helios 2

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door kristof 1, 11 jan 2013.

  1. johanvdb

    johanvdb

    Lid geworden:
    25 apr 2010
    Berichten:
    195
    Helios2 is afgebouwd en ingevlogen! Mijn eerste indruk is... wow ;-)

    Cheers,
    Johan
     
  2. fireforx309

    fireforx309 Guest

    dat had je bij de xxlite ook al vermoed ik? :p

    leuk om te horen dat ie goed is... ik zoek nog een toestel voor volgend seizoen :)
     
  3. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    h2x

    na weinig testvliegen met dit concept had ik besloten een xxl gebaseerde romp te gaan maken voor de helios 2 met nog een goeie 24h te gaan en flink wat hoofdpijn hoop ik deze nog klaar te krijgen voor de wedstrijd in lier , invliegen kan s'ochtends....[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Nu maar hopen dat je niet in een nest schildpadden landt!
     
  5. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
     
  6. fireforx309

    fireforx309 Guest

    strak ding kristof! je hebt echt talent man! ben benieuwd hoe hij vliegt! mss kan je vader de camera meenemen naar de wedstrijd?
     
  7. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    didier,

    mijn vader zit in nederland voor een f5b wedstrijd , en persoonlijk vind ik dat je uit camera beelden niks kan opmaken van hoe iets vliegt ...

    er zit dus maar 1 ding op , zelf komen meedoen en alles volgen ;)
     
  8. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Potverdikkie Kristof! Wat een origineel motief en kleurstelling heb je weer, echt gewoonweghelemaaltetof man! prestaties heb ik al aan den lijve ondervonden in Lawford, dus volgens mij heb je hier iets heel goeds gemaakt. Wat mij betreft in iedergeval een topscore voor het uiterlijk!Succes en plezier in Lier!
     
  9. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Ook super mooi dat er ook wat verf op de neus en romp zit, al die moeite loont zich toch wel; deze kist ziet er zo wel echt helemaal ''af'' uit!:thumbsup:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. fireforx309

    fireforx309 Guest

    @ kristof, ik sla toch over ;) in herentals ben ik wel weer... (ik ben aant sparen voor een nieuw kistje van die goede bouwer uit haacht ;) )
    een xxlite of helios 2 zie ik wel zitten... het zijn prachtkistjes die je bouwt... veel mooier dan die seriekisten als een stobel bv....
     
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Kan ik me iets bij voorstellen met deze beschidering. :bye:
    Een heel fraaie kist trouwens.

    Rick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. huffie

    huffie

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    3
    Zeer mooi! ,Hoe die daar ligt met die kleuren zou het ook een Helios-Predator kunnen zijn :)
     
  13. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Van Kristof mocht ik de Helios 2 - Predator lenen. Ik wilde dit toestel graag testen om een goede indruk te krijgen van de invloed van de slankheid van een vleugel (de XXlite heeft een slankheid van 13.1 en de Helios 2 heeft een slankheid van 10.5). De romp en staartvlakken zijn hetzelfde en beide toestellen hebben dezelfde profielen reeks (Zone V2, uiteraard afgestemd op de bijbehorende Reynolds getallen).

    De Helios 2 die ik te leen heb is uitgevoerd met een Samurai koolstof vleugel en met glas staartvlakken en weegt 300 gram, dit is 30 gram meer dan de huidige productie toestellen met dezelfde opbouw.

    De starthoogte van de Helios 2 ligt midden tussen die van de Twister 2 en de XXlite in. Ik verwacht voor een betere werper minder verschil in starthoogte tussen de XXlite en Helios 2.
    De H2 vliegt erg prettig en is zeer wendbaar dankzij de korte romp.
    De glijhoek is goed en in start stand gaat de kist er als een straaljager vandoor.
    In thermiek mode heb ik 4 mm kleppen en iets snapflap. De kist zakt totaal niet door tijdens het draaien van bochten (hierin is de Helios 2 aanmerkelijk beter dan zijn voorganger de Helios 1) en indien een keer iets teveel hoogte wordt gegeven kost dat nauwelijks hoogte. Wat mij vooral verbaasde is dat de kist ondanks het 30 gram hogere gewicht ook in zwakke bellen harder omhoog ging dan andere kisten die de XXlite er uit stegen. Mogelijk heeft dit mede te maken met de korte romp, je hoeft minder met je rolroeren te sturen omdat het richtingsroer erg efficiƫnt is.

    Al met al een erg goed toestel met prettige eigenschappen.
    Vergeleken met de XXlite is de Helios 2 makkelijker te vliegen en is beter bij lage snelheden. De XXlite gooit hoger en heeft daardoor meer reach. Het zal van de piloot en het weer afhangen waar je de voorkeur aangeeft. Verder verwacht ik dat tussenliggende slankheden tussenliggende eigenschappen geven.

    Bas
     
  14. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    h2 lightning!

    hi , net uit de mal , strak afgelijnd spuitwerk, was best wel wat werk maar ik ben tevreden met het resultaat[​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Like :thumbsup:
     
  16. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    Mooi Kristof
     
  17. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi!
     
  18. johanvdb

    johanvdb

    Lid geworden:
    25 apr 2010
    Berichten:
    195
    naais!
     
  19. Jan Somers

    Jan Somers

    Lid geworden:
    2 apr 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemmer
    Heel mooi Kristof
    Groeten,
    Jan
     
  20. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    Echt een vet kleurenschema hoor! Superstrak

    Enkel heb ik een paar vragen,

    Dit is weer een rohacell-samurai vleugel? Wat is het voordeel van samurai tegenover carboline? En wat heb je als spar gebruikt in deze vleugel?
     

Deel Deze Pagina