorzitter die de regels van zijn eigen club aan zijn laars lapt, zeker als het om veiligheid gaat, moet maar eens heel goed in de spiegel kijken.
    Stel, er gebeurd een ongeluk; met een heli of een vliegtuig, maakt niet uit.
    Er valt een gewonde. Wie is verantwoordelijk voor de gang van zaken op het veld? Het bestuur? Dan zal "het bestuur" dus ook maatregelen moeten nemen om, binnen alle redelijkheid, ongevallen te voorkomen.
    Een bestuur wat dat niet doet, is de naam bestuur niet waard.
     
  7. Eitje

    Eitje

    Lid geworden:
    7 okt 2009
    Berichten:
    209
    Locatie:
    Emmeloord
    Bij ons is de eerste op het veld de "Baancomissaris". Het is geen zware taak maar deze doet een kleine controle of de kanaalnrs goed vrij zijn zodat er geen storing kan ontstaan en houdt tevens de modellen in de lucht in de gaten. Uiteraard doen andere leden dit als je zelf aan het vliegen bent. Op het moment dat er bijvoorbeeld een model komt aanzetten voor de landing en iemand anders maakt aanstalten om te gaan vliegen dan wordt er even en signaaltje gegeven... je bent hierin echt geen boeman of politie agentje, het wordt eerder gewaardeerd.

    Daarnaast vind ik persoonlijk dat ondanks dat iemand voorkeur heeft voor vleugelvliegen of helicoptervliegen je hierheen geen enkel onderscheid of verwijd naar elkaar moet maken (wat hier dus duidelijk ook aan de hand is).

    Wat is er nou mis met een beetje begrip voor elkaar :yes:
     
  8. Eitje

    Eitje

    Lid geworden:
    7 okt 2009
    Berichten:
    209
    Locatie:
    Emmeloord

    RedHenk, jij snapt het tenminste! :D
     
  9. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Wel na het vliegen proosten he :p
     
  10. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    en hoe gaat het inmiddels met de piloten hier ?
     
  11. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    De vergadering moet nog komen en er is verder niet meer over gesproken.
    Als het hele bestuur zich ermee gaat bemoeien dan wordt het stil. ;)
     
  12. ebzolipa

    ebzolipa

    Lid geworden:
    29 jun 2010
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Rotterdam
    Zo dan, dat was leesvoer :)
    Ik ben zelf pas begonnen met helivliegen en ben (nog) niet bij een club. Is ook niet echt nodig met mijn fp micro ;-), maar wil wel groter gaan vliegen en overweeg bij een club te gaan. Eerst maar even het zuiderpark onveilig maken. Ik ben echter ook sportschutter en daarvoor MOET je bij een vereniging. Hier zijn de regels ook heel duidelijk en worden door het voltallige bestuur EN de leden nauwkeurig nageleefd. Uiteraard praat ik nu over vuurwapens, maar ik heb het vermoeden dat een neerkomende "plank" alsook een "kofffiemolen" knap gevaarlijk kan zijn. Bij ons zijn ook wel eens alle banen bezet, en gaan we ook niet terwijl we wachten "alvast met geladen wapen onze houding oefenen"...dus ga je ook niet hooveren boven een startbaan of vliegen tussen 3d'ers...

    Dus ja, zorg er met zn allen voor dat de regels worden nageleefd, en doe dat met zn allen!
    Benoem baancommandanten, zowel heli alsook vliegtuigpiloten..verdeel de taken en zorg dat alles in goede harmonie gaat...

    en ow ja...drank en vliegen gaan niet samen (las ik eerder in dit lijntje)

    grt,
    Patrick
     
  13. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Inderdaad veel leesvoer en wat een gezeur is het blijkbaar bij sommige clubs ;) Naast vaak beperkte dagen en tijden ook nog eens de helicopters vs de vliegtuigen. Dat is iets waar ik geen zin in zou hebben, het moet wel leuk blijven :)

    Ik neem aan dat het er bij de meeste clubs toch wel gezellig aan toe gaat, maar volgens mij zijn er over het algemeen toch niet veel heli vliegers bij de clubs? dat is m'n indruk eeb beetje door wat ik hier lees op de websites zie. Zullen heli vliegers meer wildvliegers zijn? of zijn de vliegtuig piloten gewoon zo in de meerderheid?
    Ik vind gewoonweg naar een boerenweiland in de buurt te gaan dan ook wel gemakkelijk; zo kan ik regelmatig voor of na het werk nog even gaan vliegen. De weilanden waar ik dan vlieg zijn niet afgesloten, groeit enkel gras en staan geen dieren want ik wil niemand mee er tot last zijn. Een voordeel is misschien ook wel dat m'n heli maar een elektrische 450 is en geen grote nitro.
    Bij het zoeken naar locaties om te vliegen is me wel opgevallen hoe gesloten al die ruimte in eigenlijk is. Toch bijna overal wel gesloten hekken en soms benadrukt met een 'verboden toegang - artikel zoveel' bord. Gelukkig zijn er ook genoeg boeren die er geen probleem van maken.
     
  14. bob_romijn

    bob_romijn

    Lid geworden:
    23 aug 2005
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Haalderen
    Zoveel pagina's dat ik niet alles heb gelezen, maar ik ga toch in op de allereerste vraag van pagina 1....

    Bij onze club hadden we lange tijd van allerlei regelingen in de reglementen staan v.w.b. heli's in combinatie met vleugelvliegtuigen. Die zijn nu grotendeels geschrapt. De grootste reden is simpelweg omdat het lijkt of de heli's altijd in het verdomhoekje zitten. Op die manier schaap je wel 2 groepen in een club wat echt nooit goed is. Waarom hebben we dan niet regels die juist de vleugelvliegers vast leggen i.p.v. de heli's.

    Zoals iemand al aangaf betaal je allemaal je contributie en die is zover ik weet gelijk qua heli of vleugel vlieger. Je hebt allemaal net zoveel recht op de lucht die re rond je veld hangt.
    Als je bij en club bent doe je dat omdat je samen wilt vliegen met "lotgenoten". Daar draait alles om samenwerking en juist nu gaat met niet samenwerken/leven. Op zich wat vreemd.

    Het begint trouwens al met kreten als "snippermachines", "eierkloppers", etc. Het zijn allemaal vliegtuigen ("tuig" hoeft niet bepaald vleugels te hebben). Praat respectvol met en over elkaar.

    Natuurlijk moet je wel wat regeltjes hebben. Neem beginnende helivliegers, die blijven erg lang in een rondje draaien/hangen. Maak een hoekje op het veld waar men dat kan doen. Dan kan er helaas maar 1 helipiloot tegelijk vliegen, maar dat bevorderd de drive ook om snel beter te kunnen vliegen. Dit hoekje kan per windrichting natuurlijk anders zijn indien dat niet anders kan op het veld.
    Voor helipiloten die niet meer om zich heen hoeven te vliegen, die kunnen gewoon met het "normale" vliegverkeer mee gaan. Tja, en dat houd in dat men zich aan de circuits moet houden en vliegrichtingen. Indien men zich daar niet aan houd dan kun je ze daar op aanspreken, maar dat geldt net zo hard voor vleugelpiloten!

    Nu heb je altijd heli piloten die wat 3D willen vliegen boven het midden van het veld. Niets mis mee. En trouwens, hebben we geen vleugelpiloten die dat ook doen? En die mogen dat dan wel?
    Zodra iemand dus wat 3D wil vliegen (ongeacht type) dan zal dat in onderling overleg ingepast moeten worden op die dag waarbij er niet iemand anders vliegt die laag over komt. Een prophangende kist is ook niet fijn als je komt landen...... :)
    Als er kisten (weer ongeacht type) in die tijd gewoon aan het vliegen zijn is dat nog geen probleem (tenzij je laag overkomt). Als piloten hebben we de regel dat je bij elkaar moet blijven staan of in ieder geval in gehoor afstand. Roep op dat moment dat je moet gaan landen en de 3D vlieger stopt met zijn ding om later weer verder te gaan.

    Hoofdpunt blijft, als je lid bent van een vereniging heb je met meer mensen te maken. En dan moet je rekening met elkaar houden. Dat soort dingen kun je niet regelen in welke reglementen dan ook.

    Voor de goede orde, ik ben een vleugelvlieger met elektromotoren (2 meter kisten).
     
  15. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    kan aan mij liggen, maar bestaat er niet zoiets als circuit vliegen op modelbouw veldjes?

    bij normale vliegvelden dienen heli`s zich ook aan het circuit te houden, hooguit in overleg mag je keer rechtstreeks naar het veld toe...
     
  16. Chopstick

    Chopstick

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.099
    Locatie:
    Heesch
    Ik ben sinds een aantal maanden ook lid van een club. daar overleggen we gewoon even welke hoeken niet nodig zijn voorde vliegtuigen. daar oefenen de heli's dan. No problem.
    Verder is het natuurlijk wel grappig dat tegen de helivliegers gezegd wordt dat ze maar mee moeten in het circuit. In feiten net zo vreemd om tegen de vliegtuig-piloten te zeggen dat ze maar even stil moeten blijven hangen of zo. Het vlieggedrag is gewoon helemaal anders.
    Bij ons is dit echter geen probleem. gewoon even op elkaar wachten. En een helivlucht duurt gemiddeld toch maar een minuut of 6 a 7. Dus dat is zo voorbij.
    het gaat m.i. gewoon om normaal respect. En ben ik blij dat ik daarvoor bij het goede cluppie zit.
     

Deel Deze Pagina